Gå til innhold
Hundesonen.no

kommer det i det hele tatt noe godt ut av utstillinger for brukshundraser?

Meg

Recommended Posts

Sorry, jeg forstår ikke debatteknikken din eller hva du forsøker å formidle alltid. Du spør om ting som tydeligvis er sarkastisk, og du spør om ting som du svarer på og så spør du om det samme igjen. Ikke rart en blir forvirret over hva du mener.

Jeg svarte at disse eierne selvfølgelig ikke er der fordi de ikke har interesse for utstilling, for du var tydeligvis ikke helt sikker selv:

"Spørsmålet" der var jo en tydelig innledning til det jeg skulle skrive, som er min tanke rundt hvorfor "bruksmenneskene" ofte ikke er å se i utstillingsringen. Om man skal finne den korrekte grunnen, så må man jo intervjue disse. Men fra min synsvinkel så er vi jo enige i grunnen eller;)

Bruksklassen blir heller ikke bortkastet, for hvilken rolle spiller det om certet blir utdelt der eller i BHK/BTK når det fortsatt bare er brukspremierte hunder som får det, og tilskuere rundt ringen vet fortsatt at hundene i BK er brukspremiert.

Du sier noe der, man da blir isåfall bruken til bruksklassen å vise hvilke hunder som er brukspremiert. Noe som faktisk burde stått i katalogen når jeg tenker meg om, nå har jeg begynt å drømme for det kommer nok aldri til å skje. Spesielt ikke når det allerede er spesifisert med brukshundklassen.

Hadde ikke tenkt på det punktet der, og klart da er det mye mer oversiktelig å beholde denne brukshundklassen.

Ang. SH så er jeg jo enig i at ekstrem variantene (retning løp) klart vil gjøre det dårligere om avlen ikke inkluderer rasestandarden, men løpsegenskaper. Og da er det jo selvfølgelig rett at de skal få de sløyfene de får. Det blir på en måte som en renraset AH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Du sier noe der, man da blir isåfall bruken til bruksklassen å vise hvilke hunder som er brukspremiert. Hadde ikke tenkt på det punktet der, og klart da er det mye mer oversiktelig å beholde denne brukshundklassen.

Fint, kanskje du skal sjekke hva jeg skriver (og dine egne formuleringer) før du påstår at det er jeg som misforstår :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje standarden egentlig har blitt forandret da siden en SH ikke klarer å vinne uten å være showvarianten? Når hundene opprinnelig ble brukt som transporthunder med lettere kropper så må det da ha skjedd noe underveis på standarden. Eller meningene til folk ang SH. Nå fokuserer man ikke like mye på egenskapene men på kroppsbygningene på showvarianten. Og siden alt skal være så fint og flott så når ikke brukshuskyen opp.. Klarer ikke å formulere meg slik jeg vil nå merker jeg..! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje standarden egentlig har blitt forandret da siden en SH ikke klarer å vinne uten å være showvarianten? Når hundene opprinnelig ble brukt som transporthunder med lettere kropper så må det da ha skjedd noe underveis på standarden. Eller meningene til folk ang SH. Nå fokuserer man ikke like mye på egenskapene men på kroppsbygningene på showvarianten. Og siden alt skal være så fint og flott så når ikke brukshuskyen opp.. Klarer ikke å formulere meg slik jeg vil nå merker jeg..! :ahappy:

Eller avlen av løpshunder har gått en annen retning :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Hva snakker du om nå da? Når tidligere nevnte du at bruksklassen er der for publikum?

Jeg er jo logisk mtp at brukspremierte hunder fortsatt er de eneste som får cert (som jeg skrev). Brukshundklassen har alltid vært der for at vi skal se hvem som er brukspremierte, den har aldri gjort det enklere eller vanskeligere for hunder å bli champion. Før BK kom ble også certet utdelt i BHK/BTK, såvidt jeg husker.

Hva trodde du poenget med BK var, siden du sa at funksjonen dens forsvant? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo logisk mtp at brukspremierte hunder fortsatt er de eneste som får cert (som jeg skrev). Brukshundklassen har alltid vært der for at vi skal se hvem som er brukspremierte, den har aldri gjort det enklere eller vanskeligere for hunder å bli champion. Før BK kom ble også certet utdelt i BHK/BTK, såvidt jeg husker.

Hva trodde du poenget med BK var, siden du sa at funksjonen dens forsvant? :ahappy:

At certet deles ut der, er jo enklere for dommeren enn å måtte gå via RS for å vite hvem i BHK/BTK er jaktpremiert. Ellers så må jo dommer huske det i hodet fra BK.

Egentlig mener jeg vel at de burde beholdt det sånn som det var, jeg ser ikke poenget med det nye "systemet". Men jeg er vel ikke nok inni gamet til verken å ha meninger eller forstå det noe godt.

Må ærlig innrømme at jeg var litt korttenkt, og så ikke det innlysende, at BK er der for publikum, jeg trodde den var der for å gjøre dømmingen "enklere".

Uansett, er det ikke mer logisk at siden brukspremierte hunder er de eneste som får cert, at dette deles ut i nettopp deres egne klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det, og derfor har mange reagert på at certet nå skal deles ut i BTK/BHK.

Det er jo bare helt tullerusk, jeg vet ikke hva begrunnelsen er, men noe ganger syntes jeg det blir gjort unødvendige forandringer, på ting som fungerer fint.

PS: Skjønner forresten nå hvorfor vi misforsto hverandre, når vi hadde to forskjellige synspunkter på BK-klassen. Jeg har nok ikke vært i gamet lenge nok, men erfaringer får man jo hele tiden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har da selv hund fra en oppdretter som løper like ofte i utstillingsringen som de andre "utstillingsoppdretterne"? Og hva legger du i "funker best utenom" ? Hva vet du om DE hundene så lenge de verken er i utstillingringen eller deltar på noe konkurranserettet (siden det er lite utbredt som du sier) ?

Jeg vil ikke påstå at min oppdretter er like aktiv som noen andre er, selv om de er intr i utstilling de og. Min oppdretter er heller ikke en av de største eller har hatt flest kull. Jeg valgte bevist å velge noen utenom de mest populære og store, fordi etter det inntrykket jeg sitter med handler det ofte mer om gemytt hos "de små" enn om å få flest mulige chanmpion hunder og titler. De sier jo at noen av de store i norden sliter med gemyttet på hundene. Jeg selv prøver å få mer fokus på hundene utenom ringen, fordi det eneste man leser om er utstilling og atter utstilling, og fokuset er veldig stort på det. Det er akkurat det at man vet FOR lite utenom. Leser jo ikke om annet i rasebladet. (har skrevet innlegg i bladet om dette) Jeg vil gjerne høre om hva ANNET folk bruker de til og hvordan de funker i hverdagen. (da jeg selv opplever så mye mer) Det er gjerne hvermannsen som kjøper hos de små får jeg inntrykk av, og de "seriøse" stillerne og avlerne hos de andre. (satt på spissen) Jeg er ikke imot utstilling, men at det blir FOR mye fokus på det.

Litt vanskelig å sette ord på det, kanskje det ble knøvlete forklart. Jeg er ikke veldig inne i miljøet, så dette er basert på eget syn og hva man har hørt. Men hvis du er uenig i dette og er inne i grey miljøet, er jeg interessert i å høre :ahappy: Jeg bruker mye tid på å lese rundt og sette meg inn i ting, så alt er av interesse.

ååå. jeg som ikke trodde det var så ille med greyhoundene her til lands...

Det står ikke så ille til, men tendenser ser man, og for å unngå "ekstrem"kropp er det bare å holde seg unna de som foretrekker det. Jeg svarte i tråden fordi rasen var nevnt i startinnlegget. Dette gjelder jo egentlig ganske mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje et bedre eksempel - en mynde. Hvis en utst.variant løper fort NOK til å ta kaniner, rådyr og det meste den gidder å jakte på - hvorfor må den da avles ennå smalere, sterkere etc så den kan løpe ENNÅ fortere bare fordi at vår konkurranseform tilsier at den raskeste er den beste, ikke sant? Da er det ikke bruken av hunden som vurderes - bare hvem som er mest ekstrem...?

Noe OT, men i myndenes konkurranseform her til lands, lure coursing, er det ikke farten som er avgjørende. Det er fem momenter som bedømmes og de rangeres i denne rekkefølgen: utholdenhet, bevegelighet, entusiasme, jaktevne og fart. I alle momenter kan det gis inntil 20 poeng og det er kun hvis det er like poeng totalt på to eller flere hunder at rekkefølgen i momentene avgjør hvem som er vinner.

Men du tenkte kanskje på racing? For der er det først til mål som vinner :ahappy:

Og da kommer man mer inn på det Djervekvinnen snakker om, to varianter av greyhound, løps og utstillingsvarianten, og de er ganske så forskjellige dessverre.

Racing har vi ikke i Norge, men det er flere norske hunder, både afghansk mynde, greyhounds og saluki (og muligens noen whippet?) som har konkurrert. Både i Sverige, som ikke følger FCI, men har sin egen organisasjon, og i løp/mesterskap under FCI's reglement for racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk slutte å redigere innleggene sine uten å skrive EDIT? :wub:

Jeg er ofte rundt husky-ringen, og ser ikke hvordan vinklene til hundene som vinner der er mindre funksjonelle enn løpshundene sine. Tyngden er også vanskelig å si noe om uten at man har kjent på hunden, og jeg syns ikke alle hundene på filmen ser tyngre ut enn de jeg har sett i løp.

Flere av hundene på filmen funker nok sikkert også godt til enkel trekkbruk - så jeg spør som så mange andre: hvorfor skal ekstremvarianten være den riktige varianten?

S

Edit:

Når det er snakk om SH, så gjør selvfølgelig showvarianten det bedre enn løpshundene på utstilling. Det kommer ikke an på hvor mange av hver "variant" som er påmeldt, det er jo naturlig at løpshundene ikke får god premiering når eksteriør ift standard ikke tas hensyn til i avlen.

Standarden tas hensyn i avlen. Det er bare det at showfolket overdriver sin egen oppfatning, og er på vei til å lave en "minimalamute" av siberian husky. IKke det at de ekstremt langbeinte sprintlinjene er bedre... Hvis du ikke ser problemet med å ha korte bein i løssnø og for å holde fart- så kanksje du skulle vært med og sett ulike huskyer foran sleden? så kan du se kortbeint husky (dog ikke utstillingslinje men man skulle tro det av beinlengden) mot hunder med lengre bein. Gjett hvem som sliter med farta? Brede bryst blir også favorisert i utstillingslinjene- det gir et mulig skulder/håndleddproblem hvis hunden blir mye trent (som en husky egentlig bør). Snakker man da om funksjonell anatomi? MODERAT er ordet. Hverken sprinthusky eller showhusky er siberian husky slik den som trekkhund bør være..

det er særlig beinlengden som er forskjellen på show og løpslinjer. Og brystet er ofte bredere. Håndledd er kortere, mellomføtter er kortere. Ryggen er ofte kort, kroppen mer tønneformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken sprinthusky eller showhusky er siberian husky slik den som trekkhund bør være..

Da kan man snu din overskrift da:

Kommer det i det hele tatt noe godt ut av ekstreme konkurranse former for brukshundraser?

Det fører jo igjen til ekstrem avl av drifter som ikke fungerer i det daglige. Jeg har selv to forsjellige par jeg kjenner som er meget aktive innen fuglehund miljøet med Irsk Setter. De har da fra linjene som er ekstremt gode resultater på jaktprøver ++

De virkelig sliter med hverdag på disse hundene, med konstant piping, urolige kropper, ligger å peser o.l.

Og dette er hunder som får mer enn nok, av erfarene hundefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man snu din overskrift da:

Kommer det i det hele tatt noe godt ut av ekstreme konkurranse former for brukshundraser?

Det fører jo igjen til ekstrem avl av drifter som ikke fungerer i det daglige. Jeg har selv to forsjellige par jeg kjenner som er meget aktive innen fuglehund miljøet med Irsk Setter. De har da fra linjene som er ekstremt gode resultater på jaktprøver ++

De virkelig sliter med hverdag på disse hundene, med konstant piping, urolige kropper, ligger å peser o.l.

Og dette er hunder som får mer enn nok, av erfarene hundefolk.

slike problemer har heldigvis ikke noen av linjene innen husky. en og annen urokråke finnes (men det er stort sett bare i spannsituasjon). Fint med av-knapp i situasjoner der det ikke trengs full fart. Det er vel noe som er spesielt med polarhundene, de er i utgpkt avlet for å ta det med ro når de kan. Være nøysomme, sparsomme på energi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standarden tas hensyn i avlen. Det er bare det at showfolket overdriver sin egen oppfatning, og er på vei til å lave en "minimalamute" av siberian husky. Ikke det at de ekstremt langbeinte sprintlinjene er bedre... Hvis du ikke ser problemet med å ha korte bein i løssnø og for å holde fart- så kanksje du skulle vært med og sett ulike huskyer foran sleden?

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke ser problemet med kortbeinte hunder i sleden?

Jeg skriver at 1) hundene på filmen sikkert ikke har problemer med ENKEL trekkbruk

2) Det er ikke rart at bruksvariantene ikke gjør det bra på utstilling (Siri Eveline mente at det kanskje bare kom av ulikt antall påmeldte) når de ikke avles utelukkende på eksteriør. Og det er jo bra at bruksvariantene som skal brukes veldig aktivt ikke ser ut slik som utstillingsdommere vil ha de. Det har jeg heller ikke sagt imot.

3) Hundene jeg så på Femundsløpet kunne fint vært av CK-kvalitet.

Jeg lurer på om det er så himla galt i at noen SH ser ut som minimalamuter? De vil slite med løssnø og fart, men folk som vil ha utmerkede trekkhunder kjøper jo heller ikke disse. Jeg syns ikke det er så utrolig dumt at det finnes en "mildere" SH for de som bare ønsker å drive med trekk til hobbybruk?

Det finnes linjer innenfor alle raser, og showlinjene på SH er hvertfall noenlunde funksjonelle.

Edit: endret litt på formuleringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke ser problemet med kortbeinte hunder i sleden?

Jeg skriver at 1) hundene på filmen sikkert ikke har problemer med ENKEL trekkbruk

2) Det er ikke rart at bruksvariantene ikke gjør det bra på utstilling (Siri Eveline mente at det kanskje bare kom av ulikt antall påmeldte) når de ikke avles utelukkende på eksteriør. Og det er jo bra at bruksvariantene som skal brukes veldig aktivt ikke ser ut slik som utstillingsdommere vil ha de. Det har jeg heller ikke sagt imot.

Jeg lurer på om det er så himla galt i at noen SH ser ut som minimalamuter? De vil slite med løssnø og fart, men folk som vil ha utmerkede trekkhunder kjøper jo heller ikke disse. Jeg syns ikke det er så utrolig dumt at det finnes en "mildere" SH for de som bare ønsker å drive med trekk til hobbybruk?

Det finnes linjer innenfor alle raser, og showlinjene på SH er hvertfall noenlunde funksjonelle.

Edit: endret litt på formuleringen

fordi siberians og malamuter ALDRI har sett like ut, bruksområdet har vært forskjellig. Derfor skal ikke siberians se ut som minimutter. Det blir som å si at man kan ta en labrador og lage den mer som en, tja, korthåret newfoundlandshund (...).

Folk som vil ha en siberian bør være aktive folk, som liker å være mye ute i skog og mark. Da kan man fint ha en siberian fra hvilke linjer som helst. Og hvis man "bare" vil ha en hobbytrekkhund, så finnes det mange raser som passer utmerket til dette. Ingen grunn til å ødelegge siberian husky som trekkhund pga av noen ikke orker å gå langt nok/ta frem sykkel/ski men på død og liv skal ha siberian... blir litt som å skulle ha en malle, men ikke orke å trene så mye, så da avler man den litt daffere istedet...

(når det er sagt: en siberian blir det den gjøres til. Jeg hadde i starten en siberian, på studentkollektiv. Vi sykkeltrente/snørekjørte flere ganger i uken, ellers gikk vi turer og trente lydighet. det gikk helt fint. Cluet er å gi den nok mosjon bare. ikke nødvendigvis i spann)

showhuskyene er ikke mildere enn siberians i gemyttet- de har samme jaktinstinkt og behov for mosjon (ellers begynner de fort å gjøre ugang...). Det er bare det at de ikke alle trekker like godt (fordi de mangler trekkhode, men det forekommer blant løpslinjene og), er like sære og egenrådige. Siberians flest har sterkt flokkinstinkt og takler dårlig "enehundliv". Så kanksje ikke den beste rasen for dem som trenger trekkhund på søndagsturen og i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt med tanke på linjer, så syns jeg det er i orden at den finnes en mildere varianter innenfor rasene. Det finnes de mest ekstreme mallene, og det finnes mildere maller. Jeg syns det er helt i orden at det finnes mildere maller, for disse er perfekte til veldig mange sitt bruk. Jeg syns også det er greit at det finnes to typer vorstehhunder: trekk og jakt, to typer aussier: skarpe gjeterhunder down under og milde LP og brukshunder i Europa osv.

Dersom det ikke er tilfellet ved showhusky vs brukshusky, og begge typer er like krevende (men med ulik løpsmentalitet), så syns jeg det stiller seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for deling av jakthund rasene.

Enig med Siri, vil ha en hund som er pen og jakter bra. Og det er ikke umulig å få heller ....

Når det gjelder de nye reglene så kan man fint melde seg på i AK, komme i BHK/BTK og få Cert der. Sikkert noen som gjør det. Så det vil ikke være noe automatikk i at folk med jaktpremie melder på i BK. Vi går med andre ord tilbake til det gamle systemet Det vil være vanskelig for publikum å få med seg hvem som får Cert . Jeg synes det er utrolig synd og jeg synes at cert burde deles ut i BK. Men men

Vi overlever nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller ikke for noe deling av jakthundrasene, og derfor syns jeg det å fortsette med brukskrav er helt supert. Jeg syns det skal være krav om brukspremiering for å motta cert for de fleste brukshundraser. Samtidig syns jeg det er bra at det finnes mangfold innen rasen, og uansett hva man innfører av brukskrav vil det alltid finnes showlinjer. Jeg syns ikke man på død og liv skal presse dette inn til èn rase - da er det like greit at rasen forblir delt - for begge parter sin del. De som avler utelukkende på showhunder vil ikke ha mindre pene hunder i sin avl, og de som avler bruksegenskaper vil ikke ha overdreven pels og masse inn i sine linjer. Og det vil også finnes mye mellom her for de som vil drive litt med både utstilling og bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle SH(Ja, det er flest AH, men en del SH også) jeg så under Finnmarksløpet, så tror jeg neppe de hadde fått mer enn en flat rød på utstilling. Jeg tror ikke det er så mange huskier som brukes aktivt i trekk vill gjort det noe særlig på utstilling! men det er da bare noe jeg tror :lol:

Jeg er ikke for deling av jakthund rasene.

Enig med Siri, vil ha en hund som er pen og jakter bra. Og det er ikke umulig å få heller ....

Når det gjelder de nye reglene så kan man fint melde seg på i AK, komme i BHK/BTK og få Cert der. Sikkert noen som gjør det. Så det vil ikke være noe automatikk i at folk med jaktpremie melder på i BK. Vi går med andre ord tilbake til det gamle systemet Det vil være vanskelig for publikum å få med seg hvem som får Cert . Jeg synes det er utrolig synd og jeg synes at cert burde deles ut i BK. Men men

Vi overlever nok.

Enig med dere, vil ha en hund som både jakter bra og ser pen ut! Og ja, det er fult mulig.. Hvor mange fuglehunder er det ikke som er både Uch og Jch? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge står det vel faktisk riktig bra til med stående fuglehunder, hare og elghunder. Takket være oppegående raseforbund som setter krav til jaktmeritter! Det er helt "normalt" med topp jakthunder med funksjonellt godt eksteriør på disse rasene. Som også vinner på utstilling, fordi spesialdommerene gjerne selv er jegere. Værre er det nok i mange andre land, hvor mer ekstreme showvarianter av fuglehundene dukker opp og tar over utst.ringen. Disse vil faktisk somregel ikke nå opp hos norske spesialdommere! Kjenner noen som tok inn en spansk utst.ch gordonsetter. Den har ikke fått noe mer enn 3pr. av norske fuglehunddommere. Det er godt å se at de faktisk slår ned på overtyping/overpelsing.

Da er det langt værre stellt i gruppe 4... Her finnes det vel ikke en eneste spesialdommer som selv jakter og bryr seg om rasens bruksegenskaper. Og nei - ikke en eneste av rasevinnerene på dogs4all i denne gruppa var jakthunder:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Siri; vi vil ha hunder som ser tålelig bra ut, OG som har gode bruksegenskaper. Men alt med måte. Jeg synes ikke at noe skal bli for ekstremt, verken når det gjelder eksteriør eller "interiør". :wub:

Jeg synes det er betenkelsesverdig det som ser ut som at holder på å skje med springer; da Tulla var rundt året (ca 4 år siden) ble hun karakterisert som å være av en "tyngre" variant; det ble sagt at hun hadde mye beinstamme. Sammenlignet man med eldre hunder eller hunder på hennes alder, så stemte det. Nå derimot, kun fire år etterpå, er hun slett ikke av de tyngste mer - hun ligger i mellomskjiktet! :lol: Det finnes hunder som ennå ikke er gamle nok til junior (tisper) som er bredere enn henne og som også har kraftigere bein enn henne. Og disse premieres opp i skyene. Det virker som om det er en slags "hype" med kraftige springere nå.. Hvor kommer dette fra? :D Hva skal man si når man ser springerhanner med en beinstamme en bernertispe kunne misunt? På meg virker det som om det holder på å gå over stokk og stein. Ikke fordi de hundene som nå vinner er så himla ekstreme alle sammen, men pga retningen dette ser ut til å ta. Hvor er vi om fire nye år? :):D

Jeg er jo klar over at utstilling (og oppdrettere) er med på å forme en rase, men at det skulle gå SÅ fort er virkelig over min drømme-evne! Min Tulla som var "kraftig" er nå helt normal, og for noen er hun også for spe, for smal. Det kan virke som om at tolkningen av en egenskap aldri slutter; at "kraftig beinstamme" betyr "kraftigst mulig beinstamme", ikke bare "kraftig nok". Det kan virke som om det er det mest ekstreme som vinner frem. Tønneformete springere er også blitt mer poppis den senere tiden, og jo bredere de er over ryggen jo bedre er det, kan det virke som. Jeg skjønner at man som oppdretter kan få noen slike hunder i et kull, men hvis dommere ikke hadde satt de opp som vinnere, hadde de neppe blitt avlet på, og man ville ikke sett den rivende utviklingen som man har den senere tiden. Jeg vil våge å skylde litt på dommere i denne situasjonen, samtidig som selvsagt oppdrettere har et klrt ansvar. Valpekjøpere er som oftest for "ignorante" til at de har snøring på hva de skal se etter, og de aller fleste vil nok la seg blende av søte valpefjes lenge før de aner hva foreldrene til valpene er gode for.

Som et apropos til IS'en som ble diskutert i starten av tråden; uten å ha sett setteren, tipper jeg det er en show-variant. Og da kan man ta en jaktvariant (vanlig norsk type) og spare så mye pels man bare orker, man vil ALDRI få en sånn pels uansett; den pelsen er i all hovedsak gener. At det kan ha noe å si; ja helt klart, men uansett hvor mye sofahund og trimmebordhund mine hunder blir, vil de aldri få så mye pels som en hund som er avlet for så mye pels. Man ser det hos springere også; det finnes individer med mer pels enn andre, og for de har det nada å si om de jaktes med i skog og mark eller ikke; massevis av pels har de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR vinneren fra Dogs4all.

normal_proppen_alfta2010116.jpg

Mot en moderatshow:

irishsetter.jpg

Personlig syns jeg vinneren ser ut som en godt voksen hannhund og bepelset deretter. Han er faktisk nesten 7 år.

Han har da like mye pels som andre jeg kjenner med godt voksene setter hannhunder som brukes i jakt fra kjente jaktlinjer :wub:

Men har det blitt slik at OM en hund som gjør det bra på utstilling og er litt "show" over, OG gjør det bra i konkurranse/brukssammenheng. Er den da ikke god nok for brukshund "folket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR vinneren fra Dogs4all.

normal_proppen_alfta2010116.jpg

Mot en moderatshow:

irishsetter.jpg

Personlig syns jeg vinneren ser ut som en godt voksen hannhund og bepelset deretter. Han er faktisk nesten 7 år.

Han har da like mye pels som andre jeg kjenner med godt voksene setter hannhunder som brukes i jakt fra kjente jaktlinjer :wub:

Men har det blitt slik at OM en hund som gjør det bra på utstilling og er litt "show" over, OG gjør det bra i konkurranse/brukssammenheng. Er den da ikke god nok for brukshund "folket"?

De hundene ser ut til å komme fra showlinjer spør du meg. Disse derimot, er mer lik de setterne man finner i marka:

rase_284_3.jpg

Irish_Setter.jpg

(Denne er i alle fall hannhund.)

Ta gjerne også en kikk på hannhundlista til NISK, man finner lite som ligner på BIRvinneren. Noen mangler bilder, men av de bildene man kan se pelsen på, er det absolutt ingen som har så mye pels som BIR'en. Studerer man bygningen, vil man se en helt annen hund også. Beinbygningen er tyngre på BIR'en, krysset er flatere, halsen lengre, ørene har lavere ansetning, vinklene er gjerne annerledes, BIR'en har bedre reisning, dypere og større brystkasse, og i det hele tatt er det en helt annen type hund enn de vanlige IS'ene vi ser i Norge.

Joda, noen hannhunder kan ha endel pels, men BIR-vinneren har mye mer enn jeg noen gang har sett hos noen som helst hannhunder av vanlig, norsk type. Få inn noen setter-folk, og jeg vil tippe de sier at BIRvinneren er nærmere showvarianten i type, enn de vanlige setterne man ser rundt omkring. :lol:

Bruksegenskapene til en spesifikk hund jeg ikke kjenner, er jeg overhodet ikke interessert i å diskutere. Nå snakket vi om pels, og/eller bygning.

Edit: Bildet av "moderat show"- hunden er vel ikke direkte "moderat"?? Den er temmelig ekstrem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...