Gå til innhold
Hundesonen.no

Basenjier og andre "urhunder"

Benedicte

Recommended Posts

Hver sin smak, jeg bare... Men vet ikke om jeg hadde synes det var like koselig om mine hunder fikk gjøre det samme, selv om de hadde vært på samme størrelse som disse.

Okei. Tenkte jeg det ikke; nå kommer det noen med en "stor, tøff brukshund", og noe slikt hadde nok aldri funnet sted med de! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Hver sin smak, jeg bare... Men vet ikke om jeg hadde synes det var like koselig om mine hunder fikk gjøre det samme, selv om de hadde vært på samme størrelse som disse.

Missforstå meg rett. Hundene får ikke lov til det her hjemme, jeg liker å ha maten min i fred, men om Mamma og de velger å ha hundene ved bordet hjemme hos seg, så gjør det meg ikke noe. Poengert er vel egentlig at det er opp til hver enkelt, å det som er ok for noen trenger ikke nødvendigvis være det for andre :innocent: Uten at noen av tingene er "gale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Tenkte jeg det ikke; nå kommer det noen med en "stor, tøff brukshund", og noe slikt hadde nok aldri funnet sted med de! :innocent:

Det er jo smigrende at mine hunder kommer under den kategorien da :lol: Men nei, det hadde ikke skjedd om jeg hadde hatt små hunder heller. Jeg har liksom kjent følelsen av hunder som sitter limt fast til meg (eller bordet alt etter som), og den følelsen er bare ****** irriterende, og IKKE koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo smigrende at mine hunder kommer under den kategorien da :innocent: Men nei, det hadde ikke skjedd om jeg hadde hatt små hunder heller. Jeg har liksom kjent følelsen av hunder som sitter limt fast til meg (eller bordet alt etter som), og den følelsen er bare ****** irriterende, og IKKE koselig.

Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er spesielt digg å ha en siklende hund i trynet mens man spiser, så det prøver vi å unngå. :lol: Hundene mine får ligge i sofaen (hvis vi spiser mens vi sitter der), men kun så lenge de ikke viser tegn på at de bryr seg om vår mat. Tigge gjør de likevel; når det lages mat på kjøkkenet nistirres gulvet på - for det hender nemlig at det faller ting ned da.. Hunder som stirrer takler jeg ikke. Men jo, jeg glemte vel å nevne at "visse" spretter nesten hylende opp med en gang jeg er ferdig å spise, for da får hun nemlig kaaanskje en skorpe, eller kaaaanskje hun klarer å stikke tunga kjapt inn i oppvaskmaskinen og få i seg litt deilig smak.. :lol: Og akkurat det siste der, er det fint lite jeg kan gjøre med.. :lol: "Det er en springer - de ER bare sånn.." :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...vil noen ha hunden ved kjøkkenbordet og mate den så versågod liksom.Synes også det er koselig på sett og vis,men hadde ikke giddet å legge opp til rutinene selv,jeg er enkel og klakk klakk ,maten servert,på gulvet.Jeg sitter ikke og diller med mat på det viset selv heller,og det å mate hunder på hver sin stol har jeg ikke tålmodighet til.

Men at folk tar seg tid til å inkludere hundene på den måten ser jeg ikke noe problem med,selv om det ikke er et nødvendig engasjement i hunden sånn sett...den ville kost seg like mye i kurven i hjørnet om den var vandt til det.Det kommer helt an på hvilket forhold man er ute etter å ha med hunden sin...noen velger det sånn,andre velger sånn.

Og ja,Basenjii er sikkert sær på sine måter,jeg kjenner ikke til dem,har kun møtt 3-4 i mitt liv,der 2 var noen jeg passet som liten.Snille,sære,"fjerne" men føyelige.

At en Basenjii kanskje glir fra den ene til den andre delen av skalaen mht til gemytt er da ikke så fantastisk unikt.Det er da både den ene og den andre rasen som har vemmelig gemytt til tider,til tross for at de kanskje ikke har den sære delen innprentet i sin rase generelt.

Det ER forskjell på raser,selv om hund er hund,sånn stort sett...Og det er litt av valgets frihet å kunne velge den pakken man vil ha.

Vil man ha en hund som ikke liker fremmede så skaffer man seg det,sålenge man er klar over ansvaret og har kontroll.

Har man en hund som vil spise andre hunder så sørger man for at det helst ikke skjer.

Man kan jo godt slutte å avle på spesielle egenskaper i det hele tatt...Alle kan være like! En hund er en hund! Weeee...

ehh...ånei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gidder tydeligvis allikevel..

Det er INGEN som har sagt at alle hunder skal være like. Jeg mener ikke engang at MINE hunder skal være like jeg, og de er av samme rase, så bare dropp den der "noen barn er gule"-greia (dere veit, "men inni er vi like"). Spørsmålet er hvor ***** sært det er lov at en RASE er, og nei, det er IKKE basert på en hund, en enkelt hendelse, en enkelt fortelling eller en enkelt eier - det er SUMMEN av det, dere veit, noe av det samme som "summen av egenskaper som gjør rasen unik og spesiell". Summen av tråder, kommentarer i akkurat nå-tråden, forklaringer i problemhund-tråder (ja, for jeg har lest et par av de), fortellinger, unnskyldninger..

Jeg skjønner at det kanskje blir en litt for avansert tankeprossess, at man altså kan plukke litt her og litt der over tid, og sette det sammen og få et dårlig inntrykk av en rase. Som jeg sa tidligere - jeg er slettes ikke sikker på at det gagner RASEN at samtlige av eierene hevder de er så spesielle ditten og datten fordi at de er urhunder. Og guess what? Noen av oss har faktisk erfaringer med raser utenfor gruppe1 også, og allikevel så lurer vi på om de virkelig er så spesielle - disse halvkattene som knapt kan dresseres, og man ikke kan korrigeres fordi de aldri tilgir deg for det. Jah, mon tro HVORFOR det blir spørsmål om de virkelig er så utypisk HUND, disse urhundene?

For å være helt ærlig, så gir jeg blanke f... i om folk har bikkjene sine på bordet (så lenge de ikke er på MITT bord), samme hva slags rase - om Siri vil ha Willy på kjøkkenbordet sitt, eller Tulip vil ha valpis på stuebordet sitt, om RTL sin mamma vil ha alle sine hunder på bordet sitt, I don't care, seriøst. Akkurat som det bryr meg midt i r... om folk syns det er uhygenisk at mine hunder sover i samme seng som meg - det er noe folk må få velge selv! Men når man fremstiller basenjien, som rase, som så spesiell at den MÅ få ligge på bordet, fordi de liker seg i høyden - da er det noe annet. Jada, TonjeM, jeg så forklaringen din på hvorfor Amy får være på bordet - men du har fått det til høres ut som en generell basenjigreie, de må få oppholde seg på bordene de, fordi de er urhunder - sorry, DET er bullshit. Like bullshit som at mine hunder må få sove i senga sammen med meg, fordi de er belgere og de er svært førerorienterte og vil ikke være borte fra meg - du ser det er en forskjell der? De ligger i senga mi fordi jeg syns det er fint å ha de der, ikke fordi at de er belgere og må det.

Åh, er det virkelig noen raser som er vanskeligere å motivere enn andre - jeg har bare hatt ett par alaska huskies i tillegg til belgerene mine jeg, så det visste jeg ikke. Puddelen som bodde her i hele sommer var visst ikke belger hun heller, og jeg forelsket meg jo helt sikkert i henne fordi hun er så innmari lik de to jeg har (ja, det var sarkasme). Og når jeg tenker meg hardt om, så tror jeg ikke beaglen, cockeren og dalmisen er like lettmotiverte som belgeren heller (jeg har forøvrig en belger som ikke er like lettmotivert som belgeren heller, jeg), godt dere gjorde meg oppmerksom på det, liksom :innocent: Ja, jeg tar det personlig når folk undervurderer den erfaringa jeg har med hund - for det gjør dere, virkelig, når dere tror at kritikken mot basenjien er basert på at man ønsker at alle hunder skal være som gruppe1-hundene - som om det var en homogen gruppe uten variasjoner, btw..

Så vidt jeg har fått med meg, så har vel heller ikke alle som har vært kritiske til basjenjien utelukkende gruppe1-hunder, så finn på en annen unnskyldning til at vi er så kørka at vi ikke helt ser sjarmen i angstbiterske uhåndterlige hundeaggressive småmonstre, vær så snill. For det har vært det som har vært spørsmålet, ikke sant? Om de virkelig ER så ille - ikke om de må få bo på bord eller ikke, eller om de tåler å bli løfta av villt fremmede (det forventer jeg faktisk ikke uten videre av noen hunder jeg, samme hva slags rase), eller om de må lære like fort som en gjeterhund som dør på seg for å få låne tennisball eller kong i 2 sekunder. Men om det virkelig er rasetypisk at de er usosiale, med mye redsler og for mye forsvar og aggressjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt stygt gjort å la hunden sitte så nære maten og bli fristet, få litt her, men ikke der osv...

Hahaah, det er da helt vanlig. Hunden får kun den maten vi vil at den skal få. Det er jo mange som trenger med godbit på nesen til hunder, slik at den må vente på å få. Noen trener med å ha en godbit i hånden foran hunden for at den skal se på de og ikke godbiten. Jeg har også sett en video fra japan hvor de lå masse hundekjeks over en hel hund :innocent: Men du fant vell ut at det var rimelig vanlig til slutt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh si ikke det! :lol: Når jeg skulle hente Zizco, fikk jeg mitt livs sjokk når vi skulle skrive under kontrakten og drikke litt kaffe. Begge hannhundene (gullene til mor) var med inn, koselig det. Så kom de opp i sånn sittebenk ved matbordet, fortsatt nokså koselig, men :lol: Så går de opp på bordet og får mat :lol: Det synes ikke jeg var litt koselig en gang. Men det er store hunder rett og slett. Jeg ville nok aldri godta det, hverken med små ellr store, men hver sin smak.Såh man trenger ikke å føle seg spesiell selv om man har basenji på bordet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahunden min har såvidt jeg vet aldri prøvd å gå på/snike på bordet etter den ene gangen hun satte en labb på bordkanten og fikk streng beskjed om at "sånn gjør man ikke". Basenjien derimot er på bordet med begge frambena, iallefall, så snart jeg er ute av rommet, eller ikke følger helt med(drømmer meg bort i en bok eller noe), uansett hvor mange ganger jeg gir henne streng beskjed, uavhengig av hvordan jeg gir den beskjeden. Hun skjønner jo at det ikke er lov, for det er sjelden hun gjør det mens jeg er i rommet, men så snart jeg er ute av rommet er hun der for å sjekke. (jeg har titta i dørsprekken noen ganger..)

Edit: Hun er for smart for meg, rett og slett. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaah, det er da helt vanlig. Hunden får kun den maten vi vil at den skal få. Det er jo mange som trenger med godbit på nesen til hunder, slik at den må vente på å få. Noen trener med å ha en godbit i hånden foran hunden for at den skal se på de og ikke godbiten. Jeg har også sett en video fra japan hvor de lå masse hundekjeks over en hel hund :lol: Men du fant vell ut at det var rimelig vanlig til slutt :innocent:

Ja jeg gikk litt inn i meg selv, og fant ut at jeg ikke er noe bedre selv :lol::lol:

Jeg har jo Casper i armkroken ofte når jeg sitter og spiser i sofaen. Blant annet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med 2ne.

En ting er hva man velger at hundene får lov til ( ligge på bord, sove i senga osv ) men det har ingenting med rasen å gjøre som helhet. Alle raser er forskjellige og jeg kjenner ikke til basenjier, men har hardt for å tro at man ikke kan lære de noe. Alle hunder kan dresseres, selv om noen er vanskeligere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med 2ne.

En ting er hva man velger at hundene får lov til ( ligge på bord, sove i senga osv ) men det har ingenting med rasen å gjøre som helhet. Alle raser er forskjellige og jeg kjenner ikke til basenjier, men har hardt for å tro at man ikke kan lære de noe. Alle hunder kan dresseres, selv om noen er vanskeligere enn andre.

Er det noen som har sagt noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien derimot er på bordet med begge frambena, iallefall, så snart jeg er ute av rommet, eller ikke følger helt med(drømmer meg bort i en bok eller noe), uansett hvor mange ganger jeg gir henne streng beskjed, uavhengig av hvordan jeg gir den beskjeden. Hun skjønner jo at det ikke er lov, for det er sjelden hun gjør det mens jeg er i rommet, men så snart jeg er ute av rommet er hun der for å sjekke. (jeg har titta i dørsprekken noen ganger..)

Det er det ikke bare basenjien som gjør. :innocent: En slik umulig mat-tyv har vi her i huset og. Utrolig sta og gir seg aldri på det! Han følger såpass med at hvis jeg bare drar en genser over hodet, så rekker han å være oppe å prøve å stjele noe..

Er ikke det vi diskuterer da .... at uthundene nesten ikke kan dresseres ?

Jeg trodde det var avklart jeg? Kan være vanskelige å motivere, men absolutt ikke umulig?

Det er vel heller ingen som har sagt at basenjien må ligge på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har vært vært ute med trollbolla, har jeg tenkt litt på dette med trening etter å ha lest innlegget til Marthe.

Jeg har også Aiko løs, men med forbehold: Hun er ikke løs når kvelden kommer, for hun blir så vill i mørket. Skygger skal jaktes på, spennende lyder i busker laaangt unna undersøkes og mennesker hoppes på for å leke (akkurat det gjør hun gjerne ellers også da, og det er helt greit, fordi jeg vil heller ha en hund som lykkelig nusser og koser på folk, enn en som får trent bort hele entusiasmen ved nye møter). Hun får heller ikke være løs lenger når mange andre hunder løper fort rundt omkring henne, for da blir hun veldig gira og skal stoppe dem ved å henge i halsskinnet, hvis jeg har henne i bånd. :wub: Jeg kunne aldri dratt på ferie i 3 uker uten bånd, for da ville det blitt svært lite nærkontakt med med Aiko. Jeg trur egentlig ikke at hun hadde stikki av, hun hadde nok holdt seg i nærheten, men blitt veldig lystig og frittspringende i skauen akkurat når det passa henne. Hun hadde nok ikke trengt meg for så mye mat heller, for hun er ganske sjølgående og jakter ned ting hun har lyst på. Men hun synes jo at jeg er verdens kuleste menneske, og blir lei seg når jeg går fra henne hvis hun ikke har sett meg på en stund, så kanskje hun hadde hatt lyst til å sove inne sammen med meg. Som dere skjønner, så er det god grunn til å overholde båndtvangen...

Hvis ikke jeg hadde trent med Aiko hver eneste dag, er jeg overbevist at hun hadde blitt ganske destruktiv og stri å ha med å gjøre. Men jeg trener jo ikke spor med henne fordi jeg vil at hun skal bli sliten, jeg trener med henne fordi hun synes det er det morsomste i verden, og fordi hun og jeg sammen får til noe bra. Det er utrolig tilfredsstillende å få denne lukte på blommorna-frøkna til å skjønne at det å måke på i sporet heller enn å sette seg på ei tue og se på ting i lufta, er det kuleste som finnes. Man kan lære en hund å leke (om ikke så lenge av gangen, hehe), og man kan lære en hund å finne glede i å samarbeide med eier, så lenge man gjør det på dens premisser.

Jeg dras litt mellom å være imponert over hvor mye rom TonjeM og andre basenjieiere later til å gi hundene sine, og det å bli litt skremt av passiviteten i hundeholdet. Det er selvsagt ikke noe kult å drive og bælje til hunden sin (noe jeg gjør i frustrasjon både titt og ofte når dritt-trollet har lim i øra, har tatt seg et kunstnernavn og fått akutt kink i nakken sånn at hun må se alle andre veier enn mot meg), men å la hundene holde på akkurat som de vil er i alle fall ikke et alternativ for meg, urhund eller ikke. Å bli ignorert idet man sier ifra er vel en vanlig respons, eller? Jeg har i alle fall ikke en hund som slenger seg på ryggen og pistrer idet jeg blir forbanna på henne, hun står og ser meg i øynene før hun snur seg og går sin vei for å vise meg at hun syntes jeg var en dritt som brydde meg. Det betyr likevel ikke at hun ikke får med seg at jeg er misfornøyd. Jeg prøver å fjerne alt av dobbeltkommandoer når vi trener, men i hverdagen må jeg gud hjelpe meg si ting 17 ganger før hun reagerer til tider. Når bor ikke jeg med en hund som er spesielt skjør i huet, men jeg er av den oppfatning av at dersom du har et positivt og godt samliv med hunden din, så tåler den at du snakker til den uten fare for at den blir "ødelagt". Aiko og jeg er kompiser, vi har det utrolig morsomt og godt sammen, men jeg har selvsagt også en oppdragende rolle, og kaller meg sjøl "mamsen" til Aiko. Det er jo min jobb å gjøre henne til en god samfunnsborger, og ett av min stoleste øyeblikk med Aiko (jeg har minst ett hver dag), var på NKK Hamar i år. Mennesker som satte seg ned til Aiko fikk ett stykk rød lykkeball full av entusiasme og kjærlighet i fanget, og flere blei helt rørt av oppførselen hennes og spurte meg "hva slags hund er dette, egentlig?" Da var det veldig godt å fortelle at det var min elsklings-shiba, og vite at det er en kombinasjon av hennes personlighet og min trening som har gjort henne sånn. :wub:

Jeg skal innrømme at jeg tolket ikke dette innlegget slik resten av dere gjorde, i og med at det satt igang en sånn diskusjon om at ikke alle raser trenger å være like. Jeg tolket det dithen at "jeg har en shiba, en litt "vanskelig" rase som kan sammenlignes med basenji, og se hva vi får til!". Jeg synes det er kjempebra at det finnes folk som liker å trene uvanlige raser, og som faktisk klarer det i veldig stor grad.

Ellers er jeg selvsagt enig i at ikke alle hunder skal være like. Hva står vi igjen med da? Utseendet? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg selvsagt enig i at ikke alle hunder skal være like. Hva står vi igjen med da? Utseendet? :wub:

Næh, de kan godt være like utseendemessig også, så slipper det å bli så vanskelig for folk å velge rase :wub:

Nei, det er klart at ikke alle rasene skal være like, men ingen bør heller være aggresive eller umulige å dressere. Men det har da kommet frem i denne tråden at basenjier slettes ikke er umulig å trene slik som det har vært gitt uttrykk for. Tror ikke noen i denne tråden har skrevet at deres basenji er umulig å dressere, det er bare ikke like lett som endel andre raser. (Kanskje med unntak av Nowisclee, men der er det vel mer kjemi og manglende motivasjon det går på virker det som). Om kanskje basenji eiere tillater mer enn andre vet jeg ikke, men da er det jo eierne som er sære og ikke hundene :wub:

Jeg hadde Malamute da jeg var yngre jeg. Og det er jo ikke tvil om at han måtte trenes på en helt annen måte enn cavalieren, belgern, og puddelen. Men han var en hyggelig og veloppdragen hund likevel. Han holdt ikke på å dø på seg for å få en tennisball, han kunne ikke brydd seg mindre. Kaninskinn og elgkjøtt derimot, det var andre greier. Så sant det ikke fantes noe han syntes var mer spennende. Det er jo ikke unikt for "urhunder" at de ikke er like lette å trene som gjeterhundene. Malamuten min kunne masse triks han, men ikke pokkern om han gjorde det bestandig hvis ikke han fikk god nok belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn en liten kommentar om at det virkelig ikke bare er basenjieiere som unnskylder og forklarer dårlig og ulydig oppførsel med rasetrekk :blink:

"Beklager at hunden min drepte og spiste kaninen til datteren din, den har så jaktinnstinkt" (elghund)

"Det er ikke min feil at hunden min jaget den elgen ut på den tynne isen så den falt gjennom - den har så sterkt jaktinnstinkt" (Gordon Setter)

"Du må bare overse at hunden min sirkler inn din hund og bestemmer hver meter den skal få gå, den er en BC og har så sterkt gjeterinnstinkt skjønner du" (BC)

"At hunden min henger i buksebeinet ditt og freser når du kommer inn? Ja, men den har så mye vaktinnstinkt skjønner du" (Sheltie)

"Åh, forresten, hunden min markerte der borte ... Den er jo en chihuahua, de gjør sånt" (Chihuahua)

.... basert på en sann historie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Nei, iallefall er basenjien utpreget renslig. De fleste liker ikke å bli skitne, og vasker/steller seg møysommelig. Når de først har skjønt "tricket" med å ikke tisse inne kommer det meget sjelden uhell inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er slik jeg også alltid har forstått det.

På et cc-forum på påstår noen at chinese crested er urhund, og derfor kan man forvente tisseuhell innendørs også i voksen alder.

Det får jeg ikke til å stemme..Noen flere meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Cosmo først ble husren så skulle det MYE til at han gikk på do inne. Han ville ikke bli skitten og ble han skitten så vasket han seg på tur, kunne jo ikke vente til vi kom hjem nei :whistle: Han brukte store deler av døgnet på å vaske seg selv. (Basenji)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil noen av dere definere cc'en som en urhund?

Jeg finner ingen plasser at den er å regne som en urhund, men at den trolig er en avstamming av en urhund (men det er jo noe annet eller?)

Nei, såvidt meg bekjent er ikke cc en urhund. Det finnes en artikkel hvor man basert på DNA-bevis har satt opp urhund-rasene og avstamningen til en rekke hunderaser. CC er ihvertfall ikke der (men en del som ikke likte den undersøkelsen der - viste seg mange raser slets ikke er så gamle som man ville ha det til). Den eldste hunderasen er den der afganskmyndeaktige greia jeg aldri husker navnet på, så kom basenji og shiba såvidt jeg husker.

Men urhund er et litt løsaktig begrep. Den går jo dels på alderen til hunderasen, men jeg synes også bakgrunn har mye å si. Basenjien skiller seg ut ved at de har hatt så lite menneskehjelp i sin utvikling. Basenjiene måtte klare seg selv der de kom fra, ble ikke matet etc - naturlig seleksjon, ikke bare mhp avl men også mhp overlevelse. Da den kom til vesten var den ikke fullstendig domestisert. Nå begynner det å bli en stund siden, så jeg vet ikke om det er fremdeles riktig å si at den ikke er helt domestisert. Jeg tror egentlig det avhenger av linjer (det er en ganske variabel hunderase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...