Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har hunden i bur når jeg ikke er hjemme

soelvd

Recommended Posts

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Jeg har ikke lest gjennom denne diskusjonen og ikke kommer jeg til å gjøre det, MEN etter hva min erfaring tilsier så setter bikkjene pris på et fristed med tak og vegger. Et sted der verken folk eller andre hunder kommer veltende over dem i tide og utide. Er det ingen her som har hunder som liker å legge seg under bord/stoler? Er det ikke tilfelle eller har dere bare ikke lagt merke til det?

Jeg bruker ikke bur på min hund, eller dvs svært sjelden, men det ble da flittig brukt da hun var valp. Nå er buret pakket bort for lengst, men det hender at jeg anledningsvis tar det fram hvis vi har besøk av andre hunder, som jeg for eksempel, ikke vil ha pissende og fjasende rundt i leiligheten på jakt etter kattene mine. Den første til å legge seg i buret er for øvrig min egen hund. Hun liker seg DER, og hun legger seg heller der enn både i sofaen eller sin egen seng. Faktisk så tror jeg aldri hun har sett på sin egen seng som et fristed, ikke at hun har egen seng lenger heller forresten - det var nemlig noen som tygget i stykker hele "fristedet" hennes for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Det er jo mange her som snakker for seg selv som om de aldri har tatt i et bur. Selv om de faktisk har bur selv. Og selv om de ikke stenger hunden inne i 16 timer, hvorfor må fristedet til hunden være et bur da? Har dere kjøpt inn buret fordi det skal brukes som fristed? Hvorfor har dere i det hele tatt kjøpt et bur istedet for en seng hvis det allikevel aldri stenges? Da kunne jo en hundeseng vært samme greia. Og man har vel såpass kontroll på å la hundene la hverandre være ifred untatt at man fysisk må skille de fra hverandre? (Med skillevegg etc)

Jeg kan kontrollere hundene til å la de være ifred uten og stenge de inn i bur ja. Jeg stenger de ikke inn i buret. De velger å gå inn i buret sitt, uten at det blir stengt, fordi de har selv valgt det som sitt fristed. Jeg har to bur, og to senge på stuen. Hundene velger buret selv, men de stenges aldri inne der.

Jo, vi er det.

Bortsett fra bur i bil så trenger ikke et vanlig, ordinært hundehold med vanlige hunder noe bur inne.

Jeg stenger ikke hundene mine inn i bur jeg heller utenom når jeg kjører bil. Men hvis du bruker bur i bilen, så er du ikke prinsipielt imot bruk av bur, du er imot den typen bruk som blir beskrevet her. Stenge inn hund i tide og utide fordi man ikke gidder å gjøre en innsats for å unngå det. Jeg har bur til hundene jeg, både inne og i bilen, men jeg bruker det aldri for å legge vekk hundene. DET er forskjellen...

Hvis du er prinsipielt imot bur så har du vel aldri eid et bur du da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at hunden får et fristed og at den liker å ligge inne i buret, går inn frivillig og ligger der. Men da trenger man jo ikke stenge igjen burdøra. :lol:

Det har jeg ikke sagt noe om heller. Mitt innlegg var et svar til Pippin, som hadde mindre forståelse for at folk benytter seg av buret som et fristed, når man heller kan gi hunden en seng :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke noe si hva buret brukes til. Jeg er imot det å stappe hunden inn i buret når det passer seg selv. Gjør man det fordi man er lei av at hunden labber rundt så skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt har hund. Men det er jo enkelte burmotstandere som har bur, som et fristed for hunden f.eks. Hvorfor har man da gått inn for kjøp av bur hvis det "bare" skal være et fristed for hunden? Da hadde det jo holdt med en seng eller noe annet, istedet for bur? DET er det jeg lurer på.

Dina&Midas: Jeg sa ikke at du stengte hundene dine inne for å skille de fra hverandre altså.. :lol: Men du har vel brukt buret med stengt dør en gang? Hvorfor ha et bur hvis man ikke skal bruke det, når en seng(eller noe annet) gjør samme nytten? Hvis man er så imot burbruk mener jeg.. Mange synes jo det er et så stygt møbel og greier.. Ikke at akkurat du er en ihuga burmotstander, men alle kan jo gjerne svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom denne diskusjonen og ikke kommer jeg til å gjøre det, MEN etter hva min erfaring tilsier så setter bikkjene pris på et fristed med tak og vegger. Et sted der verken folk eller andre hunder kommer veltende over dem i tide og utide. Er det ingen her som har hunder som liker å legge seg under bord/stoler? Er det ikke tilfelle eller har dere bare ikke lagt merke til det?

Nope, mine hunder legger seg helst i høyden de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke noe si hva buret brukes til. Jeg er imot det å stappe hunden inn i buret når det passer seg selv. Gjør man det fordi man er lei av at hunden labber rundt så skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt har hund. Men det er jo enkelte burmotstandere som har bur, som et fristed for hunden f.eks. Hvorfor har man da gått inn for kjøp av bur hvis det "bare" skal være et fristed for hunden? Da hadde det jo holdt med en seng eller noe annet, istedet for bur? DET er det jeg lurer på.

Dina&Midas: Jeg sa ikke at du stengte hundene dine inne for å skille de fra hverandre altså.. :lol: Men du har vel brukt buret med stengt dør en gang? Hvorfor ha et bur hvis man ikke skal bruke det, når en seng(eller noe annet) gjør samme nytten? Hvis man er så imot burbruk mener jeg.. Mange synes jo det er et så stygt møbel og greier.. Ikke at akkurat du er en ihuga burmotstander, men alle kan jo gjerne svare på det.

Fordi at mine hunder velger burene sine. Hvorfor er vanskelig å si. Burene står åpne på stuen til enhver tid, og begge hundene legger seg der og suller med ting. Midas har sitt skattkammer der, og Dina føler trygghet der når hun er redd. Jeg stenger de ikke inn i burene. Stygt møbel får så være, det driter jeg i så lenge hundene er såpass glade i burene sine. Seng gjør ikke samme nytten, fordi den blir ikke like lun som buret. Jeg tror det er derfor de velger buret fremfor sengene. MEN poenget mitt er at de aldri er stengt inne der. Så jeg er motstander av bruk av bur til å stue vekk hunder, men jeg er ikke motstander av å ha bur som hundene kan bruke når de vil. Det er to forskjellige ting.

Bur i bil = sikkerhet. *løper avgårde etter teskje*

Spar deg bryet, jeg trenger ikke teskje. Ville bare presisere at hvis du er så motstander av å ha åpne bur i huset som hundene kan bruke når de vil, så er det oppfinnelsen bur du misliker, og ikke måten det blir brukt på. Derfor regnet jeg med at du antakelig lot hundene løpe løse rundt i bilen når du kjørte... :lol:

Det er jo litt merkelig at dere ikke kan skille de to tingene synes jeg... Bur som hunden velger selv å bruke som er åpent, og bur som hunden blir stengt inne i 16 timer hvert døgn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest svarene du har fått? Ihvertfall fra meg?

Det er isåfall feilburbrukmotstandere som har bur, folk som er imot bur whatsoever kan jo ikke akkurat eie et bur, det blir jo feil.

Om hunden min f.eks. er dårlig i magen, og jeg må på jobb. Da er det en fordel å få stengt henne av litt, for det er faktisk ikke bare bare å vaske opp etter en hund som har driti ned et helt rom (hos meg hadde badet vært eneste alternativ, og med varmekabler som smelter møkka godt inn). Og dessverre er det ikke alle som kan droppe jobb pga. hund som er dårlig.

Dessuten syntes jeg det er et dårlig alternativ å binde en hund med kobbel (når den ligger i en seng kontra bur) da det i tillegg til å være ubehagelig for hunden å være bundet fast, kan være farlig også. Igjen, dette er uansett noe som gjøres maksimum en liten gang iblant. Men når man nå allikevel har dette buret til bruk på utstilling, så er det jo likegreit å bruke det litt hjemme, i slike tilfeller.

PS: Jeg regner med at de fleste lukker døren på utstilling (selvom det er et fristed), evt. passer på inngang/utgang.

Bur i bil = sikkerhet. *løper avgårde etter teskje*

Haha, tror du må ha teskjeen selv jeg :lol: Det går ikke an å være 100% imot bur, om man bruker det på noen som helst måte. Da er det typen burbruk (altså stappe hunden inn i tide og utide) du er imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden min f.eks. er dårlig i magen, og jeg må på jobb. Da er det en fordel å få stengt henne av litt, for det er faktisk ikke bare bare å vaske opp etter en hund som har driti ned et helt rom (hos meg hadde badet vært eneste alternativ, og med varmekabler som smelter møkka godt inn). Og dessverre er det ikke alle som kan droppe jobb pga. hund som er dårlig.

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :lol:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :lol:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :lol:

Dette mente jeg var en av hovedårsakene til å IKKE bruke bur, jeg.. "TENK om stakkar'n blir dårlig i løpet av dagen og må ligge i dette i timesvis..." Meget skremmende lesing, og årsaken til at slike diskusjoner som dette aldri må gå upåaktet hen!

Og Dina&Midas - det er vel neppe noen av burmotstanderne som er 100% imot bur - da må du nok ha misforstått. Det vi sier er at vi er imot bruk av bur i dagliglivet - hjemme, innendørs, uansett årsak. Utstillinger er ikke dagligdags selv for mine hunder (som blir stilt mye), og hotelllivet er neppe dagligdags for de fleste, ei heller veterinærbesøk eller bilkjøring..

En vanlig normal natt og en arbeidsdag er det mest dagligdagse for de fleste av oss. Og det er HER man burde være så forberedt på en valp/hund i huset at man greier å unngå bur. Det har fungert i hundrevis av år - men nå de siste 15-20 tror folk at man ikke overlever uten... Dårligere eller dummere hundeeiere?

Neppe, bare mindre opplyste, vant til at "lettvintløsningene" koste hva de koste vil er greit, og så bortskjemte som vi er skal selvsagt ikke hundene være til så mye "bry" for oss i hverdagen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det normalt?

Jeg orker ikke å rydde opp ett unga når de har spysjuke så jeg låser de inne på badet. Skal de spy så gjør det der inne. Og søler du får du rydde opp selv. Om bikkja er sjuk får han stå ute, jeg orker ikke å rydde opp inne og du verden så praktisk å kunne spyle av. Men jeg bruker ikke bur da :lol:

Og dette var sarkasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at dette er litt OT, men jeg lurer på en ting etter å ha lest tråden:

Hva går under definisjonen "bur", og når blir dette "innhegning" eller "binge"? Er det at det er tak over? Er det størrelsen?

F.eks, jeg har en hund på 31cm/4.5kg. Bilburet hennes er bittelite, hun skal jo sitte trygt. Og om jeg lager en binge inne med to pakker kompostgrinder på høykant, dvs 140x140cm, så er dette god plass og "innhegning" eller "binge", og da OK? Men om jeg lager et bur med samme gulvareal, men det har tak og utforming som et bur, så er det et "bur" og dermed ikke OK?

Hvor går grensen? Bør ikke grensen gå ved et visst areal/kilo hund el.l. ? Og om man lager en hylle i buret, så hunden kan velge soveplass ikke bare på ulike underlag på gulvet, men også kunne legge seg i høyden, så er vel dette bedre sett fra hunden enn en større flate, men bare på gulvet?

Jeg bruker ikke bur altså, annet enn i bilen. Hunden min er supergrei, og har aldri gjort noe galt, verken om natta eller når hun er alene hjemme. Jeg har et bur, som står i gangen. Der ligger hun, med døren åpen, etter tur, for å tørke og drysse av seg før hun kommer videre inn i stua. Hun stenges aldri inne i det.

Men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan dere mener de ulike definisjonene er. Hittil har det vært "bur = Fy!", mens "binge = OK"... Hunder kommer jo i så veldig ulike størrelser, så små hunder får jo raskt veldig mye bedre plass i et bur/innhegning enn en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er et bur - boks, firkant med gitter/plast og gitter/stoff rundt. En binge er en binge, ja - gjerde rundt, ikke noe over eller under.. Er vel ikke såå vanskelig å skjønne forskjellen?

Forskjellen i denne diskusjonen er selvsagt KUN størrelsen. Derfor er et rom bedre en et kott, en hundegård bedre enn et bur, etc.

Og nei, 4 sånne Biltemagrinder er ikke noe bedre enn et bur i samme størrelse, selvsagt.. Tak eller ikke har ikke noe med det å gjøre, nei..

1,40 x 1,40 er litt under 2 kvadratmeter (omtrent som en enkeltseng, littegranne større enn det en rev/mink skal ha i sitt bur). Så det er såklart bedre enn om du har den i bilburet i 16 timer i døgnet.

Men er det det beste for hunden? Tja, kanskje, hvis den har temperamentsproblem som gjør at den ikke takler noe annet så JA, sikkert. Men da er det jo fortsatt synd på hunden, da..

Men for de fleste hunder er området de til vanlig får gå i (for mange er det leiligheten/huset de bor i) det optimale å få også når de er alene, synes jeg.

Et spesialbygget bur i samme størrelse er selvsagt akkurat det samme. Men det er da ingen som HAR så store bur. Det er bare noe man tror at man har...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er et bur - boks, firkant med gitter/plast og gitter/stoff rundt. En binge er en binge, ja - gjerde rundt, ikke noe over eller under.. Er vel ikke såå vanskelig å skjønne forskjellen?

Forskjellen i denne diskusjonen er selvsagt KUN størrelsen. Derfor er et rom bedre en et kott, en hundegård bedre enn et bur, etc.

Og nei, 4 sånne Biltemagrinder er ikke noe bedre enn et bur i samme størrelse, selvsagt.. Tak eller ikke har ikke noe med det å gjøre, nei..

1,40 x 1,40 er litt under 2 kvadratmeter (omtrent som en enkeltseng, littegranne større enn det en rev/mink skal ha i sitt bur). Så det er såklart bedre enn om du har den i bilburet i 16 timer i døgnet.

Men er det det beste for hunden? Tja, kanskje, hvis den har temperamentsproblem som gjør at den ikke takler noe annet så JA, sikkert. Men da er det jo fortsatt synd på hunden, da..

Men for de fleste hunder er området de til vanlig får gå i (for mange er det leiligheten/huset de bor i) det optimale å få også når de er alene, synes jeg.

Et spesialbygget bur i samme størrelse er selvsagt akkurat det samme. Men det er da ingen som HAR så store bur. Det er bare noe man tror at man har...

Susanne

Jeg tenkte mer i de baner av kenneler. Eller hunderom man har delt inn i "bur" (enten flere i høyden på små hunder, bingetyper uten tak for små hunder eller at rommet rett og slett deles av med nettingvegger el.l for større hunder). Er jo noen som har flere hunder, gjerne oppdrettere, som har hundene i slike, og da en stor del av døgnet. (legg merke til at jeg ikke har nevnt med ett ord hva jeg mener om å ha hunder sånn).

Jeg ønsker altså å høre litt om hvilket areal, i forhold til hundens størrelse, som er ok, og hva som er for lite? Er det noen lovgivning på dette f.eks? Hva mener dere som er motstander av bur, men synes et lite rom er ok? Hvor går altså grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :hmm:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :hmm:

Om den må sitte i sin egen drit, så er buret for lite. Men etter mer tanke så ville jeg aldri puttet hunden min i bur om hun var syk, da hadde jeg heller lagt et laken utover gulvet i et lite rom, eller noe annet som kan beskytte, og som ikke har større verdi enn at det kan kastes i etterkant.

Det var vel bare et desperat forsøk på å forklare at det går an å eie bur, og bruke det lite, uten at man stuer vekk bikkja 2/3 av døgnet. Men siden jeg ikke ville gjort det selv, og regner meg som imot unødvendig burbruk, så ble det bare et idiotisk argument som jeg gladelig trekker tilbake :P

Men, jeg mener fremdeles at jeg kan være imot unødvendig burbruk (altså annet enn i bil og lig.), selvom jeg eier bur selv. Har forresten opplevd hotellrom som tillater hunder, så lenge de oppholder seg i bur, og da må man jo nesten eie et. Nå skal det sies at i slike situasjoner så har hunden kun vært i bur de få timene jeg ikke har vært med hunden (enten på rommet, eller ute), OG jeg har hatt dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at dette er litt OT, men jeg lurer på en ting etter å ha lest tråden:

Hva går under definisjonen "bur", og når blir dette "innhegning" eller "binge"? Er det at det er tak over? Er det størrelsen?

F.eks, jeg har en hund på 31cm/4.5kg. Bilburet hennes er bittelite, hun skal jo sitte trygt. Og om jeg lager en binge inne med to pakker kompostgrinder på høykant, dvs 140x140cm, så er dette god plass og "innhegning" eller "binge", og da OK? Men om jeg lager et bur med samme gulvareal, men det har tak og utforming som et bur, så er det et "bur" og dermed ikke OK?

Hvor går grensen? Bør ikke grensen gå ved et visst areal/kilo hund el.l. ? Og om man lager en hylle i buret, så hunden kan velge soveplass ikke bare på ulike underlag på gulvet, men også kunne legge seg i høyden, så er vel dette bedre sett fra hunden enn en større flate, men bare på gulvet?

Jeg bruker ikke bur altså, annet enn i bilen. Hunden min er supergrei, og har aldri gjort noe galt, verken om natta eller når hun er alene hjemme. Jeg har et bur, som står i gangen. Der ligger hun, med døren åpen, etter tur, for å tørke og drysse av seg før hun kommer videre inn i stua. Hun stenges aldri inne i det.

Men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan dere mener de ulike definisjonene er. Hittil har det vært "bur = Fy!", mens "binge = OK"... Hunder kommer jo i så veldig ulike størrelser, så små hunder får jo raskt veldig mye bedre plass i et bur/innhegning enn en stor hund.

Nei, jeg mener ikke at det er greit å isolere hunden fra flokken, eller på et avgrenset område som bur eller binge når man sover, eller ikke er hjemme. Men, eg sier jo at våre hunder har tilgang på hele huset. Det er ikke sant. De har tilgang på hele første etasje. Der er mitt soverom, kjøkkenet og stua. I andre etasje har datteren min rommet sitt og der bor undulaten og ørkenrottene. Der er det stort sett hundefritt. I underetasjen er do og bad. Følgr en hund etter oss ned, er det greit, men de er ikke der nede sånn ellers. Vi oppholder oss i første etasje når vi er hjemme, så det er der hundene er. Også når vi ikke er hjemme.

Etter tredve år som hundeeier, har jeg aldri opplevd at hundene har vært til så stor fare for seg selv at de må puttes i bur. Fibi beit over seks internettkabler, da hun skjønte at jeg gikk fra dataen når nettet forsvant. Hun slutta med det uten at jeg gjorde noe spesiellt. Hun har også makulert diverse doruller og hjemmelekser (hunden spiste stilen min, liksom), stjeler det hun kan av mat og søppel hun finner spiselig, så vi har funnet halvspiste agurker, brødsmuler og embalasje både her og der. Men ærlig talt, så er det jeg som må legge maten på et lurere sted eller muigens oppdra bikkja mi bedre. Hun skal vel ikke straffes for at jeg er sløv.

Vi hadde hann og hun og seks valper etter en svært uheldig episode på hjemmebane for en million år siden, også. Etterh vert som småttisene begynte med fast føde, dekket jeg gulvene med avispapir før jeg gikk på jobb om morgenen og vasket gulvene når jeg kom hjem. Det tok ti minutter. Valpene gnagde forresten litt på ryggen av bind 4 og 5 av leksikonet vårt, men det var ikke så farlig.

Ja, slik har vi det her hos oss. Ikke noe bur, hunder som sover der de vil og ingenting som blir herpa. Kanskje jeg har vært heldig med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at det er greit å isolere hunden fra flokken, eller på et avgrenset område som bur eller binge når man sover, eller ikke er hjemme. Men, eg sier jo at våre hunder har tilgang på hele huset. Det er ikke sant. De har tilgang på hele første etasje. Der er mitt soverom, kjøkkenet og stua. I andre etasje har datteren min rommet sitt og der bor undulaten og ørkenrottene. Der er det stort sett hundefritt. I underetasjen er do og bad. Følgr en hund etter oss ned, er det greit, men de er ikke der nede sånn ellers. Vi oppholder oss i første etasje når vi er hjemme, så det er der hundene er. Også når vi ikke er hjemme.

Etter tredve år som hundeeier, har jeg aldri opplevd at hundene har vært til så stor fare for seg selv at de må puttes i bur. Fibi beit over seks internettkabler, da hun skjønte at jeg gikk fra dataen når nettet forsvant. Hun slutta med det uten at jeg gjorde noe spesiellt. Hun har også makulert diverse doruller og hjemmelekser (hunden spiste stilen min, liksom), stjeler det hun kan av mat og søppel hun finner spiselig, så vi har funnet halvspiste agurker, brødsmuler og embalasje både her og der. Men ærlig talt, så er det jeg som må legge maten på et lurere sted eller muigens oppdra bikkja mi bedre. Hun skal vel ikke straffes for at jeg er sløv.

Vi hadde hann og hun og seks valper etter en svært uheldig episode på hjemmebane for en million år siden, også. Etterh vert som småttisene begynte med fast føde, dekket jeg gulvene med avispapir før jeg gikk på jobb om morgenen og vasket gulvene når jeg kom hjem. Det tok ti minutter. Valpene gnagde forresten litt på ryggen av bind 4 og 5 av leksikonet vårt, men det var ikke så farlig.

Ja, slik har vi det her hos oss. Ikke noe bur, hunder som sover der de vil og ingenting som blir herpa. Kanskje jeg har vært heldig med hunder.

Sånn er det her og. Minstemann ødelegger tidvis ting, men det er fordi at jeg er sløv og ikke rydder vekk. Han har tisset inne et par ganger etter at han egentlig er husrein, men det er også min feil. Så derfor er det bare helt tragisk i denne sammenhengen at hunden skal lide for at eierne ikke gidder å rydde vekk ting. Det blir bare helt på trynet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så synes du det er er "gyldig grunn" å bure inne en syk hund slik at den må sitte i sin egen drit så du slipper å vaske etter den? :hmm:

Lurer på hvor empatien til folk er til tider... "Er du syk? Synd for deg. Jeg orker ikke å vaske, så du får sitte i din egen møkk." :hmm:

Ok, tidligere ville jeg sagt meg helt enig, MEN jeg ser litt mer nyansert på det nå. Grunnen til det er ganske enkelt at jeg hadde en magesyk sankt bernhardshund en gang, og så hadde jeg et vegg-til-vegg-teppe, jeg hadde en sofa (heldigvis i skinn), et kjøkken, et bad osv. Fyren var alene noen timer (som han pleide og var vant til for øvrig), og jeg skal love deg at jeg synes mer synd på meg selv enn hunden, da jeg kom hjem. Hadde jeg hatt ham i bur (nei, jeg hadde ham aldri i bur siden det er få bur som hadde kunne romme ham, bortsett fra EN gang, under transport) så hadde jeg sluppet å måtte skrubbe bort drit fra, bokstavelig talt, gulv og vegger, sofa, kjøkkeninventar, baderom, diverse tekstiler, et par tepper og hele kjelleren som kun var kledd med råbetong (som han dessverre også hadde tilgang på). Bikkjen hadde gått i, lagt i og dratt med seg sin egen drit utover HELE huset mitt, selv om han faktisk ikke hadde trengt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den lider noe særlig i buret der, selv om det var litt smalt kanskje? Og underlaget er greit synes jeg. Tror ikke hunden har det alt for varmt selv om gulvet er bekledd..

Og når det gjelder det jeg sa tidligere i tråden. Hvis man er imot bur, altså før man vurderer å skaffe seg hund, HVORFOR kjøper man et BUR til hunden da (som hunden kan bruke som fristed, seng osv) hvis man er imot bur? Jeg bare synes det er et rart og ulogiskt valg å ta. Å ha et bur i hjemmet hvis man er imot burbruk, samme hvilken grad man er imot det. Istedet for noe annet.. :hmm: Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener..! :hmm:

Jeg er imot det å stue vekk hunden. Ihvertfall når man er hjemme (om natten osv) Ser ikke poenget med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den lider noe særlig i buret der, selv om det var litt smalt kanskje? Og underlaget er greit synes jeg. Tror ikke hunden har det alt for varmt selv om gulvet er bekledd..

Og når det gjelder det jeg sa tidligere i tråden. Hvis man er imot bur, altså før man vurderer å skaffe seg hund, HVORFOR kjøper man et BUR til hunden da (som hunden kan bruke som fristed, seng osv) hvis man er imot bur? Jeg bare synes det er et rart og ulogiskt valg å ta. Å ha et bur i hjemmet hvis man er imot burbruk, samme hvilken grad man er imot det. Istedet for noe annet.. :hmm: Sikkert ingen som skjønner hva jeg mener..! :hmm:

Jeg er imot det å stue vekk hunden. Ihvertfall når man er hjemme (om natten osv) Ser ikke poenget med det heller.

Det er jo forskjell på å være imot burbruk, og unødvendig burbruk. Og de som kun er imot unødvendig bruk, har jo full rett til å eie bur, du har jo tilfeller som utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur for å ha i bilen. Og så fikk vi høre at hunden måtte ha et trygt sted, en "hule". Da virket det greit å ha et fiks ferdig bur som man bare kunne dekke til og så hadde man en slags hule. Hadde jeg greid å lage en fin, sikker hule på en annen måte så skulle jeg gjort det, men jeg eier ikke snekkerferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes burmotstanderne om dette:

5075774433_de25a36afa_b.jpg

Jeg synes det er litt spesielt at noen ønsker å ha et så stygt og ikke minst totalt unødvendig "møbel" i hus...

Også synes jeg det er litt rart at dere ønsker å vite hva vi burmotstandere synes,dere gir da vel f i det? Dere vet jo selv at hundene deres elsker buret sitt over alt på jord og at det ikke er mulig å ha hund uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min hund eller mitt bur, men et bilde jeg fant på et annet forum. Ikke overrasket over at du antar ting og er således glad for at du beviser et poeng; det er trangt mellom usaklighetene i burdiskusjoner og det er sannsynligvis derfor den er evigvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...