Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, mosjon og slitasjeskader


MarieR

Recommended Posts

tror vi har omtrent densamme oppfattningen... :wub:

Så hvis dere går etter denne regelen og ved 1 år bestemmer dere for å begynne i Agility så vil du ødelegge sener og alt fordi hunden har overhodet IKKE fått bygd seg opp fordi du går pingle og bittesmå turer med den. Også tar ikke "regelen" hensyn til raser som utvikler seg senere og raskere. Det er rett og slett en fryktelig dårlig mal i mine øyne. Jeg lar hundene mine løpe fritt, herje, løpe i skogen, gå turer på fortauet, gå turer i skog, trene på grus og gressbaner og hittil har jeg en valp med gode flotte muskler og har enda ikke sett noe hint om at den har tatt skade.

Sammenlign det med at du knapt løfter noe som helst i et år og når du er 1 skal bli body builder, gogo ødelegg musklene dine du :)

Ingen valper tar skade av å få løpe i skogen i dems tempo, hvile når de trenger deg, og å gå turer. Jeg synes det er verre å "nekte" hunden aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Men du kan ikke skue alle hunder under en kam, noen raser krever mye mer mosjon en andre.

En i treningsgruppa mi overtok en omplasseringshund som bare har fått en halvtimes tur frem til han var ca et år mnd, jakt labradoren er et levende nervevrak og har så mye energi at det eksploderer. Han har hatt hunden nå i et halvt års tid og baare trent rotrening, og alle vi på gruppa må være heelt rolige rundt han eller så koker det over i hodet på stakkars hunden. Så hvor sunt var det montro, å få så lite mosjon og stimuli... ikke veldig :)

og som mange har pekt ut i det siste trenger f.ex AH masse mosjon, de kan du begynne å jogge med etc rundt 7 mnd alder.

en slik "regel" fungerer ikke fordi den passer pokker meg ikke alle raser, tror den passer de færreste for å være helt ærlig.

Mye bedre å tenke alt med måte og til den valpen.

Og ja, da er jeg vel en idiot fordi jeg jogger og går tur i skogen med valpen min på 7 mnd da.... :wub:

Hhvis du føljer skjemaet så ser du att koppelpromenaderna gradvis økar. utøver det så kommer leking med andra hundar, snusing, miljøtrening, lydnad etc.

får du hem en vældigt aktiv valp ær det ænnu viktigare att du lær den att vara passiv.

labradoren du snackar om var inte passivitetstrænad på ett bra sett om den var så nervøs att den næstan exploderade.

en passiv hund skal være en rolig hund som bare slapper av.

du vet ikke sikkert varfør hunden var stressad, det akn lika gærna vara att dom anvænt elaka uppfostringsmetoder, att den fårr være altfør mye alene hjemme som liten eller att den blev øverstimulerad som valp så den fick svårt o slappna av som vuxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn har ingen av mine Border Collie valper hatt vanskelig for å roe seg ned senere, eller utviklet negativt stress, selv om de har fått turer fra de var små. Og BC må vel sies å være en av rasene som kan tippe over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis dere går etter denne regelen og ved 1 år bestemmer dere for å begynne i Agility så vil du ødelegge sener og alt fordi hunden har overhodet IKKE fått bygd seg opp fordi du går pingle og bittesmå turer med den. Også tar ikke "regelen" hensyn til raser som utvikler seg senere og raskere. Det er rett og slett en fryktelig dårlig mal i mine øyne. Jeg lar hundene mine løpe fritt, herje, løpe i skogen, gå turer på fortauet, gå turer i skog, trene på grus og gressbaner og hittil har jeg en valp med gode flotte muskler og har enda ikke sett noe hint om at den har tatt skade.

Sammenlign det med at du knapt løfter noe som helst i et år og når du er 1 skal bli body builder, gogo ødelegg musklene dine du :wub:

Ingen valper tar skade av å få løpe i skogen i dems tempo, hvile når de trenger deg, og å gå turer. Jeg synes det er verre å "nekte" hunden aktivitet...

hallooo???

vi snackar KOPPELPROMENADER.

hunden får løpa fritt i mark o skog .. o løpa fritt o leka med andra hundar etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de "trenger" de ikke, men er en veldi god måte o lære seg "hund-språk" o bygga muskler. en hund som klarar av att læsa andra hundar blir oftast en tryggare hund då den ikke trenger og stresse og hisse seg opp i nærheten av andra hundar.

Hvorfor er det da så mange hunder som stresser og hisser seg opp når de møter andre hunder enda de har fått leke med "alt av hunder" mens de var valper? Eller er det kanskje derfor de stresser og hisser seg opp i nærheten av andre hunder? Ikke vet jeg. :wub:

Og muskler kan man fint bygge uten å la den leke med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg prøve å si er at den "regelen" ikke passer.

Min valp er 7mnd, får mye turer løping og herjing som hun føler for, og hun er rolig og stille inne. Hun leker litt med seg selv og bamsene sine, men ligger som regel og slapper av. Om hun skulle bare fått 30 min om dagen hadde det jo gått på inventaret løst, 30 minutter tur om dagen er jo ingenting...

Så det du mener er at man bare kan gå så så mye (etter tabellen) i bånd per dag, hvorfor skader det hunden å gå i bånd? Hvis den i tilleg før leke med andre hunder, snuse, løpe etc. Jeg går i bånd til en stor eng hvor de får løpe fritt, jeg går i bånd til skogen hvor de får løpe og tusle rundt meg som de vil, jeg går i bånd rundt i boligfeltet sent om kvelden for en siste tisse og bommelom tur.

Og som når vi bodde midt i byen, vi var nødt til å ha henne i bånd, hun fikk fortsatt utforske, leke, romle rundt etc, men vi måtte ha henne i bånd.

Når du sier promenadgåing, mener du da at valpen skal gå pent og lydig i bånd? Eller mener du at den skal få gå i kanten av veien og lukte, gjøre fra seg etc.

Jeg bare finner det idiotisk å si at å nei, nå har vi gått 10minutter, nå må jeg bære deg hjem, selvom valpen helt fint kunne klart å gå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper er faktisk på lengre turer før levering enn hva den listen sier.

Personlig syns jeg det er viktigere at de bygger muskler, blir ordentlig mobile, får kroppskontroll og ikke minst holdes slanke som valper!!

Jeg tror nok heller at masse slitasjeskader ligger der enn at valpen har fått for mye mosjon.

Mine hunder har vært med på 1 timers turer fra før de var 3 mnd. Tilpasser tempoet etter de og ser heller på valpen enn på klokken. Kan ikke si at jeg har så mye overstresset hund i huset av den grunn.

Jeg tror faktisk heller at for mye miljøtrening og opplevelser på en gang og over kort tid skaper en stresset/nervøs hund, enn gode turer i skogen hverdag.

Talli var faktisk t.o.m med på sykkelturer fra hun var rundt 8 mnd. Da fikk hun løpeløs og den voksene hunden ble holdt i trav, første vinteren var hun med på skiturer løs. Dette også før hun var 1 år.

Begge de hundene jeg har brukes hardt i skogen, har A-hofter, A-albuer, Partella-UA og har gått skadefri i muskler og skjelett så langt i sine karrierer.

Jeg velger heller se på valpen jeg, man ser fort om den syns tempoet er for høyt eller om den må ha en pause. Personlig syns jeg valpeslipp og herjing er en uting og tror nok heller de vilde kastene rundt da er mer belastene enn den times turen i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallooo???

vi snackar KOPPELPROMENADER.

hunden får løpa fritt i mark o skog .. o løpa fritt o leka med andra hundar etc.

Men kjære deg, jeg går med hunden min i bånd overalt, som fortalt i den andre posten. Noen ganger går jeg tilogmed i skogen med henne i bånd i en time mens den voksne får løpe løs fordi innkallingen sitter ikke 100% og det er fortsatt å gå i bånd.

Hva er så himla dumt for en valp å gå i bånd?! samme om det er på asfalt, grus, gress, skog etc, et bånd er et bånd, eller mener du at man skal bare gå en tur på asfalt i bånd, og alt annet regnes ikke som å gå tur i bånd? :wub:

Link til en av de tidligere diskusjonene av mosjon av valper på hundesonen

Og jeg er heeeeeelt enig med JeanetteH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå bor jeg på landet og da har det blitt veldig lite med bandturer, men da jeg bodde i byen så gikk jeg mye mer enn det som sto på den lista og det jeg ahdde da var over gjenomsnitet aktive flatcouted retrievere. Dem var mye på tur og mest med band men inne så lekte dem med sønnen min og fikk dem ikke lov til det så snorka dem, dem gikk heller ikke på veggen hvis det ikke ble tur en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg prøve å si er at den "regelen" ikke passer.

Min valp er 7mnd, får mye turer løping og herjing som hun føler for, og hun er rolig og stille inne. Hun leker litt med seg selv og bamsene sine, men ligger som regel og slapper av. Om hun skulle bare fått 30 min om dagen hadde det jo gått på inventaret løst, 30 minutter tur om dagen er jo ingenting...

Så det du mener er at man bare kan gå så så mye (etter tabellen) i bånd per dag, hvorfor skader det hunden å gå i bånd? Hvis den i tilleg før leke med andre hunder, snuse, løpe etc. Jeg går i bånd til en stor eng hvor de får løpe fritt, jeg går i bånd til skogen hvor de får løpe og tusle rundt meg som de vil, jeg går i bånd rundt i boligfeltet sent om kvelden for en siste tisse og bommelom tur.

Og som når vi bodde midt i byen, vi var nødt til å ha henne i bånd, hun fikk fortsatt utforske, leke, romle rundt etc, men vi måtte ha henne i bånd.

Når du sier promenadgåing, mener du da at valpen skal gå pent og lydig i bånd? Eller mener du at den skal få gå i kanten av veien og lukte, gjøre fra seg etc.

Jeg bare finner det idiotisk å si at å nei, nå har vi gått 10minutter, nå må jeg bære deg hjem, selvom valpen helt fint kunne klart å gå selv.

du kan gøra så mkt annat med hunden att gå promenader.

ha dragkamp, leka med pinnar o bollar, træna triks, lydnad, miljøtræna, låta hunden leka med andra hundar, gå kurs etc.

med tur menar jag att man går med hunden i bånd, ikke att man står omtrent på samma plass o låter hunden snusa runt o gå kor den vill utan inverkan på valpen (dvs man hade haft valpen løs ist hvis man haft mulighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan gøra så mkt annat med hunden att gå promenader.

ha dragkamp, leka med pinnar o bollar, træna triks, lydnad, miljøtræna, låta hunden leka med andra hundar, gå kurs etc.

med tur menar jag att man går med hunden i bånd, ikke att man står omtrent på samma plass o låter hunden snusa runt o gå kor den vill utan inverkan på valpen (dvs man hade haft valpen løs ist hvis man haft mulighet)

:wub: Det finnes jo et tredje alternativt da ... Å gå tur med hunden løs - uten å stå på samme sted :) Forøvrig, hvis det er noe jeg vil si man bør være forsiktig med når det gjelder unge hunder av raser som har lett for å stresse seg opp, så ville det vært pinne/ballkasting og frislipp med en haug andre hunder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på "hvem" sine regler dette er? Vet Turid Rugaas forfektet noen slike regler i sin tid, men hun har selv innrømmet at hun ikke kan noe om fysisk trening av hund.

Valpene mine har alltid vært med på turer fra dag 1. men hiver dem i sekken om det blir for langt, og de får gå løse så mye de kan. Dvs. der det er trygt for dem å være løs. Så lenge man tar det i valpens tempo så ser jeg ikke noen store problemer med å ha dem med. Men for Lukisen min så er det viktigere å få løpe ut energien enn å faktisk gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan gøra så mkt annat med hunden att gå promenader.

ha dragkamp, leka med pinnar o bollar, træna triks, lydnad, miljøtræna, låta hunden leka med andra hundar, gå kurs etc.

med tur menar jag att man går med hunden i bånd, ikke att man står omtrent på samma plass o låter hunden snusa runt o gå kor den vill utan inverkan på valpen (dvs man hade haft valpen løs ist hvis man haft mulighet)

  • Drakamp
  • Leke med pinner/kaste
  • Trene triks
  • Lydighetstrening
  • miljøtrening
  • leke med andre hunder
  • kurs

De to første du nevnte ville jeg tro kan stresse mange hunder ut. Jeg kan ikke røre en pinne eller ball eller ha drakamp med min BC fordi den blir helt tullette og stresser, og jeg ville aldri finnet på det med min valp. Jeg kaster ikke pinner,frisbee og baller med henne for jeg vil ikke ha en hund som ser en pinne og går helt nuts, og jeg vil kunne ta i en grein uten at hunden forventer den skal bli kastet.

Å trene med en valp, samme om det er lydighet/triks/eller å gå på kurs (alle går som 1 ting her gitt, trening, triks er fortsatt lydighet...) så må man ta det i små posjoner. Selv nå som hun er 7 mnd trener jeg bare korte og små økter fordi om du har hundene ute lengre og trener masse ende rdu bare med en utslitt valp som ikke har lært noe, og det er veldig lett å se forskjell for der vi trener er vi to forskjellige kurs, hvorav den ene klubben trener halvannen time uten å la hundene få pause mens vi lar våre få pauser jevnt.

Synes det er bedre å gå en tur enn å trene i 30 min sammenhengende så valpen blir ufokusert og bare sliten og lærer ca ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Drakamp
  • Leke med pinner/kaste
  • Trene triks
  • Lydighetstrening
  • miljøtrening
  • leke med andre hunder
  • kurs

De to første du nevnte ville jeg tro kan stresse mange hunder ut. Jeg kan ikke røre en pinne eller ball eller ha drakamp med min BC fordi den blir helt tullette og stresser, og jeg ville aldri finnet på det med min valp. Jeg kaster ikke pinner,frisbee og baller med henne for jeg vil ikke ha en hund som ser en pinne og går helt nuts, og jeg vil kunne ta i en grein uten at hunden forventer den skal bli kastet.

Å trene med en valp, samme om det er lydighet/triks/eller å gå på kurs (alle går som 1 ting her gitt, trening, triks er fortsatt lydighet...) så må man ta det i små posjoner. Selv nå som hun er 7 mnd trener jeg bare korte og små økter fordi om du har hundene ute lengre og trener masse ende rdu bare med en utslitt valp som ikke har lært noe, og det er veldig lett å se forskjell for der vi trener er vi to forskjellige kurs, hvorav den ene klubben trener halvannen time uten å la hundene få pause mens vi lar våre få pauser jevnt.

Synes det er bedre å gå en tur enn å trene i 30 min sammenhengende så valpen blir ufokusert og bare sliten og lærer ca ingenting.

du skal ikke overdreve en øvelse, ahr du en lættstressad hund så kastar du fex ikke bollar.

har du en "normal" hund så kastar du litt och avbryter før hunden stresser seg opp.

utenom kurset .. når man trener hjemme med en valp er de flott o bara køra korta intervall.. tex 2-5min trening o sen nok.. kanskje litt mer trening senare under dagen.. valpen ska ikke bli heilt utslitt av trening utan synes de e gøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de "trenger" de ikke, men er en veldi god måte o lære seg "hund-språk" o bygga muskler. en hund som klarar av att læsa andra hundar blir oftast en tryggare hund då den ikke trenger og stresse og hisse seg opp i nærheten av andra hundar.

Ehhhhhh.... De fleste hundene jeg har sett som har fått leke mye med andre hunder er de mest stressa hundene jeg har vært borti. De hyler for å komme seg bort til andre hunder for da blir det jo lek, sant ? De bygger ikke muskler ved lek, de ødelegger heller muskelfester og sener. Jeg tror ikke valper lærer så mye hundespråk av idiotherjing med andre valper, jeg.

Mine valper er faktisk på lengre turer før levering enn hva den listen sier.

Personlig syns jeg det er viktigere at de bygger muskler, blir ordentlig mobile, får kroppskontroll og ikke minst holdes slanke som valper! Jeg tror nok heller at masse slitasjeskader ligger der enn at valpen har fått for mye mosjon.

Mine hunder har vært med på 1 timers turer fra før de var 3 mnd. Tilpasser tempoet etter de og ser heller på valpen enn på klokken. Kan ikke si at jeg har så mye overstresset hund i huset av den grunn.

Jeg tror faktisk heller at for mye miljøtrening og opplevelser på en gang og over kort tid skaper en stresset/nervøs hund, enn gode turer i skogen hverdag.

Talli var faktisk t.o.m med på sykkelturer fra hun var rundt 8 mnd. Da fikk hun løpeløs og den voksene hunden ble holdt i trav, første vinteren var hun med på skiturer løs. Dette også før hun var 1 år.

Begge de hundene jeg har brukes hardt i skogen, har A-hofter, A-albuer, Partella-UA og har gått skadefri i muskler og skjelett så langt i sine karrierer.

Jeg velger heller se på valpen jeg, man ser fort om den syns tempoet er for høyt eller om den må ha en pause. Personlig syns jeg valpeslipp og herjing er en uting og tror nok heller de vilde kastene rundt da er mer belastene enn den times turen i skogen.

Signeres. Jeg har alltid hatt med mine valper på relativt lange turer, jeg, og guttungen her i huset var med på skiturer fra han var drøyt 7 mnd. Jeg kan ikke se at han har tatt skade av det. Jeg har en rase som har høy andel HD i populasjonen. HD-prosenten ligger på mellom 20-25 %. Samtlige av mine egne hunder har hatt HD A. De har heller ikke vært utsatt for skader av noe slag (vel - gamlemor sliter med en strekkskade av og til, en skade hun fikk etter en svømmetur da hun var 7 år) - ut over det har de ikke vært skadet noen gang.

du kan gøra så mkt annat med hunden att gå promenader. ha dragkamp, leka med pinnar o bollar, træna triks, lydnad, miljøtræna, låta hunden leka med andra hundar, gå kurs etc.

DET er vel den perfekte måten å få en stressa valp på om man ikke vet hva man gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhh.... De fleste hundene jeg har sett som har fått leke mye med andre hunder er de mest stressa hundene jeg har vært borti. De hyler for å komme seg bort til andre hunder for da blir det jo lek, sant ? De bygger ikke muskler ved lek, de ødelegger heller muskelfester og sener. Jeg tror ikke valper lærer så mye hundespråk av idiotherjing med andre valper, jeg.

Signeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for aktivisering av valp og her er det liv stort sett hele tiden når valpen er våken. Hunder er (som mennesker) skapt for bevegelse, men utvikler seg langt hurtigere enn oss og er således rustet for fysisk utfoldelse tidligere. Tipper en stor del av skylden for dette mosjonshysteriet kommer fra eiere som menneskeliggjør valpene (babyene) sine og oppdrettere som er livredde for å fremprovosere ting som HD, AA osv. Ser også at argumenter som "better safe than sorry" blir brukt for å holde hundene sine i ro frem til de er "gamle nok", men det tror jeg er, pardon my french, helt ****** for hunden.

For min del var Frk. Veterinær og Hr. Sunn Fornuft til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti katta så slem hundeeier jeg er da :s *dunke hodet i veggen av skam* Mine valper er med på turer og alt som er (har ingen valper i hus nå). Men jeg tar alt etter valpens tempo. Nå har jeg en stor inngjerdet hage som jeg lar valpene løpe fritt i en del av de første ukene. Skogen har jeg rett utenfor døren og da er valpen med meg alene. Den får være med de voksne først når valpen er 7-8 mnd. Og da med de rolig voksne. Men jeg har da også begynt å gå turer i bånd med den. Men maks da 30 min. Når den er rundt året går den lange fine turer. Men sykling og jogging er den ikke med på før den er over 2 år.

Men jeg mener at det er avhengig av rase. Noen raser blir raskere voksne enn det andre blir. F eks basenjien (som jeg har HØRT) så er den meget fort voksen. Den er vel nesten fullvoksen før den er 1 år og. Men skal ikke si så mye mer om den rasen.

Men som sagt så synes jeg det med trening av valper avhenger av rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for å bruke Laika som eksempel da. Før jeg overtok henne vil jeg tro hun fikk osjon i forhodt til den "treningsplanen", ikke bevisst men fordi tidligere eiere ikke var så intressert/ litt late. De hadde drakamper og heiv ball med henne. Hun fikk lov å leke med alt av hunder og hoppe på og hilse på alt av mennesker for å leke med dem og.

Laika var den mest destruktive hunden jeg har møtt i mitt liv, hun ødela ALT som lå tilgjengelig, spiste alt som var i passe str. til å svelges og stressa som en gal.

Det første jeg gjorde da vi bestemte oss for å ta henne var å begynne å gå turer, mange turer, lange turer og korte turer. I bånd og uten bån på asfalt og i skogen. Vi gikk gjerne noen timer dagen og det tok mange uker før jeg klarte å komme gjennom så jeg fikk kontakt med hunden som bodde under alt stresset. Hun hadde rettogslett så mye overskuddsenergi at hun ikke visste hvor hun skulle gjøre av seg.

Jeg har jobber utrolig hard og i mange hundre timer med mosjon og mentaltrening for å få henne dit hun er i dag, nå er hun en 'normal'hund. Hun sliter enda når vi møter andre hunder fordi hun har fått lov å leke med alle før blir hun helt fra seg dersom hun ikke får lov..

Når jeg får meg valp om noen år så skal jeg iallfall styre langt unna denne "treningsplanen" og heller følge magefølelsen og se ann hva valpen klarer og ikke, for at en hund skal bli så stressa og destruktiv (i mental ubalanse) som Laika var unner jeg ingen. For en slik hund har det ikke godt med segselv.

Tastaturet mitt er litt kranglete i dag så beklager alle 'leifer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde gått på veggen om Pøbel hadde vært inne- og utenforhund med litt ballkast og hodebry. Han får gå en tur på en halvtime-time om dagen, og er godt fornøyd med det. Vi går på asfalt til skauen, så går'n løs der.

Min forrige golden var med faren min på tur og gikk milelangt fra han var 9-10 uker. Jeg var på skolen, og min far trodde liksom at det var greit. Hunden var jo så fin og rolig da jeg kom hjem. Tross sine lange turer på asfalt for det meste fra valpebein av, hadde han HD A og AA A. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Blir det helt annerledes om valpen er løs, kan man gå så lenge man vil med den da?

Min valp gikk igår tur på 2 t 45 min... på 3 måneders dagen hans.

(Visste at turen skulle ta ca 2 t, de ekstra 45 min var pga vi misset en sti og gikk en omvei.)

Han har også vært på Kolsåstoppen flere ganger (før 3 mndr) og sånn er terrenget på den turen:

67482_487559706398_679816398_7470727_7531795_n.jpg

67653_494948426398_679816398_7598191_741507_n.jpg

Trapper går han forresten også i, vi bor i fjerde etage - så det er endel..

Blir spennende å se om jeg kommer til å 'få svi' for dette ..

(Tror selvfølgelig ikke det, da hadde jeg ikke gjort det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg syns er litt merkelig, er at man ikke skal trene valper/unghunder fordi de kan få belastningsskader, mens man stadig leser om livsstilssykdommer på barn og ungdommer fordi de sitter for mye på ræva? Det er noe som skurrer der, eller? :icon_redface:

Mine valper har vært med på alle turer fra de var små de. Vi har kanskje ikke gått like langt hver dag, men vi har vært langt over anbefalt tid fra dag 1. Som små har de stort sett gått løse (syns det er helt utmerket å trene innkalling på de før de blir eplekjekke og skal utforske verden på egenhånd, jeg) så sant vi ikke går langs vei, men vi bor nå sånn til som vi gjør, da blir det en del båndturer på asfalt også. Siste "valpen" min, Nora, har hoppet ned kjellertrappa her fra hun var 3 mnd gammel - fra nest øverste trinnet og rett ned i betongen - hun er fri for både HD og AA. Hun gjør det enda, hun, stuper fra trinn 2 og ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg syns er litt merkelig, er at man ikke skal trene valper/unghunder fordi de kan få belastningsskader, mens man stadig leser om livsstilssykdommer på barn og ungdommer fordi de sitter for mye på ræva? Det er noe som skurrer der, eller? :icon_redface:

Helt enig.

Jeg overtok Amigo for 1 år siden og da var han 1 år. Ettersom jeg har forstått så har han vært mye i bur og kun trent litt i helgene. Dvs vært mye i ro. Han han på begge bakbein litt plattfot stilling. Dyrlegen mener at enten er han født sånn eller så har han ikke fått riktig/nok trening når han var valp/unghund. Siden ingen andre i kullet har dette så heller jeg mot det siste. Nå skal det også nevnes at det plager han overhode ikkeog det merkes heller ikke. Men det er der og det er en skade av for lite trim. Så jeg er veldig skeptisk til lite/ingen trim av valper.

Som flere har nevnt, valpene trenger å utvikle koordinasjon, bevegelser, kroppskontroll, bygge muskler og skjelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

finns og lese på mangen plasser:

fex: http://www.bonizashundskola.se/valplara.htm

Ja men det trenger vel ikke å bety at det faktisk er hold i det. Man skal ikke tro alt man hører.... :whistle:

Hvor er forskningen som dokumeneter at mer mosjon enn oppgitt kan føre til stress?

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen:

:icon_redface:

finner inge på nettet, skal prøve og huske på i vilka bøcker eg lest det..

men hær kan man bland annat læsa intressant tankegång ang stress hos valp.

det har dock inte bara med turer att gøra, utan æven om man utsætter den før føøør mkt aktivering o socialtræning o miljøtræning etc.

http://www.freewebs.com/barzaja/snuttenenaktivvalpstre.htm

Helt enig.

Jeg overtok Amigo for 1 år siden og da var han 1 år. Ettersom jeg har forstått så har han vært mye i bur og kun trent litt i helgene. Dvs vært mye i ro. Han han på begge bakbein litt plattfot stilling. Dyrlegen mener at enten er han født sånn eller så har han ikke fått riktig/nok trening når han var valp/unghund. Siden ingen andre i kullet har dette så heller jeg mot det siste. Nå skal det også nevnes at det plager han overhode ikkeog det merkes heller ikke. Men det er der og det er en skade av for lite trim. Så jeg er veldig skeptisk til lite/ingen trim av valper.

Som flere har nevnt, valpene trenger å utvikle koordinasjon, bevegelser, kroppskontroll, bygge muskler og skjelett.

I Sverige er de ikke lov og oppbevare hund i bur, så vi har inte dom problemen...

kalrt hunden ska røra sig! den ska inte vara mumifierad.. men den trenger ikke motioneras på tur i bånd.. å ha den løs i skog og mark å låta den løpa fritt o leka o undersøka ær bra før valpen... eg syns framdeles lek med andra hundar ær en bra ting. miljøtræning ær också bra men i små doser och inte varje dag.. jag tror att passivitetstrening er veldi bra før valpen.. då betyr de att den ligger avslappet, ikke bare de at den ligger på plass. at leka med sin valp hjælper till att skapa en fin relation till sin valp. men man ska som sagt inte øverdriva och leka konstant, man ska se på valpen så att den inte stressar upp sig och hjælpa valpen att roa seg ned hvis den blir overtrøtt...

En ting jeg syns er litt merkelig, er at man ikke skal trene valper/unghunder fordi de kan få belastningsskader, mens man stadig leser om livsstilssykdommer på barn og ungdommer fordi de sitter for mye på ræva? Det er noe som skurrer der, eller? :whistle:

Mine valper har vært med på alle turer fra de var små de. Vi har kanskje ikke gått like langt hver dag, men vi har vært langt over anbefalt tid fra dag 1. Som små har de stort sett gått løse (syns det er helt utmerket å trene innkalling på de før de blir eplekjekke og skal utforske verden på egenhånd, jeg) så sant vi ikke går langs vei, men vi bor nå sånn til som vi gjør, da blir det en del båndturer på asfalt også. Siste "valpen" min, Nora, har hoppet ned kjellertrappa her fra hun var 3 mnd gammel - fra nest øverste trinnet og rett ned i betongen - hun er fri for både HD og AA. Hun gjør det enda, hun, stuper fra trinn 2 og ned..

att gå tur med hund i bånd er oftast en veldi monoton rørelse.. dessutom kan de leda till psykisk stress..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...