Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, mosjon og slitasjeskader


MarieR

Recommended Posts

har sett många skræck-exempel på mænniskor som ahr vældigt aktiva raser. och som vart vældigt dåliga på passivitetstræning och istællet bara motionerat den mer o mer desto mer stressad den var. dom såg inte stressen, dom såg bara att sin hund var en vældigt pigg o aktiv hund.

en avslappad hund, utan stress tåler bara småturer en heile uke f-eks hvis eieren er syk.. en hund som KREVER lange turer hver dag.. ær mkt troligt att den hunden lider av stress og har vanskligheter med att bara være passiv og ta ting med ro.

Men da er du jo inne på noe helt annet enn hvor mye mosjon valpen skal ha. Nå er du inne på det at folk ikke er flinke nok til å trene ro... Og det må man jo gjøre uansett hvor lange eller korte turer valpen får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Men da er du jo inne på noe helt annet enn hvor mye mosjon valpen skal ha. Nå er du inne på det at folk ikke er flinke nok til å trene ro... Og det må man jo gjøre uansett hvor lange eller korte turer valpen får.

hvis valpen "krever" lange turer daglig før att inte klættra på væggarna, nei då anser jag inte att det ær en avslappnad valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis valpen "krever" lange turer daglig før att inte klættra på væggarna, nei då anser jag inte att det ær en avslappnad valp.

Vel, en valp som ligger passiv inne i huset hele dagen bortsett fra de 10 min turene den får høres ikke ut som en veldig sunn valp i mine øyne (bortsett fra de første ukene da, da sover de jo hele tida omtrent..). Valper er fulle av faenskap og vil ikke frivillig legge seg ned hver eneste gang den er inne. Da lurer jeg på hva slags valp du har isåfall..

Ja, jeg krever at min valp skal roe seg. Lære at det ikke skal skje noe hele dagen. Men det er ikke noe jeg krever av han hele dagen. Han er en valp, han skal få lov til å finne på litt rampestreker. Jeg vil ikke drepe all livsgnisten til en aktiv og lykkelig valp. Det handler om å roe valpen når (eller rett før) det tipper over og blir for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis valpen "krever" lange turer daglig før att inte klættra på væggarna, nei då anser jag inte att det ær en avslappnad valp.

Kjære pene søte lille deg, jeg kan gå laaaaaaaange turer med mine hunder, jeg kan gå på fjellet, de kan være med meg over alt, og mange dager ligger de hjemme alene i 8 timer, får en kjapp luftetur på morran og en kort en når vi kommer hjem, avhengig av hvordan resten av dagen ser ut. Ingen av hundene stresser, ingen av hundene maser, ingen av hundene spiser opp inventaret. Du vil liksom ikke høre på at de alle fleste hunder her på sonen faktisk takler å være uten tur en dag, de takler også lang turer.

Selv jeg som har en aktiv rase som en BC,som lett blir tussette så koooser den seg med å få ligge og slappe av en dag, den presser ikke for å gå tur/løpe/etc.

Jeg var syk i 2 dager, valpen på 6mnd fikk tisseturer bare, hun klarte seg helt fint, hun lekte med leker, og sov inne. Når jeg endelig var frisk til å komme meg ut fikk de løpe løs og hoppe og sprette. Hun led ingen nød, hun klarte seg helt fint.... :whistle:

Samme hva vi sier så sier du fortsatt at hundene våre vil ende med å klatre på veggene... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en valp som ligger passiv inne i huset hele dagen bortsett fra de 10 min turene den får høres ikke ut som en veldig sunn valp i mine øyne (bortsett fra de første ukene da, da sover de jo hele tida omtrent..). Valper er fulle av faenskap og vil ikke frivillig legge seg ned hver eneste gang den er inne. Da lurer jeg på hva slags valp du har isåfall..

Ja, jeg krever at min valp skal roe seg. Lære at det ikke skal skje noe hele dagen. Men det er ikke noe jeg krever av han hele dagen. Han er en valp, han skal få lov til å finne på litt rampestreker. Jeg vil ikke drepe all livsgnisten til en aktiv og lykkelig valp. Det handler om å roe valpen når (eller rett før) det tipper over og blir for mye!

Jag har tidigare skrivit i tråden att jag INTE menar att hunden ska sova 23h och 50min per dygn och BARA få 10min promenad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære pene søte lille deg, jeg kan gå laaaaaaaange turer med mine hunder, jeg kan gå på fjellet, de kan være med meg over alt, og mange dager ligger de hjemme alene i 8 timer, får en kjapp luftetur på morran og en kort en når vi kommer hjem, avhengig av hvordan resten av dagen ser ut. Ingen av hundene stresser, ingen av hundene maser, ingen av hundene spiser opp inventaret. Du vil liksom ikke høre på at de alle fleste hunder her på sonen faktisk takler å være uten tur en dag, de takler også lang turer.

Selv jeg som har en aktiv rase som en BC,som lett blir tussette så koooser den seg med å få ligge og slappe av en dag, den presser ikke for å gå tur/løpe/etc.

Jeg var syk i 2 dager, valpen på 6mnd fikk tisseturer bare, hun klarte seg helt fint, hun lekte med leker, og sov inne. Når jeg endelig var frisk til å komme meg ut fikk de løpe løs og hoppe og sprette. Hun led ingen nød, hun klarte seg helt fint.... :whistle:

Samme hva vi sier så sier du fortsatt at hundene våre vil ende med å klatre på veggene... :icon_redface:

hvis det er sånn som du sier så må eg bare gratulera med flott hund, men de finns inget som sæger att det skulle gått sæmre hvis du gjort det på denna måten som eg førespråkar... men som sagt, er du førnøyd med hunden din så er det det viktigaste, ær trots allt du som ska njuta av tiden sammed med hunden din. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finns som sagt massa ting man kan gøra utom o ta hunden på tur..

Det er helt klart, men jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal la være å gå tur med valpen (utenom den lista da..), men man kan gjøre alt annet...?!

Og det at du sier at det ikke er bra, sorry altså, men det holder ikke for min del!

Skal ikke si hva folk skal og ikke skal gjøre, men jeg går nå ihvertfall lange turer med valpen min med god samvittighet! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haydor, du sier bla at man skal vente med turene til valpen har vokst seg til. Hvor gammel da, sånn ca?

Grand Danois har sin kraftigste vekst i både høyde og vekt rundt 5-7 mndr, og det er særs viktig at de får beveget seg slik at leddbånd og muskler holder følge. Og jeg skal love deg at en halvtime i skogen slett ikke vil være nok, og kraftige rykk-og-napp leker med ball/pinne og andre hunder kan virkelig gjøre skade i denne perioden. Gigantene vokser til de er rundt ett år i høyden, og da vil jeg påstå at jevnlige og lange turer er et must for at alt skal henge sammen. Å mosjonere dvs "tvinge" en hund til å løpe over lengre strekke er noe annet, og skal selvsagt unngåes til kroppen har satt seg, uansett rase. Men skog- og fjellturer er ikke mosjon i mine øyne, det er TUR. Og det har vi alle godt av, folk og hunder i alle aldre.

Nå er kanskje min hund ekstra sær, men hun vil ikke den dag i dag snuse rundt og leke for seg selv i skogen, om hun skal bevege meg må jeg også gjøre det. Setter jeg meg ned, så sitter hun også.. Det samme var det når hun var valp, det nyttet ikke å sitte stille og la henne utforske ting selv, for da la hun seg ned hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt misforståelser her?

Jeg mener at en valp ikke trenger mosjon. Mosjon i mine øyne er å gå, ikke snusing, daffing ol, men gå i normalt tempo frem og tilbake for å trimme.

Mens tur trenger den. I skog og terreng. over og under stokker, i myrer, blant kvistdunger, over steiner osv. Selvfølgelig! Den må bygge muskler og ikke minst sener, koordinasjon osv. Se feks på hester som kun går på ridebane og på grusveier, de har elendige koder med svake sener, og det skal ingenting for at skader oppstår.

Men jeg mener at det blir feil å ta med en valp på joggetur i skogen. Min valp løper så og si hele tiden på tur, men han er sliten når vi kommer hjem. Han hadde sikkert klart seg med mindre. Men han tar pust i bakken, rusler litt, drikker, snuser osv. Det hadde han ikke gjort om jeg hadde jogget avgårde. Men jeg tar han ikke med på tur for å slite han ut. Jeg tar det for kroppens trening! Men i teorien trenger ikke jeg å gå for å slite han ut. Det gjør han fint på egenhånd.

Noen nevnte at hunder trenger lek med ball og pinner.NEI: Det er stress.

Noen siterte meg og spurte om hunder egentlig trenger lek. Og jeg mener ja. Med faste og trygge lekekamerater. Misforståelse igjen, min hund får ikke lov til å hilse på tilfeldige hunder, IKKE EN ENESTE EN faktisk!

Jeg har også tatt med hund som er under 2 år på sykkeltur, løs. Men det var for å komme fra A til B, og er ikke en dagligdags happening. Men jeg vet feks at en som har en boxer på 7 mnd går en time tur hver dag, pluss joggeturer flere ganger i uka på 45 minutter, det er galskap. i vinter/vår møtte jeg noen andre med boxer, en valp på 4 mnd. De måtte gå minst 4 km hver dag for å slite ut valpen så den var rolig inne. Det mener jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh. Snusern min KREVDE masse aktivisering som valp. Gjerne flere timer ute hver dag, hvis ikke så hang hun i meg med tenner (vel - det gjorde hun uansett - men enda verre om jeg prøvde å begrense aktiviteten). Vi gikk ikke nødvendigvis så langt, men litt ble det jo, og hun fikk masse impulser. Og her snakker vi frem til hun ble 8-9 mnd. Jeg var sykemeldt da jeg fikk henne og hadde mulighet til å gi henne mye aktivitet. Men i dag har jeg en 2år gammel hund som fint kan ta det med ro en ukes tid uten å gå på veggene. Syns jeg ser at vi skulle levd etter den regelen med antall minutter om dagen, og jo, siden jeg bodde i oslo måtte vi gå mye i bånd.

Basenjine min hadde sikkert funket utmerket med en slik "regel" som valp, men han krever ikke tur nå heller han, og nå er han snart 11 mnd. Han er med på det meste, men krever lite. Enkel sjel.

Det blir for enkelt å si at valper ikke skal gå i bånd lenger enn så og så mye, og at man skal sette seg ned i skogen et sted og la valpen utforske selv. Enkelte hunder krever mer, og jeg støtter det 2ne sier om normale hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt med hund som er under 2 år på sykkeltur, løs. Men det var for å komme fra A til B, og er ikke en dagligdags happening. Men jeg vet feks at en som har en boxer på 7 mnd går en time tur hver dag, pluss joggeturer flere ganger i uka på 45 minutter, det er galskap. i vinter/vår møtte jeg noen andre med boxer, en valp på 4 mnd. De måtte gå minst 4 km hver dag for å slite ut valpen så den var rolig inne. Det mener jeg blir feil.

Jeg synes dette blir langt i overkant hysterisk. Jeg har alltid begynt å sykle med mine hunder rundt 1 års alder - jeg begynner å ha hatt noen opp gjennom årene, men har aldri hatt noen fysiske plager på noen av dem. En 1 år gammel hund (med unntak av gigantrasene) er mer enn godt nok utviklet til å begynne med regelmessig trim før de er året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...