Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, mosjon og slitasjeskader


MarieR

Recommended Posts

Vet dere, jeg tror Haydor er på linje med oss jeg :icon_redface: Les det siste innlegget hennes og vips så er alle på bølgelengde.

Båndtur i Haydor sine øyne,tipper i våre øyne å, er å gå på tur, altså lange ut og gå til gokk og tilbake igjen uten stans, for tull og tøys og ro.

Løs valp er å surre rundt i skogen for valpen og kunne begrense seg selv.

Alle valper har godt av å være sammen med trygge hunder

Alle valper har godt av å se litt på verden

Alle valper har godt av lek.

Alle valper har godt av å lære seg å roe seg når ikke noe skjer

Alle valper har godt av det jeg har ramset opp, men med måte!

Mistenker at Haydor kun har forklart seg klønete, for jeg ser fint lite jeg gidder å bli provosert over.

Tips til Haydor; ikke nevn stress, det fyrer folk opp og de tenker automatisk Turid Rugaas og leser ikke innleggene dine som det de er ment som :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Blir det helt annerledes om valpen er løs, kan man gå så lenge man vil med den da?

Min valp gikk igår tur på 2 t 45 min... på 3 måneders dagen hans.

(Visste at turen skulle ta ca 2 t, de ekstra 45 min var pga vi misset en sti og gikk en omvei.)

Han har også vært på Kolsåstoppen flere ganger (før 3 mndr) og sånn er terrenget på den turen:

67482_487559706398_679816398_7470727_7531795_n.jpg

67653_494948426398_679816398_7598191_741507_n.jpg

Trapper går han forresten også i, vi bor i fjerde etage - så det er endel..

Blir spennende å se om jeg kommer til å 'få svi' for dette ..

(Tror selvfølgelig ikke det, da hadde jeg ikke gjort det.)

hvis valpen ikka har bånd på seg har den ikke samme press dærav blir stressnivået lavere, men man skal endå passa på tegn på at valpen blir sliten.. en liten valp er så redd før o bli læmnad igjen aleine så den bygger opp stressnivå før o ha krafter å hænga med æven når den er sliten...

eg skulle ikka gå med en liten valp i så mangen trapper, men det er eg de.. :icon_redface:

Vet dere, jeg tror Haydor er på linje med oss jeg :whistle: Les det siste innlegget hennes og vips så er alle på bølgelengde.

Båndtur i Haydor sine øyne,tipper i våre øyne å, er å gå på tur, altså lange ut og gå til gokk og tilbake igjen uten stans, for tull og tøys og ro.

Løs valp er å surre rundt i skogen for valpen og kunne begrense seg selv.

Alle valper har godt av å være sammen med trygge hunder

Alle valper har godt av å se litt på verden

Alle valper har godt av lek.

Alle valper har godt av å lære seg å roe seg når ikke noe skjer

Alle valper har godt av det jeg har ramset opp, men med måte!

Mistenker at Haydor kun har forklart seg klønete, for jeg ser fint lite jeg gidder å bli provosert over.

Tips til Haydor; ikke nevn stress, det fyrer folk opp og de tenker automatisk Turid Rugaas og leser ikke innleggene dine som det de er ment som :lol:

jag vet inte ens vem denne turid rugaas ær...

men denna tur-tingen er kun ett riktmerke, man trenger ikke å følje den slaviskt...

var och en bestæmmer sjælva vad dom vill gøra med och utsætta sin valp før. men utav alla bøcker jag læst och det jag sett i hundvæg så tycker jag faktiskt att det ær viktigt att inte øveraktivera valpen... och jag anser fortf att långa turer i bånd ikke er noe før valpar.. finns som sagt så mycket annat man kan gøra också.. o av allt det andra ska man inte øverdriva något utan hålla på på passligt nivå...

Fytti katta så slem hundeeier jeg er da :s *dunke hodet i veggen av skam* Mine valper er med på turer og alt som er (har ingen valper i hus nå). Men jeg tar alt etter valpens tempo. Nå har jeg en stor inngjerdet hage som jeg lar valpene løpe fritt i en del av de første ukene. Skogen har jeg rett utenfor døren og da er valpen med meg alene. Den får være med de voksne først når valpen er 7-8 mnd. Og da med de rolig voksne. Men jeg har da også begynt å gå turer i bånd med den. Men maks da 30 min. Når den er rundt året går den lange fine turer. Men sykling og jogging er den ikke med på før den er over 2 år.

Men jeg mener at det er avhengig av rase. Noen raser blir raskere voksne enn det andre blir. F eks basenjien (som jeg har HØRT) så er den meget fort voksen. Den er vel nesten fullvoksen før den er 1 år og. Men skal ikke si så mye mer om den rasen.

Men som sagt så synes jeg det med trening av valper avhenger av rase...

hvis du tar valpen på tur og tar allt i valpens tempo så .. ser jag inge feil i de.

stor ingjerdet hade der valpen kan være første ukerna er kjempefint.

være i skogen med valpen, speciellt hvis den er uten bånd.. er og kjempefint..

maks 30min før en valp ær också veldi bra om jag æn kan tycka att om man begynner med 30min når den er bitteliten er litt mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis valpen ikka har bånd på seg har den ikke samme press dærav blir stressnivået lavere, men man skal endå passa på tegn på at valpen blir sliten..

Jeg ser bare ikke hvordan hunden stresser mer i bånd enn fri. ja fri er gøy løpe rundt jippi, men mine hunder synes det er gøy å gå i bånd de.. :icon_redface:

Du sier hele tiden at uten bånd er så mye bedre, hvorfor det? Min valp stresser ikke med tur i bånd, hun dilter rundt, akkkurat på samme måten som vi går i skogen, eneste forskjellen er at hun kan få løpe litt lengre unna i skogen. Jeg ser ikke at hun stresser med å gå i bånd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

att gå tur med hund i bånd er oftast en veldi monoton rørelse.. dessutom kan de leda till psykisk stress..

Ja, men må man gå langs vei, så er det lurt å ha valpen i bånd . Hvordan kan båndturer føre til psykisk stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men må man gå langs vei, så er det lurt å ha valpen i bånd . Hvordan kan båndturer føre til psykisk stress?

bånd setter større press på valpen, vare seg du vil tro det eller ikke..

viljan at følja med matmor ær større æn trøttheten, så valpen utvecklar stresshormoner før att ha krafter till att hænga med på hela turen..hvis man går lange turer.

ja hvis de er traffikert vei så må du ha valpen i bånd. rekommenderar derfør inga langturer med valp i bånd efter trafikerad vei..

Vet inte om nån faktiskt tog sig tid till att læsa detta... men..

læs;

http://www.freewebs.com/barzaja/snuttenenaktivvalpstre.htm

det står massa bra der, jag lovar att ni får er en tankestællare! :icon_redface:

ja det står på svenska, och ja, det ær helt klart vært att arbeta sig igenom texten ..

Alltså varfør ogillar ni Turid Rugaas?

Jag læser på hemsidan hennes nu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei! Hun har nok noe lurt for seg, men ang stress så er hun litt ute å kjører synes de aller fleste av oss :whistle:

Hvordan da? Kunne du være snill og utdype litt, for jeg er veldig, veldig interessert i å lese flest mulig synspunkter på dette :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånd setter større press på valpen, vare seg du vil tro det eller ikke..

viljan at følja med matmor ær større æn trøttheten, så valpen utvecklar stresshormoner før att ha krafter till att hænga med på hela turen..hvis man går lange turer.

ja hvis de er traffikert vei så må du ha valpen i bånd. rekommenderar derfør inga langturer med valp i bånd efter trafikerad vei..

Så viljen til å følge matmor er ikke større enn trøttheten om valpen går løs? Sorry, men det er bullshit - valpen har akkurat like mye lyst til å følge matmor selv om den ikke har på bånd, så eneste grunnen til at båndturer får vært mer stressende for valpen, er OM matmor tauer med seg valpen enten den orker det eller ikke - og veit du hva? Du undervurderer folk SKIKKELIG om du tror det er sånn vi går tur med valpene våre.

Jeg har lest artikkelen du linker til, og flere andre lignende - du er ikke den første, og antageligvis ikke den siste som påstår at man får stressa hunder av å trene og gå turer med valper. For oss som har hatt hund en stund, så handler det om balanse, det skal være nok av alt - også hvile. Det handler om å gi akkurat nok, men ikke for mye, og heller ikke for LITE - understimulering skaper minst like mye stress som overstimulering gjør.

Hvorfor vi ikke liker Turid Rugaas. Vel, dama er flink hun, på PROBLEMhunder. Det er det hun har erfaring med. Det hun derimot IKKE har store erfaringa med, er normale hunder. Normale hunder takler å få turer. Normale hunder takler å møte verden. Normale hunder takler å bli trent med. Normale hunder takler å bli konkurrert med. Normale hunder tåler å bli mentaltesta. Jeg er også dypt uenig med henne i at stress er farlig - det er ingen som dør av å være stressa nå og da, det som er farlig er jo om man aldri lander igjen, og da er vi tilbake til dette med BALANSE igjen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånd setter større press på valpen, vare seg du vil tro det eller ikke..

viljan at følja med matmor ær større æn trøttheten, så valpen utvecklar stresshormoner før att ha krafter till att hænga med på hela turen..hvis man går lange turer.

ja hvis de er traffikert vei så må du ha valpen i bånd. rekommenderar derfør inga langturer med valp i bånd efter trafikerad vei..

Men om valpen er trøtt, noe man fort ser, så plukker man den jo opp, jeg tvinger jo ikke valpen etter meg og drar den bak meg liksom. Så jeg ser ikke hvordan det blir psykisk stress når jeg går en tur langs vei i bånd og valpen dilter rundt og gjør sitt og jeg går i dens tempo, det er jo ikke snakk om at jeg tvinger valpen til å gå. Så jeg synes du er litt på bærtur.

Viljen til å følge matmor er da like stor i bånd som uten! og som alle peker ut, vi tar jo valpen i sekk, bærer, drar hjem etc om den blir sliten, er ingen her som drar valpen etter seg om den er sliten liksom....

Så jeg kan ikke gå en lang tur i bånd, elelr langs en vei. du ser at det er faktisk veldig umulig for mange å gjennomføre om man bor i by ol? Og du er klar over at om man tar HENSYN til VALPENS BEHOV så blir jo ikke turen for lang, et fett om hunden er i bånd eller ei!

Tror du formulerer deg veldig rart i ny og ne altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da? Kunne du være snill og utdype litt, for jeg er veldig, veldig interessert i å lese flest mulig synspunkter på dette :icon_redface:

Det 2ne sier:

Hvorfor vi ikke liker Turid Rugaas. Vel, dama er flink hun, på PROBLEMhunder. Det er det hun har erfaring med. Det hun derimot IKKE har store erfaringa med, er normale hunder. Normale hunder takler å få turer. Normale hunder takler å møte verden. Normale hunder takler å bli trent med. Normale hunder takler å bli konkurrert med. Normale hunder tåler å bli mentaltesta. Jeg er også dypt uenig med henne i at stress er farlig - det er ingen som dør av å være stressa nå og da, det som er farlig er jo om man aldri lander igjen, og da er vi tilbake til dette med BALANSE igjen, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viljen til å følge matmor er ikke større enn trøttheten om valpen går løs? Sorry, men det er bullshit - valpen har akkurat like mye lyst til å følge matmor selv om den ikke har på bånd, så eneste grunnen til at båndturer får vært mer stressende for valpen, er OM matmor tauer med seg valpen enten den orker det eller ikke - og veit du hva? Du undervurderer folk SKIKKELIG om du tror det er sånn vi går tur med valpene våre.

Jeg har lest artikkelen du linker til, og flere andre lignende - du er ikke den første, og antageligvis ikke den siste som påstår at man får stressa hunder av å trene og gå turer med valper. For oss som har hatt hund en stund, så handler det om balanse, det skal være nok av alt - også hvile. Det handler om å gi akkurat nok, men ikke for mye, og heller ikke for LITE - understimulering skaper minst like mye stress som overstimulering gjør.

Hvorfor vi ikke liker Turid Rugaas. Vel, dama er flink hun, på PROBLEMhunder. Det er det hun har erfaring med. Det hun derimot IKKE har store erfaringa med, er normale hunder. Normale hunder takler å få turer. Normale hunder takler å møte verden. Normale hunder takler å bli trent med. Normale hunder takler å bli konkurrert med. Normale hunder tåler å bli mentaltesta. Jeg er også dypt uenig med henne i at stress er farlig - det er ingen som dør av å være stressa nå og da, det som er farlig er jo om man aldri lander igjen, og da er vi tilbake til dette med BALANSE igjen, sant?

Du skal ikke gå lange turer med valpen utan bånd heller, men du kan vara ute med hunden utan bånd o bara låta den utforska tex skogen i sin egen takt.. større delen av tiden kanske du bara står still eller sitter ner o observerar valpen din.. eller går veeeldi sakta .. bara utforskar ikke så mye tur-gåing...

jag dømer utav det jag sett med egna øgon. har settt många stressade hundar og dom har fått mååånga timmars tur...

tror det ær vældigt ovanligt att man understimulerar valpar.

ær enig i at de skal være nok av alt. dærfør ær jag emot før lange turer av små valpisar :icon_redface:

Men om valpen er trøtt, noe man fort ser, så plukker man den jo opp, jeg tvinger jo ikke valpen etter meg og drar den bak meg liksom. Så jeg ser ikke hvordan det blir psykisk stress når jeg går en tur langs vei i bånd og valpen dilter rundt og gjør sitt og jeg går i dens tempo, det er jo ikke snakk om at jeg tvinger valpen til å gå. Så jeg synes du er litt på bærtur.

Viljen til å følge matmor er da like stor i bånd som uten! og som alle peker ut, vi tar jo valpen i sekk, bærer, drar hjem etc om den blir sliten, er ingen her som drar valpen etter seg om den er sliten liksom....

Så jeg kan ikke gå en lang tur i bånd, elelr langs en vei. du ser at det er faktisk veldig umulig for mange å gjennomføre om man bor i by ol? Og du er klar over at om man tar HENSYN til VALPENS BEHOV så blir jo ikke turen for lang, et fett om hunden er i bånd eller ei!

Tror du formulerer deg veldig rart i ny og ne altså.

eg er emot at valpar går långa turer, speciellt i bånd, så eg syns ikke man skal gå lange turer med valpar i byen, nej. då kan man vente med lange turer tils valpen væxt till sig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke gå lange turer med valpen utan bånd heller, men du kan vara ute med hunden utan bånd o bara låta den utforska tex skogen i sin egen takt.. større delen av tiden kanske du bara står still eller sitter ner o observerar valpen din.. eller går veeeldi sakta .. bara utforskar ikke så mye tur-gåing...

Den første uka, ja.. Men hunder trenger mosjon, selv når de er valper, det er sunt, det..

jag dømer utav det jag sett med egna øgon. har settt många stressade hundar og dom har fått mååånga timmars tur...

Jeg dømmer også ut fra det jeg har sett, og det jeg har sett er at terskelen for stress ligger på linjer, er raseavhengig. Min hund stresser ikke fordi hun var med på turer fra hun var liten av - i såfall så har de fleste av søsknene hennes, moren hennes, morens søsken, morens foreldre også vært for mye på tur når de var valper.

tror det ær vældigt ovanligt att man understimulerar valpar.

Du tror, jeg veit at understimulering er minst like problematisk som overstimulering.

ær enig i at de skal være nok av alt. dærfør ær jag emot før lange turer av små valpisar :icon_redface:

Ja, det ville vært for ****** om de utviklet muskler, koordinasjon og kondisjon. Sånt er jo direkte usunt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første uka, ja.. Men hunder trenger mosjon, selv når de er valper, det er sunt, det..

Jeg dømmer også ut fra det jeg har sett, og det jeg har sett er at terskelen for stress ligger på linjer, er raseavhengig. Min hund stresser ikke fordi hun var med på turer fra hun var liten av - i såfall så har de fleste av søsknene hennes, moren hennes, morens søsken, morens foreldre også vært for mye på tur når de var valper.

Du tror, jeg veit at understimulering er minst like problematisk som overstimulering.

Ja, det ville vært for ****** om de utviklet muskler, koordinasjon og kondisjon. Sånt er jo direkte usunt..

valper trenger ikke særskilt mye motion..

vissa raser har lettare o bli stresset, då ær det ænnu viktigare att inte øverstimulera valpen och vara ænnu mer noggrann med passivitetstrening..

jaså? visa mig dokumentasjon som visar att dom flesta valparna ær understimulerade.

muskler och koordination ær viktigare ær kondition..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv.

Jeg har ikke lappen, og er bussavhengi. Jeg bor ca 6km unna sentrum, og da min hund var valp, måtte jeg selvsagt ha henne med for sosialisering. Vi gikk til bussen, tok bussen til byen, gikk i byen, tok bussen tilbake og gikk hjem. Jeg måtte også gå til min daværende jobb (jobbet i stall), så valpen fikk bli med med da måtte den gå. Så jeg at hun ble sliten, bar jeg henne selvsagt. Og den første mnd måtte jeg bære henne hele veien (rundt 2 km). Hun tasset rundt på jobben så lenge jeg var der, hun sov i høyet, jagde høner, lekte med andre hunder, og koste seg som gårdshund.

Vel, dyret er en aussie, altså, denne super brukshunden med eksreme mengder stress som egentlig ikke egner seg hos noen. Jeg vil tørre å påstå, at til aussie å være, så har min veldig lite stress til hverdags. Og hun har vært med til fots fra hun var lita, og hun har ikke noe ekstremt behov for mega lange turer nå i voksen alder. Hun blir 3 år, mars neste år. Hu er også hd fri, og ad fri. Hu er en helt normal hund, med sine rasetypiske egenskaper. Og skulle jeg fungt den 'regel-listen', ja da hadde det ikke vært noe hus igjen her.

Så, konklusjon : Mosjon er bra! Alt med måte! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler 10minutters turer utvikler så veldig mye. om du følger "tabellen" .

men de jo fantastisk at valpen faktisk ikke setter seg fast vid 12uker utan faktiskt blir ældre den og... :icon_redface:

og dessutom kan du jo sette deg en plass o bara låta valpen russla runt best den vil.. o undersøka o hoppa o sprætta o leka bæst den vill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de jo fantastisk at valpen faktisk ikke setter seg fast vid 12uker utan faktiskt blir ældre den og... :whistle:

og dessutom kan du jo sette deg en plass o bara låta valpen russla runt best den vil.. o undersøka o hoppa o sprætta o leka bæst den vill...

Jeg gjør det, men jeg kverulerer med deg fordi du mener vi gjør det så galt og ødelegger hundene våre fordi vi tar de med på lange turer som legges opp etter dems muligheter, og bærer de, tar det i dems tempo etc.

Samme hva vi sier sier du jo at det er psykisk og fysisk stress å ha med hunden på lang tur, enten i bånd eller uansett. Om som mange sider hadde vi fulgt tabellen så hadde vi ikke hatt invetar igjen, alle raser er forskjellige, alt med måte, og alt i valpens tempo!

Å leve etter slike regler må bli mye stress for personen også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de jo fantastisk at valpen faktisk ikke setter seg fast vid 12uker utan faktiskt blir ældre den og... :icon_redface:

og dessutom kan du jo sette deg en plass o bara låta valpen russla runt best den vil.. o undersøka o hoppa o sprætta o leka bæst den vill...

Men altså.. Det er mange her inne som har mye erfaring og som har gått lange turer med valper. Nå som de hundene er voksne så har de ingen problemer med hofter eller stress. Hvordan kan du da påstå at valper ikke har godt av det?? Det motbevises jo glatt!

Har du noen personlige erfaringer med den ene eller andre metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Det er mange her inne som har mye erfaring og som har gått lange turer med valper. Nå som de hundene er voksne så har de ingen problemer med hofter eller stress. Hvordan kan du da påstå at valper ikke har godt av det?? Det motbevises jo glatt!

Har du noen personlige erfaringer med den ene eller andre metoden?

har sett många skræck-exempel på mænniskor som ahr vældigt aktiva raser. och som vart vældigt dåliga på passivitetstræning och istællet bara motionerat den mer o mer desto mer stressad den var. dom såg inte stressen, dom såg bara att sin hund var en vældigt pigg o aktiv hund.

en avslappad hund, utan stress tåler bara småturer en heile uke f-eks hvis eieren er syk.. en hund som KREVER lange turer hver dag.. ær mkt troligt att den hunden lider av stress og har vanskligheter med att bara være passiv og ta ting med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viljen til å følge matmor er ikke større enn trøttheten om valpen går løs? Sorry, men det er bullshit - valpen har akkurat like mye lyst til å følge matmor selv om den ikke har på bånd, så eneste grunnen til at båndturer får vært mer stressende for valpen, er OM matmor tauer med seg valpen enten den orker det eller ikke - og veit du hva? Du undervurderer folk SKIKKELIG om du tror det er sånn vi går tur med valpene våre.

Jeg har lest artikkelen du linker til, og flere andre lignende - du er ikke den første, og antageligvis ikke den siste som påstår at man får stressa hunder av å trene og gå turer med valper. For oss som har hatt hund en stund, så handler det om balanse, det skal være nok av alt - også hvile. Det handler om å gi akkurat nok, men ikke for mye, og heller ikke for LITE - understimulering skaper minst like mye stress som overstimulering gjør.

Hvorfor vi ikke liker Turid Rugaas. Vel, dama er flink hun, på PROBLEMhunder. Det er det hun har erfaring med. Det hun derimot IKKE har store erfaringa med, er normale hunder. Normale hunder takler å få turer. Normale hunder takler å møte verden. Normale hunder takler å bli trent med. Normale hunder takler å bli konkurrert med. Normale hunder tåler å bli mentaltesta. Jeg er også dypt uenig med henne i at stress er farlig - det er ingen som dør av å være stressa nå og da, det som er farlig er jo om man aldri lander igjen, og da er vi tilbake til dette med BALANSE igjen, sant?

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...