Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, mosjon og slitasjeskader


MarieR

Recommended Posts

Vet det var en tråd som omhandlet ca. det samme for en stund siden, men den fant jeg ikke.

Det er jo veldig delte meninger om dette med valper og mosjonering. Enkelte er supernøye med å ikke påføre belastninger overhode, som trapper, kupert terreng, lengre turer osv., mens andre går lengre turer, lar valpen gå selv om det blir litt kupert terreng osv. Jeg skjønner at en valp ikke skal utsettes for ekstreme belastninger, men hvor går grensen? Noen som vet noe om i hvor stor grad man risikerer å påføre slitasjeskader og/eller leddproblemer når man ikke tar like mye hensyn til å unngå "normale" belstninger? Evt. gode artikler om dette? Hvordan gjorde dere det når dere hadde valp eller unghund i vekst? Man blir jo litt usikker når man leser om valper på samme alder som sin egen som kun får 3x20 minutter tur hver dag, for å unngå senere skader, når man selv tar med egen valp på mye lengre turer i skog og mark, og der er det ofte langt fra flatt.

Jeg har vel egentlig trodd at terskelen for å påføre slitasje- og/eller leddproblemer på valper grunnet mosjon er relativt høy, og at så lenge man ser an valpen og lar den ta ting i sitt eget tempo, så er ikke dette et problem, men jeg kan selvsagt ta feil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Det er ingen forskning, så vidt jeg vt, som støtter teorien om at valper kun skal gå noen minutters rusletur hver dag ... Jeg er overbevist om at valper trenger å bygge muskler på en sunn måte, dvs med turer i variert terreng hvor valpen må balansere, klatre, finne veien over, under og rundt og bevege seg på forskjellige måter. En valp skal få utfolde seg fysisk og psykisk, men ensidig belastning som sykkelturer, joggeturer på asfalt, kløv og agility bør man vente med til de er eldre.

EDIT: Da jeg hadde hatt HDhund og skulle få ny valp snakket jeg endel med vet'en om dette, og han sa det samme: valper trenger å utvikle sterke muskler og sener som kan støtte opp rundt ledd - på en sunn og naturlig måte. Ulendt terreng er bare bra=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ær inte bara lederna som kan ta skada, hunden kan æven bygga upp stress av långa turer och øveraktivering i ung ålder.

man ska skynda långsamt med en valp, det får man igen før senare.

En øveraktiverad valp, inte alltid man ser tecknen direkt, ibland så visar det sig under dom tåv kønsmognaderna (den fysiska och den psykiska) har du då en hund som ær stressad blir dessa perioder troligtvis helt jævliga då alla hormoner gør att stressen blir værre før hunden.

En hund visar stress genom att tex ha svårt før att slappna av nær den ær inne, svårt å ligga i ro, den MÅ ha lange turer hver dag annars klættrar den på væggarna..

Dæremot ær det vældigt bra før hunden att løpa løs o leka med andra hundar, eller bara vara ute i hagen..

låt valpen ha dagar som ær jævligt tråkiga, så den lær sig att ha tråkigt och hålla sig passiv. mycket bra træning och stressførebyggande.

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føresten

kupert terræng ær vældigt fint før valpen om den går utan bånd och bara snusar runt o øver upp balansen o bara har de gøy ..

trappor, alltså hunden dør inte av att gå i trappor av o till.. men ær inte att rekommendera att låta en valp/unghund går massa i trappor VARJE dag då det kan leda till øverbelastning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig i "regelen" overfor. Mine valper har alltid fått være med på lengere turer, også turer i bånd (men selvsagt i valpens tempo), og det tror jeg bare er sunt. En kombinasjon av fysisk mosjon, utforsking, sosial trening, mentale utfordringer og rotrening mener jeg er en god "oppskrift", men jeg tror absolutt det er mange flere valper som får altfor lite fysisk mosjon enn omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det til tider blir helt sykt, dette fokuset paa at valper/unghunder tydeligvis maa baeres rundt de foerste aarene for aa ikke faa varige skader. Er hundene vi avler frem virkelig saa sykelige? Snakket akkurat med en venninne som har faatt labradorvalp. Den skulle bare faa 20 minutter tur hver dag(utenom tisseturer og saant da, hunden er 20 uker), og da hun hadde tatt den med paa en lengre tur saa hadde moren hennes blitt kjempesint for hun kunne jo ha skadet valpen!

Valpen her er nesten 5 maaneder naa. Han hadde nok synes at hverdagen hadde vaert ganske saa kjedelig om 20 minutter med tur var det lengste han fikk lov til aa gaa.

Naa kan man ikke alltid sammenligne hunder og mennesker, men har vi stort fokus paa at barn maa holde seg i ro og ikke gaa for langt naar de er smaa? I tilfelle de skal faa leddproblemer og slikt naar de blir eldre? Nei, tvert i mot er fokuset heller paa aa bruke kroppen! Selvsagt skal man ikke hive en stor og tung kloev paa en seks maaneder gammel valp, eller la valpen trekke tungt fra den begynner aa gaa paa tur, men et eller annet sted maa det ha tatt litt av mener jeg.

Her faar hundene gaa saa langt de orker eller vil, uavhengig av alder, og saa faar de sprette opp og ned i trapper eller ulendt terreng hvis de vil det ogsaa. Vi stresser ikke saa mye med saken med andre ord, og regner med at hundene er noen lunde riktig skrudd sammen. :)

MarieR: Tror du kan fortsette aa leve etter ditt siste avsnitt, det hoeres fornuftig ut. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig i "regelen" overfor. Mine valper har alltid fått være med på lengere turer, også turer i bånd (men selvsagt i valpens tempo), og det tror jeg bare er sunt. En kombinasjon av fysisk mosjon, utforsking, sosial trening, mentale utfordringer og rotrening mener jeg er en god "oppskrift", men jeg tror absolutt det er mange flere valper som får altfor lite fysisk mosjon enn omvendt!

Jeg er så enig. Min valp på snart 4 mnd er med på lange turer i skog og mark og har vært med på det siden jeg fikk han. Tar det i hans tempo og tidligere bærte jeg han ned de bratteste bakkene (han er fryktelig baktung :wub: ). Tviler sterkt på at han tar skade av det. Ja til variasjon både når det gjelder valper og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det var en tråd som omhandlet ca. det samme for en stund siden, men den fant jeg ikke.

Det er jo veldig delte meninger om dette med valper og mosjonering. Enkelte er supernøye med å ikke påføre belastninger overhode, som trapper, kupert terreng, lengre turer osv., mens andre går lengre turer, lar valpen gå selv om det blir litt kupert terreng osv. Jeg skjønner at en valp ikke skal utsettes for ekstreme belastninger, men hvor går grensen? Noen som vet noe om i hvor stor grad man risikerer å påføre slitasjeskader og/eller leddproblemer når man ikke tar like mye hensyn til å unngå "normale" belstninger? Evt. gode artikler om dette? Hvordan gjorde dere det når dere hadde valp eller unghund i vekst? Man blir jo litt usikker når man leser om valper på samme alder som sin egen som kun får 3x20 minutter tur hver dag, for å unngå senere skader, når man selv tar med egen valp på mye lengre turer i skog og mark, og der er det ofte langt fra flatt.

Jeg har vel egentlig trodd at terskelen for å påføre slitasje- og/eller leddproblemer på valper grunnet mosjon er relativt høy, og at så lenge man ser an valpen og lar den ta ting i sitt eget tempo, så er ikke dette et problem, men jeg kan selvsagt ta feil :wub:

Jeg kan svare for meg selv da... Den første uken jeg hadde Midas var vi mye i hagen og tuslet litt sånn i nærområdet. Så begynte jeg å ta han med meg til byen for miljøtrening. Han var med på mye rart, tok ferje, buss, trikk osv den første tiden.

Det tok ikke lang tid før jeg begynte å ha han med på turer i skogen. Jeg mener at det er viktig at de får gå i ulendt terreng, og bruke kroppen og hodet sitt. Han fikk alltid gå i eget tempo, og hvis han var sliten så tok vi pauser. Jeg hadde han med på fjelltur i Jotunheimen da han var tre mnd. Han gikk selvfølgelig ikke hele veien, men han fikk gå til han ble sliten, så satte han i sekken litt, og så gikk han litt igjen. Nå gir jeg han like mye mosjon som han vil få når han blir voksen, MEN jeg belaster han ikke i form av sykkelturer, joggeturer og kløv osv. Jeg lar han løpe mye løs, og han er i virkelig god form nå. Han er godt muskelsatt, og stødig og ganske utholdende. Jeg tror på at valpene skal få bevege seg i skogen, med hindringer som de må tenke for å forsere. Dette skaper en selvtillig og en balanse hos valpen, samtidig som at den utvikler god grunnmuskulatur.

Det ær inte bara lederna som kan ta skada, hunden kan æven bygga upp stress av långa turer och øveraktivering i ung ålder.

man ska skynda långsamt med en valp, det får man igen før senare.

En øveraktiverad valp, inte alltid man ser tecknen direkt, ibland så visar det sig under dom tåv kønsmognaderna (den fysiska och den psykiska) har du då en hund som ær stressad blir dessa perioder troligtvis helt jævliga då alla hormoner gør att stressen blir værre før hunden.

En hund visar stress genom att tex ha svårt før att slappna av nær den ær inne, svårt å ligga i ro, den MÅ ha lange turer hver dag annars klættrar den på væggarna..

Dæremot ær det vældigt bra før hunden att løpa løs o leka med andra hundar, eller bara vara ute i hagen..

låt valpen ha dagar som ær jævligt tråkiga, så den lær sig att ha tråkigt och hålla sig passiv. mycket bra træning och stressførebyggande.

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Hvis dette hadde stemt hadde alle mine hunder vært veldig syke og veldig stressa.. Noe som ikke er tilfelle.

Det er sånn hysteri, og det med at så mange hunder er overstimulert og stressa tror jeg rett og slett ikke på. Trikset er å lære hunden av knapp. Inne betyr ro, og eventuelt rolige aktiviteter. Ute betyr morro og masse energi. Begge mine hunder har vært MYE mer aktive enn det denne tabellen viser, og det har gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Hadde jeg fulgt dette hadde jeg ikke hatt mer inventar igjen hjemme, uansett hvor mye jeg hadde stimulert den mentalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ær inte bara lederna som kan ta skada, hunden kan æven bygga upp stress av långa turer och øveraktivering i ung ålder.

man ska skynda långsamt med en valp, det får man igen før senare.

En øveraktiverad valp, inte alltid man ser tecknen direkt, ibland så visar det sig under dom tåv kønsmognaderna (den fysiska och den psykiska) har du då en hund som ær stressad blir dessa perioder troligtvis helt jævliga då alla hormoner gør att stressen blir værre før hunden.

En hund visar stress genom att tex ha svårt før att slappna av nær den ær inne, svårt å ligga i ro, den MÅ ha lange turer hver dag annars klættrar den på væggarna..

Dæremot ær det vældigt bra før hunden att løpa løs o leka med andra hundar, eller bara vara ute i hagen..

låt valpen ha dagar som ær jævligt tråkiga, så den lær sig att ha tråkigt och hålla sig passiv. mycket bra træning och stressførebyggande.

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Jeg er veldig uenig i "regelen" overfor. Mine valper har alltid fått være med på lengere turer, også turer i bånd (men selvsagt i valpens tempo), og det tror jeg bare er sunt. En kombinasjon av fysisk mosjon, utforsking, sosial trening, mentale utfordringer og rotrening mener jeg er en god "oppskrift", men jeg tror absolutt det er mange flere valper som får altfor lite fysisk mosjon enn omvendt!

Signeres!

Herregud for en grusom hundeeier jeg er.... :D

Når vi fikk Amiga var valget å la henne sitte på asfalten og vente til hun dreit eller å gå rundt i parken, småturer ol. Hadde ingen mulighet til å ikke ta på henne bånd og lenke pga vi var i byen.

Og herregud, hunden er 7 mnd nå, og hun kan være på tur i godt over en time, ser jeg hun blir sliten blir hun bært, men det har hittil bare skjedd 2 ganger i hele hennes liv. Jeg er så imot den regelen der at jeg blir litt spykvalm, Hvordan tenker de da? Skal alle ha hage og kunne la de romle fritt der?

Vi tok henne med i parken og lekte med inkalling og løp rundt etc, var i skogen etc etc.

Jeg kommer aldri til å bare gå 10 minutter med min valp, da er det ikke rart den vil rasere huset isåfall, jeg ser ann valpens alder, og terreng, men jeg har aldri gått så lite som "anbefales". Vi gikk en 20 mins tur når hun var 9 uker, gikk sakte og hun spratt rundt og snuset på alt og fikk gjort sitt fornøde før vi var hjemme igjen. Og vi var jo ellers ute en hel del sammen, i byen, på bussen,i parken, lekte med valpis etc.

Nå er Amiga 7 mnd og får en 20 min på morran (gjerne med litt friløping), rundt en time på ettermiddagen enten i skog eller herjetur over jordene. Også får de en 30 min på kvelden. + - avhengig av om vi er på kurs og alt mulig. Men ifølge "regelen" skulle Amiga bare fått kveldsturen... :)

Det er veldig forskjell på å gå tur (altså gå i ordentlig gå tempo) og det å la valpen få snuse, kose seg, utforske verdenen. Det kan fort ta litt tid det, for små valper vil se på blommorna og alt mulig. Og mange sier at hvis du venner en valp til masse tur fra liten av vil du få en tapetsliter når den blir eldre så klarer Amiga seg fint dagene uten så mye trim, og hun har enda ikke rørt en eneste sko eller møbel i huset.

kjenner jeg blir så "oppgitt" over regelen, ble skjelt ut av vilt fremmede fordi jeg hadde valpen min i bånd, vil man heller at jeg slipper henne og lar henne bli overkjørt da? sure.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskning, så vidt jeg vt, som støtter teorien om at valper kun skal gå noen minutters rusletur hver dag ... Jeg er overbevist om at valper trenger å bygge muskler på en sunn måte, dvs med turer i variert terreng hvor valpen må balansere, klatre, finne veien over, under og rundt og bevege seg på forskjellige måter. En valp skal få utfolde seg fysisk og psykisk, men ensidig belastning som sykkelturer, joggeturer på asfalt, kløv og agility bør man vente med til de er eldre.

EDIT: Da jeg hadde hatt HDhund og skulle få ny valp snakket jeg endel med vet'en om dette, og han sa det samme: valper trenger å utvikle sterke muskler og sener som kan støtte opp rundt ledd - på en sunn og naturlig måte. Ulendt terreng er bare bra=)

Takk for svar, det er noe ala dette jeg har tenkt også :wub:

Det ær inte bara lederna som kan ta skada, hunden kan æven bygga upp stress av långa turer och øveraktivering i ung ålder.

man ska skynda långsamt med en valp, det får man igen før senare.

En øveraktiverad valp, inte alltid man ser tecknen direkt, ibland så visar det sig under dom tåv kønsmognaderna (den fysiska och den psykiska) har du då en hund som ær stressad blir dessa perioder troligtvis helt jævliga då alla hormoner gør att stressen blir værre før hunden.

En hund visar stress genom att tex ha svårt før att slappna av nær den ær inne, svårt å ligga i ro, den MÅ ha lange turer hver dag annars klættrar den på væggarna..

Dæremot ær det vældigt bra før hunden att løpa løs o leka med andra hundar, eller bara vara ute i hagen..

låt valpen ha dagar som ær jævligt tråkiga, så den lær sig att ha tråkigt och hålla sig passiv. mycket bra træning och stressførebyggande.

men koppelpromenader, då brukar føljande rekommenderas som totalt dagsbehov i antal min:

8v =5min

12v=10min

3mån = 15min

4mån=20min

5mån =25min

6mån=30min

7mån=35min

8mån=40min

9mån=45min

10mån=50min

11mån=55min

12mån = >60min

Jeg syns oppriktig synd på valper/ hunder som har eiere som følger den regelen der...Min hund ville blitt mye mer stresset av å kun få 15 minutter tur i bånd, han har alt for mye fysisk energi han må ha utløp for, selv på turer hvor han kun går i bånd. Ikke er han stresset heller, takler fint rolige dager og slukner som et lys etter en god tur. Ikke har han problemer med å slappe av ellers heller. Men takk for svar :D

Hadde jeg fulgt dette hadde jeg ikke hatt mer inventar igjen hjemme, uansett hvor mye jeg hadde stimulert den mentalt...

Ikke jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig i "regelen" overfor. Mine valper har alltid fått være med på lengere turer, også turer i bånd (men selvsagt i valpens tempo), og det tror jeg bare er sunt. En kombinasjon av fysisk mosjon, utforsking, sosial trening, mentale utfordringer og rotrening mener jeg er en god "oppskrift", men jeg tror absolutt det er mange flere valper som får altfor lite fysisk mosjon enn omvendt!

Helt enig!

Her faar hundene gaa saa langt de orker eller vil, uavhengig av alder, og saa faar de sprette opp og ned i trapper eller ulendt terreng hvis de vil det ogsaa. Vi stresser ikke saa mye med saken med andre ord, og regner med at hundene er noen lunde riktig skrudd sammen. :)

Samme her, sånn bortsett fra at Vix fikk restriksjoner fra å gå ned trappen - men det var ikke pga belastningen, men at hun trodde hun kunne fly eller noe. Å gå alle trinnene var visst rimelig oppskrytt. Greit hun hadde (og har hehe) store ører, men de funket ikke særlig godt som fallskjerm. :D

Hadde jeg fulgt dette hadde jeg ikke hatt mer inventar igjen hjemme, uansett hvor mye jeg hadde stimulert den mentalt...

Åh, men da må den puttes i bur eller bindes opp så den lærer seg og roe seg ned. :P (her hadde det heller ikke vært særlig igjen av huset gitt).

Jeg er rimelig lite hysterisk ifh til valper og turer for å si det sånn. Tabellen over ble absolutt ikke fulgt, hverken med valp 1, 2 eller 3 (og ei heller familiehundene) - og ingen av de er stressede vrak som ikke klarer rolige dager. Utendørs er det en som kan være rimelig hektisk, men det er mer typen han er enn at han fikk gå på lange turer som valp, innendørs er han den roligste ("lille" fangbanet mitt :wub: ). Men klart, alt med måte, og viktig med variert aktivitet - men jeg syns ikke man skal underdrive heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en normalt aktiv valp på 3 mnd i hus nå, skulle han kun fått 15 min mosjon hver dag hadde hverken huset eller hendene mine sett videre bra ut... :)

Vi går turer på alt fra 20-50 min hver dag + små tisseturer og miljøtrening fordelt utover dagen. Han går stort sett løs og får enel turer i skauen noe som allerede begynner å vises på muskulaturen :D

Mental stimuli noen dager i uken (2-4) sånn at han lærer seg å tåle kjedelige dager.

Trapper har vi vært forsiktig med ettersom han har ganske dårlig impulskontroll, fikse idèer kommer veldig fort :P

Haydor: har du noe dokumentasjon på hvor denne tur-regelen? :P

En annen ting er jo at valper/hunder har et veldig forskjellig aktivitetsbehov, å si at 15 min er passelig tur for feks både en bicon frisè, labrador og en husky på 3 mnd er vel litt drøyt? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Turid Rugaas sine tur-regler så vidt jeg vet? Ligger hvertfall noe veldig likt på hennes hjemmesider.. Jeg syns det er HELT sykt. Mine hunder hadde blitt så bunnløst ulykkelige om deres første leveår skulle vært på den måten. Valper her i huset får bruke kroppen så de blir slitne, eneste måten de blir sterke nok til å tåle fysiske belastninger som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte!

Kupert terreng er bare bra for valper; la de løpe løse og utforske i kupert terreng, og man bygger gode muskler.

Jeg har aldri vært noe spesielt restriktiv med mosjon av mine valper. Ofte har alternativet vært at de måtte være hjemme i den perioden hvor jeg har gått tur med den voksne hunden(e), og kanskje hadde de ikke vært modne nok til det enda. Jeg tilpasser selvsagt turen etter valpen, men ca 3 mnd gamle valper har overhodet ikke problem med å være med på en times tur. Jeg har heller aldri bært en valp i trapper; tvert imot har jeg forsøkt å lære den å gå i trapp så tidlig som mulig. Djup snø har jeg heller ikke sett noe problem med, men igjen: alt med måte.

Det rareste jeg har hørt når det kommer til valper og mosjon, var en oppdretter som fortalte at hun hadde møtt en av valpene sine igjen når den var ca 6 mnd, og at den var veldig smal over baken/hoftene i forhold til de andre valpene i kullet. Men det var jo ikke så rart; for den hadde jo fått mosjon - og valper skal jo som kjent ikke ha mosjon... :wub: Rare greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en normalt aktiv valp på 3 mnd i hus nå, skulle han kun fått 15 min mosjon hver dag hadde hverken huset eller hendene mine sett videre bra ut... :)

Vi går turer på alt fra 20-50 min hver dag + små tisseturer og miljøtrening fordelt utover dagen. Han går stort sett løs og får enel turer i skauen noe som allerede begynner å vises på muskulaturen :D

Mental stimuli noen dager i uken (2-4) sånn at han lærer seg å tåle kjedelige dager.

Trapper har vi vært forsiktig med ettersom han har ganske dårlig impulskontroll, fikse idèer kommer veldig fort :P

Haydor: har du noe dokumentasjon på hvor denne tur-regelen? :P

En annen ting er jo at valper/hunder har et veldig forskjellig aktivitetsbehov, å si at 15 min er passelig tur for feks både en bicon frisè, labrador og en husky på 3 mnd er vel litt drøyt? :wub:

finns og lese på mangen plasser:

fex: http://www.bonizashundskola.se/valplara.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som er litt "hysterisk" med trapper, og bærer valpen ganske så lenge.

Det er fordi jeg ikke ønsker den dump-dump-dump-belastningen på fronten en kan få når valpen snubler og jumper nedover trappa. Jeg bærer altså valpen fordi den enda ikke har lært å gå pent i bånd og å gå kontrollert, og gjør det for å motvirke kraftige støt på albuer og skuldre. Etter hvert som valpen vender seg til lenka og har forstått konseptet om å gå bak, får den gå ned trapper. Jeg ønsker at valpen skal gå ned trapper bak meg - om den går ved min side er det lettere at den plutselig får et innfall og stuper avgårde. Eventuelt har jeg opplevd at de går med så kontakt (for det har en jo lært er positivt) at den ikke ser seg for og snubler. Går den bak meg, kan den ikke gå fortere ned enn meg.

Jeg bærer også opp trappa til å begynne med, rett og slett fordi korte valpebein og høye trappetrinn kan bli litt for mye. Jeg ser også an trappa, selvfølgelig.

Jeg forstår at andre gjør ting annerledes, og jeg skjønner at noen synes jeg er hysterisk. For meg handler det om at jeg synes dette virker rett og fornuftig for mine hunder (og valper jeg skal selge), og det handler om at jeg skal ha god samvittighet når hunden ligger på røntgenbordet - jeg skal ikke måtte tenke på om jeg gjorde noe feil underveis, angre på noe stort.

Ellers tror jeg helt klart at valper både tåler, fortjener og trenger aktivitet. Bare se i valpekassa, valpene er masse i aktivitet der. Leker og herjer med hverandre, utforsker og er overalt.

Det jeg ikke ser noe poeng i, er å kneppe på valpen ei lenke og si at nå skal vi gå fem kilometer eller ei mil. Jeg har større tro på å rusle og la valpen leke, utforske, sjekke, teste underlag, få stillet nysgjerrigheten, oppleve ting. En valp trenger ikke kondisjonstrening, den trenger aktivisering. Og det foretrekker jeg å gi den løs, på ulike steder, med ulike omgivelser og situasjoner - som en del av sosialiseringen. Selvfølgelig skal den lære å gå i bånd også. Men jeg er ingen fan av lange båndturer med en liten valp.

Etter hvert som den blir eldre kan en selvfølgelig kreve og forvente mer, men en liten valp får bedre motorikk, kroppsbeherskelse, muskler og sosialisering av å gå løs mens eier rusler enn å kneppes på ei lenke og "tvinges" avgårde gjennom turløypa.

Jeg unngår også asfalt så godt det lar seg gjøre som både turområde og lekeplass, men det gjør jeg for hunder i alle aldre og for min egen del også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatningen at valper ikke trenger tur. De trenger å leke med andre hunder, møte forskjellige ting, forskjellig underlag, miljøtrening ol.

Skal man ha med valpen ut på "tur" så bør det skje i skogen, ikke på asfalt eller en hard grusvei, det ser jeg ikke noe poeng i.

Trapper er jeg forsiktig med i starten, om de ikke går stabilt ned så bærer jeg. En valp tar ikke skade av å gå opp eller ned trapper, så lenge den går og det ikke er hele tiden.

Ingen av mine har fått noe særlig tur, eldstemann fikk ikke noe tur før han var 6 mnd ca. (selvfølgelig bli med å hente posten, gå i sentrum, hundetrening ol)

Unghunden har fått mer, men det er rusleturer i skog og mark for balanse, fine muskler osv. Finnes de som tar med hunder på 6-7 mnd på joggeturer, det synes jeg er idioti. Man skal ikke slite ut bikkja for at de skal være rolig inne, det er noe som skal læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatningen at valper ikke trenger tur. De trenger å leke med andre hunder, møte forskjellige ting, forskjellig underlag, miljøtrening ol.

Skal man ha med valpen ut på "tur" så bør det skje i skogen, ikke på asfalt eller en hard grusvei, det ser jeg ikke noe poeng i.

Trapper er jeg forsiktig med i starten, om de ikke går stabilt ned så bærer jeg. En valp tar ikke skade av å gå opp eller ned trapper, så lenge den går og det ikke er hele tiden.

Ingen av mine har fått noe særlig tur, eldstemann fikk ikke noe tur før han var 6 mnd ca. (selvfølgelig bli med å hente posten, gå i sentrum, hundetrening ol)

Unghunden har fått mer, men det er rusleturer i skog og mark for balanse, fine muskler osv. Finnes de som tar med hunder på 6-7 mnd på joggeturer, det synes jeg er idioti. Man skal ikke slite ut bikkja for at de skal være rolig inne, det er noe som skal læres.

Det er ikke for å slite ut valpen den skal være med på tur, men for å bygge muskler og trene opp kroppen sin på en sunn måte. På hest er det nå bevist at unghester som ikke får bevege seg mye og jevnlig i ulendt terreng ikke utvikler like gode støttesener og støttemuskler (husker ikke nøyaktig ordlyden, det står i hestesport som kom ut i sommer), og for meg er det logisk at det samme gjelder hunder. Det er tross alt muskler, sener og leddbånd som støtter opp rundt ledd og skjelett, og det er kun aktivitet som gjør disse sterke, smidige og motstandsdyktige mot skader. Og da snakker vi ikke fem minutters rusling til posten, eller miljøtrening i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatningen at valper ikke trenger tur. De trenger å leke med andre hunder, møte forskjellige ting, forskjellig underlag, miljøtrening ol.

Skal man ha med valpen ut på "tur" så bør det skje i skogen, ikke på asfalt eller en hard grusvei, det ser jeg ikke noe poeng i.

Trenger de egentlig det? Å leke med andre hunder, altså. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger de egentlig det? Å leke med andre hunder, altså. :wub:

de "trenger" de ikke, men er en veldi god måte o lære seg "hund-språk" o bygga muskler. en hund som klarar av att læsa andra hundar blir oftast en tryggare hund då den ikke trenger og stresse og hisse seg opp i nærheten av andra hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke skue alle hunder under en kam, noen raser krever mye mer mosjon en andre.

En i treningsgruppa mi overtok en omplasseringshund som bare har fått en halvtimes tur frem til han var ca et år mnd, jakt labradoren er et levende nervevrak og har så mye energi at det eksploderer. Han har hatt hunden nå i et halvt års tid og baare trent rotrening, og alle vi på gruppa må være heelt rolige rundt han eller så koker det over i hodet på stakkars hunden. Så hvor sunt var det montro, å få så lite mosjon og stimuli... ikke veldig :)

og som mange har pekt ut i det siste trenger f.ex AH masse mosjon, de kan du begynne å jogge med etc rundt 7 mnd alder.

en slik "regel" fungerer ikke fordi den passer pokker meg ikke alle raser, tror den passer de færreste for å være helt ærlig.

Mye bedre å tenke alt med måte og til den valpen.

Og ja, da er jeg vel en idiot fordi jeg jogger og går tur i skogen med valpen min på 7 mnd da.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatningen at valper ikke trenger tur. De trenger å leke med andre hunder, møte forskjellige ting, forskjellig underlag, miljøtrening ol.

Skal man ha med valpen ut på "tur" så bør det skje i skogen, ikke på asfalt eller en hard grusvei, det ser jeg ikke noe poeng i.

Trapper er jeg forsiktig med i starten, om de ikke går stabilt ned så bærer jeg. En valp tar ikke skade av å gå opp eller ned trapper, så lenge den går og det ikke er hele tiden.

Ingen av mine har fått noe særlig tur, eldstemann fikk ikke noe tur før han var 6 mnd ca. (selvfølgelig bli med å hente posten, gå i sentrum, hundetrening ol)

Unghunden har fått mer, men det er rusleturer i skog og mark for balanse, fine muskler osv. Finnes de som tar med hunder på 6-7 mnd på joggeturer, det synes jeg er idioti. Man skal ikke slite ut bikkja for at de skal være rolig inne, det er noe som skal læres.

tror vi har omtrent densamme oppfattningen... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tur med valp da har jeg aldri brukt den tidstabellen som det henvises til. VI går mye mer mye i skogen i kupert terreng men rolig og gjerne med en sekk som jeg kan putte valpen i når den er sliten og mye pauser. Vi tar også turer i gata for å oppleve vanlige ting som skjer men da kan jeg gjerne sette meg ned på en benk for ting som mennesker, biler andre hunder vil jo passere den benken.. Når det gjelder5 å leke med andre hunder så er ejg faktidk restrektiv, valpen skal ikke leke med hunder som gir den dårlige erfaringer. Så valpen har gjerne fått leke med noen få hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...