Jump to content
Hundesonen.no

Omplasseringshund

Ane

Recommended Posts

Hva bør en tenke på når det gjelder å overta en omplasseringshund? Kanskje du som har overtatt en kan fortelle litt om det? Positivt/Negativt.

Vurderer å gi en "hjemløs" BC/Groendael tispe på tre et hjem! :) "Rasen" vet jeg passer meg, så det er ikke det jeg lurer på :)

Jeg overtok en hund for litt over et år siden. Men spesiellt for denne hunden var at den hadde hatt endel ustabilitet i hverdagen, hadde vært litt kasteball, så når hun kom til oss var hun veldig i ubalanse. Mye stress, viste ikke hvor hjemmet hennes var på en måte, kunne stikke av og løpe rundt, og ble veldig urolig da vi forlot henne alene hjemme, hørte ikke på oss og var ulydig.

Men med tiden har dette endret seg betraktelig. Så et råd er å ha god tid på å la hunden få roet seg i sitt nye hjem, bli husvarm og godt kjent med deg. Den hunden du skal overta trenger ikke være i ubalanse, men man vet aldri hvordan en hund takler en slik omvending. Vi ble jo fortalt hvor lydig, flink og flott denne hunden var, kunne være alene uten problemer osv osv. Derfor ble det en stor nedtur da hunden vi fikk var helt annerledes.. Så derfor er det greit å tenke litt på at hunden ikke nødvendigvis blir slik den har vært hjemme hos de andre, den kan godt bli det, men den kan også endre seg litt, og må ha lengere tid på å finne tilbake til sin gamle rytme.

Det mest negative med omplasseringshund er all bagasjen den har med seg. Det er mye uvaner de kan bære med seg, mye ting de ikke har lært eller blitt preget på. Mye kan man lære hunder i senere tid, men mye er litt forsent igjen. Jeg vil personlig ikke få omplassering igjen, fordi jeg vil ha en hund slik jeg vil det. Jeg vil selv være ansvarlig for hva hunden skal utsettes for og ikke, og hva den skal lære osv.

Det værste med Chanti er at de forrige eierne har brukt mye fysisk makt på henne, så hun har tilært hjelpesløshet. Det går ikke an å korrigere henne, for hun blokker helt ut. Dårlig sosialisering ser man tydelig også. Men igjen, så er dobermann er rase man lett kan "ødelegge" grunnlaget på. Det kan være annerledes med andre raser.

Spør masse, møt hunden. Gjerne lån den med på tur, hjem til deg og utsett den for ulike situasjoner og miljøer. Tenk på hva som er viktigst for deg at en hund skal og ikke skal gjøre.

Viktigste grunn er HVORFOR denne skal omplasseres. Er du heldig kan du få en knakende god hund!

Lykke til:)

Guest lijenta

FØrste tanken min var å sjekke hvor stresset hunden er, har den separasjonsangst. Gjeter den barn,biler, sykler og andre hunder. Er den rolig i huset. Det var noen enkle tanker fra en som har BC i huset.

Ellers har ejg bare hatt en omplasseringshund og han var redd støtt så han fikk slippe. Men jeg brukte mye magefølelsen med han også hadde jeg en hund som var trygg og god vedsidenav.

Ja du er jo vandt med vorsteh og den største forskjellen mellom vorsteh og bc som jeg kan sammenligne var det å taime rosen rett, der gikk det så utrolig mye fortere på BC. Lykke til i valget av ny hund.

Jeg tok over Tila da hun var rundt 7mnd. Hun var veldig nervøs av seg og var ikke helt komfortabel med nye mennesker. Dette kom hun seg ut av etter hvert og ble mer fortrolig på folk etter mye sosialisering. Tok henne med meg på jobb på klinikken og hun løste seg opp. Første gang hun skulle hilse på kollegaene mine gjemte hun seg bak meg med halen mellom bena. Den siste tiden hilste hun med logrende hale og prating. Så det løste seg.

Nå tror jeg jeg har vært veldig heldig med akkurat henne. Hun hadde ikke med seg så mye bagasje og det hun hadde med seg løste seg fint med tilvenning og trening.

Siden du allerede fra før kan en del om hund så vet du jo hva du skal se etter :) men som sagt over så er det viktig å få vite årsak og om hun har noen spesielle nykker. En aktiv blanding får du deg da^^ Tror også denne vil bli knall til deg så lenge det ikke følger med noe du ikke vet om på forhånd. Og så lenge hun takler overgangen fint da :)

Det jeg vet om henne til nå er;

Grei med andre hunder. Litt voldsom i møte med barn, roer seg. Litt urolig i bil, roer seg etter hvert. Litt gjeterinstinkt. Lettlært, og liker å jobbe. Litt rastløs inne, men de som hadde henne brukte ikke henne til noe, håper dette vil bli bedre med både god fysisk og mental trening!

Hvis jeg bestemmer meg for å treffe henne, blir det siste helgen i denne mnd. Hvis jeg får lov, har jeg henne denne helgen så jeg får sett litt av henne i ulike situasjoner! :) Jeg har glemt å spørre om hvorfor hun omplasseres, og om hun har hatt flere hjem! Det skal jeg.

Bilde av henne på Noa's dyreformidlings side på facebook

Takk for tips! Tar gledelig imot all hjelp og tips!

Det at hun er -litt- voldsom, -litt- rasløs og -litt- urolig og -litt- gjeterinstinkt, er det noe de har har fortalt deg, eller noe du har funnet ut?

Hvis det er noe de har fortalt deg, ville jeg vært litt obs. -Litt- kan være en en måte å si det på for at det ikke skal høres så ille ut. Altså det kan jo stemme helt, og at dette ikke er noe problem, men greit å ha det i bakhodet og om dette er ting du kan leve med og trene på hvis det skulle vise seg å være litt mer enn bare litt. Hvis du skjønner :wub:

Så å få henne på låns en tid og treffe barn, kjøre bil, se hvordan hun er i hjemmet,møte andre dyr, sykler osv. Disse tingen kan også være at hun er litt i ubalanse og at du må regne med å bruke litt ekstra tid på at hun skal få roet seg orntlig ned. (kan gå mange måneder)

Hun var pen da :wub:

Høres ikke ut som om det er noe veldig galt med henne foreløpig da :P Blir spennende å følge med :P

Ja, hun er pen :P Håper hun er grei også!

Det at hun er -litt- voldsom, -litt- rasløs og -litt- urolig og -litt- gjeterinstinkt, er det noe de har har fortalt deg, eller noe du har funnet ut?

Hvis det er noe de har fortalt deg, ville jeg vært litt obs. -Litt- kan være en en måte å si det på for at det ikke skal høres så ille ut. Altså det kan jo stemme helt, og at dette ikke er noe problem, men greit å ha det i bakhodet og om dette er ting du kan leve med og trene på hvis det skulle vise seg å være litt mer enn bare litt. Hvis du skjønner :)

Så å få henne på låns en tid og treffe barn, kjøre bil, se hvordan hun er i hjemmet,møte andre dyr, sykler osv. Disse tingen kan også være at hun er litt i ubalanse og at du må regne med å bruke litt ekstra tid på at hun skal få roet seg orntlig ned. (kan gå mange måneder)

Ja! Skal se ekstra til disse tingene når jeg har henne. Jeg får ikke tatt henne med hjem(Fra Oslo til Bergen), men har henne da hos HundeHeidi den helgen. Skal prøve å få sett henne i så mange situasjoner som mulig. :D

En viktig ting: Det som står i beskrivelsen trenger overhodet ikke og være slik hunden er på alle områdene. Hunden kan forandre seg når den kommer bort fra den gamle plassen/negative plassen/ny eier som kunden ikke vet hvordan "funker" osv..

Jeg ville ikke overtatt (uannsett) en hund som bare blir overlevert og bare skriver under, om du skjønner?

Ta en prøveperiode på hunden, gjerne lenger enn en helg så du virkelig får se hvordan hunden er når den har roet seg ned kommet inn i din hverdag. Om du kun har den en helg, altså 2-3 og med tanke på at det er en omplasseringshund, er det store sjanser for at den er urolig og stresser bare fordi alt er nytt :wub:

Jeg vill si at 20-25% av det som sto på siden om Milla når hun var til omplassering stemte med hunden jeg fikk. (og det var en langt beskrivelse).

Jeg hadde henne i godt over en månde før jeg overtok henne : )

Føl litt på hunden og observere den når du har den/treffer den. Hva har den fått av bc, hva har den fått av gronnis? Kjipt om hunden bare har det negativet med begge rasene da. Jeg ser tydelig golden trekkene og briardtrekkene hos Milla (25%golden, 75%briard) og jeg synes selv at jeg er heldig å har fått det beste (evt. det jeg ville ha) fra begge rasene i Milla.

Lykke til!

En viktig ting: Det som står i beskrivelsen trenger overhodet ikke og være slik hunden er på alle områdene. Hunden kan forandre seg når den kommer bort fra den gamle plassen/negative plassen/ny eier som kunden ikke vet hvordan "funker" osv..

Jeg ville ikke overtatt (uannsett) en hund som bare blir overlevert og bare skriver under, om du skjønner?

Ta en prøveperiode på hunden, gjerne lenger enn en helg så du virkelig får se hvordan hunden er når den har roet seg ned kommet inn i din hverdag. Om du kun har den en helg, altså 2-3 og med tanke på at det er en omplasseringshund, er det store sjanser for at den er urolig og stresser bare fordi alt er nytt :wub:

Jeg vill si at 20-25% av det som sto på siden om Milla når hun var til omplassering stemte med hunden jeg fikk. (og det var en langt beskrivelse).

Jeg hadde henne i godt over en månde før jeg overtok henne : )

Føl litt på hunden og observere den når du har den/treffer den. Hva har den fått av bc, hva har den fått av gronnis? Kjipt om hunden bare har det negativet med begge rasene da. Jeg ser tydelig golden trekkene og briardtrekkene hos Milla (25%golden, 75%briard) og jeg synes selv at jeg er heldig å har fått det beste (evt. det jeg ville ha) fra begge rasene i Milla.

Lykke til!

Skulle gjerne hatt henne lengre, men kan ikke ta henne med til Bergen for to uker, og så tilbake^ (De har prøvetid på 14 dager).

Ja, jeg er obs på at hun kan være annerledes hos meg, og det er noe jeg må være forberedt på. Jeg vil prøve den helgen å få sett mest mulig av henne, og ut ifra det tenke kraftig gjennom dette! Har heldigvis god hjelp av HundeHeidi(god vennine) til det!

Jeg er klar på hva jeg kan "takle" og hva som blir for mye, så jeg får se veldig på dette :)

Håper det går knirkefritt! (Nå er det ikke helt sikkert jeg satser på henne enda, skal ringe de imorgen. Har hatt kontakt gjennom mail til nå).

Grei med andre hunder. Litt voldsom i møte med barn, roer seg. Litt urolig i bil, roer seg etter hvert. Litt gjeterinstinkt. Lettlært, og liker å jobbe. Litt rastløs inne, men de som hadde henne brukte ikke henne til noe, håper dette vil bli bedre med både god fysisk og mental trening!

Og da kan du - som en annen sier - legge på trippelt opp av alt som er "litt", så kan det tenkes man forstår hvorfor hunden blir omplassert også. Jeg er særdeles skeptisk til omplasseringshunder - det er for spesielt interesserte (eller bløthjerta folk som skal redde verden *jada, jeg setter det på spissen*).

Hva skal du med henne? Hva har du tenkt å bruke henne til?

Og da kan du - som en annen sier - legge på trippelt opp av alt som er "litt", så kan det tenkes man forstår hvorfor hunden blir omplassert også. Jeg er særdeles skeptisk til omplasseringshunder - det er for spesielt interesserte (eller bløthjerta folk som skal redde verden *jada, jeg setter det på spissen*).

Hva skal du med henne? Hva har du tenkt å bruke henne til?

Det kan hende det er slik, men det er ikke sikkert! Jeg skal jo møte henne, så da ser jeg. Jeg synes flere folk burde tatt å skaffet seg omplasseringshund jeg. Og jeg synes ikke det er for spesielt interesserte! :D Jeg var i utgangspunktet ikke noe for det, men syns det er dumt at nesten alle vil ha seg en ny liten valp(noe jeg ville ha), mens hundrevis av hunder står plassert på kenneler uten eier. Det samme gjelder jo menneskebabyer for den del^ Skjønner at de fleste vil få sin egen unge, det vil jeg selv, men det er sykt mange barn der ute som ikke har foreldre som trenger det! :wub:

Planene mine for henne blir trening av LP, starte konkurranse om vi kommer dit! Ellers turhund, og det vanlige! :)

Guest Belgerpia

Hva bør en tenke på når det gjelder å overta en omplasseringshund? Kanskje du som har overtatt en kan fortelle litt om det? Positivt/Negativt.

Vurderer å gi en "hjemløs" BC/Groendael tispe på tre et hjem! :wub: "Rasen" vet jeg passer meg, så det er ikke det jeg lurer på :)

OK - jeg skal si det rett ut - dette er IKKE en hund du har lyst på. Jada - hunden er lettlært, pen og bla bla bla bla - men du har IKKE lyst på den blandingen. Å si at den bare har LITT gjeterinnstinkt er garantert en underdrivelse - og siden du veit NADA om foreldrene så aner du virkelig ikke hva du får.

BC blandet med belger (uansett variant) er skjelden en suksess og jeg har truffet flere - de jeg har truffet har hatt ekstrem jakt/gjeting og jeg kjenner vel bare til en eneste en som har blitt "gammel".

Nei, gjør deg selv en tjeneste å styr lang vei unna. Bruk heller tid på å finne den perfekte labrador - eventuelt en annen rase å starte med.

Hva skjedde med labrador-planene?

De er absolutt ikke vekke! Jeg fikk bare øynene opp for å hjelpe en hund, og fant hun jeg ser på nå. Labrador blir det nok uansett, om ikke nå, så neste hund! :wub:

OK - jeg skal si det rett ut - dette er IKKE en hund du har lyst på. Jada - hunden er lettlært, pen og bla bla bla bla - men du har IKKE lyst på den blandingen. Å si at den bare har LITT gjeterinnstinkt er garantert en underdrivelse - og siden du veit NADA om foreldrene så aner du virkelig ikke hva du får.

BC blandet med belger (uansett variant) er skjelden en suksess og jeg har truffet flere - de jeg har truffet har hatt ekstrem jakt/gjeting og jeg kjenner vel bare til en eneste en som har blitt "gammel".

Nei, gjør deg selv en tjeneste å styr lang vei unna. Bruk heller tid på å finne den perfekte labrador - eventuelt en annen rase å starte med.

Hmm. Nå har jeg aldri møtt en av denne blandingen, så jeg vet ikke, men hun kan vel være grei selvom mange ikke er det? *Håpe* :wub:

Jeg har lyst å møte henne uansett. Hvilke ting og situasjoner bør jeg ha henne i for å se om det er for mye gjeting? :)

Guest Belgerpia

Hmm. Nå har jeg aldri møtt en av denne blandingen, så jeg vet ikke, men hun kan vel være grei selvom mange ikke er det? *Håpe* :)

Jeg har lyst å møte henne uansett. Hvilke ting og situasjoner bør jeg ha henne i for å se om det er for mye gjeting? :D

Å som jeg skulle ønske det var noe jeg kunne si eller gjøre for å få deg bort i fra tanken på å så mye som å møte denne hunden. :wub:

Dette er ikke en rase du ønsker deg - garantert!!!!

Og poenget er at du neppe ser om noe er problematisk før det har gått til ******* og hunden har rast etter en unge, syklist, sau, ku eller whatever å kløpet eller generelt skremt vannet av dem om den ikke ble påkjørt på veien bort.

Som uerfaren "hundekjøper" så er ikke du i stand til å bedømme jakt/gjeterinnstinkt - og hvor mye som er for mye.

Uff - jeg synes bare det er trist. Hvorfor er akkurat denne hunden så viktig for deg?

Det ER en grunn til at den skal omplasseres sant?

Guest Belgerpia

Det poengteres at hunden trives best ute - og at hun roer seg best ute - bare DET er en indikasjon på at dette ikke er noen drømmehund. Hun skriver at hunden har energi? *ler* ...riste på hodet...

Vel, du gjør som du vil - du er herved advart.

Jeg synes Belgerpia har gode råd til deg som du bør høre på. Som du selv sier i en annen tråd :wub: :

Dette vil bli din første "ekte" egne hund, forstår jeg riktig? Da burde du ikke velge en SÅ krevende blanding, uansett. Det finnes mange flere raser/blandinger som ikke er enkle, men her tror jeg det blir for mye(Nå kjenner jeg ikke til deg, men utifra det du skriver).

Det poengteres at hunden trives best ute - og at hun roer seg best ute - bare DET er en indikasjon på at dette ikke er noen drømmehund. Hun skriver at hunden har energi? *ler* ...riste på hodet...

Vel, du gjør som du vil - du er herved advart.

Men det er vel ikke sikkert du har rett? :wub: Jeg hører på deg, og ønsket sank betraktelig hvis det er noe trøst :) haha^

Jeg ville ventet og gått for labrador som du allerede hadde tenkt på, med tanke på både denne tråden og statusen du hadde nå nylig får jeg inntrykk av at du er litt utålmodig og impulsiv.

Det stemmer nok litt! Jeg har ventet på hund i fire(?) år nå, og er ganske utålmodig blitt. Det er jo ikke positivt igrunn^ :wub:

Guest Belgerpia

Men det er vel ikke sikkert du har rett? :wub: Jeg hører på deg, og ønsket sank betraktelig hvis det er noe trøst :) haha^

Nei, selvsagt skal jeg ta høyde for at jeg tar feil - men igjen - jeg leser det lille som skrives om hunden så vil jeg si at sannsynligheten for at jeg tar feil er veldig veldig liten.

Det poengteres at hunden bør komme til noen som er hundvant - og blandingen tatt i betraktning så tolker jeg det dithen at denne hunden trenger en eier som har erfaring med å håndtere adferd som vi kanskje ikke synes er så sjarmerende i hverdagen.

Men igjen - jeg kan ta feil, men jeg tror ikke det - dessverre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...