Gå til innhold
Hundesonen.no

Underpels

Kajsa95

Recommended Posts

Skrevet

Hei !

Jeg lurer på hva som er forskjellen på en hund med underpels og en uten, er det at en hund med underpels tåler mer kulde og må nappest elns ?

Skrevet

Tenker du på underull? Underull finnes på hunder med forskjellige pelstyper. En strihåret hund (som en cairn) har jo underull og '"må" nappes (i hvert fall for å se ut som en cairn), mens en polarhund med underull ikke må det. En whippet eller en bull terrier har ikke underull, og tåler av den grunn dårligere kulde og vind og regn, helt klart.

Skrevet

Hva mener du?

Jeg har to venner med kraftig allergi, og for dem er den verste rasen boxer, og dalmatiner som god nr 2. Begge uten underull/pels.

Men det er jo forskjellige ting folk reagerer på da.

Det finnes langhårede raser uten underull, eller?

Skrevet

Det finnes langhårede raser uten underull, eller?

Ja, noen av smårasene skal i hvert fall være uten underull: Yorkshire terrier, malteser i hvert fall.

Er faktisk litt usikker på om ullpels a la puddel og lagotto er dobbel, eller om den bare er underull eller bare dekkpels?

Skrevet

Ok, så underpels blir kalt underull.

For jeg har hørt at cairn må nappest fordi de har underull men det må ikke yorkshire ;)

Skrevet

Både bokser og dalamatiner er hunder med underull, og finnes aldri på noen liste over hunder uten som er alergivenlige.

Skrevet

Både bokser og dalamatiner er hunder med underull, og finnes aldri på noen liste over hunder uten som er alergivenlige.

trodde nå boxer og dalmatiner hadde samme type pels som en GD jeg, altså uten underull. GD'en har ikke underull og fryser fort...

Skrevet

Men det er jo ikke sånn at hunder uten underull automatisk er allergivennlige da...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...