Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler?


dorab01

Recommended Posts

Kjenner jeg blir fryktelig forvirra ;) Blir det slik at man får excellent og det er som dagens CK?? Og alle de med excellent går i BHK/BTK?? med muligheter for CERT og CACIB?

Nå er jeg kanskje ikke den rette til å svare, når jeg selv er usikker - men jeg TRODDE at vi skulle adoptere det systemet de har i Finland og Danmark, og som vi så i Sverige på verdensvinneren. Det vil si en firedelt premieskala, med excellent øverst, very good, good og sufficient nederst - pluss selvfølgelig KIP og disqualified. Men på den modellen som er presentert tidligere i tråden, står CK ved siden av excellent, så da vil jeg tro at det skal deles ut til de hundene som dommer mener er av CK-kvalitet, at ikke excellent er inngangsbilletten til BHK/BTK. Så da blir det ikke den samme modellen som har vært i Finland og Danmark de siste årene, og jeg lurer også på om DK og F gjør de samme endringene nå, slik at vi faktisk får en nordisk samkjøring.

I DK og F er det jo også slik at om færre enn fire klassen får excellent, kalles de med very good inn for å fylle de nederste plasseringene. Altså om tre får excellent, skal den beste med very good bli nummer fire i klassen. Blir dette også nå prosedyre i Norge?

Forvirret. Jeg må lese reglene flere ganger, helst uten feber og hodepine, trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Nå er jeg kanskje ikke den rette til å svare, når jeg selv er usikker - men jeg TRODDE at vi skulle adoptere det systemet de har i Finland og Danmark, og som vi så i Sverige på verdensvinneren. Det vil si en firedelt premieskala, med excellent øverst, very good, good og sufficient nederst - pluss selvfølgelig KIP og disqualified. Men på den modellen som er presentert tidligere i tråden, står CK ved siden av excellent, så da vil jeg tro at det skal deles ut til de hundene som dommer mener er av CK-kvalitet, at ikke excellent er inngangsbilletten til BHK/BTK. Så da blir det ikke den samme modellen som har vært i Finland og Danmark de siste årene, og jeg lurer også på om DK og F gjør de samme endringene nå, slik at vi faktisk får en nordisk samkjøring.

I DK og F er det jo også slik at om færre enn fire klassen får excellent, kalles de med very good inn for å fylle de nederste plasseringene. Altså om tre får excellent, skal den beste med very good bli nummer fire i klassen. Blir dette også nå prosedyre i Norge?

Forvirret. Jeg må lese reglene flere ganger, helst uten feber og hodepine, trur eg...

Okei ;) Ja, hadde jo vært veldig fint om hele norden hadde samme reglemang :P Skal sette meg ned å lese gjennom grundig en dag selv :P

God bedring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppdretter og avlsklassen står det: Klassen må ikke inneholde mer enn en hund med premieringen very good. Avkom med good, sufficient, 0.premie eller kip kan ikke delta.

Vil det da si at 4 av hundene må ha exellent og en kan ha very good?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppdretter og avlsklassen står det: Klassen må ikke inneholde mer enn en hund med premieringen very good. Avkom med good, sufficient, 0.premie eller kip kan ikke delta.

Vil det da si at 4 av hundene må ha exellent og en kan ha very good?

Det betyr at minst tre av avkommene i avlskalssen må ha fått excellent eller CK, og maks ett avkom ha fått very good. Det står egne krav for selve avlsdyret.

For oppdrettergruppen betyr det at maks en kan ha fått very good, resten må ha fått excellent eller CK, ja.

Det står cirka det samme i dagens regler - hunder med gult, null og KIP får ikke delta, og det kan ikke være mer enn én hund med blått i gruppa/klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje ikke den rette til å svare, når jeg selv er usikker - men jeg TRODDE at vi skulle adoptere det systemet de har i Finland og Danmark, og som vi så i Sverige på verdensvinneren. Det vil si en firedelt premieskala, med excellent øverst, very good, good og sufficient nederst - pluss selvfølgelig KIP og disqualified. Men på den modellen som er presentert tidligere i tråden, står CK ved siden av excellent, så da vil jeg tro at det skal deles ut til de hundene som dommer mener er av CK-kvalitet, at ikke excellent er inngangsbilletten til BHK/BTK. Så da blir det ikke den samme modellen som har vært i Finland og Danmark de siste årene, og jeg lurer også på om DK og F gjør de samme endringene nå, slik at vi faktisk får en nordisk samkjøring.

I DK og F er det jo også slik at om færre enn fire klassen får excellent, kalles de med very good inn for å fylle de nederste plasseringene. Altså om tre får excellent, skal den beste med very good bli nummer fire i klassen. Blir dette også nå prosedyre i Norge?

Forvirret. Jeg må lese reglene flere ganger, helst uten feber og hodepine, trur eg...

Nei, Excellent er er en god rødsløyfe - omtrent som 1. premie og HP, hvis man ser på definisjonen. CK må man få i tillegg til exc. for å få delta i BHK/BTK.

Altså "sløyfemessig" akkurat slik som i dag 2 røde og veldig gjerne en rosa CK er å det man vil ha i klassen! :D

Slik forklarer også tegningen til SKK, det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at cert for jakthunder er tilbake til BHK/BTK, om jeg forstod reglene riktig. Da er liksom litt av vitsen med brukshundklassen borte. Var så enkelt og greit når man viste at det kun ble delt ut cert i BK.

Selv om kravene fortsatt er der ( jaktprøve premie ), så er det mye lettere når det ble delt i klassen.

Det står cirka det samme i dagens regler - hunder med gult, null og KIP får ikke delta, og det kan ikke være mer enn én hund med blått i gruppa/klassen.

Men dersom en del tidligere "rød-hunder" nå får "very good", så blir det jo vanskeligere å sette sammen en avls/oppdretterklasse?

... Jeg syns også det er skekkelig synd at de fjerner HP og BK, og jeg syns det er positivt at de får ikke res.CERT, spesielt mtp raser hvor det er mange påmeldte. Det ER ekstra kult å si "yey, 2BHK med res.cacib", enn å bare bli 2BHK. Nå blir det likedan med certet.

Men det blir altså slik at excellent blir rødt? Jeg vil at excellent skal være rosa, jeg, da blir det likt som på WDS i Sverige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom en del tidligere "rød-hunder" nå får "very good", så blir det jo vanskeligere å sette sammen en avls/oppdretterklasse?

Jo, det kan så være - men strengt tatt, om avkommene vipper mellom "dårlig rød", blått og gult - er det virkelig en gruppe du ønsker å sette sammen og vise for dommeren? Greit at de skal være homogene og typelike i en slik klasse, men det hjelper jo ikke å være homogent stygge... :D

Og nå maler jeg med bred pensel, en hund som får very good er ikke en stygg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både skjønner og ikke skjønner jeg :D

Min tispe fikk (i Finland 2008) en rød i kval.klassen, ble med i konk.klassen og ble 4 der. Resultatet ble til sist VG-4.

En annen hund fikk blåsløyfe i kval og G på resultatlisten.

Så...er en exc MED ck, mens en "flat" rød blir til VG? Og en blå i kval til G?

Men har vi ikke en tråd fra før om akkurat dette? Mener å huske vi diskuterte det og da datt det på plass i hodet mitt, men nå er jeg bare forvirret igjen *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er vel helt greie, det er jo fint at man etterhvert får ett system som er nesten likt all over tenker jeg sånn at man slipper å lure på hva som er hva om man stiller i utlandet.

Det er imidlertid EN ting jeg synes er urteit - og som jeg ikke skjønner logikken bak. Valper under 4 måneder kan ikke lenger tas med inn på utstillingsområdet og dette nevnes under punktet for "dyrevelferd" - altså kommer den regelen fordi noen har funnet ut at det er uheldig for en valp yngre enn fire måneder å befinne seg på ett ustillingsområde. Så om man får seg valp (og har voksen hund fra før) så må man enten skaffe valpepass eller rett og slett avstå fra LP, agility, utstilling i 8 uker og frem til valpen er 4 måneder. Alternativet er jo å ha valpen i bilen eller hjemme alene og det er vel neppe særlig god dyrevelferd det heller...

Vi har jo hatt regelen om at de skal være vaksinert senest fjorten dager før man tar de med på slike steder, jeg synes den nye regelen er tullete - utstillingsområder er flott miljøtrening for valper og jo yngre jo bedre tenker jeg da - men men. Nå skal ikke jeg ha valp på mange mange mange år - men jeg synes regelen er teit allikevel.

Det synes jeg og var teit. Du kan jo stille valpen når den er fire mnd. og jeg ser på det som en fordel at valpen har vært på en eller to utstillinger før den skal stilles selv. Det er jo god miljøtrening for valpen og dra på utstilling...

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forvirra jeg nå. Jeg klarer bare ikke å få oversikt over de utstillingsreglene... Jeg må vel bare printe ut hele greia og pugge det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe fikk (i Finland 2008) en rød i kval.klassen, ble med i konk.klassen og ble 4 der. Resultatet ble til sist VG-4.

Det er vel sånn at dersom det ikke er 4 hunder som har fått EXC så kaller de også inn de med VG for å fylle opp klassen. Det var sånn i Danmark nå sist også - det var tre champion tisper, to fikk EXC mens den siste fikk VG - men alle ble plassert i konkurranseklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at dersom det ikke er 4 hunder som har fått EXC så kaller de også inn de med VG for å fylle opp klassen. Det var sånn i Danmark nå sist også - det var tre champion tisper, to fikk EXC mens den siste fikk VG - men alle ble plassert i konkurranseklassen.

Mulig det, men her ble alle fra åpen klasse med rødsløyfe kalt inn for plassering, de med blå var ferdige. De tre første fikk ck, og exc på resultatet, min fikk 4 uten ck, og VG på resultatet. Så ingen hadde egentlig fått exc FØR plasseringen i klassen var gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men her ble alle fra åpen klasse med rødsløyfe kalt inn for plassering, de med blå var ferdige. De tre første fikk ck, og exc på resultatet, min fikk 4 uten ck, og VG på resultatet. Så ingen hadde egentlig fått exc FØR plasseringen i klassen var gjort..

De hadde vel noen innkjøringsproblemer i Sverige den gangen - så det kan vel hende de ikke helt fulgte "boka"? De gangene jeg har vært med på slik bedømmelse (altså med exc, vg osv), så har iallefall den lilla sløyfen som symboliserer EXC blitt utdelt under kvalitetsbedømmelsen (men i Danmark har de ikke delt ut CK da - der har alle hundene med exc blitt kalt inn i BHK/BTK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest nøye igjennom reglene, og synes egentlig at det virker greit. Det som jeg ikke skjønner er at det står at valper ikke kvalitetsbedømmes.. Har de gjort det til nå selv om det er uoffisielt? Jeg synes det klassediagrammet var veldig greit og oversiktelig. Har ikke sett det før, så nå føler jeg at jeg skjønner litt mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel noen innkjøringsproblemer i Sverige den gangen - så det kan vel hende de ikke helt fulgte "boka"? De gangene jeg har vært med på slik bedømmelse (altså med exc, vg osv), så har iallefall den lilla sløyfen som symboliserer EXC blitt utdelt under kvalitetsbedømmelsen (men i Danmark har de ikke delt ut CK da - der har alle hundene med exc blitt kalt inn i BHK/BTK).

Jeg mener ikke du tar feil altså :D Det er jeg som ikke helt skjønner det her. For iflg EXC og VG forklaring og sånn fikk min hund blå og det fikk hun ikke. De som fikk rød med ck fikk EXC, de som fikk rød fikk VG og de som fikk blå fikk G på resultatlisten. Og det stemmer ikke helt med den forklarlingen jeg tror jeg har skjønt. Eller.... :D igjen...

Men kanskje de som fikk EXC på res faktisk fikk en CK i kval bare at jeg ikke så det? Og så plukket de 4.plassen av de resterende med rød sløyfe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke du tar feil altså :D Det er jeg som ikke helt skjønner det her. For iflg EXC og VG forklaring og sånn fikk min hund blå og det fikk hun ikke. De som fikk rød med ck fikk EXC, de som fikk rød fikk VG og de som fikk blå fikk G på resultatlisten. Og det stemmer ikke helt med den forklarlingen jeg tror jeg har skjønt. Eller.... :D igjen...

Men kanskje de som fikk EXC på res faktisk fikk en CK i kval bare at jeg ikke så det? Og så plukket de 4.plassen av de resterende med rød sløyfe?

Men det bedømmelsessystemet som nå skal innføres, har ikke vært i Norden før, så vidt jeg vet og forstår. Nå er det en firedelt premiegrad + CK, mens det som har vært i Finland og Danmark i det siste har vært firedelt premiegrad, med excellent øverst, som en "CK". Så very good i 2011 er ikke det samme som very good i Danmark i 2009.

Eller misforstår jeg deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det bedømmelsessystemet som nå skal innføres, har ikke vært i Norden før, så vidt jeg vet og forstår. Nå er det en firedelt premiegrad + CK, mens det som har vært i Finland og Danmark i det siste har vært firedelt premiegrad, med excellent øverst, som en "CK". Så very good i 2011 er ikke det samme som very good i Danmark i 2009.

Eller misforstår jeg deg nå?

Helt ærlig...jeg aner ikke. For jeg forstår ikke helt selv hva jeg mener her :D

Men jeg trodde EXC, VG og sånn hadde eksistert i flere land lenge og det bare er Norge og Sverige som har ligget litt etter.

Nei nå har jeg finlest litt: EXC er en rød i kval, deretter deles CK ut i konk.

Så derfor har du nok litt rett ja, at de finske reglene ikke var det samme den gang som det skal bli nå, for da skulle min hund hatt EXC på res selvom hun ikke fikk CK. Men hun fikk da altså VG-4 hun.

*tror jeg skjønner det, men er ikke helt sikker og uasnett irriterer det meg at champions ikke lenger kan stille i BK, et skritt i helt feil retning for vår del iaf, legger ned mye av det vi har jobbet for de siste årene, nemlig aksept for BK for myndene, grrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest nøye igjennom reglene, og synes egentlig at det virker greit. Det som jeg ikke skjønner er at det står at valper ikke kvalitetsbedømmes.. Har de gjort det til nå selv om det er uoffisielt? Jeg synes det klassediagrammet var veldig greit og oversiktelig. Har ikke sett det før, så nå føler jeg at jeg skjønner litt mer :ahappy:

Nei, ikke i Norge. Men f.eks. i Sverige har man i mindre grad kvalitetsbedømt valper ved bruk av hp. Kun valper med hp gikk videre for å konkurrere, eller kunne være med i gruppebedømningen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et helt annet spørsmål, har man i utlandet Brukshundklasse ?

Jeg ser ikke vitsen med den nå som det er nye regler.

Noen som vet hvorfor denne ikke ble fjernet samtidig med de nye reglene ?

Man kan jo stille i AK, få Cert i BHT/BTK om man har kravene i orden, så hvorfor beholdt man BK ?

Tenker at det fort kan bli litt forvirrende og spesielt siden den nå ikke vil ha noen funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt annet spørsmål, har man i utlandet Brukshundklasse ?

Jeg ser ikke vitsen med den nå som det er nye regler.

Noen som vet hvorfor denne ikke ble fjernet samtidig med de nye reglene ?

Man kan jo stille i AK, få Cert i BHT/BTK om man har kravene i orden, så hvorfor beholdt man BK ?

Tenker at det fort kan bli litt forvirrende og spesielt siden den nå ikke vil ha noen funksjon.

Mange stiller i BK bare pga man er beretiget det og pga man faktisk da har bedre sjangs for å vinne en klasse enn i feks Åpen.

Jeg stilte ene tispen min i BK i Danmark kun for at jeg ikke ville stille to tisper i åpen. Mange fra Sverige melder på hundene sine i BK i Norge selv om det ikke er noe krav ved utdeling av Cert, kun får evt få en bedre plassering og "rykke fram" i forhold til feks de 2-3 andre med CK i åpen.

Konkurransen er normalt mindre i BK på min rase, samme hvilket land man drar til i Norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stiller i BK bare pga man er beretiget det og pga man faktisk da har bedre sjangs for å vinne en klasse enn i feks Åpen.

Jeg stilte ene tispen min i BK i Danmark kun for at jeg ikke ville stille to tisper i åpen. Mange fra Sverige melder på hundene sine i BK i Norge selv om det ikke er noe krav ved utdeling av Cert, kun får evt få en bedre plassering og "rykke fram" i forhold til feks de 2-3 andre med CK i åpen.

Konkurransen er normalt mindre i BK på min rase, samme hvilket land man drar til i Norden.

Jeg undersøkte mulighetene for å kunne stille i bruks i Sverige - for der har min rase lov til å delta i den klassen. Jeg skulle gjerne stilt i bruks, med tre-fire påmeldte, framfor å drukne i åpen klasse med 20-30 påmeldte.

Men NKK skriver ikke ut WCC til berner, så da får jeg ikke gå i bruks med mindre jeg drar til Sverige og oppnår kravene som SKK har satt til deltagelse (godkjent eget arbetsprov for sennenhunder - eventuelt WCC for utenlandske hunder), og det gidder jeg ikke... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkte mulighetene for å kunne stille i bruks i Sverige - for der har min rase lov til å delta i den klassen. Jeg skulle gjerne stilt i bruks, med tre-fire påmeldte, framfor å drukne i åpen klasse med 20-30 påmeldte.

Men NKK skriver ikke ut WCC til berner, så da får jeg ikke gå i bruks med mindre jeg drar til Sverige og oppnår kravene som SKK har satt til deltagelse (godkjent eget arbetsprov for sennenhunder - eventuelt WCC for utenlandske hunder), og det gidder jeg ikke... :hmm:

Da får du kjempe for å få arbeidsprøve på Berner i Norge også da :lol:

Det var nå heller ikke tilfeldig hvilken tispe jeg valgte å stille i bruksklassen for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du kjempe for å få arbeidsprøve på Berner i Norge også da :lol:

Det var nå heller ikke tilfeldig hvilken tispe jeg valgte å stille i bruksklassen for å si det slik :)

Hehehe, ja, det får bli en kamp på sikt - enten få arbetsprovet til Norge, eller få raseklubben til å søke NKK om å skrive ut WCC på berner sennenhund også (ifølge NKK var det en mulighet), slik at WCC kan oppnås ved bestått kåringsprøve, opprykk til C, etc. som for ordinære bruksraser. Ta kampen når jeg har et av kravene i boks, kanskje... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...