Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler?


dorab01

Recommended Posts

Så etter å ha lest den nye hundesport står jeg (som vanlig) tilbake som ett stort spørsmåls tegn. :) Hva er det som er endret?? Og blir det lettere eller vanskelige å bli champion?? I mine ører hørtes det ut som om det blir mye vanskeligere stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

.. Har jeg visst fått meg ny blogg.. Vel, ikke akkurat nå da, men dere får vite om den akkurat nå :)

Det er ikke de store endringene egentlig - bortsett fra at vi nå får bedømmelsen excellent, very good etc. Cert deles ut som før i bhk/btk, men det deles også ut et res.cert som da omgjøres til cert dersom certvinneren blir diskvalifisert. Det innføres også hvilende cert i hele Norden (noe vi har hatt alltid her i Norge). HP fjernes, og for raser med krav til jakt/brukspremiering for championat, går certet til den høyest plasserte av disse i bhk/btk.

Det blir ikke vanskeligere å få noe championat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men I don't get it. Hvorfor skulle certvinneren bli diskvalifisert?

Av de samme årsaker som nå, vel?

For eksempel at eier har aktivitetsforbud, at eier ikke har lov til å stille i den ringen/på den utstillingen (gjelder dommere, ringpersonell og utstillingens leder), at handler ikke har lov til å vise den hunden (gjelder dommere), at hunden tas for juks/doping, eller at det viser seg at hunden stiller i feil klasse (jeg vet om championer som har blitt stilt i åpen klasse fordi eier ikke skjønte at de kunne bytte klasse selv om påmeldingen var gjort før hunden ble påmeldt - hadde jeg mistet certet til en slik hund, hadde jeg klaget!)

Ellers synes jeg det er trist å miste HP'en. For oss som har store raser som er sent utviklet, er HP'en noe en kan ha som mål når hunden ikke er god nok for CK enda. Og det er hyggelig å få en HP på en veteran som ikke lenger er like god som championene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at cert for jakthunder er tilbake til BHK/BTK, om jeg forstod reglene riktig. Da er liksom litt av vitsen med brukshundklassen borte. Var så enkelt og greit når man viste at det kun ble delt ut cert i BK.

Selv om kravene fortsatt er der ( jaktprøve premie ), så er det mye lettere når det ble delt i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det fungere med de norske CERTENE for de som kommer til Norge for å få schampionat?? Vil både stor CERT og vanlig CERT være vilende?? Mens de må ha det store for å få schampionat?

Ja.

En utenlandsk hund kan altså bli norsk champion enten ved å vinne et stort cert, som utløses når de blir champion i eget/annet land. Eller så kan den utenlandske hunden vinne cert som norske hunder gjør for å bli champion. Raser med ekstrakrav i utlandet kommer for eksempel til Norge for å bli norske championer med tre cert.

Endringen er altså:

Før var det ikke hvilende cert i Danmark, hunden måtte være champion i annet land for at certet skulle telle.

Før var det hvilende cert i Sverige og Danmark HVIS hunden var over to år.

Før var det hvilende cert i Norge, uansett alder.

Jeg forstår den nye regelen som at det nå er hvilende cert i alle fire nordiske land, uansett hundens alder. Slik vi har hatt i Norge hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg det er trist å miste HP'en. For oss som har store raser som er sent utviklet, er HP'en noe en kan ha som mål når hunden ikke er god nok for CK enda. Og det er hyggelig å få en HP på en veteran som ikke lenger er like god som championene.

Sier meg enig i den.

Men så forandringene vil ikke ha så mye å si for oss normale utstillere uten hund i brukshundklasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i den.

Men så forandringene vil ikke ha så mye å si for oss normale utstillere uten hund i brukshundklasser?

Nei, ikke drastiske endringer - det er altså ikke lenger rødt og blått og gult - men excellent, very good, good, osv. Men premiedefinisjonene på disse er nesten tilsvarende CK, rødt, blått osv. i dag, om jeg skjønte tabellen rett.

Den største nyvinningen er vel at vi får et reserve-cert. Om det ikke vil få funksjon så ofte, er det i hvert fall en ny type sløyfe og rosett en kan håpe å få på tavla :)

Og den største endringen er vel den at en ikke får refundert påmeldingsavgiften ved syk hund, det får en i dag. Og det virker som om dommerne skal bli strengere på at hund som stilles skal være frisk og sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

En utenlandsk hund kan altså bli norsk champion enten ved å vinne et stort cert, som utløses når de blir champion i eget/annet land. Eller så kan den utenlandske hunden vinne cert som norske hunder gjør for å bli champion. Raser med ekstrakrav i utlandet kommer for eksempel til Norge for å bli norske championer med tre cert.

Endringen er altså:

Før var det ikke hvilende cert i Danmark, hunden måtte være champion i annet land for at certet skulle telle.

Før var det hvilende cert i Sverige og Danmark HVIS hunden var over to år.

Før var det hvilende cert i Norge, uansett alder.

Jeg forstår den nye regelen som at det nå er hvilende cert i alle fire nordiske land, uansett hundens alder. Slik vi har hatt i Norge hele tiden.

Gjelder disse reglene fra 01.01.2011?

Passer jo isåfall meg veldig bra, som har meldt på to unggutter til Sverige i begynnelsen av januar. Sånn i tilfellet man skulle være heldig, mener jeg. :)

Egentlig synes jeg ikke noe om den nye regelen, men det er en annen sak.

Hvor finner jeg de nye reglene på nkk.no? Står i hundesport at jeg finner de nye reglene gjeldene fra 01.01.2011 på nkk.no, men jeg finner bare reglene gjeldene fra 01.01.2010.

Også står det at bhk/btk er åpen for alle med ck, vil det nå si alle med excellent da eller?

Og har hunder over 15 mnd. som stiller i juniorklasse fått lov til å konkurrere om cacib før? Det visste jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilken premiegrad som vil erstatte blåsløyfa man trenger for å bli lydighetschampion, agilitychampion etc?

Godt spørsmål egentlig. I teorien bør gulsløyfe holde om man ser på denne tegningen som sammenligner det gamle og nye systemet.

nya_utstbest2011_prissattning.jpg

I følge denne henger nå rødsløyfen (exl) nå høyere enn tidligere. Og blå sløyfen overlapper den gamle rødsløyfen. Tipper det er endel som normalt "bare" hadde fått en flat rød som nå kommer til å gå ut med very good/blå framover.

Og sikkert mange som ikke har satt seg inn i hvordand et nye gradsystemet er, og tror de går ut med den "vanlige" blå.

Gjelder disse reglene fra 01.01.2011?

Passer jo isåfall meg veldig bra, som har meldt på to unggutter til Sverige i begynnelsen av januar. Sånn i tilfellet man skulle være heldig, mener jeg. :)

Egentlig synes jeg ikke noe om den nye regelen, men det er en annen sak.

Hvor finner jeg de nye reglene på nkk.no? Står i hundesport at jeg finner de nye reglene gjeldene fra 01.01.2011 på nkk.no, men jeg finner bare reglene gjeldene fra 01.01.2010.

I følge svenskene:

SKK har från och med den 10 januari 2011 nya utställningsbestämmelser, gemensamma för hela Norden

Så Malmö int har ikke det nye regelverket på sin utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de svenske reglene gjelder ikke på My Dog?

Og hvis man får en rød sløyfe så går man videre til BTK eller BHK? Man venter liksom ikke på CK sløyfa?

Ikke slik jeg forstår SKK iallefall. De har ganske så spesifisert 10,januar og My Dog er jo helgen før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK skal de ha - det er HP som blir borte.

Så ja, man må vente å se om man får CK før man kan vite om man skal være med i beste hann/tispeklasse - som alltid.

I realiteten vil det jo ikke medføre noen enorm endring for oss, da.

Man stiller ut som vanlig, får sine røde bånd for excellent (blått for Very Good, gult for Good, osv), rødt bånd for 1.plass i klassen, rosa for CK.

Men jeg tror at det også snakkes om å droppe å dele ut disse silkebåndene (av miljøhensyn + økonomi, såklart). Da vil ringsekretæren bare vise opp et skilt med rød farge for rødt, blå for blått, etc. (Har sett det gjennomført men er ikke istand å huske hvor i all verden det var!)

Og siden SKK spesifiserer 10.januar så må du regne med at det ikke gjelder MyDog. For Norge er det 1/1 - dvs alle utstillingene det året (selv om noen har samme helg som MyDog).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK skal de ha - det er HP som blir borte.

Så ja, man må vente å se om man får CK før man kan vite om man skal være med i beste hann/tispeklasse - som alltid.

I realiteten vil det jo ikke medføre noen enorm endring for oss, da.

Man stiller ut som vanlig, får sine røde bånd for excellent (blått for Very Good, gult for Good, osv), rødt bånd for 1.plass i klassen, rosa for CK.

Men jeg tror at det også snakkes om å droppe å dele ut disse silkebåndene (av miljøhensyn + økonomi, såklart). Da vil ringsekretæren bare vise opp et skilt med rød farge for rødt, blå for blått, etc. (Har sett det gjennomført men er ikke istand å huske hvor i all verden det var!)

Og siden SKK spesifiserer 10.januar så må du regne med at det ikke gjelder MyDog. For Norge er det 1/1 - dvs alle utstillingene det året (selv om noen har samme helg som MyDog).

Susanne

Så slike røde og blå lapper/skilt som ringsekretæren holdt opp når vi stilte på rasespesialen i Sverige :blink: Veldig oversiktelig for oss som vil føre inn i katalogen :whistle: Noen gjømmer båndet, så ingen rekker å se det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slike røde og blå lapper/skilt som ringsekretæren holdt opp når vi stilte på rasespesialen i Sverige :blink: Veldig oversiktelig for oss som vil føre inn i katalogen :) Noen gjømmer båndet, så ingen rekker å se det...

Hahaha, wtf? Har de ikke hørt om dogweb/rasdata/hunddata? :whistle: Nei, det blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men på utstillinger i blant annet Nederland og Sveits har jeg sett et fint system, hvor det står oppslagstavle ved hver ring, alle katalognummer skrives opp, og premiegraden de fikk noteres. Slik kan alle få med seg. Jeg var for eksempel på en rasespesial med seks ringer med parallell bedømmelse, umulig å få med seg alt, men med de arkene kunne en i hvert fall se hva dommer hadde delt ut.

I England noterer de også hvem som ble plassert i klassene (de har jo ikke kvalitetsbedømmelse) på ei krittavle etter hver klasse.

Resultatservicen i Norden er ikke imponerende, selv om jeg synes det er et flott steg fram at NKK klarer å gi live oppfølging nå - fin service!

Jeg mener også å huske fra en SKK-utstilling rundt 1990 at alle BIR-vinnere kom opp på en tavle, jeg mener da vitterligen at jeg så vår Minnies navn der, og syntes det var dritkult. Men det har jeg ikke sett senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, wtf? Har de ikke hørt om dogweb/rasdata/hunddata? :whistle: Nei, det blir for dumt!

Men da må man jo vente maaaaange dager før det kommer på nett... og for oss som har bekjente som kanskje ikke var der kan vi vidreformidle at dommer ga sånn og sånn osv :blink:

Så kan man notere i katalogen underveis og snakke med bekjente samme dag, eller dagen etter og faktisk svare på hvordan det gikk med den konkrete hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål egentlig. I teorien bør gulsløyfe holde om man ser på denne tegningen som sammenligner det gamle og nye systemet.

nya_utstbest2011_prissattning.jpg

I følge denne henger nå rødsløyfen (exl) nå høyere enn tidligere. Og blå sløyfen overlapper den gamle rødsløyfen. Tipper det er endel som normalt "bare" hadde fått en flat rød som nå kommer til å gå ut med very good/blå framover.

Og sikkert mange som ikke har satt seg inn i hvordand et nye gradsystemet er, og tror de går ut med den "vanlige" blå.

Ja, det er slik jeg har forstått det også. Og jeg vil jo tro at det skal litt mer til å få grønt i det nye systemet enn gult i det gamle, selv om det egentlig ikke er det. Kanskje til og med min whippetlignende Kenya kan få ''blåsløyfa'', hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men på utstillinger i blant annet Nederland og Sveits har jeg sett et fint system, hvor det står oppslagstavle ved hver ring, alle katalognummer skrives opp, og premiegraden de fikk noteres. Slik kan alle få med seg. Jeg var for eksempel på en rasespesial med seks ringer med parallell bedømmelse, umulig å få med seg alt, men med de arkene kunne en i hvert fall se hva dommer hadde delt ut.

I England noterer de også hvem som ble plassert i klassene (de har jo ikke kvalitetsbedømmelse) på ei krittavle etter hver klasse.

Sånn gjorde de også på World sheltie show i 2008 faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom reglene nå og når de først har gjort slike endringer, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har fjernet BK. Den har ingen funksjon lengre :whistle:

Synes det er utrolig synd og det blir mer pes for alle ( ringsekretær, utstillere og publikum ) å følge med i BHK/BTK når Cert og res-cert skal deles ut og jaktprøve kravet kommer inn. Var så lett og enkelt med BK.

At HP forsvinner er greit nok, men akkurat dette med BK og utdeling av cert synes jeg er utrolig teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...