Gå til innhold
Hundesonen.no

Even og Enya feirer 12 årsdagen sammen


SFX

Recommended Posts

16. oktober fylte E-kullet vårt 12 år - jeg er ganske imponert over at to av seks valper kunne bli så gamle, det er gamle hunder uansett rase. Med stolthet presenterer jeg Latruda's Enya og N.Uch. Latruda's Even Long Shots Make It:

0001.jpg

Stolt oppdretter med to tolvåringer.

0006.jpg

Vakre Enya!

0009.jpg

Vakre Even.

0016.jpg

Søster og bror.

0024.jpg

0025.jpg

Enya med sine pakker.

0029.jpg

Kake må en selvfølgelig ha!

Flere bilder på hjemmesiden - gratulerer med dagen, Even og Enya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til begge to! Imponerende alder, og de bærer da de 12 årene med stil :lol:

Utrolig koselige bilder altså, det er noe veldig sjarmerende med eldre hunder :) Ekstra hyggelig at dere fikk med Enya på bildene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra og vel overstått!

Kan jeg spørre om de andre i kullet også ble over gjennomsnittet i alder? Jeg vet jo hvor vondt det er for det at du ikke får brukt Even i avl..

Selvfølgelig kan du spørre om det!

Hvis en tar utgangspunkt i levealdersundersøkelsen, som slo fast at rasen blir cirka 5.5 år i snitt, så ble alle i kullet betydelig eldre. Nå er denne undersøkelsen statistisk svak, fordi en har tatt med valper som vimser ut i gata, hunder på 14 måneder som avlives fordi de er "aggressive" og andre årsaker som ikke har med helse å gjøre. Skal en fokusere på levealder som et tema i avlen, må en jo se på dødsårsak og sykdommer. Påkjørsel eller "allergi" hos eier er ikke arvelig. Så reelt sett har vi en høyere snittalder, men vi ser jo også at rasen har en krisefase mellom fem og syv år, hvor mange faller av på grunn av diverse alvorlige sykdommer. Passerer de syv år, virker det som om de kan nå en grei alder - men 12 er fremdeles steingammelt på berner!

Anyway, den yngste i kullet ble syv år og åtte måneder gammel, på grunn av kreft. Den neste døde ni år og to måneder gammel, på grunn av beinkreft. Den neste døde ni år og fire måneder gammel, på grunn av beinkreft. Den fjerde fikk slippe ti og et halvt år gammel, på grunn av redusert allmenntilstand etter tre drypp.

Som kull er det veldig, veldig god alder, og er jo også en av årsakene til at jeg i senere tid har hatt lyst til å bruke Even. Han var uaktuell som ung pga sykdom hos søsken, men når jeg ser hvor gamle kullet ble, skulle jeg gjerne ha tatt den sjansen på ett kull. Sykdom er i alle kull, levealder er noe vi vil jobbe for å forbedre. Så i dag prioriterer jeg annerledes enn vi gjorde da han var ung - men i dag vet vi også mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener ang levealdersundersøkelser, for det samme gjelder jo GD. Krisen kommer rundt 5-7 år (magedreining, hjertesvikt), så (ben)kreft rundt 9, og de som ikke får det blir rundt 10-12, tispene vanligvis eldre enn hannene.

Men ser jo at hele E-kullet her hadde en flott levealder :) og det hadde definitivt vært en pluss å ta med i avlen, levealder er jo en av grunnene til at mange gir opp/ikke tør ha de største rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener ang levealdersundersøkelser, for det samme gjelder jo GD. Krisen kommer rundt 5-7 år (magedreining, hjertesvikt), så (ben)kreft rundt 9, og de som ikke får det blir rundt 10-12, tispene vanligvis eldre enn hannene.

Men ser jo at hele E-kullet her hadde en flott levealder :) og det hadde definitivt vært en pluss å ta med i avlen, levealder er jo en av grunnene til at mange gir opp/ikke tør ha de største rasene..

En skulle hatt krystallkule av og til...

Eller bare brukt døde hannhunder i avl, tappe alle bare sånn for sikkerhets skyld når de er unge. :) Vi har for eksempel i raseklubben snakket om å gi dispensasjon fra avlsreglene for hannhunder som når åtte år, for å kunne avle på gamle hanner og prioritere bevist levealder. Men det er jo ikke alle hanner på den alderen som orker en parring eller har sædkvalitet. Så det er vanskelig. En vet ikke hva som skjer med unge hunder, og gamle hunder kan være for sent. Selvfølgelig må en kartlegge stamtavlene bakover også på levealder - men det er på en måte vanskelig å kreve at forfedre skal ha levd lenge, når det er NÅ vi satser på levealder. Men selvfølgelig, de har da blitt gamle før også, så en må bare lete.

Jeg er i hvert fall stolt over at X'ens mor herjer i veteranringen nå, snart ti år gammel - plasserer seg i beste tispeklasse, og klarer å løpe fra alle miniatyrene og hevde seg i BIS-veteranfinalene. Så vidt jeg vet, lever hennes mor enda også. Om X'en kan arve det, skal ikke jeg klage!

Ellers tusen takk til alle sammen for fine kommentarer på "valpene"! :)

stine.jpg

Her er meg med de fire gutta i kullet, litt usikker, men de er nok tre-fire uker her. Øverst til venstre er Even. Ved siden av er Elmer (Latruda's Eros), og ja - han var kraftig feiltegnet. Nederst til venstre er Bamse, som også var rikelig tegnet (Latruda's Emilio) og ved siden av er broren Eros (Latruda's Enrico) - om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen (som var) til de to flotte veteranene! Måtte de enda ha noen riktig gode år igjen! :)

Jeg ser hva du mener ang levealdersundersøkelser, for det samme gjelder jo GD. Krisen kommer rundt 5-7 år (magedreining, hjertesvikt), så (ben)kreft rundt 9, og de som ikke får det blir rundt 10-12, tispene vanligvis eldre enn hannene.

Men ser jo at hele E-kullet her hadde en flott levealder :) og det hadde definitivt vært en pluss å ta med i avlen, levealder er jo en av grunnene til at mange gir opp/ikke tør ha de største rasene..

Ja, for meg er det iallefall slik. Jeg klarer nok ikke å holde fingrene fra GD-fatet i fremtiden, men merker at den lave gjennomsnittsalderen plager meg veldig.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ike noen barnebarn/oldebarn du ev kunne brukt på X`en, siden hun tydeligvis også bærer på fine aldersgener? Eller fjernere slektninger fra hannen dere brukte til E-kullet? Du har vel leita med lukt og lupe tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...