Jump to content
Hundesonen.no

Vegg-til-vegg teppe

HeleneFS

Recommended Posts

Hei.

Jeg venter i spenning på min første Cairn Terrier som jeg skal få i desember. Men plutselig begynte jeg å tenke på at hunden skal bli stueren, og jeg har vegg-til-vegg teppe i stuen min (og på soverommet). :whistle:

Er det noen der ute med erfaring av å gjøre en valp stueren når man må forholde seg til vegg-til-vegg teppe? Jeg er livredd for uhell...

Planen min foreløpig er å ta den ut en gang i timen (rett etter mat, lek, stått opp, osv) og om natten leste jeg et tips om å ha bånd i valpen og feste det på håndleddet mitt for å merke når den våknet. Jeg skal sove på gulvet med den siden jeg ikke skal ha den i sengen.

Men hva om uhellet allikevel er ute? Burde jeg lage en tisse-sone i gangen? Noen bra vaskeprodukter?

Setter pris på alle svar!

Hilsen Helene

En liten valp skvetter jo ikke mange dråper før man får huket tak i den og tar den med ut for å tisse ferdig. Og urinen dens stinker jo heller ikke så veldig. Så det der går sikkert bedre enn du forventer. Du får bare følge med hele tiden og det kommer du helt sikkert til å gjøre også for man blir ganske vâr når man har valp. :wub: Ta hunden ut etter spising, leking, soving og ellers om den plutselig skulle få "knekk i knærne." Men du slipper nok ikke unna noen dråper på teppet.

(Det var formuleringen sin, det tenker jeg... tror jeg tar natta istedenfor, jeg... :ahappy::whistle: )

Ja, jeg er veldig forberedt på at det blir nok mange turene ut på meg, men det er jeg fullstendig inneforstått med og har forberedt meg til. Det jeg lurer på er hva man gjør om uhellet er ute? Skal man vaske med noe spesielt? Ville det da vært bedre å lært hunden først å gå i "gangen" der det ikke er teppe? Gangen ut til døren er det teppe, men gangen til soverommet er uten.... Irriterer meg litt over dette gulv-til-gulv greiene, skulle gjerne heve vekk hele dritet!

Du kan jo kjøpe deg noen billige filleryer da, og dekke mesteparten av området der hunden skal befinne seg? Eventuelt kan du jo også kjøpe plastikk som du legger imellom teppet og filleryene. Valpen trenger jo ikke tilgang over alt, så noe kan du jo også sperre av :whistle:

Vi har tissetrent tre valper på vegg-til-vegg-teppet til faren min. Det er helt ødelagt etter at vi ble litt slappe og den ene startet å markere inne. Nå må teppet rives opp.

Det er viktig å være nazi-nøye med å vaske det rett! Bruk tepperens og get-off når du vasker. Teppet vårt var hvitt da, kanskje ikke helt det store :whistle:

Det kommer nok til å bli noen dammer på teppet uansett hvor forsiktig du er. Fjern mest mulig med store baller med tørkepapir først, legg ballen på gulvet og tramp på den. Så sprayer du på en blanding av vann og zalo (iflg min erfaring like bra som Get off og slike dyre greier) og tørker opp igjen. Det viktigste er at du bryter mønster. Ikke la valpen venne seg til en bestemt tisseplass inne. Flytt på møbler og legg ting på gulvet så den ikke får til å tisse flere ganger på samme plass.

Jeg har vegg-til-vegg-teppe i store deler av huset. Har ikke hatt mange uhellene, men noen blir det alltids. Jeg har strødd på potetmel og latt det ligge til det har trukket opp urinen, strøvsugd dette, og deretter sprayet på med jif/zalo eller lignende, og tørket godt. Ikke så mye som antydning til lukt eller flekk. Har hatt andre hunder på besøk etter dette, og ingen har snust noe ekstra der.

Eller gjøre som jeg gjorde på rommet mitt når Bocca var valp :whistle: La en stooor pressening utover hele gulvet (har vel et rom på 20kvm). DET kan jo funke å legge det på en del av stua, og sperre av resten med kompostgrind.

Ser ikke pent ut, men jeg sparte teppet for uhell.

Ja, jeg er veldig forberedt på at det blir nok mange turene ut på meg, men det er jeg fullstendig inneforstått med og har forberedt meg til. Det jeg lurer på er hva man gjør om uhellet er ute? Skal man vaske med noe spesielt? Ville det da vært bedre å lært hunden først å gå i "gangen" der det ikke er teppe? Gangen ut til døren er det teppe, men gangen til soverommet er uten.... Irriterer meg litt over dette gulv-til-gulv greiene, skulle gjerne heve vekk hele dritet!

IKKE vask på flekkene, da gnir du det inn. Strø på masse potetmel og la det tørke. Potetmelet trekker til seg all urinen og så fjernes det med støvsugeren. Ved behøv (hvis det sitter igjen litt lukt) kan du fukte opp flekken med lunkent vann (uten å gni) og strø på nytt potetmel, la tørke og støvsug.

Hilsen ei som har reddet endel tepper :whistle:

Vi hadde vegg til vegg teppe på soverommet når jeg fikk vår valp.. Vi hadde lagt avispapirer ved døra, han gikk alltid bort der når han måtte tisse. så noen uhell blei det jo om natten med da på avispapiret, og senere når han var på vei mot avisene gikk vi ut med engang for å lufte han :whistle:

Og kanskje dette er en gyllen anledning til å bli kvitt vegg til vegg teppet etter endt valpetid? :ahappy:

ja, det hadde vært mitt største ønske.... men der må jeg se meg slått av sambo og svigermor (er svigermor som eier stedet og synes det er sååååå greit med vegg-til-vegg :whistle: ).

Jeg begynner kanskje å helle for å ha en do-sone som jeg kan legge plast under eller noe sånt, så hver gang vovsen går mot denne så tar jeg den ut.... men da må jeg jo først få vovsen til å skjønne at det er DER den skal gå...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...