Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegg-til-vegg teppe


HeleneFS

Recommended Posts

Hei.

Jeg venter i spenning på min første Cairn Terrier som jeg skal få i desember. Men plutselig begynte jeg å tenke på at hunden skal bli stueren, og jeg har vegg-til-vegg teppe i stuen min (og på soverommet). :whistle:

Er det noen der ute med erfaring av å gjøre en valp stueren når man må forholde seg til vegg-til-vegg teppe? Jeg er livredd for uhell...

Planen min foreløpig er å ta den ut en gang i timen (rett etter mat, lek, stått opp, osv) og om natten leste jeg et tips om å ha bånd i valpen og feste det på håndleddet mitt for å merke når den våknet. Jeg skal sove på gulvet med den siden jeg ikke skal ha den i sengen.

Men hva om uhellet allikevel er ute? Burde jeg lage en tisse-sone i gangen? Noen bra vaskeprodukter?

Setter pris på alle svar!

Hilsen Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten valp skvetter jo ikke mange dråper før man får huket tak i den og tar den med ut for å tisse ferdig. Og urinen dens stinker jo heller ikke så veldig. Så det der går sikkert bedre enn du forventer. Du får bare følge med hele tiden og det kommer du helt sikkert til å gjøre også for man blir ganske vâr når man har valp. :wub: Ta hunden ut etter spising, leking, soving og ellers om den plutselig skulle få "knekk i knærne." Men du slipper nok ikke unna noen dråper på teppet.

(Det var formuleringen sin, det tenker jeg... tror jeg tar natta istedenfor, jeg... :ahappy::whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig forberedt på at det blir nok mange turene ut på meg, men det er jeg fullstendig inneforstått med og har forberedt meg til. Det jeg lurer på er hva man gjør om uhellet er ute? Skal man vaske med noe spesielt? Ville det da vært bedre å lært hunden først å gå i "gangen" der det ikke er teppe? Gangen ut til døren er det teppe, men gangen til soverommet er uten.... Irriterer meg litt over dette gulv-til-gulv greiene, skulle gjerne heve vekk hele dritet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe deg noen billige filleryer da, og dekke mesteparten av området der hunden skal befinne seg? Eventuelt kan du jo også kjøpe plastikk som du legger imellom teppet og filleryene. Valpen trenger jo ikke tilgang over alt, så noe kan du jo også sperre av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tissetrent tre valper på vegg-til-vegg-teppet til faren min. Det er helt ødelagt etter at vi ble litt slappe og den ene startet å markere inne. Nå må teppet rives opp.

Det er viktig å være nazi-nøye med å vaske det rett! Bruk tepperens og get-off når du vasker. Teppet vårt var hvitt da, kanskje ikke helt det store :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å bli noen dammer på teppet uansett hvor forsiktig du er. Fjern mest mulig med store baller med tørkepapir først, legg ballen på gulvet og tramp på den. Så sprayer du på en blanding av vann og zalo (iflg min erfaring like bra som Get off og slike dyre greier) og tørker opp igjen. Det viktigste er at du bryter mønster. Ikke la valpen venne seg til en bestemt tisseplass inne. Flytt på møbler og legg ting på gulvet så den ikke får til å tisse flere ganger på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vegg-til-vegg-teppe i store deler av huset. Har ikke hatt mange uhellene, men noen blir det alltids. Jeg har strødd på potetmel og latt det ligge til det har trukket opp urinen, strøvsugd dette, og deretter sprayet på med jif/zalo eller lignende, og tørket godt. Ikke så mye som antydning til lukt eller flekk. Har hatt andre hunder på besøk etter dette, og ingen har snust noe ekstra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjøre som jeg gjorde på rommet mitt når Bocca var valp :whistle: La en stooor pressening utover hele gulvet (har vel et rom på 20kvm). DET kan jo funke å legge det på en del av stua, og sperre av resten med kompostgrind.

Ser ikke pent ut, men jeg sparte teppet for uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig forberedt på at det blir nok mange turene ut på meg, men det er jeg fullstendig inneforstått med og har forberedt meg til. Det jeg lurer på er hva man gjør om uhellet er ute? Skal man vaske med noe spesielt? Ville det da vært bedre å lært hunden først å gå i "gangen" der det ikke er teppe? Gangen ut til døren er det teppe, men gangen til soverommet er uten.... Irriterer meg litt over dette gulv-til-gulv greiene, skulle gjerne heve vekk hele dritet!

IKKE vask på flekkene, da gnir du det inn. Strø på masse potetmel og la det tørke. Potetmelet trekker til seg all urinen og så fjernes det med støvsugeren. Ved behøv (hvis det sitter igjen litt lukt) kan du fukte opp flekken med lunkent vann (uten å gni) og strø på nytt potetmel, la tørke og støvsug.

Hilsen ei som har reddet endel tepper :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vegg til vegg teppe på soverommet når jeg fikk vår valp.. Vi hadde lagt avispapirer ved døra, han gikk alltid bort der når han måtte tisse. så noen uhell blei det jo om natten med da på avispapiret, og senere når han var på vei mot avisene gikk vi ut med engang for å lufte han :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje dette er en gyllen anledning til å bli kvitt vegg til vegg teppet etter endt valpetid? :ahappy:

ja, det hadde vært mitt største ønske.... men der må jeg se meg slått av sambo og svigermor (er svigermor som eier stedet og synes det er sååååå greit med vegg-til-vegg :whistle: ).

Jeg begynner kanskje å helle for å ha en do-sone som jeg kan legge plast under eller noe sånt, så hver gang vovsen går mot denne så tar jeg den ut.... men da må jeg jo først få vovsen til å skjønne at det er DER den skal gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...