Gå til innhold
Hundesonen.no

Destruktiv hund


Litz

Recommended Posts

Joda, men det føles så feil å "bytte ut" en hund med en annen. :)

Har alltid tenkt på det som "bruk og kast", noe jeg syns er fullstendig forkastelig.

Akkurat nå føler jeg at jeg ikke fortjener å ha hund når jeg ikke klarer å gi den vi har nå det den fortjener... :)

Jeg har mange raser som jeg syns er interessante... og det er sikkert enda fler som kunne passe vår familie, men jeg er kresen.

Det må ikke være en typisk bjeffete rase, ikke langhåret, ikke under 10-15 kg, skal helst nå meg minimum til knærne, ikke retriever, setter eller BC. (ikke spør, jeg bare liker ikke rasene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Joda, men det føles så feil å "bytte ut" en hund med en annen. :)

Har alltid tenkt på det som "bruk og kast", noe jeg syns er fullstendig forkastelig.

Akkurat nå føler jeg at jeg ikke fortjener å ha hund når jeg ikke klarer å gi den vi har nå det den fortjener... :)

Jeg har mange raser som jeg syns er interessante... og det er sikkert enda fler som kunne passe vår familie, men jeg er kresen.

Det må ikke være en typisk bjeffete rase, ikke langhåret, ikke under 10-15 kg, skal helst nå meg minimum til knærne, ikke retriever, setter eller BC. (ikke spør, jeg bare liker ikke rasene).

Selvom denne hunden ikke passet dere ville jeg ikke kalt det bruk og kast. Den synes jeg var litt drøy. Det var en omplasseringshund ingen sier at det skulle være 100% match, ingen vet. Jeg vet mange som kjøper hun som innser at den rasen og energi ikke passet dem og omplasserer den til noen som passer bedre og heller finner en hund som passer de istedenfor. Bruk og kast synes jeg virkelig ikke det er...

Alle passer ikke alle, og sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virket som om hun var klar over dette.

Vi har i tillegg opplyst om at vi ikke har hatt han løs pga jaktinnstinktet og at vi ikke stoler på innkallingen hvis han får ferten i andre dyr ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska husky på småbruk?

Katt? :) Vet åssen det hadde gått her i huset hvertfall :) (Og med de fleste andre huskyene jeg kjenner :) )

Følge etter hest? Bør ha bra lydighet på en slik hund. Er selv hestemenneske, men den interessen og huskyene krasjer.

Meen ingen hund er like så da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska husky på småbruk?

Katt? :) Vet åssen det hadde gått her i huset hvertfall :) (Og med de fleste andre huskyene jeg kjenner :) )

Følge etter hest? Bør ha bra lydighet på en slik hund. Er selv hestemenneske, men den interessen og huskyene krasjer.

Meen ingen hund er like så da :)

få som kan ha husky og katt. Det går som regel bra- en stund.

en dag katten glemte å passe seg..

jeg tror ikke en alaska husky passer som hestehund. Ikke nok med at den ikke kan gå løs pga jaktinstinkt, man kan ikke være sikker på at den ikke en dag "våkner" og begynner å jage hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun får gi det ett forsøk... heller det enn ett ungt par i en liten toroms i Kværnerbyen.

Det er ikke HVOR hunden skal bo som er greia, men hva den skal brukes til :) jeg har selv bodd i oslo med en siberian husky ( i en toroms faktisk). Det er ikke i huset hunden skal få mosjon og aktivitet, i huset skal den slappe av. For min del ble det mye sykling i marka :) bekjente bodde i toroms med en ah unghund og en siberian valp. Det gikk fint det også.

Men hvis jenta vet om jaktinstinkt og de ulempene det medfører, kan det likevel være en god match. Sørg for å være ærlige, opplys henne om dette og sørg for at hun faktisk vet hva det innebærer så hunden slipper å måtte omplasseres igjen etter noen mnd for "den passet ikke" til hestehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at vi vil ha en mnd prøvetid, så hun finner ut om det funker.

Vi ønsket også i utgangspunktet prøvetid, men det hadde ikke de tidligere eierne mulighet til.

Vi har som sagt ikke bestemt noe som helt ennå, får se hva som skjer framover.

Har også kontakt med oppdretteren og han sjekker med hundekjørere han kjenner og sprer ordet der.

Det eneste jeg ønsker er at han får ett hjem der han får nok aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for dere da! :)

Og kanskje dere kan lete etter en litt eldre hund. Som kanskje er ferdig med unghundperioden og har roet seg ned litt. Men da er det jo viktig og forhøre seg med eierne om hvordan hunden er vandt til å ha det før den kommer i hus hos dere.. :)

OT: Tila gikk fint sammen med katten til utleiern vår.. :) Vi holdt jo øye med de når de var sammen, men det gikk bra. Innimellom satt de ute ved hverandre og kikket rolig rundt. Tila var jo litt mer gira enn katten da som syntes hun var litt for pågående.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det føles så feil å "bytte ut" en hund med en annen. :)

Har alltid tenkt på det som "bruk og kast", noe jeg syns er fullstendig forkastelig.

Akkurat nå føler jeg at jeg ikke fortjener å ha hund når jeg ikke klarer å gi den vi har nå det den fortjener... :)

Jeg har mange raser som jeg syns er interessante... og det er sikkert enda fler som kunne passe vår familie, men jeg er kresen.

Det må ikke være en typisk bjeffete rase, ikke langhåret, ikke under 10-15 kg, skal helst nå meg minimum til knærne, ikke retriever, setter eller BC. (ikke spør, jeg bare liker ikke rasene).

Det er ikke feil når den første hunden er feil. Men jeg ville vært forsiktig med å være så kresen, hva er problemet med f.eks retrievere? Er de for kjedelige raser? Det er jo en grunn til at vi har raser i vårt samfunn, fordi at man som menneske som ønsker seg hund skal kunne finne seg en rase som passer ens liv. Det vil gå galt om man vil ha hund på bakgrunn av hundens rasenavn og utseende, ikke egenskaper. Rasenavnet og utseende teller ikke for deg og hverdagen med familien og bikkja - det teller kun for et evt. behov for å vise andre for en "uvanlig" bikkje en har. Og det er jo helt greit om den uvanlige bikkja har egenskaper som matcher deg og din hverdag. Men ugreit om det blir krønsj.

Én ting er sikkert, og det er at når hundeholdet fungerer og man naturlig skaper bånd med et individ som er på bølgelengde med deg, så er rase og utseende irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva som er feil med retrievere kan jeg ikke svare på.

Jeg har møtt utallige opp igjennom årene, både da jeg jobbet på kennel og som dyrepleier... og flere i familien har hatt både labrador og golden.

Men jeg trives ikke med dem. Utseendet tiltaler meg overhodet ikke, jeg finner ingen kjemi med den typen hunder.... som sagt, jeg kan ikke sette fingeren på akkurat hva det er, jeg liker dem bare ikke.

Godt mulig at en retriever hadde passet inn i vår familie, men det kan sikkert mange andre raser også, og da foretrekker jeg heller å finne en rase jeg faktisk liker. Selvfølgelig teller utseendet... ingen skaffer seg en hund de syns er stygg, uansett hvor bra den eventuelt passer inn i deres familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva som er feil med retrievere kan jeg ikke svare på.

Jeg har møtt utallige opp igjennom årene, både da jeg jobbet på kennel og som dyrepleier... og flere i familien har hatt både labrador og golden.

Men jeg trives ikke med dem. Utseendet tiltaler meg overhodet ikke, jeg finner ingen kjemi med den typen hunder.... som sagt, jeg kan ikke sette fingeren på akkurat hva det er, jeg liker dem bare ikke.

Godt mulig at en retriever hadde passet inn i vår familie, men det kan sikkert mange andre raser også, og da foretrekker jeg heller å finne en rase jeg faktisk liker. Selvfølgelig teller utseendet... ingen skaffer seg en hund de syns er stygg, uansett hvor bra den eventuelt passer inn i deres familie.

Jeg er helt enig med deg, og ser hvor du kommer fra. Har jo nettopp skrevet i min egen tråd at jeg er klar over at retriever passer flott inn, men vil ikke ha det, akkurat hva kan jeg ikke sette fingeren på.

Husky er da heller ikke en uvanlig type hund.. men du, tenkte litt på Canaanhund jeg da (men du får heller lager en rasetråd eller lignende) siden den har litt husky utseende, men et mye roligere lynne.

Jeg regner med at det er dette litt urhund/spisshund utseende som tiltaler deg? Så da gjenstår det jo bare å finne en hund som ser slik ut, men som passer "mentalt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det er mye som tiltaler meg hvis jeg skal gå på utseendet til hundene...

Det meste av spisshunder, men helst de med "polart" preg... og overhodet ikke de minste.

Alt av mynder... jeg elsker mynder, vakre og elegante, og de jeg har hatt kontakt med har hatt en herlig personlighet. (av mynder jeg har møtt og hatt en del med å gjøre så har det vært et titalls greyhounds, 5-10 whippet, 2 afghanere, 3 sloughi, 2 saluki, og x antall hjortehunder og irsk ulvehund) Irks ulvehund har jeg jo selv hatt, og det er en hund som passer meg perfekt... men igjen så spiller resten av familien inn.. og mannen min syns ikke de er no særlig. :)

Ellers liker jeg det meste av hunder med molosser/mastiff/bulle-preg... men der har jeg ikke veldig mye erfaring med diverse raser, annet enn rottweiler og staff.

Så jeg må vel si at jeg er åpen for det meste når det kommer til raser, bortsett fra utpregede jakthunder (og spesielt settere), retrievere og BC + alt med lang pels og små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fine hunder.

Men i følge alt jeg har lest om rasen så er den vaktsom og reservert overfor fremmede... det er en egenskap som er fullstendig utelukket for min del siden det flyr unger ut og inn her absolutt hele tiden.

De fleste raser som har litt vakt i seg er i grunn utelukket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fine hunder.

Men i følge alt jeg har lest om rasen så er den vaktsom og reservert overfor fremmede... det er en egenskap som er fullstendig utelukket for min del siden det flyr unger ut og inn her absolutt hele tiden.

De fleste raser som har litt vakt i seg er i grunn utelukket...

Hmm.. da skjønner jeg godt at den er utelukket ja. Jeg fikk et litt annerledes inntrykk da jeg møtte noen eksemplarer, men det var ikke sånn hyperivrige hunder til å hilse nei, men kosing og sånn var forsåvidt greit, og ifølge oppdretteren så var de helt greie og lite bjeffing. Men nei, de er absolutt ikke noe huskyaktig sånnsett :)

Men nå glir jeg svært off-topic :) Du finner sikkert en rase som passer flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, har ingen i tråden stusset over at konklusjonene i en tre dagers gammel forumtråd er tilstrekkelige til å bytte ut en fantastisk hund med litt peace of mind. Jeg kjente meg sykt ofte igjen i trådstarters ord i begynnelsen, så gikk det over til "du prøver å rettferdiggjøre en unnskyldning" til "du burde gitt det mer tid".

Jeg har masse sympati, samtidig har jeg ingen sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, har ingen i tråden stusset over at konklusjonene i en tre dagers gammel forumtråd er tilstrekkelige til å bytte ut en fantastisk hund med litt peace of mind. Jeg kjente meg sykt ofte igjen i trådstarters ord i begynnelsen, så gikk det over til "du prøver å rettferdiggjøre en unnskyldning" til "du burde gitt det mer tid".

Jeg har masse sympati, samtidig har jeg ingen sympati.

Jeg er nok over gjennomsnittet treg, men jeg skjønner ikke hva du mener. :) Kan du omformulere?

Samtidig så stusser jeg veldig over hvaslags hund trådstarter skal finne som ikke er retriver, ikke er langhåret, ikke bjeffer, ikke har vakt i seg, ikke er reservert og ikke er for krevende fysisk og samtidig stor. Støtter å ta det rolig med jakten på neste hund, og hvertfall vente til gubben er 100% med på det og innser at destruksjon kan være en del av det å ha valp/unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så stusser jeg veldig over hvaslags hund trådstarter skal finne som ikke er retriver, ikke er langhåret, ikke bjeffer, ikke har vakt i seg, ikke er reservert og ikke er for krevende fysisk og samtidig stor. Støtter å ta det rolig med jakten på neste hund, og hvertfall vente til gubben er 100% med på det og innser at destruksjon kan være en del av det å ha valp/unghund.

Etter hva jeg har forstått så er det ikke ønskelig med valp, og kanskje ikke unghund nå heller etter å ha erfart dette.

Dessuten tror jeg det er mulig å finne raser som ikke er retriever eller langhåret osv osv. bare et raskt eksempel er GD.. for akkurat bjeffing og vokt er noe man kan jobbe med fra valp og unngå mye av.

Selv har jeg jo en skikkelig bjefferase, og min lager knapt lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det ikke ønskelig med valp, og kanskje ikke unghund nå heller etter å ha erfart dette.

Dessuten tror jeg det er mulig å finne raser som ikke er retriever eller langhåret osv osv. bare et raskt eksempel er GD.. for akkurat bjeffing og vokt er noe man kan jobbe med fra valp og unngå mye av.

Selv har jeg jo en skikkelig bjefferase, og min lager knapt lyd!

Hvordan hadde du tenkt at dette skulle løses da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det ikke ønskelig med valp, og kanskje ikke unghund nå heller etter å ha erfart dette.

Dessuten tror jeg det er mulig å finne raser som ikke er retriever eller langhåret osv osv. bare et raskt eksempel er GD.. for akkurat bjeffing og vokt er noe man kan jobbe med fra valp og unngå mye av.

Selv har jeg jo en skikkelig bjefferase, og min lager knapt lyd!

Ehm, ja - men for å jobbe med slikt bør man ha dem fra de er valp...

Og joda, jeg har også en riesen som ikke er særlig til vakthund, en basenji som elsker mennesker og en saluki som ikke spiser høns og ikke finnes reservert ovenfor mennesker, men jeg hadde ikke turt å skaffe meg en halvvoksen/voksen av noen av dem og satset på at det skulle gå bra om det var kravene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...