Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra utlandet


Benedicte

Recommended Posts

Charlotte, Jeanette eller noen andre som vet?

Vi vurderer å hente australian shepherd fra USA, men lurer på litt når det gjelder frakt, pris, karantene, registrering osv. Må vi selv dra til USA for å hente valpen(Charlotte, du hentet vel din på Gardemoen?)?

Denne oppdretteren "hever" seg over mange andre, så regner med at prisen vil bli dyrere enn å kjøpe fra en normal kennel med ok hunder, men er det veldig dyrere alt i alt siden den hentes fra utlandet? Hunden må vel stå i karantene, men i hvilket land og hvor lenge?

Ingen i familien har hentet hunder fra utlandet før, så jeg 0 erfaring med registrering av utenlandske hunder.

Også lurer jeg på om det fins noe dogweb-lignende greier over amerikanske hunder, slik at jeg kan få tittet litt på resultater og slikt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Å importere hund fra USA er i hvertfall 10 ganger mer pes enn å hente fra England, som er rabiesfritt. Det står en del om det på mattilsynet.no, det er spesielle regler for tredjeland som USA. Når jeg fikk Lisa så hentet jeg henne på Gardermoen, for jeg kjente oppdretteren og han er en man stoler på så jeg lot ham sende henne over uten at jeg var der først og så på valpene. Tollen så i papirene til hunden, (passet, export-pedigree) og sjekket chippen hennes, at det var samme hund som stod i passet. Ingen karantene siden England er rabiesfritt, men det var krav om at hunden skulle behandles for innvollsorm rett før avreise og innen syv dager etter ankomst. Enkelt og greit! Jeg betalte 25 % moms av kjøpesummen, pluss to tollgebyrer på 150-400 kr. Etter det var det å sende omregistreringspapirer til Engelske kennel klubben og så fikk jeg pedigree med mitt navn i og kunne dermed registrere henne i NKK.

Rex-Pedro kommer fra Budapest på søndag, han ble rabiesvaksinert for lenge siden og har nok antistoffer i blodet til å kunne forlate landet. Når ham kommer så er han 7 mnd, og det er vanlig alder å få hunden dersom man i utgangspuktet importerer en valp. Rabiesvaksine-programmet tar laang tid.. Her vil tollen se i veterinærattestpapirer på at hunden er rabiesfri, sjekke passet og chippen. Man skal i utgangspunktet si fra til mattilsynet før ankomst på Gardermoen 48 timer i forkant slik at de har grensekontrolløren klar.

For å få en grundig forklaring på import fra USA så burde dere ringe mattilsynet, slik at dere er på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karantene og isolasjon

Hunder, katter og ildrer som innføres til Norge, enten direkte eller etter transitt gjennom et EU-land, fra ikke listeførte tredjeland skal de påfølgende fire måneder etter ankomst stå i karantene godkjent av Mattilsynet. Mattilsynet kan om nødvendig forlenge karantenetiden.

Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager.

Eieren eller den som har ansvaret for dyrene skal ved grensekontroll kunne legge fram en skriftlig bekreftelse fra den som har ansvaret for karantenen om at den er klar til å motta dyrene.

De påfølgende to måneder etter at dyrene er frigitt fra karantenen, skal de ikke komme i kontakt med andre dyr, plasseres i dyrepensjonat, delta på utstilling, overdras til andre eller gå løse ute.

Hentet fra mattilsynet.no

Gjelder dette for USA? Syns det var utrolig vanskelig nettide - mattilsynet altså :wink: Men mamma skal ringe de i morgen og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karantene og isolasjon

Hunder, katter og ildrer som innføres til Norge, enten direkte eller etter transitt gjennom et EU-land, fra ikke listeførte tredjeland skal de påfølgende fire måneder etter ankomst stå i karantene godkjent av Mattilsynet. Mattilsynet kan om nødvendig forlenge karantenetiden.

Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager.

Eieren eller den som har ansvaret for dyrene skal ved grensekontroll kunne legge fram en skriftlig bekreftelse fra den som har ansvaret for karantenen om at den er klar til å motta dyrene.

De påfølgende to måneder etter at dyrene er frigitt fra karantenen, skal de ikke komme i kontakt med andre dyr, plasseres i dyrepensjonat, delta på utstilling, overdras til andre eller gå løse ute.

Hentet fra mattilsynet.no

Gjelder dette for USA? Syns det var utrolig vanskelig nettide - mattilsynet altså :wink: Men mamma skal ringe de i morgen og høre.

Sidene dems er håpløse, er helt enig. Det enkleste er å ringe og spørre, for å leite rundt på de sidene er bare å gi opp :D Tror USA er listeført tredjeland, slik at det er andre regler enn det som står oppført her, men er ikke sikker. Hvorfor føler du at dere må importere aussien, er det spesielle linjer du søker, slik jeg gjorde med Lisa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du at dere må importere aussien, er det spesielle linjer du søker, slik jeg gjorde med Lisa?

Ja, egentlig. Jeg ville ha en meget typisk showaussie, og fant ut at de hadde veldig mange gode i rasens opprinnelseland, så jeg snakket med flere oppdrettere og dommere og fikk anbefalt en amerikansk kennel. Snakket med oppdretteren og de var også interesserte i å selge til oss, men vi sa at vi måtte sette oss inn i reglene for import osv før vi ville bestemme oss. Utrolig synd, siden det ikke ser særlig lyst ut. Vil aller helst ikke få hunden når den er 12 mnd gammel. Linjene var utrolig flotte, og hundene blir også brukt mye til spor og lydighet. Ekseriørmessig var hele slekten rett og slett perfekt, og sjekket regler for helse (visste ikke hva CHIC certifikat var :D ), og har gått flere generasjoner tilbake og regnet med å få en veldig bra hund også gemyttmessig og helsemessig.

Aussiene i Norge er også veldig nært beslektet syns jeg, så ville ha litt annet blod :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker som at alle kjenner alle hvertfall, og alle er kusiner og tanter osv. Det kan nok lønne seg på sikt å importere, man bidrar jo med nytt blod. Og så er det stas å ha hund fra opprinnelseslandet. Jeg ser for meg en fin blanding jeg, som har godt eksteriør så vel som en hund som kan brukes i spor, lydighet, feltsøk osv, til og med retrieving. Skal ikke satse i noe spesielt slik som med Lisa, hvor målet er N og SJCH. Skal konkurrere med aussien, men ikke med mål om å komme på landslaget i LP liksom. Så jeg får se hva som dukker opp i Norge og Sverige på vårparten-sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke så nært beslekta da. Kate inporterer stadig vekk inn noe nytt, og andre er også igang med inporter. Hvorfor ikke kjøpe i Norge når vi har så masse bra showlinjer her? Ser ikke vitsen i å inportere fra USA når vi allerede har de aller beste showlinjene i Norge. :D Og hvis du vil ha sjansen til å bruke hunden i lp, ag og annet kan du ikke ha rein showaussie. Bare sier ifra liksom... litt kjedelig å ikke vite det, så ender man opp med en ekstremt daff hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt kjedelig å ikke vite det' date=' så ender man opp med en ekstremt daff hund..[/quote']

Jeg er fremdeles så dum at jeg sitter i troen på at enhver hund kan trenes og brukes jeg da, hehe. Enhver hund har NOE man kan bruke, det koster bare litt mer tid og energi å finne fram. Vil man ha en kjapp, enkel vei til målet er det jo greit å velge brukslinjer av bruksraser (jeg har jo terv nå) i stedet for noe tungt, vanskelig noe (hadde Irsk Setter før, hehe, begge blir jo brukt til det samme).

En aussie er jo anyways mer laget for samarbeide, kjapp læring, presisjon, hurtighet osv enn feks en chow uansett om det er ren show, ren bruks eller dual... imho...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tenke*

Hvorfor blir alltid Chow brukt i sammenligninger?

Og da alltid som den udugelige parten.

:)

Er det nå jeg skal si "har du prøvd å trene en chow eller?" :D :D

Om jeg ikke har sagt det til deg før, Taz, så sier jeg det nå, jeg har utrooooolig respekt for det du har gjort med Diego, bare det jeg ser av bildene her. Er så kult når man får det til med hunder "alle" dømmer nord og ned, og følelsen er 100 ganger bedre!!

Men, dette var fryktelig OT da ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si "har du prøvd å trene en chow eller?" :P:D

Om jeg ikke har sagt det til deg før, Taz, så sier jeg det nå, jeg har utrooooolig respekt for det du har gjort med Diego, bare det jeg ser av bildene her. Er så kult når man får det til med hunder "alle" dømmer nord og ned, og følelsen er 100 ganger bedre!!

Men, dette var fryktelig OT da ;P

Hmm..Da kan jeg svare "Ja, jeg har faktisk det" :D

Ohh, kjekt å høre sånt. :D

Men vet om en som har sølvmerket i Agility med sin Chow.

Så de er ikke alltid udugelige. :D

Ja, dette ble litt OT. Men det skjer nesten alltid uansett.

Unnskyld for å ødelegge tråden Benedicte. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, selvsagt. Men noen hunder er det vanskeligere med. Og med kroppsbyggningen til en 100% show aussie er det jo en selvfølge at det går saktere med. Den korte ryggen og de korte bena gjør at den vil aldri komme opp i en slik fart som man trenger for å komme langt. Jeg sier bare, det er HARDT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' selvsagt. Men noen hunder er det vanskeligere med. Og med kroppsbyggningen til en 100% show aussie er det jo en selvfølge at det går saktere med. Den korte ryggen og de korte bena gjør at den vil aldri komme opp i en slik fart som man trenger for å komme langt. Jeg sier bare, det er HARDT![/quote']

Some of us like it rough.. Neida, men altså, hardt er ikke det samme som umulig. Dessuten er det ekstremt lærerikt! Man får en hèeelt annen kompetanse og vinkling på hundetrening enn man hadde hatt hadde man startet med bc og tror alle hunder er sånn (jo, de menneskene finnes).

Ang det å ha fart, hurtighet osv for å kunne hevde seg, i følge reglene for dømming skal det da tas hensyn til hver rases standard og hvordan den er i forhold til denne, ikke i forhold til en bc. Nå er det jo ikke sånn i realiteten, men, det blir i hvert fall ikke annerledes om alle går med bc'er eller kjappe aussier, belgere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har trent en 100% show aussie, og det er ikke engang morro. det er ikke den samme arbeids evnen. Og jeg er ganske sikker på at Benedicte vil ha en nokså aktiv hund i tillegg til utstillingshund. Selvsagt er det lærerikt, men det er trist i perioder og. Og den daffheten er slitsom. Derfor er jeg glad jeg hvertfall har 50% bruks linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå som jeg fant ut at jeg ikke får hunden før den er 10 mnd (12 mnd) så blir det egentlig uaktuelt med hund fra USA. Ringte nemlig mattilsynet, og hunden må være hos oppdretter til den er 6 mnd gammel (rabies vaksiner o.l), og så i karantene i Norge i 4 mn. Da får jeg endelig hunden hjem, og da er den 10 mnd. Men den er ennå ikke helt "fri", for dne kan ikke gå løs, være på utstilling/stevne/hundepensjonat eller sammen med andre hunder i det hele tatt før etter 2 mnd (da er den altså 1 år). Da begynner jeg å tvile, for jeg vil gjerne bidra til å sosialisere og miljøetrene hunden når den er ung, slik at jeg får "formet" den så godt som mulig.

Og med kroppsbyggningen til en 100% show aussie er det jo en selvfølge at det går saktere med. Den korte ryggen og de korte bena gjør at den vil aldri komme opp i en slik fart som man trenger for å komme langt. Jeg sier bare, det er HARDT!

At USAs showaussier har korte bein er i hvert fall ikke sant :wink: De har heller ikke særlig kort rygg. Tidligere har du jo sagt at ranchaussier er mindre og har kortere bein enn en showaussie.

Og jeg vet forresten hva jeg driver med, og ville aldri kjøpt en valp av to sofaputer.

Ser ikke vitsen i å inportere fra USA når vi allerede har de aller beste showlinjene i Norge.

Der er jeg uenig. Jeg syns ikke showlinjene i Norge er særlig gode, i hvert fall ikke når man vil nå lengre enn et norsk utstillingchampionat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det med daffhet har mye mer med oppdragelse/oppvekst/mosjon osv.. enn om det er en show aussie som ikke er avlet for bruks i det hele tatt. At du har møtt noen 100% show aussier som er daffe betyr jo ikke at ALLE show aussier er daffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det med daffhet har mye mer med oppdragelse/oppvekst/mosjon osv.. enn om det er en show aussie som ikke er avlet for bruks i det hele tatt. At du har møtt noen 100% show aussier som er daffe betyr jo ikke at ALLE show aussier er daffe :)

Moren til valpen jeg muligens skal ha fra er bl.a gjeter-aussie :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i USA nå får to måneder siden var jeg på en stor hundemesse hvor aussier opptrådde med å fange freesber..Flere av disse var såkalt show-aussie (mannen hadde flere typer, alle hundene var omplasseringshunder) Det siste ordet jeg hadde brukt for å beskrive disse hundene var late! Lynraske, hoppet sinnsykt høyt og den gjenstandsinteressen! De hadde lengre rygger enn aussiene her hjemme, hadde mer pels, og var mer smidige og lettere bygd en en del av de kvadratiske "klumpene" vi ser her hjemme..Nydelige var de! Fikk nesten lyst på aussie selv:P Synd de er så vanskelig å importere:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå som jeg fant ut at jeg ikke får hunden før den er 10 mnd (12 mnd) så blir det egentlig uaktuelt med hund fra USA. Ringte nemlig mattilsynet, og hunden må være hos oppdretter til den er 6 mnd gammel (rabies vaksiner o.l), og så i karantene i Norge i 4 mn. Da får jeg endelig hunden hjem, og da er den 10 mnd. Men den er ennå ikke helt "fri", for dne kan ikke gå løs, være på utstilling/stevne/hundepensjonat eller sammen med andre hunder i det hele tatt før etter 2 mnd (da er den altså 1 år). Da begynner jeg å tvile, for jeg vil gjerne bidra til å sosialisere og miljøetrene hunden når den er ung, slik at jeg får "formet" den så godt som mulig.

At USAs showaussier har korte bein er i hvert fall ikke sant :wink: De har heller ikke særlig kort rygg. Tidligere har du jo sagt at ranchaussier er mindre og har kortere bein enn en showaussie.

Og jeg vet forresten hva jeg driver med, og ville aldri kjøpt en valp av to sofaputer.

Der er jeg uenig. Jeg syns ikke showlinjene i Norge er særlig gode, i hvert fall ikke når man vil nå lengre enn et norsk utstillingchampionat.

ja, men de har en mindre kropp, og lettere byggd. Og at showlinjene i Norge er dårlige har jeg ikke hørt før. Der har du nok blitt feil informert. Og du kan nå langt om du kjøper rett hund, og det går fint i Norge. Og burde du ikke bruke litt tid på å bli kjent med rasen før du inporterer? skaffe en først, også se om du liker rasen. Det sa du jo selv, at det ikke er lurt å inportere før du kjenner rasen. Og at Norske aussies er dårlige aussier syns jeg var litt drøyt. Kate har inportert de beste linjene. Du har sikkert sett Quatro, DET er gode linjer det, hvis man skal satse på showlinjer vs bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke ha karantene fra usa.. du må bare vente til blodprøven på rabiesen er gått igjennom. .og den må ha pass' date='.. og gjennom ett program med ormekurer.....[/quote']

Det trodde jeg og.

Og da er vel valpen 5-6 mnd når du får den?

Tar en rabiesvaksine når den er 2 eller 3 mnd, venter 3 mnd og tar en blodprøve, har hunden laget antistoffer så får den komme til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...