Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra utlandet


Benedicte

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor er det SÅÅÅ gale at Benedicte importerer når hun setter seg inn i det hun gjør?

Er det en kriminell handling å vite hva en vil ha og gå for det? Er det farlig om det kommer nytt blod til Norge?

Skjønner ikke helt problemet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, har dere ikke skjønt det nå da, at om Benedicte skulle importert en malle eller rottis eller labbe eller tyrkisk teppepisser så hadde det ikke vært noe problem (for vicky)

Tilgi meg, men jeg har ennå ikke funnet ut hva som er så ekstremt enestående med en aussie, vil påstå en rottis/belger/malle/schæfer hadde vært et "verre" prosjekt i så henseende. En aussie er en aussie? OMG. Det er en gjeterhund, uten den ekstreme voktingen å ta hensyn til, ikke så mye nervøsitet og dårlige nerver, ikke voldtsom utadsøkingen etter ting som kan skje, som kan være skummelt, som må jaktes på og drepes?! Vennlig og åpen, sosial og kontaktsøkende, hva er det egentlig som kan gå gale????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, har dere ikke skjønt det nå da, at om Benedicte skulle importert en malle eller rottis eller labbe eller tyrkisk teppepisser så hadde det ikke vært noe problem (for vicky)

Tilgi meg, men jeg har ennå ikke funnet ut hva som er så ekstremt enestående med en aussie, vil påstå en rottis/belger/malle/schæfer hadde vært et "verre" prosjekt i så henseende. En aussie er en aussie? OMG. Det er en gjeterhund, uten den ekstreme voktingen å ta hensyn til, ikke så mye nervøsitet og dårlige nerver, ikke voldtsom utadsøkingen etter ting som kan skje, som kan være skummelt, som må jaktes på og drepes?! Vennlig og åpen, sosial og kontaktsøkende, hva er det egentlig som kan gå gale????

ikke alle aussier som er som du beskriver. man kan gå skikkelig på snørra der. og med tanke på at mange aussier er mutasjoner ville jeg studert nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle aussier som er som du beskriver. man kan gå skikkelig på snørra der. og med tanke på at mange aussier er mutasjoner ville jeg studert nøye.

Du er klar over at mutasjon egentlig er en (gen)feil? Om det er så mye mer av det i aussie enn i andre raser burde den gjerne ikke avles på i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at mutasjon egentlig er en (gen)feil? Om det er så mye mer av det i aussie enn i andre raser burde den gjerne ikke avles på i det hele tatt da?

avles det ansvarlig er det ikke farlig. Og ja, jeg vet det er en genfeil. det er akkurat som med linje avl, man må vite hva man gjør. I usa er det veldig mye homozygen merles, og det må man se opp for. Det er ikke vanskelig å skjule for en oppdretter at det ligger slike aussies i linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har jo de beste aussie oppdretterne, er helt sikker på at du finner en sykt fin aussie der. Skjønner også godt at du ønsker og importere. Jeg også har kjempe lyst til importere, og det er mange grunner til at jeg ønsker det. Selvom det er mange gode oppdrettere i Norge.

Vet om noen som skal importere boxer fra USA, det kommer på totalt 30.000

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har jo de beste aussie oppdretterne, er helt sikker på at du finner en sykt fin aussie der. Skjønner også godt at du ønsker og importere. Jeg også har kjempe lyst til importere, og det er mange grunner til at jeg ønsker det. Selvom det er mange gode oppdrettere i Norge.

Vet om noen som skal importere boxer fra USA, det kommer på totalt 30.000

Lykke til

det kommer ann på øyet som ser. jeg syns de har tenkt veldig lite på hjernen der. kun utstilling, utstilling og utstilling. Men så er mottoet mitt: "brains before beauty". Jeg vil ha en gjeterhund når jeg kjøper en hund med gjeter i navnet sitt. Men utstillingsdyr har de mye bra av. Kommer som sagt ann på øyet som ser :) men det er spesiellt mye usikkert med aussien. så jeg ville snakket personlig face to face med oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du så absolutt vil det - hvorfor bruker du ikke gjeterhunden til gjeting (ikke nødvendigvis fordi du trenger det, men for å bruke gjeterhundens egenskaper) da?

jeg har jo brukt vicky en del på sau da :) det er kjempe morro. Men det er langt ifra konkuranse nivå. Vi gjør det for morro skyld meg og Vicky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...