Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra utlandet


Benedicte

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor kan du ikke lese det jeg skrev? Det er ikke noe vits i å repetere deg' date=' selv om du er tom for argumenter. Det er lov å si "Ok, det visste jeg ikke".[/quote']

jeg hadde jo ikke sagt det jeg sier hvis jeg ikke visste det. Nå snakker jeg ikke om utsende, men dens psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky - hva er det du mener?? Charlotte forklarte jo prosentene..? en 100% hva for no vil du frem til.. :?

Psyken til en hund har ingenting med utseendet å gjøre...

hos aussien handler det om dens psyke og arbeidsevne. Har sett show aussies som overhodet ikke kan stilles ut. Det har ikke mye med utsendet det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos aussien handler det om dens psyke og arbeidsevne. Har sett show aussies som overhodet ikke kan stilles ut. Det har ikke mye med utsendet det der.

Jammen hva har show linjer med dårlig psyke å gjøre da..? Dårlig gemytt kan det være på en arbeidshund også. Det har ingenting med det ytre å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky- hva er det du styrer sånn for? Mener du virkelig at det er bedre å kjøpe en hund fra norge når du ikke kjenner rasen, enn en hund fra england? For hunden spiller det ingen rolle uansett- og det er jo til syvende og sist den det handler om. Og det med at aussie er så komplisert- ja, kanskje det, men vet du hva, det er jammen schäfer og labbis og. Der kan du iallefall gå SKIKKELIG på trynet og enten få en superdaff soffahund, eller en hund med uønsket mye skarphet f.eks. Aussien er ikke en enestående hund sånn set. Og jeg tror faktisk ikke du hadde vært så uenig i at det kan være smart å kikke til utlandet for å finne den perfekte hunden for deg, om det ikke var aussie det gjaldt.. Hvorfor kan charlotte importere hund når Benedicte ikke kan? Hvorfor kan du ikke heller støtte henne og si at du, det er kjempespennende at du skal importere aussie. Litt nytt blod er ikke å forakte, det er det aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen hva har show linjer med dårlig psyke å gjøre da..? Dårlig gemytt kan det være på en arbeidshund også. Det har ingenting med det ytre å gjøre det.

du skjønner fortsatt ikke hva jeg mener. send pm og spør heller. orker ikke dere to på meg her på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, folk inporterer. Men så er det som regel ikke så mye sykdommer på labrador eller pom. Aussien er mye mer risikofyllt. Det kan du spørre Kari Gro(høyt respektert) i aussie miljøet. Hun inporterte Norges første aussie, og tro meg hun studerte i lang tid. Og hun sier selv at rasens sykdommer er veldig kompliserte. Og Sverige er ikke langt unna Norge. Fra meg er det knapt tre timer. Og jeg tror nok Charlotte tenkte seg nøye gjennom og studerte nøye før hun hentet Lisa. Og jeg sier igjen, labradoren har ikke så mange risiko luker som det f.eks aussien har.

HÆÆÆÆÆ!!!! Hva ER det du sier!?!?! Er det ikke sykdommer på pom!? Jaja da vet du ikke masse hva du snakker om altså!!!

ANER du hvor vanskelig det er å finne pommer som har 100% rene stamtavler uten PL,øyensykdommer osv osv osv??

Nei. Pommer lider av masse sykdommer! Det skal jeg LOVE deg! De har kanskje ikke problemet med HD som store hunder men ikke kom til meg og si at PL ikke er like gale!!!!!!!!!! :-o :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆÆÆ!!!! Hva ER det du sier!?!?! Er det ikke sykdommer på pom!? Jaja da vet du ikke masse hva du snakker om altså!!!

ANER du hvor vanskelig det er å finne pommer som har 100% rene stamtavler uten PL,øyensykdommer osv osv osv??

Nei. Pommer lider av masse sykdommer! Det skal jeg LOVE deg! De har kanskje ikke problemet med HD som store hunder men ikke kom til meg og si at PL ikke er like gale!!!!!!!!!! :-o :evil:

Ja, og det samme med newfoundlandshunder. Man skal lete veldig lenge og nøye for å finne newfoundlandshunder hvor hele slekta bare er HD og AA frie! Kanskje fordi NKK/norsk newfoundlandshundklubb gjør en dårlig jobb og godkjenner nuffer med svak AA/HD som avlshunder! Og det er utrolig vanskelig å finne et kull med bare frie valper. Hos mange utstillingslabbiser er det også HD, men allikevel fins det er par oppdrettere som gjør en meget bra jobb når det gjelder helsen. Men min neste nuffe tror jeg at jeg skal importere hvis jeg finner noe bedre i utlandet enn i Norge (noe jeg tror er fullt mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og vil bare si lykke til uansett hva du velger! :) jeg har kun sagt min mening, men jeg håper at alt går bra og du blir fornøyd. Bare spørre om en ting, hva er så ille med Norske aussies?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og vil bare si lykke til uansett hva du velger! :) jeg har kun sagt min mening, men jeg håper at alt går bra og du blir fornøyd. Bare spørre om en ting, hva er så ille med Norske aussies?

Det er greit at du sier din mening astrid men jeg syns det er dumt når du kommer med påstander som du egentlig ikke kan en DRIT om.

Pommer har veldig masse sykdommer som en må passe seg for. Og labbisene er ikke helt fri de heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og vil bare si lykke til uansett hva du velger! :) jeg har kun sagt min mening, men jeg håper at alt går bra og du blir fornøyd. Bare spørre om en ting, hva er så ille med Norske aussies?

Mener ikke og svare for handler nå men som jeg har forstått det ville hun ha inn nytt blod i Norge... Dessuten er det jo spennede med import også.

Håperikke jeg svarte for noen nå, fikk litt følelsen av det :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du sier din mening astrid men jeg syns det er dumt når du kommer med påstander som du egentlig ikke kan en DRIT om.

Pommer har veldig masse sykdommer som en må passe seg for. Og labbisene er ikke helt fri de heller

nei, da tok jeg feil angående pom. :D og det innrømmer jeg selvsagt. Med labrador er det ikke like mange mystiske sykdommer som hos aussie. det kan jeg si sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du sier din mening astrid men jeg syns det er dumt når du kommer med påstander som du egentlig ikke kan en DRIT om.

Pommer har veldig masse sykdommer som en må passe seg for. Og labbisene er ikke helt fri de heller

Ettersom jeg har fått med meg (fra flere steder) er vell labbisene ganske belastet med HD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om labbis eller aussie så det der vet du og benz bedre enn meg. men pommene har sykdommer så nå vet du det :wink:

alle hunder har sykdommer, men jeg trodde ikke det var så mye sykdommer og mutasjoner på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde sagt det flere steder jeg?

Men jeg vil ha bedre showlinjer, som sagt. Ikke bare skal foreldrene være gode avlshunder, men faktisk hele slekten i flere generasjoner skal ha gode showresultater å vise til. Og ikke bare skal de ha et godt ekseriør, men også kunne brukes til veldig mye, og jeg har funnet kenneler i utlandet som oppfyller disse kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg ser ikke bare på foreldrenes ekseriør, men hele slekten må ha gode resultater å vise til, også avkommende. Også selvsagt begge foreldrene. Begge foreldrene må være gode, for ellers er det stor sjanse for at det skal skje slik som med Cita (arver høyden til moren, blæ).

Og jeg vil oppnå mer på utstilling med min hund enn N uch, og da har virkelig de utenlandske oppdretterne mye å vise til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...