Gå til innhold
Hundesonen.no

Venter på bearded collie

Hønemor

Recommended Posts

Heisann!

Etter å ha vært fast leser på disse sidene i ganske lang tid fant jeg ut at det var på tide å registrere seg :frantics:

Bosatt i Tønsberg og har vært hundeeier sin 1985. Først en golden retriever, etter dette har det vært briard som har vært rasen! Har vært uten hund i drøye tre år nå. Er gift og har tre barn. Har nå endelig fått mannen med på hund i familien igjen og har bestemt oss for rasen bearded collie. Tror det vil passe litt bedre inn i en småbarnsfamilie enn det en briard vil gjøre, dessverre :whistle: Gleder oss masse og håper vi har gjort gode forberedelser.

Vi har vært på besøk hos oppdretter og om alt går etter planen får vi et lite bustetroll i februar/mars 2011 :)

Ad navnet mitt her inne, "hønemor", har det sin bakgrunn i at jeg et drøyt år fikk gleden av å ha høner i hagen. På vårt nye bosted er det litt tett mellom naboene, så hønseholdet har beklageligvis fått en pause. Men hønsehuset gir jeg ikke fra meg, nå fungerer det som sykkelbod til ungene! Forøvrig er jeg en skikkelig "hønemor" for egne barn, så navnet passer bra uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker selvsagt hønemoren velkommen hit og fram i lyset :frantics:.

... men beardis passe bedre enn briard ??? :whistle::) Jeg er hellig overbevist om at Hoffnarren her ville gledet seg stort over å ha små barn å leke seg med *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss veldig, og bilder skal selvsagt komme! Er det ikke slik at vi skal til Mølen utenfor Stavern til våren, med Willy, beardisvalp og et barn - eller hva Siri? Fotosafari :wub:

Vi venter på neste kull hos kennel Alistairs i Sverige. Egentlig ønsker jeg en sort tispe, men skal se vi ender opp med en brun hanne... Mao, har bestemt meg for at kjønn og farge ikke skal være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro - velkommen hit! Vi trenger flere beardiseiere her, ja.. Utvilsomt en herlig rase - morsom, glad, litt sær men utrolig full av liv!

Morsomme å trene med også - hvis man finner motivasjonsknappen deres (den finnes der inne i håret, et sted!)...

En super kennel dere har funnet også, de har mye virkelig flotte beardiser - både helse og utseende, i tillegg til å være veldig, veldig hyggelige selv også.

Bilder og oppdateringer mottas såklart gjerne!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig spennende med ny rase ja :wub: Flere alternativer har vært vurdert (jeg mener - må jo finne erstatning når vetorett er brukt på briard :wub: ). Men har liksom alltid kommet tilbake til bearded collie! Det er klart pelsen skremmer noe, men skal vel gå så lenge man bare har en? Og pels skal den jo ha, det er jo meningen at den skal vises frem på diverse utstillinger :wub:

Har som skrevet i tidligere innlegg vært på besøk hos Alistairs, meget hyggelig!

Så nå gjenstår bare ventetiden og spenningen på om det blir valper (det er jo bare ved "tjuvparringer" det alltid kommer valper...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss veldig, og bilder skal selvsagt komme! Er det ikke slik at vi skal til Mølen utenfor Stavern til våren, med Willy, beardisvalp og et barn - eller hva Siri? Fotosafari :wub:

Vi venter på neste kull hos kennel Alistairs i Sverige. Egentlig ønsker jeg en sort tispe, men skal se vi ender opp med en brun hanne... Mao, har bestemt meg for at kjønn og farge ikke skal være avgjørende.

Alistairs har flotte hunder ja. Vi treffes nok ringside etter hvert! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste tispe er fra Alistairs, Alistair's I Get A Kicki Out Of You (Kicki) og er en herlig tispe som kan brukes til det meste tror jeg. Begynte å trene lydighet med henne i våres og det går fint.. Må jobbe litt med kontakten, men når den er der, er hun helt med. Gleder meg til flere konkuranser med henne. Pen er hun også i utstillingsringen og ble NUCH rett etter fylte 2 år. Super hund. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig moro forum dette :wub:

Når det gjelder din Kicki - MollyC - så har jeg sett henne flere ganger. I tiden jeg har vært uten hund har jeg jo fått med meg noen utstillinger! Og har da fått med meg noen bedømmelser av bearded collie :wub: I tillegg har jeg jo vært på de fleste, om ikke alle, hjemmesider til norske bearded collie eiere. Så en viss oversikt får man jo...

Når det gjelder Tønsberg så er vi ganske så nyinflyttede her, flyttet hit i august. Men har faktisk bodd i Tønsberg for mange år siden, trente da i Tønsberg hundeklubb, agility med min briard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Jeg planlegger også beardisvalp :wub: , men det blir ikke før om ca ett år da. Vi må få lov til å følge valpen din her på sonen, med bilder og oppdateringer! Så slipper jeg å dø av valpesjuka :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig moro forum dette :wub:

Når det gjelder din Kicki - MollyC - så har jeg sett henne flere ganger. I tiden jeg har vært uten hund har jeg jo fått med meg noen utstillinger! Og har da fått med meg noen bedømmelser av bearded collie :wub: I tillegg har jeg jo vært på de fleste, om ikke alle, hjemmesider til norske bearded collie eiere. Så en viss oversikt får man jo...

Når det gjelder Tønsberg så er vi ganske så nyinflyttede her, flyttet hit i august. Men har faktisk bodd i Tønsberg for mange år siden, trente da i Tønsberg hundeklubb, agility med min briard.

Velkommen og gratulerer med "snart" valp! :wub:

Og flott og se flere Tønsbergensere, selv trener jeg også i Tønsberg Hundeklubb :wub:

Du får hyle når valpen er i hus og du trenger sosialisering, vi er ikke vanskelige å be :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nettet i går at forhåpentligvis far til vår neste valp ble 2 BIG ja ;)

Hvem ble BIM?

Følger altså med på både briard og beardis nå ;)

Og til dere fra Tønsberg, veldig hyggelig at dere vil bidra til sosialisering når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...