Gå til innhold
Hundesonen.no

få valpen husrein;)

cathrine26

Recommended Posts

Tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet..

Følg med som en hauk på hver bevegelse valpen gjør, hvis den er på vei til å sette seg i tissestilling er det bare å løfte den opp, halen mellom beina og bære den ut.. Ros masse og sørg for at valpen forstår at det er fantastisk bra å gjøre det ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være skummelt å tisse på et nytt sted, mange valper vil ikke sette igjen lukten sin mer enn nødvendig..

Gå da gjerne på samme sted som valpen tisset sist, det hender det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene mine får gå løse, men ikke over hele huset, kun innen synsfeltet mitt slik at jeg kan følge med hele tiden. Men jeg prøver helst og komme de i forkjøpet. Jeg bruker og legge opp dagene slik at når vi er inne så sover valpen mest mulig, da er det lett og bare ta den med ut så fort den våkner. Går man en liten runde med det samme så er sannsynligheten stor for at den sovner når den kommer inn igjen. Ellers så er det vanlig at valper ikke tisser på ukjente plasser så det er nok bedre og ha en fast tisseplass i nærheten av huset hvor du kan ta den med når du går ut. Jeg gir alltid ros når valpene gjør fra seg ute, slik at de lettere forstår at det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha taalmodighet! Dette har vel saa mye med modning aa gjoere som med trening! Mange merker ofte en markert bedring rundt 4 mnd naar det gjelder renslighetstrening.

Bare merk deg at uke for uke, saa vil det bli litt bedre. Valpen begynner aa skjoenne konseptet med do ute bedre, og saa blir blaerekapasiteten bedre ogsaa. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er slik vi gjør det nå:rolleyes2: men virker som han holder seg når vi er på tur, for med engang han kommer inn tisser han:) men men bare ha tålmodighet skjønner jeg;)

Da får du bare være ute lenger :lol:

Du er jo heldig og har valp nå i en periode hvor man faktisk kan være ute endel, selvom det er valp. Selv fikk jeg valp på vinteren akkurat idet temperaturen var nådd en god del minus.

Så jeg ville bare oppholdt meg mye ute, og vært inne når valpen er trøtt, sånn at den sover der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er slik vi gjør det nå:rolleyes2: men virker som han holder seg når vi er på tur, for med engang han kommer inn tisser han:) men men bare ha tålmodighet skjønner jeg;)

Vent litt ute før dere går inn, kanskje tisser han da. Hvis ikke, så går dere inn (helt inn i stua f.eks) uten å kle av dere, og så rett ut igjen. Da har han blitt lurt til å slappe av, og vil sannsynligvis tisse ute. Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en avis og legg i litt tiss og legg den ut i hagen ved inngangen. Da kjenner den igjen litt av lukten utendørs. Si tisstisstiss, og belønn og vær glad når den tisser ute. Hvis den tisser inne, ta den rett ut i hagen, selv om den er ferdig tisset inne. Bruk gode vaskemidlet på gulvet inne. Ta den ut ofte. Etter lek, måltid og søvn. Bare gå mye ut med den. Vær tålmodig. Uhell vil skje. Ikke gjør noe hvis det skjer. Bare pass bedre på.

Med denne oppskriften har begge mine valper lett lært seg å bli husrene. Selv på kaldeste vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...