Gå til innhold
Hundesonen.no

Onepiece/kosedress i barnehage


SiriEveline

  

49 stemmer

  1. 1. Burde det eksistere et forbud eller ikke?

    • Forbud
      19
    • Ikke forbud
      30


Recommended Posts

JEG hadde nok blitt mer bekymra om barnehagepersonellet stilte opp i "finklær" som overhodet ikke passer inn i en barnehagesetting, enn at noen av personalet hadde på seg Teletubbydress... Det handler jo til syvende og sist hva som passer til enhver jobb, og jeg kan vel ikke for mitt bare liv se hva som er galt med en OnePiece (at den ser idiotisk ut på voksne mennesker er så sin sak, men det er det mye annet som gjør også - JEG synes det er langt verre med dem som går med magen bar, ikke fordi jeg er prippen, men fordi det i norsk klima ikke passer å gå særlig naken annet enn midt på sommeren).

Jeg ville nok satt mest pris på at folk i en barnehage kledde seg praktisk og smart, enn at det skal se så bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Men jeg skjønner jo klart hvorfor dette forbudet er kommet, da det er så mange som misliker OnePiecen sååå sterkt så er det nok endel av dem på jobben også.. uff jeg må vel snart slutte for det er også endel som ikke liker tatoveringer.. og fortsetter det slik, så blir det nok forbud mot det også.

Fritt land? Neida!

Det er mange jobber det er kleskoder og/eller uniformer på, så skal man argumentere like barnslig som du gjør nå, så burde de jo få velge hva de vil jobbe i selv. Hvorfor kan ikke politi gå i onepiece, liksom? Eller sykepleiere og leger? Eller tollere? Det er jo tross alt et fritt land?

Synes det er litt merkelig å se at folk så lett og villig innrømmer at de dømmer folks seriøsitet (hva nå det er) etter KLÆRNE til andre, jeg. Joda, jeg er absolutt ikke så naiv at jeg ikke trodde det forekom, men derifra til å se at folk synes det er SÅ greit å diskriminere folk på grunnlag av noe så dumt hadde jeg ikke ventet.

Kanskje ikke så merkelig å trekke parallellen til resten av samfunnet, da - som så villig vekk ønsker å forby alt som ikke passer inn i sin egen norm for hva som er "pent". Håper virkelig ikke at politikerne i dette landet med sine millionlønninger og gaver fra ennå rikere folk skal noensinne få lov til å diktere hva vi skal ha på oss.

Susanne

(unntak: beskyttelsesklær/utstyr og uniformer, selvsagt. Dette har helt andre årsaker til å måtte lovbestemmes enn f.eks. barnehageansatte)

Det kan umulig være noen overraskelse at førsteinntrykk har noe å si? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange jobber det er kleskoder og/eller uniformer på, så skal man argumentere like barnslig som du gjør nå, så burde de jo få velge hva de vil jobbe i selv. Hvorfor kan ikke politi gå i onepiece, liksom? Eller sykepleiere og leger? Eller tollere? Det er jo tross alt et fritt land?

Det kan umulig være noen overraskelse at førsteinntrykk har noe å si? :icon_confused:

Det var ment ironisk, herregud, det vet du da vel innen nå. Har jo flere ganger sagt at jeg ikke bryr meg om forbudet, annet enn at jeg ønsker litt bedre grunnlag enn, det ser ikke fint ut.

Alle vet at førsteinntrykk har noe å si, men når jeg etter en måneds tid har blitt kjent med foreldre og vist hva jeg er god for så burde det ikke ha mye å si at jeg har på en dress en dag i blant.

Og når det kommer til evt. checkups fra rådmann osv. tja, da er jo sjansen like stor for at de kommer en dag noen har på onepiece, som at det er en dag med masse sykdom og generelt kaos!

Og ærlig talt, dere som misliker onepiecen, klarer dere ikke å se humoren i det? Jeg hadde ledd om jeg så noen som var utrolig rart kledd (f.eks. denne teletubbydrakten) ikke ment at denne personen var useriøs.

Si at jeg skulle dukke opp i lydighetsringen i et utrolig rart antrekk, f.eks. rosa sånn løpedress med sorte prikker.. ja folk hadde nok ledd og syntes det så snålt ut. Men man hadde da vel med en gang tenkt at denne personen er useriøs og skal bare inn i ringen for p drite seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overrasket over hvor mange som ikke bruker joggebukser utendørs jeg :):lol: Dette er et plagg jeg bruker hver dag, i tillegg til vanlig arbeidsbukse og ridebukse. Olabukse er noe jeg bruker til pent, MAX 2 ganger i mnd :D og er ikke et plagg jeg trives i og føler meg vel i. Når jeg vikarierte i barnehage gikk jeg i joggebukse HVER dag og var fler som gjorde det :icon_confused:

Syntes folk kan gå i hva de vil. Såklart finnes det jobber som krever uniformer, og da kommer man ikke i one piece eller joggebukse, som flyvertinner osv :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment ironisk, herregud, det vet du da vel innen nå. Har jo flere ganger sagt at jeg ikke bryr meg om forbudet, annet enn at jeg ønsker litt bedre grunnlag enn, det ser ikke fint ut.

Alle vet at førsteinntrykk har noe å si, men når jeg etter en måneds tid har blitt kjent med foreldre og vist hva jeg er god for så burde det ikke ha mye å si at jeg har på en dress en dag i blant.

Og når det kommer til evt. checkups fra rådmann osv. tja, da er jo sjansen like stor for at de kommer en dag noen har på onepiece, som at det er en dag med masse sykdom og generelt kaos!

Og ærlig talt, dere som misliker onepiecen, klarer dere ikke å se humoren i det? Jeg hadde ledd om jeg så noen som var utrolig rart kledd (f.eks. denne teletubbydrakten) ikke ment at denne personen var useriøs.

Si at jeg skulle dukke opp i lydighetsringen i et utrolig rart antrekk, f.eks. rosa sånn løpedress med sorte prikker.. ja folk hadde nok ledd og syntes det så snålt ut. Men man hadde da vel med en gang tenkt at denne personen er useriøs og skal bare inn i ringen for p drite seg ut.

Alle dømmer og blir bedømt bl.a. for de klærne man bruker, det er liksom ikke noe å diskutere. Når jeg stiller mine hunder f.eks, så tipper jeg at folk rundt ringen ville sett rart på meg om jeg kom i kort-kort miniskjørt, utringet bluse og 20 cm høye heler (at jeg ikke kunne løpt med hundene mine i sånn outfit, bryr vi oss ikke noe om nå). Hvis jeg går på byen i det antrekket derimot, så ville jeg ikke fått like mange rare blikk, sant? Så det er jo noe med hva man velger å ha på seg i hvilke settinger.

Og la oss nå for moro skyld si at jeg alltid stilte mine hunder i slut-antrekk, og det var bare i de settingene dere så meg, så ville dere ikke tenkt at jeg bruker flere helger på å trene mine hunder, eller figurere på mentaltester, enn jeg gjør i en utstillingsring? Dere ville ikke tenkt tanken på at jeg er mer opptatt av den mentale biten på bikkja enn jeg er på det eksteriøret, sant..? Så big freaking surprise - folk blir dømt pga det de kler på seg..

Hva folk har på seg privat, er meg revnende likegyldig - og med privat så mener jeg på fritiden sin, enten de er hjemme eller på butikken eller whatever, og om jeg hadde hatt en brist i dømmekraften og kjøpt meg onepiece, hadde jeg hatt null problemer med å dra i butikken med det selv. Men på jobb - mulig jeg er gammeldags, men da kan man godt kle seg i noe annet enn kosebukse altså. Og som før nevnt, barnehagepersonalet i samtlige barnehager mine barn har gått i, må ha vært ekstraordinære, som har klart å leke med unger selv om de har på seg olabukse og genser. Jeg klarer bare ikke helt å se for meg at onepiece er så innmari praktisk når man jobber i barnehage at man MÅ bruke det der - snarere tvert i mot, som en annen påpekte tidligere, da må du jo plutselig skifte hele antrekket da, om du skulle klare å få noe søl på deg.

Jeg har møtt folk ute på byen i onepiece, og jeg har ikke tenkt noe fra eller til om seriøsiteten til disse, men jeg har jo lurt på om de i det hele tatt har speil i huset - men det gjelder forsåvidt for flere enn disse wannabe-teletubbiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit å kle seg i hva som helst på jobb. Det er helt vanlig med en mer eller mindre streng kleskode. Grunnen til at det er nødvendig med kleskoder, er at enkelte ansatte ikke forstår hvordan man kler seg, sånn helt av seg selv. Som offentlig ansatt skal man alltid kunne representere arbeidsgiver, bli kalt inn på møter med barnevern, ledelsen, PPT, foreldre etc, uten at det man har på seg, skaper unødig oppmerksomhet. Er det kjempevarmt om sommeren, er piratbukse og singlet greit. Viser man en kjempekløft, eller halve stringtrusa, er det ikke greit. Forvokst babytøy (onepiece) er jo ikke vulgært eller støtende på den måten, men er vel egentlig et afterski plagg og ikke riktig å bruke på noen annen jobb enn i en bar i Hemsedal. Vis litt respekt for deg selv og din arbeidsplass og kle deg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke glidelås i skrittet på alle? Eller tenker du hele veien rundt til rumpa?

Hihi, sorry...det var bare en spøk...mente så man kunne gå på do enkelt :hmm:

Forresten er jeg helt enig med deg at folk må få gå kledd akkurat slik de vil på butikken eller på tur med bikkja uten at folk skal rope opp om det. Jeg har inntrykk av at de fleste snakker mer om hva som er akseptabelt på jobb, spesielt når man jobber med andre mennesker. One piece er sikkert et praktisk plagg til barnehagebruk, hva vet jeg. Jeg ser ikke ned på dem som velger det på fritiden. Jeg bare ler litt :icon_confused: Hadde derimot sjefen min dukket opp med det, hadde jeg nok ikke trodd mine egne øyne...og håpet det var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb i bhg går jeg i det som passer meg den dagen, og om min sjef hadde forbydd meg i å gå i onepiece så hadde jeg ledd meg i hjel. Vi får ikke lov til å gå med magen bar eller kortkorte skjørt og shorts.

På jobb i bhg bruker man tights, joggebukse, strechbukser eller annet lignende. Mye og behagelige klær altså. Og dongeri innebefattes ikke her.

En annen sak er at donegeribukser ofte er dyre og det er stor slitasje på klærne i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er fryktelig glad for at jeg jobber med folk som ser ut til å være mer avslappet i forhold til klær enn endel her inne. For meg er det viktigst at klærne er komfortable og greie å jobbe i, samt at det ikke er så farlig om de blir skitten eller ødelagt, hvordan det ser ut bryr meg svært lite, så jeg går somregel i joggebukse, har ikke vært borti at noen har problemer med det, de ser vel heller på arbeidet jeg gjør, istedenfor å dømme meg utifra klærne jeg går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2-delt mening på dette. I en vanlig barnehage ville jeg sagt at det ikke sømmer seg i henhold til klesvalget, men i en friluftsbarnehage/gruppe kan jeg se det praktiske. En onepiece er veldig lett å skifte av og på ihnt vintertøy, regntøy osv. Men som oftest i slike grupper tilbringer man jo hele dagen ute, så når man først skal inn og for så gå ut igjen hadde det jo vært en lett løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jobber jeg i barnehage, og det hender jeg har onepiecen på meg...samme med flere av de andre ansatte (også førskolelærerene) og selvfølgelig også barna! Det er et behagelig plagg som passer ypperlig i en slik jobb! Man er avhengig av å kunne bevege seg litt fritt, sitter mye på gulvet, herjer og tuller endel... (det er selvfølgelig ikke det eneste vi gjør, men det regner jeg med dere vet) Vi er på jobb FOR barna, og skal være til stede og sammen med dem gjennom hele barnehagedagen!

Jeg trapper ikke opp i onepiece første dag av nytt barnehageår, men foreldrene blir kjent med oss og vår kompetanse etterhvert... At jeg nå ettervhert har kommet i onepiece har jeg kun fått positive tilbakemeldinger på... Jeg er like fult kompetansen til en førskolelærerstudent uansett! :icon_confused:

Så de som har barna hos oss vet at min kompetanse er den samme uansett om jeg har onepiece, olabukse eller tunika...

Et forbud hadde rett og slett blitt for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette med joggebukse, jeg skrev at jeg aldri viser meg offentlig i det. Men det er fordi JEG ikke føler meg vel i det, ikke fordi jeg må pynte meg (jeg bruker ALDRI sminke. bla). Jeg synes det er helt greit at andre går i det, og jeg er egentlig litt misunnelig, for jeg skulle jo ønske jeg også hadde følt at jeg kunne gå i det. Men jeg føler meg altså mer vel i jeans. Så det.

Enig i at forbud av onepiece blir litt dumt, det er ett fritt land. Men som sagt, jeg hadde nok fohåndsdømt personalet i barnehagen til mitt imaginære barn om de hadde gått i onepiece, for det er et skikkelig useriøst fjortisplagg.

*liste seg ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er at donegeribukser ofte er dyre og det er stor slitasje på klærne i bhg.

Tja.. Onepiece er vel ikke akkurat superbillig det heller, er det vel? De koster vel mer 500 kr og mer, stort sett, og det er ikke noe billigere enn dongeribukser, snarere tvert i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb i bhg går jeg i det som passer meg den dagen, og om min sjef hadde forbydd meg i å gå i onepiece så hadde jeg ledd meg i hjel. Vi får ikke lov til å gå med magen bar eller kortkorte skjørt og shorts.

På jobb i bhg bruker man tights, joggebukse, strechbukser eller annet lignende. Mye og behagelige klær altså. Og dongeri innebefattes ikke her.

En annen sak er at donegeribukser ofte er dyre og det er stor slitasje på klærne i bhg.

Det er nettopp det man gjør.. selv går det mest i tights og lange singletter (over rumpa) og gensere.

Dongeri ønsker jeg ikke å bruke, men nå har jeg i tillegg innsett at det kanskje er fordi jeg ikke føler meg så fryktelig vel i det. Da føler jeg meg mer behagelig i en onepiece.

Selv jobber jeg i barnehage, og det hender jeg har onepiecen på meg...samme med flere av de andre ansatte (også førskolelærerene) og selvfølgelig også barna! Det er et behagelig plagg som passer ypperlig i en slik jobb! Man er avhengig av å kunne bevege seg litt fritt, sitter mye på gulvet, herjer og tuller endel... (det er selvfølgelig ikke det eneste vi gjør, men det regner jeg med dere vet) Vi er på jobb FOR barna, og skal være til stede og sammen med dem gjennom hele barnehagedagen!

Jeg trapper ikke opp i onepiece første dag av nytt barnehageår, men foreldrene blir kjent med oss og vår kompetanse etterhvert... At jeg nå ettervhert har kommet i onepiece har jeg kun fått positive tilbakemeldinger på... Jeg er like fult kompetansen til en førskolelærerstudent uansett! :P

Så de som har barna hos oss vet at min kompetanse er den samme uansett om jeg har onepiece, olabukse eller tunika...

Et forbud hadde rett og slett blitt for dumt!

Så bra! Det er ikke bare oss som kan finne på å ta på seg onepiece en gang iblant.

Tja.. Onepiece er vel ikke akkurat superbillig det heller, er det vel? De koster vel mer 500 kr og mer, stort sett, og det er ikke noe billigere enn dongeribukser, snarere tvert i mot?

Betalte vel 200kr sist.. og jeg finner sjeldent ordentlig gode dongeribukser som passer ordentlig til under 500kr. Altså, hvis jeg skal ha olabukse så ser jeg ikke på prislappen, men prøver i vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg skrev harems bukser, så mente jeg ikke sånne kjempe løse med skrevet nedpå knærne :P men på jobben min, så tror jeg de fleste av jentene er støttespillere til Cubus.. Det er i hvertfall veldig mange som går rundt i slike bukser.. Myke, behagelige, og koster 149 kr på Cubus :D

http://cubus.com/Global/Cubus/Collection/100111_WOMAN_CU/21600521_VISCOSE-LOOSE-PANT_GREY-MELANGE_TROUSERS_S.png.download

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onepiece er en merkevare og koster vel rundt 1500 kroner. Kosedress er en etterlikning og koster en brøkdel rundt på billigkjedene. Det der med slitasje er forresten ikke noe argument. Denim er jo nettopp et stoff som opprinneig ble brukt til å lage slitestrekt arbeidstøy i USA en plass. Men altså, sånn helt personlig synes jeg folk kan kle seg ut som fargerike mummitroll, eller hva de vil på jobb, men det er i mine øyne lite profesjonellt. Kjempesparkebukser er ikke jobbeantrekk, sier denne SGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...altså, jeg kan godt forstå forbudet jeg - hva slags forbilder er man når man kommer på jobb og ser ut som om man har drept barnas tv-helter, flådd dem og tatt på seg skinnet?

Onepiece ser ut som flådde teletubbies - og jeg synes i grunnen at teletubbiene kan få beholder skinnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg skrev harems bukser, så mente jeg ikke sånne kjempe løse med skrevet nedpå knærne :P men på jobben min, så tror jeg de fleste av jentene er støttespillere til Cubus.. Det er i hvertfall veldig mange som går rundt i slike bukser.. Myke, behagelige, og koster 149 kr på Cubus :D

http://cubus.com/Global/Cubus/Collection/100111_WOMAN_CU/21600521_VISCOSE-LOOSE-PANT_GREY-MELANGE_TROUSERS_S.png.download

Det der er på ingen måte haremsbukse, ikke i mine øyne. Det er et godt eksempel på en joggebukse (av mer yogatypen) som passer utmerket i barnehage.

Selv har jeg vurdert å anskaffe et par slike, men har ikke funnet noen som passer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er på ingen måte haremsbukse, ikke i mine øyne. Det er et godt eksempel på en joggebukse (av mer yogatypen) som passer utmerket i barnehage.

Selv har jeg vurdert å anskaffe et par slike, men har ikke funnet noen som passer godt.

Ok da :P Trodde det het haremsbukse jeg :D Men ja de er kjempe gode å bruke på jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da :( Trodde det het haremsbukse jeg :D Men ja de er kjempe gode å bruke på jobb :P

Helt forståelig, var ikke mening å svare så skarpt, men sånne bukser som du la ut der syntes jeg faktisk er fine, og vi er vel begge enige og sikkert flere her, om at de egner seg godt til barnehagebruk :D

Her har vi en skikkelig haremsbukse:

haremsbukse.JPG

Og sånne kunne jeg ikke gått i, heller onepiece/kosedress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er drøyt med forbud, det må jeg si! Da bør man i samme slengen forby joggebukser og! Og varmedresser, ikke minst! Da jeg jobbet i barnehage gikk det kun i myke, bøyelige klær, dvs. joggebukser (de litt finere typene, dansebukser og sånt), tights med løse lange kjoler over og så videre. Som regel ble det joggebukse. Så mye som vi var nede på gulvet og lekte med ungene (på magen på gulvet mens man er kålorm f.eks), så hadde det for meg blitt umulig med f.eks olabukse. De sklir ned bak synes jeg, og jeg er IKKE komfortabel med å vise undertøyet mitt på jobb! Hadde jeg vært forelder i en barnehage hvor personalet brukte onepiece hadde jeg tenkt at det var godt de kledde på seg klær de virkelig kunne leke med ungene i! Hadde de derimot gått i trange olabukser eller lignende, hadde jeg vært mye mer skeptisk ... Må jeg innrømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage var det ingen av de ansatte som herjet med ungene eller lå på gulvet og vrei seg.. :icon_clapping: Vi beveget oss som normale folk, og oppførte oss som voksne. Vi oppfordret barna til å leke og samhandle seg imellom, uten alt for mye innblanding av oss voksne. Vanlige klær med vanlig passform og komfort funket fett, det.. Jeg jobbet på både småbarnsavdeling og på storbarnsavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i barnehagen jeg jobbet gjorde vi begge deler! Veldig små barn har ikke alltid forutsetningene til stede for å klare å leke sammen uten "hjelp" og styring fra en utenifra. De gangene vi var med i leken fikk vi samlet ungene på en fin måte, også de som hadde problemer med samhandling med andre. Selvsagt skal ikke voksne styre all lek, men vi hadde iallefall som mål at de voksne aktivt skulle delta i lek og ikke bare stå og snakke med hverandre/observere ungene. Dette gjaldt både ute og inne, og derfor brukte jeg varmedress ute ... Ærlig talt kan jeg ikke se den store forskjellen ... Ville aldri brukt onepiece selv, for det ser ikke bra ut, men synes et forbud er rimelig sært også. SÅ mye bedre er det ikke med joggebukse, liksom;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...