Gå til innhold
Hundesonen.no

Q&A: En valpeeier stiller banale spørsmål


Kitano

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Bør disse være tilgjengelige for ham hele tiden, eller distribueres ved behov? Jeg ser nemlig at mange peker på leker som blir liggende rundt omkring som årsaken til hyperaktivitet/bjeffing/overstimulering.

Jeg har alltid hatt tyggebein i oksehud(?) liggende til mine hunder og og også leker som f.eks. tyggebein i tøy. (MEN jeg vet at Mari her inne har hatt fryktelig lei opplevelse med tyggebein i tøy som måtte fjernes ved operasjon.) Har aldri opplevd hyperaktivitet/bjeffing/overstimulering eller hørt om andre med denne erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hunder som valpen din kan leke med: På canis sitt valpekurs så får valpene leke med hverandre etter endt kurskveld.

Ja vet, ser veldig frem til det, men kurset er ikke før om rundt 40 dager, altså når valpen er 3 måneder. Er det ikke en fordel å la ham møte veljusterte hunder før dette? Tenkte å høre her inne også etterhvert, med hundeeiere i trøndelagsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet, ser veldig frem til det, men kurset er ikke før om rundt 40 dager, altså når valpen er 3 måneder. Er det ikke en fordel å la ham møte veljusterte hunder før dette? Tenkte å høre her inne også etterhvert, med hundeeiere i trøndelagsområdet.

Vi hilste ikke på noen andre hunder før valpetreff og valpekurs begynte og da hadde Fredrik fått sin 3 måneders vaksine. Men skjønner kordan du tenker, eg og var veldig opptatt av å få valpen sosialisert med "riktige" hunder av forskjellig strørrelse og kjønn osv. Stiller gjerne opp med min gutt, men det får vente til din er stor nok til å tåle en trøkk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør disse være tilgjengelige for ham hele tiden, eller distribueres ved behov? Jeg ser nemlig at mange peker på leker som blir liggende rundt omkring som årsaken til hyperaktivitet/bjeffing/overstimulering.

Når du har ham under oppsyn, ellers kan det fort hende at noe setter seg fast i halsen. En av våre hunder greide ikke å slappe av når han hadde leker tilgjengelig, men tyggebein gikk greit. Etter hvert som de blir eldre, har jeg kun tyggebein tilgjengelig innimellom ellers ingen leker. Du får bare se det an på valpen din, om han er typen til å gire seg opp av det, får du bare ta det bort. Ellers er det fint å gi ham tyggbein med jevne mellomrom slik at han får bukt med kløingen i tennene/gummene.

Så bra at han roer seg ned ved at du holder ham :lol: Trivelig måte å roe ned hunder på, det :lol:

Angående parkeringshall, så ville jeg fortsatt vært forsiktig med det.... folk som ikke har hunder kan bli sure for litt av hvert... :D Etter hvert som du går ut med ham og på ulike steder, så vil han lære seg å gjøre fra seg der også. Det er en fase helt i starten av valpeperioden hvor de diskriminerer litt på hvor de vil gjøre i fra seg, men min erfaring er at så lenge de får opplevd ulike miljøer, så går det der seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående parkeringshall, så ville jeg fortsatt vært forsiktig med det.... folk som ikke har hunder kan bli sure for litt av hvert... :lol:

Ærlig talt så skjønner jeg folk på akkurat dette.

Jeg var ikke særlig glad i de som lot bikkjene tisse i garasjen(borettslag med fellesgarasje) der jeg bodde før.

I et lukket område som en garasje/parkeringshall kan det faktisk begynne å lukte etterhvert. Jeg vet ikke med andre, men pisslukt har aldri vært en av mine favoritter hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det?

Strupebånd heter det vel.

Angående parkeringshuset så er det gedigent og åpent, dvs at det ikke har vegger men sprinkler. Dessuten ligger det ved sjøen. 100% umulig at valpetiss endrer lukten der. Alternativet på korte doturer er like utenfor inngangspartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Kan legge til at jeg aller helst ville sovet med valpen i samme store seng, men fordi det tydeligvis skaper seperasjonsangst (noe vi ser i bl.a. denne tråden) vil jeg vente til valpen er eldre og tryggere før jeg fjerne den siste grenen

Heia kjappis! Da kan jeg legge til at det er helt OK for Gry om hunden ligger i samme seng som deg, hvis den lærer seg til at det bare er lov når den får lov. Dvs Learntoearn/nothingsinlifeisfree brukes som "design" rundt oppdragelsen. dvs:setter seg og venter ved sengen til du sier "opp". (Legger den seg da attpåtil med rumpa mot deg ved føttene dine, er alt i sin skjønneste orden når det gjelder "hvemsomersjefen". - angsten også.)

Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Det blir nok ikke før til kulda kommer, for leiligheten min er sykt varm, noe valpen kompenserer for ved å ligge pladask på parketten ved ytterdøren.

Når det gjelder bånd og hvor hunden skal gå sier "alle" venstresiden, men i 100% positiv hverdagslydighet sier at det viktigste er å ha hunden på den siden lengst borte fra trafikk o.l. Hva sier dere til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående parkeringshuset så er det gedigent og åpent, dvs at det ikke har vegger men sprinkler. Dessuten ligger det ved sjøen. 100% umulig at valpetiss endrer lukten der. Alternativet på korte doturer er like utenfor inngangspartiet.

Valpetiss fra bittesmå (altså veldig unge) valper lukter ikke stort, men etterhvert vil det utvikle seg til å bli temmelig intens lukt av dette tisset, OGSÅ i et åpent parkeringshus nært sjøen. Selv i hagen utendørs lukter det fort av tisset dersom det ikke har regnet på et par dager.

Når det gjelder bånd og hvor hunden skal gå sier "alle" venstresiden, men i 100% positiv hverdagslydighet sier at det viktigste er å ha hunden på den siden lengst borte fra trafikk o.l. Hva sier dere til dette?

Lengst borte fra trafikken når man går langs vei betyr venstre side - for vi går jo ikke på høyre side av vegen, gjør vi vel :lol: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fine svar her, og får sikkert flere. Vil bare kommentere ang å ha hunden i senge og seperasjonsangst; jeg har ikke hørt om det før, og begge mine to hunder har fått sove i sengen med meg om de vil det, uten at det har bidratt til seperasjonsangst på noen måte. En normalt mentalt frisk hund utvikler da vel ikke seperasjonsangst fordi den får sove i sengen?? Hvis noen vil motsi meg på det, så er jeg veldig åpen for nye læring altså, men jeg synes det høres veldig merkelig ut. Og jeg synes det er nettopp de første nettene, når valpen har flyttet fra familien sin og alt som er trygt, at den trenger å få være nær ny(e) eier(e).

Du har helt rett, en hund utvikler ikke seperasjonsangst av å få ligge i sengen :lol:

Det er kun når man har problemet, og man har fått 'diagnosen' hypertilknytning at det kan være lurt å kutte ut å sove i sengen for en periode.

Fordi har hunden hypertilknytning til en person bør man jobbe med at hunden skal klare seg bedre uten denne, og få økt selvtillit på egen hånd :lol:

Hvis man har en hund med sep.angst så kan det jo og være et stort førstesteg at hunden mestrer å sove i stuen alene, istedet for i sengen.

Må legge til for egen del at jeg ikke har fulgt rådet selv i så veldig stor grad, da jeg hadde en traumatisk opplevelse med hund som fikk magedreining på natten og måtte avlives neste morgen. Derfor lovet jeg meg selv å alltid ha kommende hunder på soverommet, så jeg ville ha større sannsynlighet for å våkne om de blir syke. Det veier for meg tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor bygningen og i et godt stykke, må jeg faktisk gå på høyre side av veien. Det er derfor det kan bli litt vanskelig å lære ham å gå på venstresiden.

Nå som jeg har mer fokus på at han skal lære seg å gjøre fra seg i bånd, tar jeg ham med ut og litt bort. Det var i utgangspunktet aldri planen å la ham gjøre fra seg i parkeringshuset, men nå helt i begynnelsen er det en cheat for å gjøre ham stueren kjappere. Men det tok ikke mange dagene før jeg som regel enkelt ser når han må på do. Han har bare en tendens til å glemme det selv når vi drar ut :lol:

Bare for å nevne det så lukter det vaskemiddelet som er ment på hundetiss, heeeeeeelt horribelt. Det jeg har kjøpt ihvertfall. Så det vil jeg helst unngå å bruke.



  • Valper bjeffer, min også. Det skjer stort sett alltid når han leker med noe og jeg ser at han har det gøy. Ønsker selvsagt ikke at han skal bjeffe, men regner med han vokser lekebjeffingen av seg. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle vokser lekebjeffingen fra seg, nei :lol: Jeg ville ikke ha tillatt det i det hele tatt. Det kan også fort utvikle seg til at han bjeffer i andre stressede situasjoner.

Angående hvilken side hunden skal gå på: lær den å gå på begge. Jeg har alltid hundene lengst vekk fra trafikken (om det så betyr at de må gå på høyre side), men vi trener lydighet og det har aldri vært et problem å få de til å gå på venstre side (jeg går også lydighet med de på høyre side i blant slik at de får strekt ut den andre siden av nakkemuskulaturen i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme å gjøre det for meg, virker som du er gira :-)

Huh? Gira?

Jeg bare så at enkelte uttrykte bekymring for lukten i parkeringshuset, og foreslo derfor noe som kan avhjelpe dette :icon_confused:

Du får selv avgjøre om det har noe for seg å spyle vekk hundetisset med en bøtte vann i ny og ne :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle vokser lekebjeffingen fra seg, nei :icon_confused: Jeg ville ikke ha tillatt det i det hele tatt. Det kan også fort utvikle seg til at han bjeffer i andre stressede situasjoner.

Problemet er bare at jeg ikke vet helt hvordan jeg ikke skal tillate bjeffing uten å gi en straff. For en konsekvens som å ta fra leke eller fjerne ham fra situasjonen, hjelper ikke. Og nå hjelper det ikke å ta ham på fanget heller. Han bjeffer utrolig lite, mest under lek, men jeg tar gjerne i mot tips :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at jeg ikke vet helt hvordan jeg ikke skal tillate bjeffing uten å gi en straff. For en konsekvens som å ta fra leke eller fjerne ham fra situasjonen, hjelper ikke. Og nå hjelper det ikke å ta ham på fanget heller. Han bjeffer utrolig lite, mest under lek, men jeg tar gjerne i mot tips :icon_confused:

Ad fjerne fra situasjonen: Har du tenkt på at DU kan fjerne deg fra situasjonen/valpen? (hvis du altså har plass til å gå noen skritt fra hunden og eventuelt fjerne blikke , i den leiligheten din?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at buret er veldig chill for valpen. Og jeg, som i utgangspunktet ikke er kjempefan av bur, ser hvor nyttig burbruk kan være for å få valpen til å roe seg. Så lenge assosiasjonene til buret er korrekte, vel å merke. Jeg tok nettopp gutten ut av buret etter noen minutter og han kom og la seg under sofaen. Han er mer ensom der enn i buret. I min verden faller utrolig mange antibur-argumenter i grus. Det lukter veldig holier-than-thy-holdning, men så er jeg også en uerfaren eier. Hvem vet :icon_confused:

Det jeg sliter litt med nå er hvordan jeg skal kombinere roligtrening og dotrening. For det er et leven uten like utenfor bygget mitt, noe som gjør at han blir gira.

Og så et spørsmål:

  • Det her med negativ straff (positiv trening) er egentlig et litt diffust begrep. Å fjerne hunden fra situasjonen er et typisk eksempel på NS. Så når hunden sitter ved siden av meg og begynner å bite på gardinene, vil det være NS å ta tak i halsbåndet og bare føre ham bort en liten meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog et lite spørsmål til, som jeg har tenkt mer enn litt på:



  • Når man trener på å tisse ute, er det allmennkjent at man skal rose hunden som gjør fra seg. Min erfaring er at dette kanskje stresser hunden litt? Jeg har testet ut flere ting, alt fra klapping, til muntlig ros og til klikker + godbit. Det virker som om han gjør seg ferdig før han faktisk er ferdig. Kan det stemme? I dag har eksempelvis vært den dagen jeg har rost mest, men også den tyngste dagen mtp renslighet. Etter morgenturen, gjorde han fra seg, stealth-style, tre ganger inne. Det var uten å ha lekt, sovet eller spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...