Gå til innhold
Hundesonen.no

Planer om flere hunder?


charlotte

Recommended Posts

Har dere planer om flere hunder? Fortell :cry: Jeg vet at Astrid skal ha en papillon, Sheriff venter en aussie valp..

Selv har jeg hatt mye rare planer det siste halve året, om alt fra ny jaktlabbe-import, jaktgolden, aussie og siberian. Til søndagen henter vi en chihuahua hannhund, han kommer til å være Andreas's sin hund på samme måte som Lisa er min. Vi bor under samme tak og gjør alt mulig sammen, men vi er enige om at det er hans hund. Han trener chi'en, jeg trener Lisa, noen ganger kombinerer vi det.

Etter grundig ettertanke har jeg bestemt meg for aussie som min hund nr 2, som er en fantastisk brukshund på alle mulige måter og kan kombineres med et godt eksteriør. Så flere jaktlabber blir det ikke før Lisa evt skal ha kull en gang i fremtiden, det er snakk om 1,5-2 år til. Innen den tid er jeg klar for en hund til, og jeg vil ha en aussie. Nå er jeg frelst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Har dere planer om flere hunder? Fortell :cry: Jeg vet at Astrid skal ha en papillon, Sheriff venter en aussie valp..

Selv har jeg hatt mye rare planer det siste halve året, om alt fra ny jaktlabbe-import, jaktgolden, aussie og siberian. Til søndagen henter vi en chihuahua hannhund, han kommer til å være Andreas's sin hund på samme måte som Lisa er min. Vi bor under samme tak og gjør alt mulig sammen, men vi er enige om at det er hans hund. Han trener chi'en, jeg trener Lisa, noen ganger kombinerer vi det.

Etter grundig ettertanke har jeg bestemt meg for aussie som min hund nr 2, som er en fantastisk brukshund på alle mulige måter og kan kombineres med et godt eksteriør. Så flere jaktlabber blir det ikke før Lisa evt skal ha kull en gang i fremtiden, det er snakk om 1,5-2 år til. Innen den tid er jeg klar for en hund til, og jeg vil ha en aussie. Nå er jeg frelst!

jeg sier bare lykke til med å finne bruks aussie... det går ikke ann å kombinere eksteriøret så godt som folk skal ha det til. Skal du ha en skikkelig bruks aussie må du inportere, men en grei familiehund får du i norge. Aussieboxy og Tamburenga er noen gode alternativ, hvis du vil komme langt i både utstilling og bruks.. men da må man sjekke opp om det er show eller bruks linjer, eller show vs bruks kombinasjonen er. Så det er nok ikke mange ekte bruks aussier i norge lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal finne en type som ikke har noe imot hunder, har penger og stor bil (så slipper jeg å kjøpe ny..hihih) og så skal jeg ha en Thai - en sinnsykt nydelig blå hanne. Mongobarnet mitt (Odin),skal da helst være 4, 5 år.

Og så skal jeg ha en ny helkupert dobber - en sort hanne. Helst etter samme hanne som Odin er etter.

Og så skal jeg ha et hus med stooooor tomt, så jeg kan sette opp skikkelig trening.

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OooOooh.. Har du avtalt med en kennel' date=' er det bestemt hvilken kombinasjon du skal ha?[/quote']

Nei, men det planlegges 3 kull til våren hos forskjellige oppdrettere (kanskje 4 kull), og har snakket med kennel Aussieboxy (som ikke visste om de skulle ha kull til våren eller ei, men anbefalte noen) og hun fant frem de 3 kullene. Så akkurat i øyeblikket holder jeg på å skrive mail til den ene oppdretteren, og skal se hvilken av kombinasjonene jeg vil ha :wink: Men må huske å være tidlig ute, siden aussien er blitt en så populær rase :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg venter Papillon tispe fra kennel Infanta :cry: noe som jeg ser utrolig frem til. :( Den vil bli brukt i bruks, lydighet, agility og freestyle :) grunnen til at jeg velger en slik rase er fordi jeg trenger en som ikke er alltfor krevende siden jeg må samkjøre det med skole og studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Nena har hatt sitt første kull (så lenge hun er frisk og fin for kull) og jeg er klar til å flytte hjemmefra skal jeg ha meg en Chinese Crested tispe, fra CoPlenty eller Rimabra :cry:

Når jeg er ferdig med utdannelsen min og har nok tid til å trene en sheltie i tillegg vil jeg få med det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg en hund til om ca 2 år.. kanskje en av valpene til Tini hvis hun skal ha valper, en chihuahua eller papillon står også høyt på lista..

Men jeg har ikke dårlig tid så jeg venter.. tenkte å kjøpe meg leilighet først.. så får vi se.. kan hende det går 3 år å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok ikke til å ha flere hunder i tillegg til Tinka, men jeg kommer nok nærmest alltid til å ha hund. Hvilken rase det blir er dog litt usikkert, men jeg har veldig, veldig, veldig lyst på katalansk gjeterhund - og jeg tror nok det blir det på meg om noen år. Hvor mange år, det er derimot litt mer diffust. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du som vil ha en aussie som kan brukes til en del må være nøye med hvilken kombinasjon. Du burde hvertfall ha 50% show, og 50% bruks. Da får du liksom i pose og sekk. Husk å vær nøye på at det ikke er over 50% show... da kan du risikere å få en veldig daff hund, med mindre du skal ha hannhund da.. Kjenner fler som har gått i den fella... . jeg selv vil en dag inportere, og da vil jeg ha 100% mistretta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer en gang i framtiden, om 5-6år kanskje... Skal iallefall være flyttet hjemmefra og ikke ha så mye igjen av utdannelsen.

Da skal jeg ha ei dvergschnauzer tispe s/s og en salt/pepper schnauzer tispe.

Kanskje blir det en mellompuddel også en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier bare lykke til med å finne bruks aussie... det går ikke ann å kombinere eksteriøret så godt som folk skal ha det til. Skal du ha en skikkelig bruks aussie må du inportere, men en grei familiehund får du i norge. Aussieboxy og Tamburenga er noen gode alternativ, hvis du vil komme langt i både utstilling og bruks.. men da må man sjekke opp om det er show eller bruks linjer, eller show vs bruks kombinasjonen er. Så det er nok ikke mange ekte bruks aussier i norge lenger.

Ja, er klar over dette.. Men jeg er ikke interessert i ranchaussie, vil ha en dual-hund denne gangen. Som duger i spor, feltsøk, LP OG utstilling :) Det er litt annerledes med labradore for min del, fordi med Lisa satser jeg 100% på NJCH only og driter i at hun er for liten i forhold til standarden. Med aussien vil jeg delta på forskjellige ting :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over dette.. Men jeg er ikke interessert i ranchaussie, vil ha en dual-hund denne gangen. Som duger i spor, feltsøk, LP OG utstilling :) Det er litt annerledes med labradore for min del, fordi med Lisa satser jeg 100% på NJCH only og driter i at hun er for liten i forhold til standarden. Med aussien vil jeg delta på forskjellige ting :(

ja, hvis du skal ha en hund som funker greit nok må du også hvertfall ikke ha mer enn 50% show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...