Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg sliter meget med å finne ut hva jeg skal studere til neste år og jeg syns det er skummelt at det man velger nå skal bestemme alt i fremtiden. Klart man kan droppe ut av studier og begynne på noe nytt osv, men jeg har ikke akkurat lyst til å studere resten av livet heller (selv om det kanskje kunne vært fint :icon_confused: ). I tillegg så føler jeg at det er så mange jobber jeg ikke vet finnes en gang. Hva om en av de jobbene er noe jeg kunne tenke meg å jobbe som?

Jeg ønsker også en jobb som jeg trives i. En hvor jeg ikke heller skulle ønske at jeg var syk isteden for å dra på jobb. Jobben bør jo også kunne kombineres med et aktivt hundeliv, såklart!

Så da lurer jeg på hva dere soniser jobber med, hva dere syns om jobben, ønsker dere å jobbe som noe annet? Hvordan er det med jobb i forhold til hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Har jobbet mye i helsevesenet opp gjennom. Hovedsaklig på sykehjem. En jobb/yrke jeg stortrives med... Det å gjøre noe godt for noen andre mennesker, som gjerne ikke har ressurser til det selv, er noe jeg setter høyt.

Er klar over at det ikke er en jobb for alle, men det er også et yrke som det er forholdsvis lett å få vikarjobb innen.

Jeg trives godt i helsesektoren og kan egentlig ikke se for meg å jobbe med noe annet. Det må kanskje bli noe med hunder...men der er det jo vanskelig å få seg fast jobb. Så jeg blir nok sikkert værende i helsesektoren.

Når har jeg ikke hund enda, men når jeg hadde det og jobbet på sykehjem var det egentlig ikke noe problem. Enten det var tidlig eller seinvakt. Hadde jeg seinvakt luftet jeg hunden før jeg dro på jobb og med en gang jeg kom hjem om kvelden. Så sånn sett var det ikke noe problem...

Nå når jeg nå forhåpentligvis får meg hund igjen snart, så tenker jeg å ta meg et par dager fri, for å bli kjent med den nye hunden.

Ellers tror jeg mye er hva man gjør det til. Jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med hundehold, når jeg har jobbet i hvelsevesenet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som mobilvekter, natt i turnus en uke på og en uke av. Det lar seg kombinere ypperlig med hund, om enn med litt mer planlegging, siden jeg ikke har fri hver helg. Derimot har jeg mye tid til å kunne dra på kurs som er annet enn i helger. Jeg har hele dager å sette av til trening mm, og vinterstid når det blir tidlig mørkt, er det veldig kjekt.

Jeg planla ikke å bli vekter, det bare ble sånn. Jeg hadde ganske høye drømmer om både universitetsutdannelse og doktorgradskriving. Men av og til setter helsa stopp. Jeg klarer ikke å fullføre utdannelsen min, jeg fikk til og med godkjent å fullføre studiet mitt på yrkesrettet attføring, som antakelig en av de få i Norge (de "sponser" svært sjeldent universitetsutdannelser, jeg var første på "mitt" kontor som fikk det godkjent visst). Men jeg klarer bare ikke å fullføre den...

Men alternativet hadde faktisk vært å bli ufør, og legene antok egentlig at jeg aldri kom til å jobbe overhode. Nå jobber jeg 100% og ofte mer enn det. :)

Utrolig nok trives jeg svært godt i jobben. Jeg går mye, har det veldig fritt uten noen sjefer som henger over meg, legger opp natta mi selv for det meste, slipper å tråkke oppi folk hele tiden. (Og jeg får hørt ufattelig mye bøker. :icon_confused: )

Nå tviler jeg på at mitt yrke er noe drømmeyrke til noen, men turnusarbeid er ikke å forakte om man har faste turnuser (man blir mer sliten av å bytte mellom dag, kveld og natt, enn bare å jobbe natt eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som trafikklærer, og er man heldig med skolen man er ansatt ved, så er det ikke noe problem å ha hund i tillegg :icon_confused: Noen steder står du fritt til å sette opp timene du jobber selv. Hadde til og med hunden min med meg på hybel da jeg studerte i Stjørdal de to årene det tar å bli trafikklærer...kan absolutt anbefales! Hvis det interesserer deg, så er det bare å spørre om mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er arkivar, og vikarierer for tiden på Stortingsarkivet, megaspennende! Jeg tror man bør se på egne egenskaper for å finne et yrke man trives med. Jeg liker systemer og dokumentere alt mulig, samtidig som jeg er interessert i it og historie. Arkivaryrket kombinerer alt det. Startet på it-utdannelse og er forsåvidt også utdannet innen it-drift, men fant ut at jeg ikke orket presset med å jobbe i it-bransjen. Heldigvis er det kompetanse som kommer godt med uansett hva man gjør.

Et tips er å ta interessetestene til Nav (de ligger ute på nav.no) som spør deg om hvor praktisk du er, interesser, egenskaper osv., og foreslår en haug med yrker ut i fra det.

Ikke tenk så mye på at det skal kombineres med din nåværende livssituasjon, livet står aldri stille! Og jeg mener det er ganske få yrker som ikke kan kombineres med hundehold, det måtte være offshore og yrker hvor man reiser mye.

Tenk på hva du er flink til, men vær forsiktig med å gjøre hobby til jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en dyrebutikk ( deltid) , og trives greit med det deltid men ikke noe jeg ser for meg å gjøre i fremtiden. Først og fremst er vanskelig syns jeg å ikke kunne jobbe 8-16 men plutselig måtte jobbe fra 1200-2000 noe som kan være vanskelig å kombinere med feks familie og barn. Ellers er jeg veldig fornøyd, alltid en kunde man kan snakke med og alltid noe nytt å lære =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er universitets-drop-out og deltidsansatt i butikk. Jeg har en bachelor og begynte på andre året av bachelor nummer to før jeg tenkte at studier er noe som skal være gøy og være indre motivert. Hvis du ikke har studert tidligere, anbefaler jeg deg å ta et årsstudium i stedet for et friår. Det er gull verdt å ha erfart studentlivet før du virkelig skal begynne å prestere. Mange studier er enkle å komme gjennom og studiepoeng er alltid greit å ta med seg.

Vil uansett understreke at veldig mange bytter studieretning minst en gang og det er ikke pes å velge "feil". Høyere utdanning i Norge legger ofte opp til at man kan kombinere fag og det er veldig vanlig å blande retninger i grader. Dette gjelder dog ikke profesjonsstudier, med unntak av refleksjonsemnene.

Søk skole, søk jobb og vektlegg den delen du trives best med. Det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som økonomiansvarlig i en mellomstor bedrift, med alt arbeidet og ansvaret det innebar. Der fikk jeg sjelden har med meg hunden på jobb, men det hendte hun var med meg når jeg jobbet overtid eller var inne i helgene for å jobbe. En jobb med mye overtid og lite overskudd til hundehold, selv om det var veldig velkomment å komme hjem til et lykkelig dyr og bare kose meg med henne for å slappe av og hvile hodet. Jeg trivdes godt i jobben, men syntes det ble for liten tid til hunden, og siden jeg hadde tenkt å skaffe meg hund nr to, fikk jeg jobb som økonomi/regnskapskonsulent hvor jeg fikk ha hunden med på jobb.

Begynte aldri i den jobben, men fikk istedet jobb som oversetter/tekster av filmer og tv-serier i USA. Nok en stressjobb med mye overtid og liten tid til hund, selv om jeg fikk jobbe deltid hjemmefra.

Nå jobber jeg frilanse som oversetter, noe som innebærer at jeg kan jobbe når og hvor jeg vil, så vil jeg trene hund på dagtid og jobbe kveldstid/natt, går det greit. Fortsetter nok en stund til som frilanse, men kommer enten til å starte eget firma og ansette folk (det er kjedelig å jobbe alene hele tiden :icon_confused: ) eller gå tilbake til jobb innen finans eller økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Fra jeg var 14-15 og til jeg hadde fullført første året i bacheloren var utdanning og yrkesliv et eneste stor mysterie og sammensurium, og jeg greide aldri å slappe helt av og stole på at ting ville ordne seg. Jeg syntes det var helt horribelt at valget jeg tok som 16-åring skulle bestemme resten av livet mitt.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg fikk lyst å si at slapp av, alt ordner seg! :icon_confused: Og ikke gå rundt med en forestilling om at du må treffe riktig på første forsøk, eller at du kaster bort tiden din med å prøve deg frem. Det er litt av livets skole det tror jeg. Og ikke minst; det er aldri for sent. Moren min for eksempel, omskolerte seg da hun var 42.

Jeg er prosjektleder i et reklamebyrå. Jeg elsker jobben min, men i forhold til hundehold er det ikke spesielt praktisk.. Det er konstant høyt tempo og store krav til prestasjon, så å bli ferdig med arbeidsdagen på 8 timer er ikke bare-bare. Men på arbeidsplassen min er alle glad i hunder, så om det trengs en gang iblant er det ikke noe problem å ha med hunden på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som økonomiansvarlig i en mellomstor bedrift, med alt arbeidet og ansvaret det innebar. Der fikk jeg sjelden har med meg hunden på jobb, men det hendte hun var med meg når jeg jobbet overtid eller var inne i helgene for å jobbe. En jobb med mye overtid og lite overskudd til hundehold, selv om det var veldig velkomment å komme hjem til et lykkelig dyr og bare kose meg med henne for å slappe av og hvile hodet. Jeg trivdes godt i jobben, men syntes det ble for liten tid til hunden, og siden jeg hadde tenkt å skaffe meg hund nr to, fikk jeg jobb som økonomi/regnskapskonsulent hvor jeg fikk ha hunden med på jobb.

Begynte aldri i den jobben, men fikk istedet jobb som oversetter/tekster av filmer og tv-serier i USA. Nok en stressjobb med mye overtid og liten tid til hund, selv om jeg fikk jobbe deltid hjemmefra.

Nå jobber jeg frilanse som oversetter, noe som innebærer at jeg kan jobbe når og hvor jeg vil, så vil jeg trene hund på dagtid og jobbe kveldstid/natt, går det greit. Fortsetter nok en stund til som frilanse, men kommer enten til å starte eget firma og ansette folk (det er kjedelig å jobbe alene hele tiden :icon_confused: ) eller gå tilbake til jobb innen finans eller økonomi.

Har du noe spessiell utdanning innenfor oversetter? Sambo har tenkt litt på det og lurte på om det holdt med "bare" master i språkfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe spessiell utdanning innenfor oversetter? Sambo har tenkt litt på det og lurte på om det holdt med "bare" master i språkfag.

Det kommer an på språket, men universitetet i Kr.sand har f.eks. utdanning i engelsk oversetter (et fag jeg forøvrig vurderte sterkt å ta selv). Ellers holder det "vanligvis" at man har utdannelse og god kjennskap til språkene man ønsker å oversette til/fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på språket, men universitetet i Kr.sand har f.eks. utdanning i engelsk oversetter (et fag jeg forøvrig vurderte sterkt å ta selv). Ellers holder det "vanligvis" at man har utdannelse og god kjennskap til språkene man ønsker å oversette til/fra.

Innen en master i språkfag så er det og en del fag som går på å oversette og analysere språket. (han har forresten to språk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på førerhundskole inntil nå. Nå studerer jeg for å bli veterinær :)

Jobb på førerhundskole er noe jeg syns virker utrolig spennende! Men det er vell bare i Oslo de har det, og jeg har hørt at det er veldig få som får jobb der. Jeg vet heller ikke om lønnen er så god der.

Jeg må bare si at jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Fra jeg var 14-15 og til jeg hadde fullført første året i bacheloren var utdanning og yrkesliv et eneste stor mysterie og sammensurium, og jeg greide aldri å slappe helt av og stole på at ting ville ordne seg. Jeg syntes det var helt horribelt at valget jeg tok som 16-åring skulle bestemme resten av livet mitt.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg fikk lyst å si at slapp av, alt ordner seg! :) Og ikke gå rundt med en forestilling om at du må treffe riktig på første forsøk, eller at du kaster bort tiden din med å prøve deg frem. Det er litt av livets skole det tror jeg. Og ikke minst; det er aldri for sent. Moren min for eksempel, omskolerte seg da hun var 42.

Jeg er prosjektleder i et reklamebyrå. Jeg elsker jobben min, men i forhold til hundehold er det ikke spesielt praktisk.. Det er konstant høyt tempo og store krav til prestasjon, så å bli ferdig med arbeidsdagen på 8 timer er ikke bare-bare. Men på arbeidsplassen min er alle glad i hunder, så om det trengs en gang iblant er det ikke noe problem å ha med hunden på jobb.

Takk for svar :icon_confused: Jeg er 17 nå, blir 18 om 2 mnd. Så jeg må velge studier i mai. Jeg tenker nok at det blir litt frem og tilbake på studiene, men det er likevell skummelt å ikke vite noe sikkert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som prosessoperatør. Jeg veldig skift har en periode på 4 uker hvor jeg jobber MYE, også har jeg 17 dager fri etter de ukene med jobbing.. Hadde jeg vært aleine hadde det ikke passet å ha hund, for jeg er jo vekk 14 timer i helgene. Hadde jeg vært aleine måtte jeg isåfall hatt noe til å passe bikkja mens jeg var på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb på førerhundskole er noe jeg syns virker utrolig spennende! Men det er vell bare i Oslo de har det, og jeg har hørt at det er veldig få som får jobb der. Jeg vet heller ikke om lønnen er så god der.

Det er jo en populær jobb, men jeg tror ikke det er så vanskelig å få jobb som førerhundtrener. Jeg har fått tilbudet flere ganger (jobbet kun i kennelen). Da tar du ofte utdannelsen i utlandet, selv om jeg tror de skal starte opp en utdanning i Norge også. Lønnen er grei, men jeg vet at noen førerhundskoler er ute etter billig arbeidskraft. Noen førerhundtrenere har også en mer fleksibel jobb enn andre, og får lønn per utdannet hund (mens andre har fast lønn), og kan dermed styre arbeidstiden helt selv. Da kan man styre lønnen sin ganske greit. Flere hunder i trening = flere utdannede hunder og mer penger, men det tar også mer tid såklart.

Men om du er interessert i dyr og liv og sånn, bli biolog! (min andre drøm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet noen år i barnehage, et år i skolen, på ungdomsklubb, vert avløser på gård.

Nå er jeg på siste året på bachelor i barnevern, og jobber deltid i en ungdomsinstitusjon og har helgejobb med aktivitetsbasert avlastning for gutter med bla adhd asbergers o.l

så har iallefall funnet området jeg vil jobbe innenfor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en populær jobb, men jeg tror ikke det er så vanskelig å få jobb som førerhundtrener. Jeg har fått tilbudet flere ganger (jobbet kun i kennelen). Da tar du ofte utdannelsen i utlandet, selv om jeg tror de skal starte opp en utdanning i Norge også. Lønnen er grei, men jeg vet at noen førerhundskoler er ute etter billig arbeidskraft. Noen førerhundtrenere har også en mer fleksibel jobb enn andre, og får lønn per utdannet hund (mens andre har fast lønn), og kan dermed styre arbeidstiden helt selv. Da kan man styre lønnen sin ganske greit. Flere hunder i trening = flere utdannede hunder og mer penger, men det tar også mer tid såklart.

Men om du er interessert i dyr og liv og sånn, bli biolog! (min andre drøm)

Det er vell mer hjelpedelen av førerhundskolejobben jeg er interessert i. Hundedelen kommer vell egenltig bare som et pluss. Selv om jeg interessert i dyr osv og kunne kanskje tenke meg en jobb innenfor det. Hva gjør biologer da? Aldri helt fått det med meg jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell mer hjelpedelen av førerhundskolejobben jeg er interessert i. Hundedelen kommer vell egenltig bare som et pluss. Selv om jeg interessert i dyr osv og kunne kanskje tenke meg en jobb innenfor det. Hva gjør biologer da? Aldri helt fått det med meg jeg :hyper:

Hva mener du med hjelpedelen og hundedelen?

Biologer gjør da så mangt. Du kan jo spesialisere deg innenfor ulike felt, f.eks master i ulv (som sagt, min drøm nr 2 ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert biologi i et par år, jobbet deltid på en dyreklinikk som assistent ved siden av studier, og nå(om tre dager ;)) begynner jeg på veterinærstudiet.

Å jobbe fulltid som assistent ved dyreklinikk resten av livet hadde ikke jeg hatt lyst til. Lite utfordrende og lavtlønnet, selv om det er kjekt som deltidjobb. Hakket bedre lønn og mer spennende arbeidsoppgaver(vel, egentlig ikke særlig stor forskjell på sistnevnte i forhold til en assistent) som dyrepleier, men ingen kremjobb når det gjelder lønn det heller. Men er nok mange dyreelskere som trives godt som dyrepleiere.

Biologer kan gjøre så mangt. Står litt grei info om biologistudiet på NTNU sine sider:Biologi

Om man begynner på biologi, og avbryter underveis, eller skifter studium etter endt bachelorgrad, så føles det ikke bortkastet! Du får masse bra kunnskap som er kjekt å ha med seg videre, om evolusjonsteori, generell artskunnskap, cellebiologi, atferd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber deltid i dyrebutikk. Har jobbet som personlig assistent *2, jobbet som pedagogisk assistent, jobbet som våken nattevakt for multifunksjonshemmet barn og hunde/kattepensjonat.

Litt variabelt hvor enkelt det har vært å kombinere med hunder. Kunne godt tenkt meg å jobbe natt igjen, men da må det bli fast natt og ikke kombinert med dagjobb som jeg gjorde sist. Det ble litt for slitsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...