Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til sjampo


Mari

Recommended Posts

Fyda blir innmari fort møkkete etter at hun har blitt badet. Ingen av mine andre hunder har vært slik. Det tar ikke mange dagene før jeg er skitten på fingrene etter å ha kost på henne og den umiskjennelige eimen av hund går fra normal til fremtredende. :wub: Hun er ikke syk eller noe altså, bare en stanky skanky...

Jeg har brukt Optima pH siden jeg hadde igjen en diger dunk etter Charlie, men den funker dårlig på Fyda.

Jeg trenger noe som lukter ok, og som gjør at hunden holder seg ren en stund.

Noen som har tips til en god sjampo? Det trenger ikke å være en hundesjampo for min del (de er som regel overpriset synes jeg), jeg har for eksempel hørt at First Price for folk skal være en eminent hundesjampo? Jeg får liksom litt tvil jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herbal Essences! Den lukter litt overdådig blomstrete i begynnelsen, men den holder huden ren i lang tid, synes jeg. Om Fyda er litt fettete, så bruk gjerne versjonen for fett hår, den er litt mindre blomstrende i lukta også :) Ellers er en eddikskyll også effektiv, bland ca 2 dl eddik i en bøtte med vann, og hell/bruk svamp over hunden etter at shampoen er skyllet av. Trengs ikke å skylles ut, bare gnukk voffsen tørr :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at hva som helst av shampoo beregnet på mennesker fungerer bra jeg. De lukter i hvert fall godt en god stund etterpå. Og etter en runde med (menneske)balsam så blir de ekstre fine og blanke :wub: Tror sist gang vi kjøpte hundeshampoo var i 1993 eller der omkring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyda blir innmari fort møkkete etter at hun har blitt badet. Ingen av mine andre hunder har vært slik. Det tar ikke mange dagene før jeg er skitten på fingrene etter å ha kost på henne og den umiskjennelige eimen av hund går fra normal til fremtredende. ;) Hun er ikke syk eller noe altså, bare en stanky skanky...

Jeg har brukt Optima pH siden jeg hadde igjen en diger dunk etter Charlie, men den funker dårlig på Fyda.

Jeg trenger noe som lukter ok, og som gjør at hunden holder seg ren en stund.

Noen som har tips til en god sjampo? Det trenger ikke å være en hundesjampo for min del (de er som regel overpriset synes jeg), jeg har for eksempel hørt at First Price for folk skal være en eminent hundesjampo? Jeg får liksom litt tvil jeg da.

Jeg sverger til hundeshampo jeg da. :wub:

Debatten "menneskeshampo" vrs hundeshampo blir stadig diskutert på et doggrooomer forum jeg er på og konklusjonen er som regel at menneskeshampo er helt ok nå og da, men til jevnlig bruk er hundeshampo best. Årsakene til det er at menneskeshampo ikke er like mild mot hundehud og hundefrisørene rapporterte om dårligere hud på hunder (mye tette porer ol) som har brukt menneskeshampo over tid. Menneskeshampo er tilsatt silikon og/oljer/voks som er for tunge for hundehud. Hundeshampo er laget spesielt for pels og hundehud, er drøyere i bruk og faktisk ikke så dyrt om en kjøper shampo som skal blandes ut.

Selv liker jeg veldig godt produktene fra Chris Christensen - de blandes ut 8:1 ratio og bla Day to day shampoen er en veldig mild shampo - super til hunder som vaskes ofte. Grommers edge er et annet merke som også er veldig bra, og har produkter med kan blandes mye, bla Ultimate shampo som skal brukes i 50:1 ratio - mye for pengene med andre ord. :) Ultimate er en fin og mild shampo som sikkert kan passe for Fyda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plush Puppy sin shampoer veldig drøy og mild.

Jeg bader jentene mine ca hver 14 dag og til nå har jeg hatt 1 liter dunken i ca 4 mnd og bare brukt halve. Veldig drøy og veldig mild. Jeg blander den vel 1/10 når jeg tar ett normalt bad. og 1/6 når de skal vaskes "grundig" ergo bæsj og slikt...

Pene og rene, mild og god lukt.

Syns heller ikke den var så dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, masse gode tips! Tusen takk folket!

Tror kanskje jeg forsøker meg på Herbal eller First Price først og fremst, sånn før jeg biter over de dyrere hundesjampoene. Fyda kan godt lukte litt overdådig blomstrete egentlig, for å veie opp for hvordan resten av dyret framstår for omverden. ;)

Hun er korthåret og trenger ikke no fancy for å fluffe opp, holdes flokefri eller hva de nå selger seg inn på. Men jeg ble bittelitt fristet til å kjøpe en sjampo for hvite hunder. Iallfall til snøen kommer, Fyda ser ut som en grå bulldog på null komma niks hun, og det tar seg dårlig ut på bilder. :wub: Funker sånne hvit hund sjampoer egentlig? Sånn for mer enn bare på en utstilling samme dag som vasken?

Kjøp gjerne shampoo fra xxxxx. Denne er meget drøy og fungerer utmerket. Eg har hvite hunder og kan ikkje klage på resultatet. Blandes ut med 30 deler vann og..

Most helpful post ever! ;) Jeg stikker til xxxxx i morgen den dag og blander villig vekk med vann og.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampo til hvit hund eller blåshampo som det også kalles fungerer faktisk veldig bra i min erfaring. :wub:

Jeg bruker Chris Christensen White on White på Sølve og har også forsøkt Alpha white fra Groomers edge. Min favoritt er White on White, men da du også bruke After Bath rens for å sikre at pelsen ikke får et lilla skjær.

Jeg ser stor forskjell når jeg bader Sølve med blåshampo kontra vanlig shampo. Han blir like ren av begge deler, men Sølves pels blir merkbart klarere i fargen og misfarging fra gule tisseflekker og rustfarget pels blir bleket eller helt vekk. Og bare for å ha sagt det - blåshampoer inneholder ikke blekemiddel, men lilla/blå pigmenter som gir en optisk illusjon av hvit pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampo til hvit hund eller blåshampo som det også kalles fungerer faktisk veldig bra i min erfaring. :icon_confused:

Jeg bruker Chris Christensen White on White på Sølve og har også forsøkt Alpha white fra Groomers edge. Min favoritt er White on White, men da du også bruke After Bath rens for å sikre at pelsen ikke får et lilla skjær.

Jeg ser stor forskjell når jeg bader Sølve med blåshampo kontra vanlig shampo. Han blir like ren av begge deler, men Sølves pels blir merkbart klarere i fargen og misfarging fra gule tisseflekker og rustfarget pels blir bleket eller helt vekk. Og bare for å ha sagt det - blåshampoer inneholder ikke blekemiddel, men lilla/blå pigmenter som gir en optisk illusjon av hvit pels.

Kan jeg spørre hvor du kjøper disse produktene? Har en hvit dvergschnauzer som ikke bare er hvit lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampo til hvit hund eller blåshampo som det også kalles fungerer faktisk veldig bra i min erfaring. :)

Jeg bruker Chris Christensen White on White på Sølve og har også forsøkt Alpha white fra Groomers edge. Min favoritt er White on White, men da du også bruke After Bath rens for å sikre at pelsen ikke får et lilla skjær.

Jeg ser stor forskjell når jeg bader Sølve med blåshampo kontra vanlig shampo. Han blir like ren av begge deler, men Sølves pels blir merkbart klarere i fargen og misfarging fra gule tisseflekker og rustfarget pels blir bleket eller helt vekk. Og bare for å ha sagt det - blåshampoer inneholder ikke blekemiddel, men lilla/blå pigmenter som gir en optisk illusjon av hvit pels.

Min kusine, som er platinablond (så nær hvit som man kan komme) :icon_confused: bruker denne shampooen på seg selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor du kjøper disse produktene? Har en hvit dvergschnauzer som ikke bare er hvit lenger :)

Jeg kjøper som regel CC produktene hos min lokale hundefrisør, men jeg har også handlet hos Hiawatha's Dog supply. Nederst på siden om CC produkter finner du System kits - hendige små prøver som kjekke for å teste ut produktene passer til din hund. :)

Groomers edge finner du i nettbutikken hos Hund-1, jeg har også sett de på stands under litt større utstillinger.

Begge merkene er bra, men jeg holder en knapp på CC White on white. :)

Min kusine, som er platinablond (så nær hvit som man kan komme) :icon_confused: bruker denne shampooen på seg selv.. :D

Og jeg bruker Ice on Ice flokespray på meg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som regel CC produktene hos min lokale hundefrisør, men jeg har også handlet hos Hiawatha's Dog supply. Nederst på siden om CC produkter finner du System kits - hendige små prøver som kjekke for å teste ut produktene passer til din hund. :)

Groomers edge finner du i nettbutikken hos Hund-1, jeg har også sett de på stands under litt større utstillinger.

Begge merkene er bra, men jeg holder en knapp på CC White on white. :)

Og jeg bruker Ice on Ice flokespray på meg selv... :icon_confused:

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun Epi-Soothe på mine jeg. Lukter godt, enkel å skylle ut, og skummer godt. Veterinærshampoo dette da. Men siden jeg bader hundene såpass ofte, så er det ok å bruke en mild shampoo.

Brukte menneskeshampoo før, og merker STOR forskjell på hvor fort hunden tørker etter bad! Tar MYE lenger tid før de tørker etter et bad med menneskeshampoo.

Men må jo si Bridie var spes i pelsen når hun fikk ukentlig bad i Define med glans :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plush Puppy sin shampoer veldig drøy og mild.

Jeg bader jentene mine ca hver 14 dag og til nå har jeg hatt 1 liter dunken i ca 4 mnd og bare brukt halve. Veldig drøy og veldig mild. Jeg blander den vel 1/10 når jeg tar ett normalt bad. og 1/6 når de skal vaskes "grundig" ergo bæsj og slikt...

Pene og rene, mild og god lukt.

Syns heller ikke den var så dyr.

Og jeg som trodde pelsstell på kelpie var genialt enkelt, men de bades jo oftere enn mine jo! :D

Mari: høres det logisk ut å bruke balsam etterpå, for da vil ikke skitten feste seg så godt i pelsen? Og kan det tenkes at hun har litt dårlig pelskvalitet, at det er derfor skitt fester seg i henne raskere? Eller tror du det er overskuddsfett fra huden som gjør henne skitten? Det vil vel kanskje også påvirke valg av shampo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde pelsstell på kelpie var genialt enkelt, men de bades jo oftere enn mine jo! :D

Litt OT:

Jeg er litt manisk når det kommer til skitt i pels og hunder i sengen. De har en tendens til å plaske i gjørme, rulle seg i kumøkk (bor på gård) rulle seg i reveskitt, rådyrbæsj o.l.

Mange jeg kjenner bader sine AK 1-2 ganger i året, men jeg tror mine jenter er veldig grisete av seg (evt jeg har ett veldig godt skjult "støv på hjernen" gen når det kommer til hund :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plush Puppy sin shampoer veldig drøy og mild.

Jeg bader jentene mine ca hver 14 dag og til nå har jeg hatt 1 liter dunken i ca 4 mnd og bare brukt halve. Veldig drøy og veldig mild. Jeg blander den vel 1/10 når jeg tar ett normalt bad. og 1/6 når de skal vaskes "grundig" ergo bæsj og slikt...

Pene og rene, mild og god lukt.

Syns heller ikke den var så dyr.

Kjøpte plush puppy idag, får håpe jeg slipper å ha en stinkende valp nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Jeg er litt manisk når det kommer til skitt i pels og hunder i sengen. De har en tendens til å plaske i gjørme, rulle seg i kumøkk (bor på gård) rulle seg i reveskitt, rådyrbæsj o.l.

Mange jeg kjenner bader sine AK 1-2 ganger i året, men jeg tror mine jenter er veldig grisete av seg (evt jeg har ett veldig godt skjult "støv på hjernen" gen når det kommer til hund :D )

Fremdeles litt OT: godt å høre det var dine gener som gjorde at de måtte bades, jeg trodde kelpier hadde ganske selvrensende pels, og at gjørme og sånt slipper taket når de tørker. Men jeg skjønner godt du ikke liker kumøkk osv i senga da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: høres det logisk ut å bruke balsam etterpå, for da vil ikke skitten feste seg så godt i pelsen? Og kan det tenkes at hun har litt dårlig pelskvalitet, at det er derfor skitt fester seg i henne raskere? Eller tror du det er overskuddsfett fra huden som gjør henne skitten? Det vil vel kanskje også påvirke valg av shampo. :ahappy:

Du, jeg aner ikke. Jeg har virkelig ikke peiling på pels. Men hun har tett med hår og pelsen er veldig myk og skinnende. Mye mykere enn mine andre korthårshunder, så det er mulig at det er fett i pelsen? Jeg får sånn lag på fingrene når jeg koser med henne om du skjønner? Sånn tørrhvitt på en måte, eller brunt alt ettersom hvor lenge det er siden dusjen... Ganske ekkelt egentlig. Det tar ikke mer enn et par dager etter en dusj før hun har det laget igjen.

Hun fikk seg en runde med Herbal Essences i dag, så får vi se hvordan det går. Hun lukter søtt som sukkerspinn iallfall, så får vi håpe det er et godt tegn. :lol:

Bah. Balsam høres stress ut. Jeg er så himla lat når det kommer til pelsstell at det er på grensen til flaut. Jeg kunne aldri ha hatt en pelshund. På sommeren gidder jeg nesten ikke tørke henne en gang, vi bare går tur rett etter dusjen og så er hun så tørr og fin når vi kommer hjem igjen atte. :innocent:

Går det an å ta megakjappe løsninger og spraye på litt sånn leave in balsam? I så fall, gjøres det mens hun er fuktig eller etter hun har blitt tørr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins jo 2in1 shampo/balsam for hunder og, så det kan du jo teste ut. Felleskjøpet/dogman har en slik, og har sett flere på buddy.

Jeg og Siri testet fen shampoen FK og Dogman selger. To forsjellige typer faktisk. Begge mine begynnte å flasse etter første bad og Siri fikk vel så mye floker som hun aldri har hatt før om jeg husker rett. Så jeg vil ikke anbefale den :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...