Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien frem mot et føll


Aya

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Litt OT, men er navnet hans på Lule- eller sørsamisk? Bøyingen av Gonagas var helt ukjent for meg, så jeg stusset litt først. Ellers, flotte hester begge to, og det skal bli spennende å se føllet :icon_confused: Er planen å beholde det?

Det på nordsamisk, og skrives egentlig Gonágaslaš Beaivváš :) Så faktisk denne hesten til salgs her nordpå for noen år siden. :)

Ellers, hoppa var jo helt utrolig nydelig da :) Blir moro å se hvordan føllet blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ny oppdatering herfra:) Nå er Fenja litt over tre mnd på vei, og jeg ser ingen tegn på at det ikke går som det skal. Merker dog noen tegn til at hun er drektig da! Fenja har hatt noen år hvor hun ble ridd mye av veldig mange forskjellige unge jenter, og jeg tror nok det har vært mye tur og kjør så fort man kan innover skogsveier. Hun er ikke noen nybegynnerhest på tur, vi har hatt turer hvor hun har byttet på å bukke, småsteile og galoppere på stedet i tre kilometer, men hun prøver aldri å kaste noen av- hun har bare fått grundig opplæring i at man f.eks galopperer så fort man kan i alle oppoverbakker og alle grusveier. Det sitter :) Nå derimot, kan hun skritte på lange tøyler en hel tur uten å prøve noen skritt i trav engang- noe som er en så drastisk forandring at jeg ikke kjenner henne igjen. Hun unngår også konflikter i innhegningen, og går heller vekk enn å kjefte opp den kranglete treåringen (noe jeg skulle ønske hun hadde gjort da ... sukk ... :wub:). Og for å menneskeliggjøre skrekkelig her, så synes jeg hun har et annet uttrykk i øynene- mildt og rolig (ta med i betraktningen at jeg nok har en tendens til å nettopp menneskeliggjøre henne en smule for tiden :)). Iallefall synes jeg forandringen i henne er så tydelig, som dette med turatferden hennes, som er helt påfallende, at jeg er sikker på at føllet iallefall er der inne fremdeles, og har det bra :)

193.jpg

194.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det på nordsamisk, og skrives egentlig Gonágaslaš Beaivváš :) Så faktisk denne hesten til salgs her nordpå for noen år siden. :)

Ellers, hoppa var jo helt utrolig nydelig da :wub: Blir moro å se hvordan føllet blir!

Fortsatt OT. Jeg vet godt hvordan det skrives. Det var bøyingen av Gonagas jeg stusset på, hadde aldri vært borti den, og heller ikke de jeg har spurt. I ettertid har jeg fått vite at det er en "konstruert" endelse, da det ikke fantes et ord for kongeLIG fra gammelt av. Så egentlig heter han Kongelig Sol på norsk, ikke Solkongen.

Men like flott hest er han for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Såvidt jeg vet så heter den fargen borket

neeeeii, for borket er mere flekkete også trenger ikke bork å ha svarte bein, de kan være bare mørkere enn grunnfargen.. Men kanskje nærmere borkete en annen fargebeskrivning.. Altså egentlig så snakker vi jo om omvendt palomino, bare for å gjøre det enkelt liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

På tide med en oppdatering i denne tråden! Nå skriver vi begynnelsen av februar, og det er ganske nøyaktig fire måneder igjen til 11 fullgåtte måneder, dersom våre og veterinærs antakelser stemmer. Ting har dessverre ikke gått helt som planlagt hos oss i vinter. Meningen var hele tiden å skulle holde Fenja jevnt i gang i vinter, men fordi jeg måtte operere en arm og fikk rideforbud, har det vært helt umulig. Det gnager på meg, men det har virkelig ikke vært andre muligheter. Heldigvis har hun stått ute lange dager sammen med en unghest, så noe bevegelse har hun jo fått gjennom det, og fra nå av blir det rolig igangsetting - så får vi håpe det går bra. Man anbefaler nemlig å holde drektige hopper i gang, spesielt eldre hopper, blant annet fordi de skal få en lettere fødsel og at de skal komme seg fortere. Men Fenja er sprek og hardfør, så jeg håper veldig på at hun kommer seg fort allikevel, og at litt mosjon nå på slutten kan hjelpe på litt.

I tillegg har damen vært syk tre ganger, kolikksmerter, men det har gått fint hver gang. Mest sannsynlig er det noe så enkelt som at føllet presser på noe etterhvert som det vokser seg større - for DET gjør det, nemlig! På tross av at ikke alt har gått som planlagt, er Fenja veldig sprek (vil gjerne ha en liten sprint inn i stallen om kveldene), og hun ser flott ut - akkurat passe i hold, og med en stor og fin føllmage :( Bilder kommer når været bedrer seg! Så alt i alt kan jeg si at ting ser ut som de går som de skal, og vi krysser fingrene for at det holder seg sånn de neste månedene også.

Nå fremover har vi noen ting som må avgjøres, for eksempel om vi vil at Fenja skal følle innendørs eller utendørs (og isåfall hvor, dersom utendørs), navn til den vesle og så videre. Jeg skal holde dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hingst! Og Fenja var nydelig :rolleyes2: Blir spennende å følge tråden framover. Islandshoppa til venninnna mi fikk føll som 17 åring. Det gikk kjempefint med både hoppe og føll, til tross for at hun ikke ble holdt i gang så mye som ønskelig fordi venninna mi var borte på universitetet.

Lykke til med de siste månedene fram mot følling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hingst! Og Fenja var nydelig :P Blir spennende å følge tråden framover. Islandshoppa til venninnna mi fikk føll som 17 åring. Det gikk kjempefint med både hoppe og føll, til tross for at hun ikke ble holdt i gang så mye som ønskelig fordi venninna mi var borte på universitetet.

Lykke til med de siste månedene fram mot følling :lol:

Godt å høre! De er jo ikke som andre gamle damer, damer av disse rasene - 17-18-19 år er jo ingen alder! Red henne på tur i dag, og hun var sprek og myk og ivrig hun! Tusen takk for lykkeønsking!

*forelsket*

Jeg og ... :P Fine pånnisen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her er det en stund siden noen har skrevet..

Hvordan går det med hoppen, og er alt bare bra?

Kjempefinebilder av både mor og far! Liker fargen på far utrolug godt :P

Men mor er også nydelig :P

Nå savner jeg å holde på med hest igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Det går veldig bra med Fenjafrøkna mi, hun begynner å bli stor rundt livet nå, og jeg er helt sikker på at jeg kjenner liv der inne! DET er koselig det, legge håndflaten mot magen hennes og kjenne at det bølger og spretter rundt inni der. Kommende sprangstjerne, det er jeg sikker på! :) Tusen takk for komplimenter og fine ord, jeg synes det er morsomt at nordlandshesten/lyngshesten kan ha så mange flotte farger! Har ei hoppe til med samme farge som hingsten, så om føllet også blir rødt blir det et knakende lekkert tospann (til noen som faktisk liker å kjøre da, jeg synes det er grusomt skummelt!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Denne tråden har jeg jo helt glemt :blink: Pilgrim ble født 18. Mai, stor, frisk, fin og verdens vakreste og klokeste hingsteføll som noen gang har satt sine hovtrykk på denne jord :wub:

Nyfødt:

IMG_2101.jpg

IMG_2098.jpg

Par uker gammel:

IMG_2121.jpg

IMG_2122.jpg

IMG_2148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig :wub:

Klarer ikke se meg mett på føll jeg. Pleide å sitte på låvebrua i timesvis og se på føllene når jeg drev med hest. Jeg synes - helt seriøst - de er søtere enn kattunger og valper tilsammen. Det er noe med de små mulene og lange klønete beina som gjør at jeg smelter helt. Og føllraptuser, ikke minst. Mye kulere å se på enn valperaptuser. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, de er fantastiske! Han er i trening hos min mor nå, og går i flokk med et jevngammelt hingsteføll. Jeg er veldig glad for at han får bryne seg på andre på sin egen alder. Ellers har han lært å løfte alle hovene, og å bli leid :wub: Det er mye en liten pånnigutt må lære seg før han brått er fullvoksen hingst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin han var :wub: Er litt misunnelig :whistle:

Drømmer om å bedekke min dølahoppe en dag, men blir nok noen år til. Og slik som stammen til dølahesten er nå er det vanskelig å finne en hingst som ikke er nært beslekta til mi, da hun (uheldigvis) kommer fra noen av de mest brukte linjene i Norge (både på mor- og farsiden), og de fleste hingstene som blir kåra nå kommer også fra de linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så fin han var :wub: Er litt misunnelig :whistle:

Drømmer om å bedekke min dølahoppe en dag, men blir nok noen år til. Og slik som stammen til dølahesten er nå er det vanskelig å finne en hingst som ikke er nært beslekta til mi, da hun (uheldigvis) kommer fra noen av de mest brukte linjene i Norge (både på mor- og farsiden), og de fleste hingstene som blir kåra nå kommer også fra de linjene.

Du vet at du kan bruke kåret kaldblodstraver hingst på henne? Da blir jo kanskje utvalget litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...