Gå til innhold
Hundesonen.no

Svart whippet


Hermes

Recommended Posts

Med én whippet i hus, så blir det gjerne flere med tiden. Har vært litt fascinert av svarte whippets (utseendemessig), men har fortsatt til gode å hilse på en. Har altså kun sett på bilde. Svart whippet virker å være litt mer "pop" i Sverige enn her i Norge? Finnes det oppdrettere i Norge med svarte whippets i flokken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte whippser er stor poppis i sverige og danmark. Var en skikkelig boom av sorte og blå på markedet et par år tilbake, har jeg hørt fra en dansk bekjent. Kvaliteten på disse er vist veldig varierende, mulig derfor det ikke er mange i Norge?

Synst selv både blått og sort er veldig pent på whippsene og skulle gjerne vist om det var noen her eller rett over grensen som hadde gode individer av disse. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok flere sorte whippets i Sverige ja,da de har flere individer der som blir avlet på. Har også hørt at grunnen til at det ikke er så mange sorte og/eller blå (min forrige var forresten blå og hvit)i Norge er fordi det generelt er dårligere kvalitet på dem.

Om jeg kan komme med et velmenende råd; ikke sett farge høyest. Vi har så mange gode oppdrettere og whippeter i Norge at jeg ser ikke grunnen til å dra utenlands bare for å få "riktig" farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan komme med et velmenende råd; ikke sett farge høyest. Vi har så mange gode oppdrettere og whippeter i Norge at jeg ser ikke grunnen til å dra utenlands bare for å få "riktig" farge.

Det er klart, vi ser oss ikke helt blinde på dette. Hvis det stemmer at "kvaliteten" på svarte whippser ikke er helt tipp topp, så er jo det viktig å ta med i vurderingen. Men hvordan måles denne kvaliteten? Titler? Eller er de mer utsatt for sykdom, e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så vet jeg ikke helt sikkert,men har hørt dette av flere å at det da gjelder det eksteriøre. De har nok ikke dårligere helse enn resten,men så er jo whippeten er svært frisk rase også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte greyhounds er ikke så vanlig heller. Selv om jeg kunne ha tenkt meg en sort grey, ville jeg ikke slått til uansett hvis muligheten ba seg. Spesiellt whippet som har blitt poppis de siste årene, bør man tenke mer på linjer og foreldre osv, med tanke på gemytt, istedet for farge. De sorte hundene vil se litt spedere ut enn andre, pga fargen forminsker inntrykket. Så har hørt at de sorte hundene ikke alltid er de som hevder seg i toppen på utstilling.

Det er svært fristende å se på farger, jeg vet, men personlihet og match er uansett viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lenge slik at svarte og blå whippets for det meste var av kappløps- og såkalte "farge"-linjer. I dag finnes det svarte og blå whippets av utstillingslinjer også. Disse vil jeg påstå ikke er gjennomsnittlig dårligere eksteriørmessig enn whippets av andre farger. Nå finnes det jo færre av dem, så at det ikke er like mange "stjerner" som er svarte eller blå som av andre farger handler vel like mye om sannsynlighetsberegning. Man kan si mye om såkalt "fargeavl", men den har bidratt til å bevare enkelte linjer som ellers kanskje ville vært tapt (matadoravl har vært og er nokså vanlig på whippet). Har du lyst på en svart whippet, burde det være fullt mulig å få tak i en kvalitetsvalp, om du bare har tid til å lete og vente.

Tillegg: Når det gjelder "kvalitet", tror jeg det oftest refereres til eksteriøre kvaliteter hos whippet. De blå hadde problemer med pelsene for lenge siden, men det hører man knapt om lenger. Har sett at de svarte kan være litt tynnpelsa av og til, men det handler nok like mye om at det synes spesielt godt på dem (huden er lysere enn pelsen). Ellers er det ingen grunn til å tro at svarte eller blå hunder er bedre eller dårligere helsemessig enn andre whippets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lenge slik at svarte og blå whippets for det meste var av kappløps- og såkalte "farge"-linjer. I dag finnes det svarte og blå whippets av utstillingslinjer også.

Vil det gjelde fortsatt?

Er det forresten forskjellige løps- og utstillingslinjer blant whippetene, eller noen oppdrettere som konsentrere seg mer om det ene enn det andre? Slik det er med greyhounden (har jeg hørt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det gjelde fortsatt?

Er det forresten forskjellige løps- og utstillingslinjer blant whippetene, eller noen oppdrettere som konsentrere seg mer om det ene enn det andre? Slik det er med greyhounden (har jeg hørt)?

I Norge er det vel stort sett bare utstillingslinjer det avles på (selv om de også brukes til LC), men spesielt på kontinentet og til en viss grad i Sverige og Finland er det en del mer rendyrka kappløpslinjer. I Storbritannia finner du også kappløpswhippets, men også det som kalles "working" whippets, som brukes mye til kaninjakt og skadedyrbekjempelse. Både blant britiske og kontinentale kappløps- og workinglinjer er det mange svarte og blå hunder.

Britiske kappløpslinjer er litt annerledes enn de kontinentale, ettersom førstnevnte reguleres etter vekt, sistnevnte etter høyde. Det betyr at britiske racing-whippets er fryktelig små, spede og (helt ærlig) mindre pene. Working whippets varierer en hel del i størrelse og utseende, mens kontinentale racing-whippets er små i høyden, men mer som vi er vant med med hensyn til substans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...