Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha hunden i bånd/hundegård ute?


Snickers

Recommended Posts

Noe jeg har gått og lurt litt på.. Hva syns dere om å ha hunden i bånd, hundegård, løpestreng etc?

Her hvor jeg bor har de fleste hundene sine utendørs store deler av døgnet, og mange synes det er rart at jeg ikke gjør det med min valp. De sier at hunder ikke blir rolige uten å få stå ute og bjeffe flere timer. :innocent: uvitenhet vil jeg si...

Men, har ikke planer om det, da jeg vet at han nok ikke vil trives med det. Selv om jeg skulle prøve å venne ham til det. Dessuten mistenker jeg at han da kan bli en bjeffer..

Vet jo at mange hunder bor utendørs året rundt, feks trekkhunder. Og de får jo løpt nesten(?) hver dag.. Men alle disse elghundene vi har i bygda her, står i hundegård hele tiden, og blir aldri gått tur med heller, synes det er trist.. :) De bare bjeffer på alt de ser..

Er egentlig på utkikk etter deres synspunkter og meninger om dette :) Og om hvordan dere gjør det, om dere har hunden ute og hvor lenge av gangen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har gått og lurt litt på.. Hva syns dere om å ha hunden i bånd, hundegård, løpestreng etc?

Her hvor jeg bor har de fleste hundene sine utendørs store deler av døgnet, og mange synes det er rart at jeg ikke gjør det med min valp. De sier at hunder ikke blir rolige uten å få stå ute og bjeffe flere timer. :) uvitenhet vil jeg si...

Men, har ikke planer om det, da jeg vet at han nok ikke vil trives med det. Selv om jeg skulle prøve å venne ham til det. Dessuten mistenker jeg at han da kan bli en bjeffer..

Vet jo at mange hunder bor utendørs året rundt, feks trekkhunder. Og de får jo løpt nesten(?) hver dag.. Men alle disse elghundene vi har i bygda her, står i hundegård hele tiden, og blir aldri gått tur med heller, synes det er trist.. :) De bare bjeffer på alt de ser..

Er egentlig på utkikk etter deres synspunkter og meninger om dette :) Og om hvordan dere gjør det, om dere har hunden ute og hvor lenge av gangen osv.

Er mange jakthunder her også, de står i hundegård 24/7 (de kan gå inn i en låve da) :innocent: Skjønner virkelig ikke vitsen med å skaffe seg hund hvis de bare skal stå i hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er i hundegård på dagtid når jeg er på jobb/skole. Her er hun sammen med foreldrene mine sin hund.

Hundegården ligger skjermet til på baksiden av huset på gården, så det er ikke mange som går forbi eller slikt. De tar livet med ro, men setter igang "alarmen" om naboen er på åkeren sin e.l.

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å ha henne ute så skjermet hadde hun vert inne, da det virker som om hunder fort kan bli litt stresset viss det skjer mye rundt hundegården.

Så for meg er ikke hundegård en erstatning til tur, det er et alternativt oppholdssted mens jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar hundene stå ute et par timer om dagen om det er muligheter for det. Synes det er synd de skal ligge inne når de får løpe rundt i løpestreng på gårdsplassen og plena. De står gjerne ute om vi er ute også. Regner det står de ikke ute. Begynner de og bjeffe er "straffen" og bli tatt inn og må ligge inne : ) Hundene våre liker iværtfall og ta livet med ro ute ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi er inne på "lurer på i forbindelse med hundegård osv osv" :innocent: Jeg lurer på når jeg passerer gårder/ store eiendommer/ middels store osv osv. Hvorfor lager de musesmå hundegårder (og i de små skoeskene skal mange bikkjer bo i all tid utenom jakta) når de har et hav av areal (overdrivelse) å ta av?

Hvorfor kan de ikke spandere gjerde på en mye større del av tomta? Det er jo mange av disse bikkjene som står i hundegården i all sin tid - kan de ikke få litt plass å rusle rundt på da? Og også kanskje være en del av flokken/familien.... Hadde blitt bra, det vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange jakthunder her også, de står i hundegård 24/7 (de kan gå inn i en låve da) :innocent: Skjønner virkelig ikke vitsen med å skaffe seg hund hvis de bare skal stå i hundegård.

Nei, det skjønner ikke jeg heller. De blir brukt i jaktsesongen, i 1-2 mnd.. Og så står de ute resten av året. Stakkars dyr sier jeg da..

Min hund er i hundegård på dagtid når jeg er på jobb/skole. Her er hun sammen med foreldrene mine sin hund.

Hundegården ligger skjermet til på baksiden av huset på gården, så det er ikke mange som går forbi eller slikt. De tar livet med ro, men setter igang "alarmen" om naboen er på åkeren sin e.l.

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å ha henne ute så skjermet hadde hun vert inne, da det virker som om hunder fort kan bli litt stresset viss det skjer mye rundt hundegården.

Så for meg er ikke hundegård en erstatning til tur, det er et alternativt oppholdssted mens jeg er borte.

Det virker jo veldig fornuftig :) Blir jo nesten akkuat det samme som å ha hunden inne når man er borte, bare at den får gå på do. Og om det er varmt i huset, er det jo kanskje behageligere for hunden å være ute enn inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd i hunder som må stå ute alene størsteparten av døgnet. Har de en til hund til selskap, synes jeg det er bedre -så fremst de får sin stimulanse og har gode boforhold.

Selv har jeg ikke min(e) hunder ute ganske enkelt fordi jeg bor i by og det ikke er mulighet for dem å stå ute her. Men da vi bodde mer landlig til og er på landet, på hytta etc. kan jeg ha hundene bundet ute eller løs hvis det er mulighet for det. Men da bare noen timer siden de ikke er vant til mer. Noe de har vært veldig fornøyde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar hundene stå ute et par timer om dagen om det er muligheter for det. Synes det er synd de skal ligge inne når de får løpe rundt i løpestreng på gårdsplassen og plena. De står gjerne ute om vi er ute også. Regner det står de ikke ute. Begynner de og bjeffe er "straffen" og bli tatt inn og må ligge inne : ) Hundene våre liker iværtfall og ta livet med ro ute ; )

Ja, det er vel sånn mange gjør her hvor jeg bor. Om hundene viser at de trives med det og ikke blir stressa er det vel helt greit. :innocent:

Tro om hunden får det bedre om den får mulighet til dette? Og hva er fordeler/ulemper..

Og mens vi er inne på "lurer på i forbindelse med hundegård osv osv" :) Jeg lurer på når jeg passerer gårder/ store eiendommer/ middels store osv osv. Hvorfor lager de musesmå hundegårder (og i de små skoeskene skal mange bikkjer bo i all tid utenom jakta) når de har et hav av areal (overdrivelse) å ta av?

Hvorfor kan de ikke spandere gjerde på en mye større del av tomta? Det er jo mange av disse bikkjene som står i hundegården i all sin tid - kan de ikke få litt plass å rusle rundt på da? Og også kanskje være en del av flokken/familien.... Hadde blitt bra, det vel? :)

Du har et poeng der.. Blir helt sikkert en lite gjerde kun fordi det blir billigere å sette opp, vil jeg tro.. INGEN lager jo store hundegårder, det blir jo for teit liksom.. -.-

Syns i aller sterkeste grad at folk kunne gi jakthundene sine minst en tur om dagen, jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine står ute når vi er borte (også hvis vi er bortreist over flere døgn), og vi har en BC som bor ute på heltid. Det har hun gjort helt fra hun var valp, og hun blir stresset inne. Hundene har plass ute og inne, de har hver sin "boks" med senger, tyggebein o.l., hvor det alltid er tørt og trekkfritt, og som er store nok til at de kan ligge i alle stillinger. Ute har de to medium store gårder. Vi har prøvd stooor gård, men ingen av hundene trivdes. Nå fungerer alle fint:) To av de er inne sammen med oss når vi er hjemme, og er familiehunder ellers. Synes hundegård/løpestreng er veldig greit, mye bedre enn å ha hunden inne i bur f.eks når man er borte på jobb/skole, men det er ikke en erstatning for tur og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd i hunder som må stå ute alene størsteparten av døgnet. Har de en til hund til selskap, synes jeg det er bedre -så fremst de får sin stimulanse og har gode boforhold.

Selv har jeg ikke min(e) hunder ute ganske enkelt fordi jeg bor i by og det ikke er mulighet for dem å stå ute her. Men da vi bodde mer landlig til og er på landet, på hytta etc. kan jeg ha hundene bundet ute eller løs hvis det er mulighet for det. Men da bare noen timer siden de ikke er vant til mer. Noe de har vært veldig fornøyde med.

Hmm, ja. Tro om jeg burde lære hunden å være litt ute alene, da? :innocent: Vi har jo veldig gode muligheter til det her. Huset er rett ved siden av skogen og det er lite trafikk/bråk her.

Ingen som kan tenke seg negative virkninger av å stå ute noen timer, eller er det bare bra? Det går mye løsbikkjer her, hva om de støter på hverandre osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye løshunder ville jeg nok ikke hatt min i bånd, men i en hundegård med mulighet for å gå inn og trekke seg helt vekk fra den andre hunden. Jeg ser ingen negative virkninger av å ha hunden ute dersom hunden trives med det, nei :innocent: Men veldig mange positive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanie går inn og ut slik som hun vil på tomta : ) vi vurderte å lage egen luftegård i ene hjørnet slik at vi kan komme ordentlig til med bil osv, men siden hun er såppas flink til å holde seg unna - og stikker ikke av når vi lukker opp porten så vi ingen grunn til å sperre henne inne. Så hun er i grunn helt fri ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel sånn mange gjør her hvor jeg bor. Om hundene viser at de trives med det og ikke blir stressa er det vel helt greit. :innocent:

Tro om hunden får det bedre om den får mulighet til dette? Og hva er fordeler/ulemper..

Nå er vi ikke de som lar hundene våre få lov til og rusle rundt og gjøre det det behager dem inne, de har vær sin plass på stua. Det hender jo at de (eller Milla som regel da) heller strekker seg ut på gulvet foran tvn. Men når vi har hundene våre ute får de styre og leke med hverandre og ha selskap av oss. Far i huset er som regel i gården og fikser biler. Og vi sitter ofte på verandaen som hundene kan gå opp på om de vill. De trives bedre og være ute med oss om dagene : ) Vi bruker og ha settern i løpestrengen og unghunden løs så de får leke. unghunden er no way til og stikke av, så det funker best, vi bor i skogen så det funker fin når det ikke er noe trafikk og bekymre seg for. Hadde settern vært løs hadde han vært long gone : p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke helt at folk tør å gå fra hundene sine i hundegården jeg.. Hvilken garanti har man for at ingen oppsøker hundene for å plage de? Man vet faktisk aldri hva barn kan finne på... :innocent: (og ja, dette kommer fra en småbarnsmor som ikke selv tør å sette opp hundegård til sin egen hund fordi hun er redd forbigående barn skal kaste stein, pinner osv inn i hundegården)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vert sjangs for forbi passerende barn/voksne kunne visst, og kommet seg ubemerket bort til hundene. Hade de ikke vert ut, nettopp fordi mennesker kan finne på de rareste ting, så når vi flytter fra hundeparadis og ut i den virkelige verden må nok frøkna være inne.

Har hørt altfor mange historier om barn som har sluppet ut hunder, kastet ting på dem. Voksne som skriker og skremmer hunder og tja diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er alt for mange som bare setter hundene sine ute i bånd, eller hundegård, dagen lang for å "slippe å tenke på de".. :innocent: Man får liksom hundene ute av veien å kan gjøre sitt hele dagen. Synes ikke noe om folk som setter ut hunder i MANGE timer på denne måten..

Men å sette hunden ut i hagen eller i gården et par timer nå å da er ikke så ille. Så lenge det ikke er HVER eneste dag og hunden står der alene hele tiden.. Er jo bedre for hunden å være ute innimellom enn å være inne..! Litt tungvint forklart.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bikkja mi i hundegård mens jeg er på jobb. der har han greit med plass og et stort hundehus. vi bor landlig, og det er veldig sjeldent det går noen forbi hundegården, og jeg låser den alltid. hadde vi bodd på et mer folksomt område hadde jeg ikke turt og la han stå der alene. også har vi hundene i hundegård når vi vasker huset feks. men vi er opptatt av at de skal få være mye inne også, og at de får nok stimuli. man må jo bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar hundene stå ute et par timer om dagen om det er muligheter for det. Synes det er synd de skal ligge inne når de får løpe rundt i løpestreng på gårdsplassen og plena. De står gjerne ute om vi er ute også. Regner det står de ikke ute. Begynner de og bjeffe er "straffen" og bli tatt inn og må ligge inne : ) Hundene våre liker iværtfall og ta livet med ro ute ; )

Gjør omtrent som deg :) Er det fint vær storkoser de seg ute :) Med et godt teppe å ligge på og alltid med skygge tilgjengelig.

De er ikke ute hvis jeg ikke er hjemme for da er de stort sett med :) De storkoser seg ute og får se på ting som skjer :)

Og mens vi er inne på "lurer på i forbindelse med hundegård osv osv" :) Jeg lurer på når jeg passerer gårder/ store eiendommer/ middels store osv osv. Hvorfor lager de musesmå hundegårder (og i de små skoeskene skal mange bikkjer bo i all tid utenom jakta) når de har et hav av areal (overdrivelse) å ta av?

Hvorfor kan de ikke spandere gjerde på en mye større del av tomta? Det er jo mange av disse bikkjene som står i hundegården i all sin tid - kan de ikke få litt plass å rusle rundt på da? Og også kanskje være en del av flokken/familien.... Hadde blitt bra, det vel? :P

Når jeg overtar huset til mamma skal hele tomten gjerdes inn :) Gleder meg til jobben med gjerdet er ferdig og hundene kan kose seg ute :P

Jeg fatter ikke helt at folk tør å gå fra hundene sine i hundegården jeg.. Hvilken garanti har man for at ingen oppsøker hundene for å plage de? Man vet faktisk aldri hva barn kan finne på... :innocent: (og ja, dette kommer fra en småbarnsmor som ikke selv tør å sette opp hundegård til sin egen hund fordi hun er redd forbigående barn skal kaste stein, pinner osv inn i hundegården)

Det kommer vel helt an på hvor man bor?? Hadde jeg bodd i et sentrum hadde jeg nok kanskje ikke hatt mine ute, uten å være tilstede, eller i nærheten. Her hjemme, godt ut på landet for å si det sånn :P Gå et godt stykke opp innkjørselen før de kommer til huset og da har stort sett hunden(e) gitt lyd fra seg så jeg veit at det er noen på veien :)

Så jeg er ikke redd for å ha mine ute når jeg er hjemm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:

Det er ingen her som kan komme å påstå at de som setter hundene i hundegård, gjøre dette ISTEDEN for tur eller annen stimulanse! Det ikke alle som vil ta gjørmete hunder (etter lange turer og treninger) inn i huset, hvis de har mulighet til å unngå det. Ja, det finnes tilfeller der f.eks noen jakthunder står mye å bånd og får lite tur, akkurat som jeg vet om en hund i "nabolaget" her borte som bare er inne hele tiden og aldri får lenger tur enn i postkassa 1 gang om dagen (en border collie).

Mange har hunder fordi de TRENGER dem i ulike typer arbeid (gjeting, jakt o.l.). Hundene får da så mye trening at de trenger å sove og slappe av når de er ferdige, og dermed "bor" i hundegård med hus/tilknyttet inneareal. Jeg synes dette er helt greit. Jeg ville ikke hatt hundeholdet mitt slik til en hver tid, fordi jeg liker å klappe hunden og kose med den i senga/sofaen. Altså vil jeg ta inn hunden innimellom fordi JEG liker det. MEN jeg tror ikke hundene har det noe bedre eller værre endten om de bor ute eller inne, så lenge de blir trent å brukt skikkelig.

Når jeg er hjemme på gården går hundene løse ute og er dermed sammen med oss i familien hele dagen. Om kvelden setter jeg de møkkete hundene inn i hundegården som er tilknyttet 2 rom i bryggerhuset på gården. Her får de alt av mat og drikke og kan legge seg i bia-beddene sine :innocent:

Når jeg har bodd på hybel, har jeg hatt hundene i hundegård med hundehus (i perioder bare i løpestreng) på dagen mens jeg har vært på skolen, men tatt de inn om kvelden etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:

Det er ingen her som kan komme å påstå at de som setter hundene i hundegård, gjøre dette ISTEDEN for tur eller annen stimulanse! Det ikke alle som vil ta gjørmete hunder (etter lange turer og treninger) inn i huset, hvis de har mulighet til å unngå det. Ja, det finnes tilfeller der f.eks noen jakthunder står mye å bånd og får lite tur, akkurat som jeg vet om en hund i "nabolaget" her borte som bare er inne hele tiden og aldri får lenger tur enn i postkassa 1 gang om dagen (en border collie).

Mange har hunder fordi de TRENGER dem i ulike typer arbeid (gjeting, jakt o.l.). Hundene får da så mye trening at de trenger å sove og slappe av når de er ferdige, og dermed "bor" i hundegård med hus/tilknyttet inneareal.

Å :innocent: Hadde det bare vært så vel, men dessverre så er ikke livet utover i Noregs land slik du skisserer. Maaaange hunder, bl.a. "æljbikkjer og harabikkjer" står pal inni sin lille bikkjegård 24/7 bortsett fra de få ukene de er på jakt eller de gangene de er på trening rett før jakta. Og den bikkjegården er ikke akkurat tilknyttet hus og/eller inneareal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt hage ville nok mine hunder fått gått ut og inn som de ville, på sommeren. Der jeg bodde før hadde jeg utemuligheter for hunden, men han stod aldri ute alene hele dagen.

Naboen til mamma og pappa har en gordon setter som står ute, vinter som sommer, uten vann, i et bånd som er i underkant av to meter. Ingen snakker til han. Han bare er der. Dette er grusomt, og jeg har så vondt av den stakkaren... :innocent:

Hvis jeg hadde hatt mulighet til et trygt sted ute for hundene de få timene jeg er borte på dagtid ville jeg nok hatt de ute, men ikke når jeg var hjemme. Det er viktig for meg å få et nære forhold til hunden, og det får man ikke om hunden bor i hundegård hele dagen og ikke får noe tid sammen med eieren. Det er så utrolig forskjellig hva folk gjør. Noen har de i hundegård fordi de trives best ute, samtidig som de trener mye og tilbringer mye tid med hunden, det synes jeg er flott! De som derimot har hunden i hundegård/bånd hele dagen, tar inn hunden til kvelds og plasserer den alene på et rom hver dag synes jeg er helt grusomt. Vi kan liksom ikke ta alle som har hund i hundegård/bånd ute under en kam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde og jobbet på kennel hendte det at pelsen fikk være med på jobb og stå i luftegård når kennelhundene hadde pause midt på dagen. Her var jeg aldri mer enn 2 min unna hvis noe skulle skje, og jeg hadde garanti for at ingen fremmede gikk forbi. Samtidig sørget jeg også for at hun hadde noe å drive med (søk etter for, leker osv).

Jeg hadde imidlertid aldri turt å sette hunden i hundegård og dra på jobb/skole. Man vet aldri hva eller hvem som går forbi, om det blir lyn/torden, løshunder osv.

Dessuten tror jeg også det er litt skummelt å ha fri tilgang på hundegård. Det blir veldig lett å sette hunden der i stedet for å gå en tur el. Fort kan det bli en ond sirklel med hunder i løpegård uten nok stimuli. Det blir et ork å ta ut hunden fordi den er så stressa/overglad for å se eieren, så det blir til at den bare står der.

Eneste som kan forsvare at hundene bor på små og stimulifattige steder (hundegård, kjetting osv) er at de blir brukt aktivt hver eneste dag slik at det eneste de faktisk gjør der er å spise og sove. Å ha jakthunder som bare blir brukt noen få uker i året og som tilbringer resten av livet i hundegård er og blir dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...