Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som dør på utstillinger


Nirm

Recommended Posts

Den som nøler med å knuse en rute når hun ser en hund som holder på å omkomme av varme burde selv anmeldes.

Ellers sier jeg som jeg sier i en annen tråd: Hvis man bare husker på at skygger flytter på seg og har vinduer og evt. takluker helt åpne samt sørger for vann, så er ikke alltid bilen så dum til oppbevaring av hunder. Et lukket utstillingstelt kan være verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Den som nøler med å knuse en rute når hun ser en hund som holder på å omkomme av varme burde selv anmeldes.

Ellers sier jeg som jeg sier i en annen tråd: Hvis man bare husker på at skygger flytter på seg og har vinduer og evt. takluker helt åpne samt sørger for vann, så er ikke alltid bilen så dum til oppbevaring av hunder. Et lukket utstillingstelt kan være verre.

Dette har du selvsagt helt rett i.

Jeg hadde min bil stående i skyggen hele søndagen - og det var helt klart mer levelig i denne enn i hvilket som helst utst.telt på Bjerke. Det samme med de bilene som kan stå med dørene åpne, bakluken åpen, etc - da er det i alle fall ikke noe værre enn i telene...

Susanne

(som bare måååå få skaffet seg et nytt bur som kan låses..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som nøler med å knuse en rute når hun ser en hund som holder på å omkomme av varme burde selv anmeldes.

Ellers sier jeg som jeg sier i en annen tråd: Hvis man bare husker på at skygger flytter på seg og har vinduer og evt. takluker helt åpne samt sørger for vann, så er ikke alltid bilen så dum til oppbevaring av hunder. Et lukket utstillingstelt kan være verre.

Nja. Du skal ha ganske store luftemuligheter til for at det skal være en OK temperatur der inne. Jeg har en Ford Connect med 5 dører, og om jeg setter opp alle dørene bak til hundene, så kan den stå nokså lenge i solsteka og ha skyggetemperatur innvendig. Bedre blir det om det er litt vind seffe, enn om det er vindstille. Men likevel er det bare til bruk når jeg er rett i nærheten og kan sjekke hundene ofte (dvs at jeg som oftest sitter i synsavstand fra bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Du skal ha ganske store luftemuligheter til for at det skal være en OK temperatur der inne. Jeg har en Ford Connect med 5 dører, og om jeg setter opp alle dørene bak til hundene, så kan den stå nokså lenge i solsteka og ha skyggetemperatur innvendig. Bedre blir det om det er litt vind seffe, enn om det er vindstille. Men likevel er det bare til bruk når jeg er rett i nærheten og kan sjekke hundene ofte (dvs at jeg som oftest sitter i synsavstand fra bilen).

Ja, det er helt nødvendig å sjekke ofte. Skygger beveger seg, vannskåler velter, det teppet som ble lagt på taket for å lage skygge sklir ned ... Ting forandrer seg veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Ville heller tatt en anmeldelse og et erstatningskrav enn å nøle med å redde ut en halvkokt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på Bjerke noen år (men ikke i år), og ingen stod og glodde på en hund dø i en bil da, og vi gikk over biler om og om igjen for å se etter hunder i varmen. Men alle biler er ikke like lette å se at det er hunder i.

Det går jeg virkelig ut i fra at ingen gjør. Men - om hunden ikke omkommer i bilen kan den omkomme av skadene. Dette skjedde på WW i Bratislava i fjor (det gjaldt DS og behørig diskutert på et schnauzerforum jeg av og til er innom, derfor jeg kjenner til saken), hvor 1 hund døde i bilen og 2 kort tid etterpå.

Men i disse digitale tider tar det ikke lang tid å finne bilers eiere med tilhørende telefonnr. Når høytaleranleggene rundt om er av så varierende kvalitet så bør man se på alternative varslingsmåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via kontaktene jeg har er det ingen som har hørt om hunder som omkom på bjerke, så jeg tviler sterkt.

Ellers har mannen i huset vært med på å måtte knuse rute på utstilling (han var plassjef) i forbindelse med hund i varm bil.

Eier truet da med anmeldelse, men politiet var da kommet på stedet og repliserte med at det måtte han gjerne gjøre- og kunne med det samme vente seg en motanmeldelse.

Da ble det stille, og ikke noe erstatningskrav ble sendt.

Husker ikke hvor dette var i farta, men kan jo spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det bare er rykter denne gangen!

Men forhåpentligvis finner NKK en måte å straffe disse på. Å risikere å bli straffeforfulgt er tydeligvis ikke nok, siden det til stadig er slike episoder. Og det burde vært reagert allerede når arrangører må bryte opp biler. Det er jo ikke NKKs eller teknisk arrangør sitt ansvar at folk er idioter, og noen biler er det vanskelig å se at det er hunder i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at sånne ting skjer. Selv om det bare var rykter denne gangen, så har det skjedd og kommer helt sikkert til å skje igjen. Jeg blir overrasket over å se hvor mange som hadde hundene i bilene forrige helt på retrieverutstillingen og. Det var så varmt at vi som var ute holdt på å krepere... Likevel er det mange som går fra hundene i bilen. Det hjelper ikke å åpne bare bakluka og la de ligge der... Ikea har satt opp store plakater sammen med dyrebeskyttelsen og advarer mot å la hundene ligge i bilen. Dette bør hundefolk lære snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via kontaktene jeg har er det ingen som har hørt om hunder som omkom på bjerke, så jeg tviler sterkt.

Ellers har mannen i huset vært med på å måtte knuse rute på utstilling (han var plassjef) i forbindelse med hund i varm bil.

Eier truet da med anmeldelse, men politiet var da kommet på stedet og repliserte med at det måtte han gjerne gjøre- og kunne med det samme vente seg en motanmeldelse.

Da ble det stille, og ikke noe erstatningskrav ble sendt.

Husker ikke hvor dette var i farta, men kan jo spørre.

What she says!

Merkelig at vi skal være så redde for å gjøre noe galt, at vi ikke "tør" å redde liv.... Og nå fikk jeg plutselig den tanken, at hva om eier kommer og påstår at hunden har vært i bilen i nøyaktig to minutter, og den ser alltid så "ferdig" ut... Hvor lenge skal man tillate seg å vente? ...hmmm... Tror det er riktig å tørre å reagere i slike tilfeller jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bil hvor en hund har omkommet pga varme er rutene som regel helt dugget igjen. Det er ikke vamen som sådan den dør av (den greier jo å overleve i både 30-40-50 varmegrader).

Det er luftfuktigheten som er dødsårsaken - hunden peser, mister væske, det blir fuktig luft og til slutt så vil hunden dø av okysgenmangel (nærmest "drukne")... Sikkert en teknisk dårlig forklaring, men det var slik det ble meg forklart en gang.

Så med frisk luft og vann (så den ikke blir dehydrert) vil de fleste hunder helt klart klare høye temperaturer i en lang stund. På samme måte som at VI faktisk klarer en varm bastu i en god stund vi også.

Men man bør jo kunne se om hunden er nærmest livløs, eller om den sover, vil jeg tro. Men i solsteiken, inne i en bil med minimal lufting - gi eieren noen minutter å komme på. Lengre tid enn dèt ser jeg ikke noen vits å vente.

Jeg kjenner noen som fikk bilen åpnet bare noen minutter etter at de satte ifra seg hundene for å gå inn og hente resten av utstyret, jeg. Kanskje LITT overivrige parkeringsvakter, men bedre enn de sløve, da.

Kjente også på både Våler og Nesbyen at de hundene som sto inne i bilen med 3 åpne dører og "sølvpledd" mot solen hadde det LANGT bedre enn de som sto i utst.teltene ved ringen, ja.

Men likevel følte man et stikk av dårlig samvittighet hver gang det ble ropt opp på høyttalerne, da.

Men hva var alternativet? Når vi satt ved vognen/bilen lå hundene i "binge" på bakken - slett ikke bra det heller (vanskelig å få tilstrekkelig med skygge i den store bingen vår). Så to av hundene bare hoppet over bingen og gikk inn i bilen, så valget var enkelt for de to i alle fall.

(De to siste hadde ofret liv og lem for å være i nærheten av oss, dvs i bingen, uansett vær og føre..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

I en bil hvor en hund har omkommet pga varme er rutene som regel helt dugget igjen. Det er ikke vamen som sådan den dør av (den greier jo å overleve i både 30-40-50 varmegrader.

(...)

Jepp. Det bor liksom hunder i Calcutta også ...

I Jønkøping la jeg mobilnummeret mitt i vinduet, godt synlig. Ikke fordi jeg regnet med at hundene kom til å ha det dårlig (jeg sjekket dem ofte, alt som kunne åpnes sto åpent etc.), men for at overivrige vakter skulle ringe til meg istedet for å foreta seg noe dumt. Jeg tror jaggu jeg skal klistre fast mobilnummeret til vinduet, det kan være lurt i flere sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg, er at det virker som mange har bilen låst, siden det er snakk om ruteknusing.. Er det fordi man er redd for at hunden skal stikke/bli stjålet, eller fordi bilen skal bli borte?

De få gangene jeg må forlate hund i bilen, står alle dører ulåst, vinduer på vid gap, baggasjedøra åpen på ekstra lang krok og buret låst.. Så i teorien kunne bilen blitt stjålet, men på utstilling er kanskje ikke det den største faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Ok!?

Da tar man en rask telefon til politiet. Evt. kan NKK avklare dette dagen i forveien, at om det skulle oppdage slike tilfeller så har deres representanter "lov" om tilstrekkelig er blitt gjort for å få kontakt med hundeeier.

Også har vi noe som heter mobiltelefon, da er det ofte kameraer på disse. Om hunden er bevisstløs, tar man raskt bilde før man knuser ruta, så kan eier se at man faktisk reddet hunden deres.

Ellers syntes jeg det er hårreisende at folk kan gjøre noe slikt, det burde virkelig være kurs før man kan kjøpe hund.. som går inn på alle disse detaljene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN rettsstriden synes jeg faktisk NKK skulle ta seg råd til å ta, jeg... Få temaet opp på bordet, sørge for å få en etablert måte å forholde seg til nettopp dette problemet.

Det er ikke NKK som blir skadelidende, men den enkeltpersonen som faktisk går inn.

Ved å enkelt og greit kontakte politiet på forhånd får man tillatelse til å knuse ruta dersom situasjonen er prekær.

Man bør også sørge for å ha uavhengige vitner.

Den som nøler med å knuse en rute når hun ser en hund som holder på å omkomme av varme burde selv anmeldes.

Den som er så tett at man knuser ruta uten å forsøke å innhente tillatelse fra politiet først bør anmeldes.

Ville heller tatt en anmeldelse og et erstatningskrav enn å nøle med å redde ut en halvkokt hund.

Det er jo greia, du får tillatelse ved å kontakte politiet først, var det så vanskelig å forstå det?

Ok!?

Da tar man en rask telefon til politiet. Evt. kan NKK avklare dette dagen i forveien, at om det skulle oppdage slike tilfeller så har deres representanter "lov" om tilstrekkelig er blitt gjort for å få kontakt med hundeeier.

Også har vi noe som heter mobiltelefon, da er det ofte kameraer på disse. Om hunden er bevisstløs, tar man raskt bilde før man knuser ruta, så kan eier se at man faktisk reddet hunden deres.

Ellers syntes jeg det er hårreisende at folk kan gjøre noe slikt, det burde virkelig være kurs før man kan kjøpe hund.. som går inn på alle disse detaljene!

Politiet kan avklare situasjonen, NKK kan IKKE.

NKK kan ikke avtale seg frem til ruteknusingstillatelse. Hundeeier er også feil person å kontakte, det er fører av bilen man evnt må ha godkjenning av.

Men ja, bilder av hunden er helt klart noe som duger som bevis, bilde både før og etter at hunden blir hentet ut (dersom mulig)

Uansett bør man ALLTID kontakte politiet først, dersom de har en patrulje i nærheten kommer nok denne, i motsatt tilfelle vil de informere om at du kan ta ruta dersom det er helt nødvendig.

Jeg ser ellers at NKK har kommet med en artikkel om hunder i bilene under utstillingen på Bjerke, der de sier at det var på hengende håret for en hund.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=10201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om hunder som dør i bil.. At ikke eierne tenker..

Jeg syns det er litt vanskelig å gå ifra hunden i bilen (Chanti og da jeg hadde Hera), fordi de bjeffer så mye og det høres jo flere km unna når jeg har vinduene åpne. Jeg husker en gang da jeg hadde Hera, da skulle jeg innom butikken og kjøpe ei brus, og hunden i bilen med vinduene åpne, selvsagt, fordi det var sol og varmt. Hera pleide alltid og hyle skikkelig når vi dro, uavhengig om det var vanlig temp eller varmt eller kaldt ute (ute eller inne). jeg skynta meg inn og kjøpte brusa, og da jeg kom ut ble jeg møtt av en mann som kjefta på meg pga hunden hadde det så vondt i bilen og hyla sånn pga varmen og fikk den leksa om å ikke la hunder være i bilen i varmen osv. Nytta ikke å forklare noe egentlig så jeg bare gikk.. Kjempebra at folk bryr seg, men som nevnt her så tåler hunder endel varme, så lenge de har luft nok og kan stikk hode ut av vinduet. Spesiellt hunder med kort pels. Jeg ville aldri latt en hund stå i 1 time+ i bilen i varmen, men 5-10 min går bra.

Men mannen visste jo ikke noe om min hund og hennes hylig, så det kunne jo misforsåes. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er så tett at man knuser ruta uten å forsøke å innhente tillatelse fra politiet først bør anmeldes.

Det der er situasjonsavhengig. Jeg hadde IKKE brukt tid på å ringe til politiet, vente på å bli satt over til riktig person og så forklart situasjonen, kanskje flere ganger, mens en hund lå og peste og ikke fikk puste. No way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er situasjonsavhengig. Jeg hadde IKKE brukt tid på å ringe til politiet, vente på å bli satt over til riktig person og så forklart situasjonen, kanskje flere ganger, mens en hund lå og peste og ikke fikk puste. No way.

Det er en nødsituasjon, da er 112 nummeret å ringe.

De som sitter på 112 har faktisk muligheten til å svare på flekken.

Legg også merke til hva jeg sier:

"forsøke å innhente"

Dersom du kan dokumentere at du forsøkte å ringe onkel blå og satt i telefonkø der er det selvsagt omstendigheter som taler for at du ikke skal holdes ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke NKK som blir skadelidende, men den enkeltpersonen som faktisk går inn.

Ved å enkelt og greit kontakte politiet på forhånd får man tillatelse til å knuse ruta dersom situasjonen er prekær.

Man bør også sørge for å ha uavhengige vitner.

Den som er så tett at man knuser ruta uten å forsøke å innhente tillatelse fra politiet først bør anmeldes.

Det er jo greia, du får tillatelse ved å kontakte politiet først, var det så vanskelig å forstå det?

Politiet kan avklare situasjonen, NKK kan IKKE.

NKK kan ikke avtale seg frem til ruteknusingstillatelse. Hundeeier er også feil person å kontakte, det er fører av bilen man evnt må ha godkjenning av.

Men ja, bilder av hunden er helt klart noe som duger som bevis, bilde både før og etter at hunden blir hentet ut (dersom mulig)

Uansett bør man ALLTID kontakte politiet først, dersom de har en patrulje i nærheten kommer nok denne, i motsatt tilfelle vil de informere om at du kan ta ruta dersom det er helt nødvendig.

Jeg ser ellers at NKK har kommet med en artikkel om hunder i bilene under utstillingen på Bjerke, der de sier at det var på hengende håret for en hund.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=10201

Er det virkelig ikke en mulighet til å lage et slags samarbeid eller avtale med polititiet. Da jeg red, og drev med feltritt i Mexico så var det obligatorisk med ambulanse tilstede (med personell). Dette var her uansett om det var glatt, eller andre spesielle grunner, og ingen klasser kunne starte før den dukket opp.

Poenget mitt, er at det burde ikke være vanskelig, og absolutt ikke nødvendig å vitne en hunds død. Men på den annen side, hvor ofte er hundene på dødens rand akkurat i det man kommer dit? Som regel har man et minutt på å ta en telefon, og har man ikke det, neimen da får man bare knuse ruta, evt. samtidig som man snakker i telefonen med politiet, deretter forklare situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ikke en mulighet til å lage et slags samarbeid eller avtale med polititiet. Da jeg red, og drev med feltritt i Mexico så var det obligatorisk med ambulanse tilstede (med personell). Dette var her uansett om det var glatt, eller andre spesielle grunner, og ingen klasser kunne starte før den dukket opp.

Poenget mitt, er at det burde ikke være vanskelig, og absolutt ikke nødvendig å vitne en hunds død. Men på den annen side, hvor ofte er hundene på dødens rand akkurat i det man kommer dit? Som regel har man et minutt på å ta en telefon, og har man ikke det, neimen da får man bare knuse ruta, evt. samtidig som man snakker i telefonen med politiet, deretter forklare situasjonen.

Man kan i Norge bruke politiet som vaktselskap, det finnes det muligheter til.

Det gjøres som regel i forbindelse med meget store arrangement (som MGP), og er ikke noe man vil skal skje i noen særlig grad (politikk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan i Norge bruke politiet som vaktselskap, det finnes det muligheter til.

Det gjøres som regel i forbindelse med meget store arrangement (som MGP), og er ikke noe man vil skal skje i noen særlig grad (politikk..)

Ja, for det er stor sannsynlighet for at det skal skje, føler vel at politiet har annet å gjøre enn å henge rundt på en utstilling.

Det skal forøvrig være helsepersonell på slike store arrangementer. Det kan se ut som om det sviktet i helgen... siden de måtte rope opp lege, når en ble bitt. Ikke nødvendigvis ambulanse, slik de har på de store ridestevnene, men noen som kan ta hånd om syke/skadede. De har ambulanse stående på ridestevner ala feltritt, galopp og trav fordi skadene kan være i ett større omfang enn på en hundeutstilling eller dressur. Farten og "fallhøyden" er noe større. Dessverre har ikke helsepersonell noen som helst myndighet til å foreta seg politiarbeid.

Nei, det må oppklares på forhånd med politi, skrives i pm og si at enhver som bryter dyrevernloven vil bli anmeldt, samt at man ringer og finner ut nr så man kan få ringt vedkommende om ting skulle være av slik art, før man tyr til drastiske metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er stor sannsynlighet for at det skal skje, føler vel at politiet har annet å gjøre enn å henge rundt på en utstilling.

Politiet stiller opp for alle som betaler de.

Det skal forøvrig være helsepersonell på slike store arrangementer.

Har du noen kilde som bekrefter dette?

Nei, det må oppklares på forhånd med politi, skrives i pm og si at enhver som bryter dyrevernloven vil bli anmeldt, samt at man ringer og finner ut nr så man kan få ringt vedkommende om ting skulle være av slik art, før man tyr til drastiske metoder.

At lovbrudd blir anmeldt er helt opplagt.

Men det er mange det ikke er mulig å finne telefonnummeret til, som de fleste med firmabil, leasingbil, hemmelig nummer osv.

Politiet kan ikke gi forhåndssamtykke til bruk av nødverge, det sier seg faktisk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...