Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst å prøve den på Luna siden hun er svart og har tykk pels og blir dermed veldig varm når solen skinner.. Men hva gjør den egentlig? Fjerner underull? Vokser det ut igjen? Er den vanskelig å bruke?

Skrevet

My fikk en omgang med furminatoren her om dagen, og dette er resultatet:

39174_417418845307_633470307_5290136_6970896_n.jpg

Jeg bruker karden for å børste lett igjennom pelsen før jeg bruker furminatoren slik at den ikke skal feste seg i så mye floker osv.

Skrevet

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Skrevet

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Guest Dratini
Skrevet

Veldig lurt å søke litt på sonen innen man poster :wub: Det har vært flere tråder med FURminator som tema, her er en annen diskusjon.

Skrevet

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :lol: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Skrevet

vi har en hund med underull og en hund med kort pels uten under ull. og furminator funker kjempebra på begge våre. :lol: åsså er den veldig kjekk å bruke hvis man har vært i skogen, for å fjerne eventuelle flått som ikke har festa seg..

Skrevet

Jeg har forsøkt furminator, og synes den er noe oppskrytt dritt - her kuttet den lett av friske dekkhår på begge bernerne mine. Siden jeg drar på utstilling er jeg ikke interessert i å få fjernet mer pels enn nødvendig.

Knivene/taggene var heller ikke lange nok til å fungere godt nok på hannhunden, som har ganske tjukk pels.

Jeg kjøpte for et par uker siden en annen børste, som jeg vet mange bernerfolk er veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke hund i røyting akkurat nå, men den er i hvert fall lett å bruke, garantert at den ikke kutter, og den får av masse død underull - det har jeg sett demonstrert flere ganger.

Mulig den ikke fungerer like godt på hunder med en annen pelstype enn bernere - men så fungerer jo heller ikke furminator optimalt på en berner, etter min erfaring. Det skal vel litt til å finne en børste som fungerer optimalt på alle raser til dette bruket, det er jo ulike pelser vi snakker om. Men jeg vil gjerne få slå et slag for EZ-Groomer underullsrake. Jeg betalte 99 kroner, den kommer i to størrelser, og selges blant annet av Hund-1.

Skrevet

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :blink: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Pelsen går i bølger ja, men tenkte mer på at hvert dekkhår hadde mye bølger, ikke sånn kreppete, men den typen.

Med andre ord, så må dekkhårene være tynne nok og "rette" nok til at furminatoren ikke drar dem med seg. Men det sjekker man jo lett, også velger man om den passer for sin pels eller ikke :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...