Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator

Recommended Posts

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :lol: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en hund med underull og en hund med kort pels uten under ull. og furminator funker kjempebra på begge våre. :lol: åsså er den veldig kjekk å bruke hvis man har vært i skogen, for å fjerne eventuelle flått som ikke har festa seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt furminator, og synes den er noe oppskrytt dritt - her kuttet den lett av friske dekkhår på begge bernerne mine. Siden jeg drar på utstilling er jeg ikke interessert i å få fjernet mer pels enn nødvendig.

Knivene/taggene var heller ikke lange nok til å fungere godt nok på hannhunden, som har ganske tjukk pels.

Jeg kjøpte for et par uker siden en annen børste, som jeg vet mange bernerfolk er veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke hund i røyting akkurat nå, men den er i hvert fall lett å bruke, garantert at den ikke kutter, og den får av masse død underull - det har jeg sett demonstrert flere ganger.

Mulig den ikke fungerer like godt på hunder med en annen pelstype enn bernere - men så fungerer jo heller ikke furminator optimalt på en berner, etter min erfaring. Det skal vel litt til å finne en børste som fungerer optimalt på alle raser til dette bruket, det er jo ulike pelser vi snakker om. Men jeg vil gjerne få slå et slag for EZ-Groomer underullsrake. Jeg betalte 99 kroner, den kommer i to størrelser, og selges blant annet av Hund-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :blink: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Pelsen går i bølger ja, men tenkte mer på at hvert dekkhår hadde mye bølger, ikke sånn kreppete, men den typen.

Med andre ord, så må dekkhårene være tynne nok og "rette" nok til at furminatoren ikke drar dem med seg. Men det sjekker man jo lett, også velger man om den passer for sin pels eller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...