Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst å prøve den på Luna siden hun er svart og har tykk pels og blir dermed veldig varm når solen skinner.. Men hva gjør den egentlig? Fjerner underull? Vokser det ut igjen? Er den vanskelig å bruke?

Skrevet

My fikk en omgang med furminatoren her om dagen, og dette er resultatet:

39174_417418845307_633470307_5290136_6970896_n.jpg

Jeg bruker karden for å børste lett igjennom pelsen før jeg bruker furminatoren slik at den ikke skal feste seg i så mye floker osv.

Skrevet

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Skrevet

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Guest Dratini
Skrevet

Veldig lurt å søke litt på sonen innen man poster :wub: Det har vært flere tråder med FURminator som tema, her er en annen diskusjon.

Skrevet

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :lol: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Skrevet

vi har en hund med underull og en hund med kort pels uten under ull. og furminator funker kjempebra på begge våre. :lol: åsså er den veldig kjekk å bruke hvis man har vært i skogen, for å fjerne eventuelle flått som ikke har festa seg..

Skrevet

Jeg har forsøkt furminator, og synes den er noe oppskrytt dritt - her kuttet den lett av friske dekkhår på begge bernerne mine. Siden jeg drar på utstilling er jeg ikke interessert i å få fjernet mer pels enn nødvendig.

Knivene/taggene var heller ikke lange nok til å fungere godt nok på hannhunden, som har ganske tjukk pels.

Jeg kjøpte for et par uker siden en annen børste, som jeg vet mange bernerfolk er veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke hund i røyting akkurat nå, men den er i hvert fall lett å bruke, garantert at den ikke kutter, og den får av masse død underull - det har jeg sett demonstrert flere ganger.

Mulig den ikke fungerer like godt på hunder med en annen pelstype enn bernere - men så fungerer jo heller ikke furminator optimalt på en berner, etter min erfaring. Det skal vel litt til å finne en børste som fungerer optimalt på alle raser til dette bruket, det er jo ulike pelser vi snakker om. Men jeg vil gjerne få slå et slag for EZ-Groomer underullsrake. Jeg betalte 99 kroner, den kommer i to størrelser, og selges blant annet av Hund-1.

Skrevet

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :blink: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Pelsen går i bølger ja, men tenkte mer på at hvert dekkhår hadde mye bølger, ikke sånn kreppete, men den typen.

Med andre ord, så må dekkhårene være tynne nok og "rette" nok til at furminatoren ikke drar dem med seg. Men det sjekker man jo lett, også velger man om den passer for sin pels eller ikke :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...