Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator

Recommended Posts

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :lol: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en hund med underull og en hund med kort pels uten under ull. og furminator funker kjempebra på begge våre. :lol: åsså er den veldig kjekk å bruke hvis man har vært i skogen, for å fjerne eventuelle flått som ikke har festa seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt furminator, og synes den er noe oppskrytt dritt - her kuttet den lett av friske dekkhår på begge bernerne mine. Siden jeg drar på utstilling er jeg ikke interessert i å få fjernet mer pels enn nødvendig.

Knivene/taggene var heller ikke lange nok til å fungere godt nok på hannhunden, som har ganske tjukk pels.

Jeg kjøpte for et par uker siden en annen børste, som jeg vet mange bernerfolk er veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke hund i røyting akkurat nå, men den er i hvert fall lett å bruke, garantert at den ikke kutter, og den får av masse død underull - det har jeg sett demonstrert flere ganger.

Mulig den ikke fungerer like godt på hunder med en annen pelstype enn bernere - men så fungerer jo heller ikke furminator optimalt på en berner, etter min erfaring. Det skal vel litt til å finne en børste som fungerer optimalt på alle raser til dette bruket, det er jo ulike pelser vi snakker om. Men jeg vil gjerne få slå et slag for EZ-Groomer underullsrake. Jeg betalte 99 kroner, den kommer i to størrelser, og selges blant annet av Hund-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :blink: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Pelsen går i bølger ja, men tenkte mer på at hvert dekkhår hadde mye bølger, ikke sånn kreppete, men den typen.

Med andre ord, så må dekkhårene være tynne nok og "rette" nok til at furminatoren ikke drar dem med seg. Men det sjekker man jo lett, også velger man om den passer for sin pels eller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Etter 3 ganske intensive dager (pga at jeg har hatt tannlegetimer og diverse surr så jeg vil han skal være sliten) hvor han har fått sine 11-12 km hver dag så skal han ha hviledag i dag, dvs vi går en tur over jordet og lar ham løpe litt fritt (som han pleier å gjøre, men når jeg går ved siden av så pleier han å løpe litt i skogen her borte) også kaster vi litt ball og trener litt på kommandoer + biltur som han ivertfall før satte veldig stor pris på men nå tar som en selvfølge, men det er ivertfall et avbrekk. Lengre løpetur på grus må vente litt til da grusveien i skogen er klissvåt. Så det er kanskje 5 km grus, og 7 km asfalt, korter vi ned blir det kanskje 5 km grus og 3 km asfalt eller bare 5 km bare grus men det blir veldig kort for ham. Det er vanskelig å finne så mye andre steder her for ham å løpe. Har hatt ham hos dyrlegen til sjekk for sikkerhets skyld og alt er tipp topp. Han hopper høyt i været av glede når han skal på tur, så det feiler ham ikke noe men av en eller annen grunn bekymrer belastningsskader meg veldig for jeg vet hvor viktig turene er for ham og han er bare 3 år.
    • Det regner stadig, men oppunder taket energi inne, det tillater ikke Ede's forplan å holde orientert mot noe konstruktivt hele dagen, så tur må vi gå, tenkte Maskot. På med regndekken og potesokker for å holde ham så komfortabel som mulig. Etter 10 minutter forkastet vi planer om å gå i 30, og tok bussen resten av veien til posten istedenfor, for å hente flere par sturdy Fjällräven bukser til å berge muttern gjennom Ede's pågående wannabe a mondio star fase.  Det bebreidende blikket forteller alt.  ..og våtere skulle han bli, for det var et stykke å gå mellom bussen og posten også, og det begynte bøtte ned. Ede tråkket i en dyp dam og fikk vann i tre av sokkene, hvilket han ble så kald av at han skalv da bussen tilbake endelig kom etter 15 min venting på holdeplasen. Helt ok å gå tom for Nom Moms minuttet før bussen kom, for no reward var nødvendig for å bekrefte Edes kjærlighet til den deilig tørre og varme bussen. Ede var allerede så glad i å reise med buss at han trekker mot bussholdeplasser og ser forventingsfullt på bussene når de kommer, og er skuffet når de passerer. I dag skled 'liker buss' over i 'elsker buss'.  ..og mutteren elsker sine nye, solide bukser som tåler wannabe ringsportstjerne valp. 
    • Takk for svar! Ja så klart miniatyrrase! 🙈😂 Mor fikk løpetid når hun var 8 mnd og var eneste tispe i kullet, halvsøsken som jeg vet om har hatt vanlig løpetid. Har vært på årskontroll, alt var normalt da ☺️
    • 6 kg er en miniatyrrase. Manglende løpetid kan skyldes alt fra genetikk, stress, sykdom eller andre ting. Hvordan var moren? Evt. søsken? Hvis det var melketann hun mistet så kan hun jo bare være sent utviklet, men du kan jo ta en tur til dyrlegen å få sjekket det ut og snakke med dem, det er jo uansett tid for årskontroll og helsesjekker.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...