Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator


Recommended Posts

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er bare den ene siden av hunden, den andre tok jeg for en ukes tid siden *ler* Det snåle er jo at det enda er pels igjen på henne..!

Det blir nok liggeunderlag til minstehunden i år av aussiepels ja... Tenkte jeg skulle kjøpe ull og blande hundeulla med, og prøve å tåve et liggeunderlag av det :wub:

Har hørt om mange som ikke bruker furminator fordi de syns den kutter dekkpelsen.. Det skjer ikke på min hund, for nå er hun full av dekkpels på ryggen - uten noe som helst ull under :wub:

Jeg har furminatoren i den minste str, vet ikke om det har noe å si, men den fungerer utmerket på aussien ihvertfall :wub:

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det kommer an på hundens pels, og hvor mye man bruker den.

Fant ut at på Chico, en kleiner munsterlander, så ble den feil. Rett og slett fordi dekkhårene ikke er rette, og tynne nok. De er rett og slett for grove, så furminatoren får med seg de også.

Nå skal det sies at han har kraftig pels, og jeg vet det finnes kleiner munsterlandere som er mykere i pelsen.

På Tinka derimot, fungerer den utmerket!

Har litt tro på at den passer type golden, border collie, phalene/papillon og den typen pels, forutsatt at ikke hunden har for mye bølger og grove dekkhår.

Med andre ord, jeg ville vurdert min hunds pels nøye, fått prøve en, man burde kunne gjøre det i en butikk om man ikke kjenner noen som har en. Også ser man hva slags hår kommer med.

Du kjenner faktisk forskjell om du tar mye dekkhår altså, snakker av erfaring.

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :lol: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en hund med underull og en hund med kort pels uten under ull. og furminator funker kjempebra på begge våre. :lol: åsså er den veldig kjekk å bruke hvis man har vært i skogen, for å fjerne eventuelle flått som ikke har festa seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt furminator, og synes den er noe oppskrytt dritt - her kuttet den lett av friske dekkhår på begge bernerne mine. Siden jeg drar på utstilling er jeg ikke interessert i å få fjernet mer pels enn nødvendig.

Knivene/taggene var heller ikke lange nok til å fungere godt nok på hannhunden, som har ganske tjukk pels.

Jeg kjøpte for et par uker siden en annen børste, som jeg vet mange bernerfolk er veldig fornøyd med. Nå har jeg ikke hund i røyting akkurat nå, men den er i hvert fall lett å bruke, garantert at den ikke kutter, og den får av masse død underull - det har jeg sett demonstrert flere ganger.

Mulig den ikke fungerer like godt på hunder med en annen pelstype enn bernere - men så fungerer jo heller ikke furminator optimalt på en berner, etter min erfaring. Det skal vel litt til å finne en børste som fungerer optimalt på alle raser til dette bruket, det er jo ulike pelser vi snakker om. Men jeg vil gjerne få slå et slag for EZ-Groomer underullsrake. Jeg betalte 99 kroner, den kommer i to størrelser, og selges blant annet av Hund-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men My er jo skikkelig bølgete i pelsen hun og. Rygg-pelsen hennes har bølger over hele seg, og det topper seg ut mot rumpa og ved halefestet. Der er hun en eneste stor krøllbølge :blink: Men det skal sies at My har tynne myke hår, og det gjelder dekkpelsen og. De er jo tykkere enn ull-hår, og med annen "struktur", men hun HAR sinnsykt myk pels og det kan sikkert ha noe å si.

4664271990_dd27d09e7e_b.jpg

"krøllstumpen"

Pelsen går i bølger ja, men tenkte mer på at hvert dekkhår hadde mye bølger, ikke sånn kreppete, men den typen.

Med andre ord, så må dekkhårene være tynne nok og "rette" nok til at furminatoren ikke drar dem med seg. Men det sjekker man jo lett, også velger man om den passer for sin pels eller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...