Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :lol:

Derfor blir det feil å bruke 25 eller 33 når hunden er mindre aktiv, og sprint når den er mer aktiv, siden det er motsatt.

Når det er sagt, har de "vanlige" variantene altfor lite protein. Det er kun huskyer under iditarod som trenger så mye fett som det er i de "vanlige" variantene.

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:blink:

trekkhunder under lange løp får faktisk ekstra fett, i tillegg til kjøttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Jeg forer 100% VogH nr 33, må jeg tilsette noe? :lol: (bortsett fra evnt. fiskeolje for de som har behov)

Nei, men du bruker feil variant til mynde og doberman :blink: Leser du over, finner du ut hvorfor :lol:

Sprint er en fullverdig variant fra V&H. Det kommer i pølser og har samme konsistens som de andre variantene. Det koster også det samme, og alle forhandlerne kan ta det inn. Sprint er like naturlig og rått som de andre variantene. Det inneholder heller ingen karbohydrater.

Siden det ikke virker som dere kjenner til sprint, ville jeg gjerne informere om dette. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det kan være skadelig for mine å gå på 33?

Jeg ringte netopp min forhandler av vom, og han sa at de ikke hadde sprint eller tok det inn. De hadde kun laksvarianten og 33, samt kunne bestille kylling. Han mente selv at det ikke var noe problem å bruke 33.

Jeg er ikke så inn i fordeling av ditt & datt som Paws så det skal jeg ikke bestride, man tar da til seg lærdom må vite :lol:

Men, selv har jeg fòret mine på både 33 og kylling, uten noe tilsetting av fiskeolje eller annet, i ca 8 år ++. Både voksne i full aktivitet på løpsbanen og "hjemmeværende" og valpekull. Ingen av disse har noen sinne hatt noen form for mangler av noe slag. De voksne har i alle sine aktive år ligget på toppen av løpshunder og alle valpene har vokst opp slik de skal. Noen av dem igjen har også hevdet seg godt på løpsbanen.

Det mine evt har fått av "tillegg" er andre typer kjøtt, så som elg og lam på høsten, ribbe til jul, andre ting jeg finner billig på butikken, kalkunhalser, kyllinglår etc etc.

Og jammen er de friske og fine hele gjengen, både de "gamle" på 10 år og de yngre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det kan være skadelig for mine å gå på 33?

Jeg ringte netopp min forhandler av vom, og han sa at de ikke hadde sprint eller tok det inn. De hadde kun laksvarianten og 33, samt kunne bestille kylling. Han mente selv at det ikke var noe problem å bruke 33.

Det blir i alle fall helt feil for mynder. De vil få veldig små mengder mat, og dermed altfor lite protein. :lol:

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Jeg synes også det var merkelig at de ikke kan ta det inn. Selv min forhandler kan ta inn sprint, han bruker det til og med selv. :blink:

Jeg er ikke så inn i fordeling av ditt & datt som Paws så det skal jeg ikke bestride, man tar da til seg lærdom må vite :lol:

Men, selv har jeg fòret mine på både 33 og kylling, uten noe tilsetting av fiskeolje eller annet, i ca 8 år ++. Både voksne i full aktivitet på løpsbanen og "hjemmeværende" og valpekull. Ingen av disse har noen sinne hatt noen form for mangler av noe slag. De voksne har i alle sine aktive år ligget på toppen av løpshunder og alle valpene har vokst opp slik de skal. Noen av dem igjen har også hevdet seg godt på løpsbanen.

Det mine evt har fått av "tillegg" er andre typer kjøtt, så som elg og lam på høsten, ribbe til jul, andre ting jeg finner billig på butikken, kalkunhalser, kyllinglår etc etc.

Og jammen er de friske og fine hele gjengen, både de "gamle" på 10 år og de yngre :)

Det er jo veldig bra at det fungerer, men jeg ville vært svært forsikitg med å gi så mye fett og lite protein til mynder. Det blir rett og slett for mye fett i fóret, siden de kutter ned på protein. :)

Jeg har hørt om et tilfelle med en hundekjører under løp som fóret med masse fett og lite protein, der hundene ikke klarte å løpe lengre. De ble rett og slett syke av for lite protein.

Kanskje jeg skulle finne frem noen ordentlige kilder til dere. Kanskje mamma har noen bøker jeg kan låne, et sted må hun jo ha lært alt dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Jeg har kun denne forhandleren av vom innenfor hentbar avstand ( 2,5 time kjøring 1 vei), så det blir eneste mulighet hvis jeg skal bruke vom som mat.. Det hjelper lite hvis forhandleren selv mener at de variantene de har inne, er gode nok for alle hunder. Sprint var ikke noe de ville satse på.

Paws, du sier at de vil få i seg for små mengder mat, og dermed for lite proteiner, hvordan får de for lite mat? Kommer ikke det på hvor mye de spiser om dagen?

Jeg må bare spørre, for å forstå bedre. :blink:

Mater ikke nesten alle her inne med feil mat da? (de som bruker vom), det er jo et fåtall som har hardt arbeidene hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Jeg tenkte på sist du og jeg møttes, så var gå tur hele dagen, treninger av forskjellig slag osv osv. Hun var i veldig stor aktivitet hele tiden. :blink:

Ja under konkurransen ja.. Men 1-2 ganger i uka, andre bruker mere tid, så er det altifra 1-3 timers treninger hvor hunder er aktiv.

Ja mer eller mindre :lol:

Man trener jo ikke sammenhengende i 1- 3 timer heller på en vanlig trening? :lol: Ergo, jeg synes ikke en vanlig agilityhund behøver sprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i alle fall helt feil for mynder. De vil få veldig små mengder mat, og dermed altfor lite protein. :)

Altså, nå har jeg fòret på dette i mange år, og mange hunder, uten problemer, med løpsmynder i toppsjiktet, så jeg føler jeg har litt erfaring. Mange av mine myndevenner fòrer på det samme og heller ingen av dem har hatt noen store problemer meg bekjent. Så å si det blir helt feil for mynder er vel å ta litt i all den årelange erfaring vi med mynder har...

Det er jo veldig bra at det fungerer, men jeg ville vært svært forsikitg med å gi så mye fett og lite protein til mynder. Det blir rett og slett for mye fett i fóret, siden de kutter ned på protein. :blink:

Så hårreisende stor forskjell i protein/fett på de forskjellige er det da ikke. Av de jeg fòrer med (hundemat & kylling): Protein varierer fra 13,5 (hundemat), 13 % (kylling) til 15 % (sprint) og fett fra 20 % (hundemat), 19 % (kylling) til 15 % (sprint).

Jeg har hørt om et tilfelle med en hundekjører under løp som fóret med masse fett og lite protein, der hundene ikke klarte å løpe lengre. De ble rett og slett syke av for lite protein.

Nå er det vel slik at proteiner er kroppens ”byggestener” og har man i utgangspunktet gitt for lite av det under oppvekst og opptrening hjelper det lite om man pøser på under høyaktivitet. Det sier seg vel selv at pøser man på med fett blir man syk, det er lite, eller ingen, næring i fett og man smører både tarm, og resten av systemet, samt gir en ”klump” i magen av ingenting. Så helt ærlig, jeg tviler sterkt på at man kan skylde på fettet her, men rett og slett dårlig planlagt fòring, og helt klart altfor dårlig grunntrening/trening generelt, av hunden i forkant av en kraftig ytelse. Man har rett og slett gjort et dårlig grunnarbeide i trening og fòring og oppvarming. Det er ikke selve ytelsen det er feil på, men hva som er gjort/ikke gjort i forkant.

Men en løsning, om hunden ER godt nok trent, kan være å gi hunden ”raske” karbohydrater, som jo er den energi-kilden som tas raskest opp og gir ny piff til mer ytelse. Både proteiner og fett er langt mer ”vanskelig” fordøyd og det tar lengre tid før de er klare til bruk for kroppen.

I den ytelsen iaf løpsmynder bedriver forbrenner de vilt i kroppen og denne trenger påfyll av bla fett, men ikke under selve ytelsen. Da min ene var på toppen av sin karriere spiste han opptil 2-3 kg om dagen for både ytelsen og for å holde vekten. Han var godt grunntrent, men siden ytelse var høyere enn ”vanlig” måtte han seff få påfyll. Skulle jeg gitt mindre fett hadde ikke hunden hatt ”kjøtt” på kroppen. Klart han skulle ha sin dose med proteiner for å vedlikeholde ”byggestenene” sine, men også fett da disse reservene ble tatt ut og brukt ved hans høye ytelse. Mellom løpene fikk han påfyll av både væske og ”raske” karbohydrater som ga energi. NB: væske er viktig for restitusjon, 1 % tap av væske gir 10 % tap av prestasjon/ytelse.

Kanskje jeg skulle finne frem noen ordentlige kilder til dere. Kanskje mamma har noen bøker jeg kan låne, et sted må hun jo ha lært alt dette :lol:

Ja takk, det vil jeg gjerne se :lol: For det du sier strider jo imot alt hva jeg har erfart med egne hunder gjennom mange år ved bruk av nettopp dette fòret. Men jeg er overhodet ikke fremmed for å lære mer/nytt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil GD få i seg riktig mengde protein hvis den fôres med V&H sitt laksefôr da?? Vil jo det beste for dyra minee :blink:

GD valper skal jo ikke ha for mye protein pga for rask vekst osv...

Det er som sagt bare helt ekstremt aktive hunder som får nok protein av de "vanlige" variantene. Det er fordi de forbrenner så utrolig mye kalorier, at de får masse mat.

Jeg vil anbefale sprint til GD :lol:

Jeg har kun denne forhandleren av vom innenfor hentbar avstand ( 2,5 time kjøring 1 vei), så det blir eneste mulighet hvis jeg skal bruke vom som mat.. Det hjelper lite hvis forhandleren selv mener at de variantene de har inne, er gode nok for alle hunder. Sprint var ikke noe de ville satse på.

Paws, du sier at de vil få i seg for små mengder mat, og dermed for lite proteiner, hvordan får de for lite mat? Kommer ikke det på hvor mye de spiser om dagen?

Jeg må bare spørre, for å forstå bedre. :lol:

Mater ikke nesten alle her inne med feil mat da? (de som bruker vom), det er jo et fåtall som har hardt arbeidene hunder.

Dumme forhandleren din da! :D

En mynde har høy forbrenning i forhold til en husky, men en mynde vil heller ikke løpe like langt som en husky. Dermed vil ikke en mynde forbrenne like mye som en husky under løp, og den vil få mindre mat.

Med så lite protein som det er i de "vanlige" variantene av V&H, vil ikke en mynde få nok i de "små" mengdene den spiser. :lol:

Man trener jo ikke sammenhengende i 1- 3 timer heller på en vanlig trening? :) Ergo, jeg synes ikke en vanlig agilityhund behøver sprint.

Jeg prøver her etter beste evne å forklare at sprint er den magreste varianten V&H. :)

Edit:

Altså, nå har jeg fòret på dette i mange år, og mange hunder, uten problemer, med løpsmynder i toppsjiktet, så jeg føler jeg har litt erfaring. Mange av mine myndevenner fòrer på det samme og heller ingen av dem har hatt noen store problemer meg bekjent. Så å si det blir helt feil for mynder er vel å ta litt i all den årelange erfaring vi med mynder har...

Beklager at jeg sa at det var helt feil. Ble litt revet med :)

Grunnen til at dere ikke opplever problemer er at hundene deres ikke er aktive nok til å få blodmangel. Blodmangel vil man oppleve på jakthunder, hardt arbeidene gjeterhunder og trekkhunder (som da ikke forbrenner ekstreme mengder).

Derfor vil det i bunn og grunn være det samme hva deres hunder spiser, men jeg vil være på den sikre siden og gi nok protein. :P

Selvmotsigende ja :)

Så hårreisende stor forskjell i protein/fett på de forskjellige er det da ikke. Av de jeg fòrer med (hundemat & kylling): Protein varierer fra 13,5 (hundemat), 13 % (kylling) til 15 % (sprint) og fett fra 20 % (hundemat), 19 % (kylling) til 15 % (sprint).

Nei, det er det absolutt ikke. Det man skal se på, er omsettelig energi fra animalsk protein.

Anbefalt minimum er 30%:

Sprint: 32%

Hundemat: 24%

Hundemat m/laks: 22%

Valpefór: 29%

Storfevom: 28%

Kylling: 23%

Nå er det vel slik at proteiner er kroppens ”byggestener” og har man i utgangspunktet gitt for lite av det under oppvekst og opptrening hjelper det lite om man pøser på under høyaktivitet. Det sier seg vel selv at pøser man på med fett blir man syk, det er lite, eller ingen, næring i fett og man smører både tarm, og resten av systemet, samt gir en ”klump” i magen av ingenting. Så helt ærlig, jeg tviler sterkt på at man kan skylde på fettet her, men rett og slett dårlig planlagt fòring, og helt klart altfor dårlig grunntrening/trening generelt, av hunden i forkant av en kraftig ytelse. Man har rett og slett gjort et dårlig grunnarbeide i trening og fòring og oppvarming. Det er ikke selve ytelsen det er feil på, men hva som er gjort/ikke gjort i forkant.

Jeg kan finne frem den engelske artikkelen som forklarte hendelesen i morgen :P

I den ytelsen iaf løpsmynder bedriver forbrenner de vilt i kroppen og denne trenger påfyll av bla fett, men ikke under selve ytelsen. Da min ene var på toppen av sin karriere spiste han opptil 2-3 kg om dagen for både ytelsen og for å holde vekten. Han var godt grunntrent, men siden ytelse var høyere enn ”vanlig” måtte han seff få påfyll. Skulle jeg gitt mindre fett hadde ikke hunden hatt ”kjøtt” på kroppen. Klart han skulle ha sin dose med proteiner for å vedlikeholde ”byggestenene” sine, men også fett da disse reservene ble tatt ut og brukt ved hans høye ytelse. Mellom løpene fikk han påfyll av både væske og ”raske” karbohydrater som ga energi. NB: væske er viktig for restitusjon, 1 % tap av væske gir 10 % tap av prestasjon/ytelse.

Hadde dette foregått over en lengre periode, vil jeg tro du kunne ha opplevd blodmangel på hunden. :D

Ja takk, det vil jeg gjerne se :D For det du sier strider jo imot alt hva jeg har erfart med egne hunder gjennom mange år ved bruk av nettopp dette fòret. Men jeg er overhodet ikke fremmed for å lære mer/nytt :D

Mamma finner frem til meg i morgen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror du glemmer Paws, er at det skal være minst 30% OE av protein, ikke minst 30% protein i seg selv. I V&H er 100% av proteinet OE, hvor nøyaktig % blir av totalen har jeg ikke sjekket, men regner med at den er ganske høy, da det kun er fett og protein av næringsstoffer i fôret. Husk at opptil 60 % av maten er vann! Skal man da omregne det til tørrstoff, må vannet trekkes fra, og da blir det vel ca 3 X så mye av hver! Man kan ikke, og SKAL ikke sammenligne tørrfôr og rått direkte, tall for tall, man må alltid regne om til samme TØRRSTOFFMENGDE! Tenk så mange tørrfôr det er der ute som ikke har på nær 30% protein, for ikke å snakke om 30% OE av protein... Har ennå ikke sett dokumentasjon på at hunder har dødd av blodmangel/anemi pga dette! Det du sier stemmer så utrolig godt på TØRRFÔR, men ikke på råfôr.

JEG tror sprint er bortkastet på vanlige hunder, det blir for mye protein for hunder som ikke brukes hardt. Fett er ikke farlig i store doser, da det skilles ut i avføringen tvert om det ikke forbrukes på RÅFÔREDE hunder. Tørrfôrhunder tåler mye mindre fett, da mage- og tarm ikke er vant til å skille det ut på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror du glemmer Paws, er at det skal være minst 30% OE av protein, ikke minst 30% protein i seg selv. I V&H er 100% av proteinet OE, hvor nøyaktig % blir av totalen har jeg ikke sjekket, men regner med at den er ganske høy, da det kun er fett og protein av næringsstoffer i fôret. Husk at opptil 60 % av maten er vann! Skal man da omregne det til tørrstoff, må vannet trekkes fra, og da blir det vel ca 3 X så mye av hver! Man kan ikke, og SKAL ikke sammenligne tørrfôr og rått direkte, tall for tall, man må alltid regne om til samme TØRRSTOFFMENGDE! Tenk så mange tørrfôr det er der ute som ikke har på nær 30% protein, for ikke å snakke om 30% OE av protein... Har ennå ikke sett dokumentasjon på at hunder har dødd av blodmangel/anemi pga dette! Det du sier stemmer så utrolig godt på TØRRFÔR, men ikke på råfôr.

På vom og hundemat sin side, oppgir de omsettelig energi fra protein. Det er det jeg har skrevet opp. Tror du det er feil? :blink:

Mamma har en måte å regne omsettelig energi fra protein i tørrfor, jeg kan spørre henne hvordan hun regner i morgen! :lol:

JEG tror sprint er bortkastet på vanlige hunder, det blir for mye protein for hunder som ikke brukes hardt. Fett er ikke farlig i store doser, da det skilles ut i avføringen tvert om det ikke forbrukes på RÅFÔREDE hunder. Tørrfôrhunder tåler mye mindre fett, da mage- og tarm ikke er vant til å skille det ut på samme måte.

Det er faktisk på en måte det, nettopp fordi vanlige hunder ikke vil merke blodmangel. Går man ett hakk opp, til ekstra aktive hunder, vil man oppleve blodmangel. Går man ytterligere ett hakk opp, til ekstremt aktive hunder, vil de forbrenne så mye at de får nok protein.

I morgen blir en spennende dag, da skal jeg skaffe litt mer fakta om dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mynde har høy forbrenning i forhold til en husky, men en mynde vil heller ikke løpe like langt som en husky. Dermed vil ikke en mynde forbrenne like mye som en husky under løp, og den vil få mindre mat.

Jeg er super intr i oversikt over hva en mynde forbrenner kontra en husky i et ?? langt løp. Nei, en mynde løper normalt ikke like langt, iaf ikke i et løp/jakt, men jammen kan den løpe km på km ellers. I et løp/jakt løper den eksplosivt, og derav høy forbrenning. Den gir ALT over kort tid, mens en husky, eller sledehund, hva jeg har lært, sparer seg underveis. Den gir ikke alt de første 700 metrene og den er heller ikke oppe i toppfart i løpet av to meter.

Med så lite protein som det er i de "vanlige" variantene av V&H, vil ikke en mynde få nok i de "små" mengdene den spiser. :lol:

Hvor mye er små mengder mat? 1 kg? 2 kg? 3 kg?

Hvor mye spiser en husky?

Grunnen til at dere ikke opplever problemer er at hundene deres ikke er aktive nok til å få blodmangel. Blodmangel vil man oppleve på jakthunder, hardt arbeidene gjeterhunder og trekkhunder (som da ikke forbrenner ekstreme mengder).

Men i all verden! Sier du at mynder ikke er aktive og/eller hardtarbeidende? Hvor har du det fra? Det ER forskjell på en familiemynde og en løpsmynde. Men for all del, er glad mine ikke er aktive når de er i løp jeg, så jeg slipper blodmangel... Men jeg lurer på hvordan de har klart seg i så mange år på toppen hvis de ikke er aktive og jobber hardt... De andre er vel ræ...dårlige da...

Derfor vil det i bunn og grunn være det samme hva deres hunder spiser,

Nei, det er ikke det samme hva de spiser. Man ser da jammen meg forskjell på ytelse i hva de er fòret med. Jii...

Nei, det er det absolutt ikke. Det man skal se på, er omsettelig energi fra animalsk protein.

Anbefalt minimum er 30%:

Sprint: 32%

Hundemat: 24%

Hundemat m/laks: 22%

Valpefór: 29%

Storfevom: 28%

Kylling: 23%

Min feil, leste ikke langt nok ned i tabellen.

Jeg kan finne frem den engelske artikkelen som forklarte hendelesen i morgen :blink:

Jeg stinker på engelsk "fag"litteratur så du må gjerne oversette.

Hadde dette foregått over en lengre periode, vil jeg tro du kunne ha opplevd blodmangel på hunden. :lol:

Hvor lenge er en lengre periode?

Er seks år med halve året i løp og resten i trening/vedlikehold/støttetrening for andre hunder,for kort?

Kjære deg, jeg har ingen problemer med å tilegne meg ny kunnskap, men å bli "fortalt" at hva jeg fòrer mine hunder med og hva de har ytt skule de lide av blodmangel hele bunten...Og at de ikke er aktive eller jobber hardt sier litt mye lite om din kunnskap på løpsmynder.

*prov, prov, prov, men forsøke sitte bittelitt på fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vom og hundemat sin side, oppgir de omsettelig energi fra protein. Det er det jeg har skrevet opp. Tror du det er feil? :blink:

Nix, det er ikke feil. Men har du da sett på tørrstoffmengden som står øverst??? På sprint er tørrstoffmengden 34,8 og protein OE 32, protein % er 15. Nå fant jeg ikke tabell på OE fra tørrfôret dere bruker, men der er protein % 27, og tørrstoffmengden 88. Du ser forskjellen?

Du har mye god teori fra mor di, men det kommer fra tørrfôring, ikke råfôring. Det at hun har gitt vom (som er nesten 100% fett) teller ikke, da enhver hund hadde dødd av å bare få vom hele livet, uavhengig av hvor mye den brukes. Det er helt andre opptak og beregninger når det fôres 100% rått. Jeg anbefaler dere å lese f.eks Dr Ian Billinghurst som er veldig lettlest og forståelig, og godt dokumentert. Man kan vel kalle ham en moderne ekspert på råfôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng gikk hele livet sitt på v&h, 25 og/eller 33. Han ble brukt temmelig aktivt/hardt vil jeg si, vi gikk mange lange turer om dagen, han gikk i spann i "feriene", ble brukt som pulkhund på lange turer. Han fikk god kondistrening, vi syklet en 6-10mil i uken gjennomsnittlig i sommerhalvåret, og snørekjørte i vinterhalvåret. Ellers trente vi rundering, spor og lydighet. Jeg vet ikke jeg, men det burde vel gå under "aktiv nok"?

Når vi utredet ham i høst (4år gammel) for å finne ut hva som var galt så ble det tatt blodprøver av alt som kunne sjekkes. Dyrlegene skrøt av at han hadde utrolig fine blodverdier, det var ingen ting å pirke på i det hele tatt der... Rart da, at han burde hatt blodmangel pga foring på V&H...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at min forhandler tok inn den m/ris uten å nøle da jeg spurte om det. Og så viste det seg at det solgte bra også, det var jo fint, for nå trenger ikke jeg det lenger allikevel.

Men altså, de kan ta det inn. Og det burde da ikke være noe problem å få det bestilt spesielt til en selv, altså om man vil ha 3 pølser med sprint i uken, så får man vel det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått litt klarhet i dette.

Blodmangel som oppstår når hunden får for lite protein, vil ikke oppdages uten at man tar en spesiell blodprøve for å avdekke hemoglobin (røde blodlegemer).

Grunnen til at man likevel er nøye med over 30% omsettelig energi fra protein, er at hunden ikke vil yte fullt med mangel på røde blodlegemer.

Våre hunder får fór som inneholder nok OE fra animalsk protein, for å være på den sikre siden og for å vite at hundene ikke mangler noe, og dermed kan yte maksimalt.

Alle hunder kan få sprint, men hundekjørerere bruker andre varianter fordi huskyene blir så utrolig magre under løp. Som sagt vil de få dekt behovet sitt siden de får så ekstremt mye mat.

En mops (bare et eksempel) derimot, vil få en bitteliten mengde fór, og når det meste av energien i fóret kommer fra fett, vil hunden få mangel på røde blodlegemer.

Jeg trodde man ville se på hundene at de hadde blodmangel, men det gjør man altså ikke.

Kilder er litt vanskelige å henvise til, når jeg ikke er helt stødig i tunglest engelsk :icon_redface:

Tøfflus:

Her er et utdrag fra en artikkel skrevet av Arleigh Reynolds i magasinet Mushing Magazine:

Once you exceed 60% of the calories you must be careful because at this point fat starts to displace other nutrients, most notably protein, and you can run into serious problems if you feed these ultra high fat diets long term. The best example of this I can remember was a call I got from a prominent musher in Skwenta when he scratched because his team was too flat to continue. For those of you who know your Iditarod geography Skwenta is much closer to Anchorage than to Nome, so I was surprised that one of the mushers picked to be a front runner was already done. When he had a vet examine his dogs he found they were all profoundly anemic. An evaluation of his diet, which he had been using for several months, showed that he was feeding almost 85% fat. I had him drop the fat to 55% of the calories, increase the protein to 35% of the calories and in 2 weeks their blood counts had all returned to normal. The next year with same team on this new diet he finished 6th in the Iditarod. I have seen this same scenario many times and feel certain that for long term feeding you are playing with fire if you exceed 60% of the calories as fat. You can go as high as 80% of the calories for up to 2 weeks without a problem if the dogs are working hard, previously adapted to a high fat diet, and they start the period in good physical condition. You may suspect a problem is starting to arise if the dogs’ performance flattens out, they go off food, or they become anemic.

Tulip: Er du sikker på at dette med tørrstoff har noe å si når man ser på omsettelig energi? Er ikke det hvor mye hundene faktisk tar opp fra fóret? Da har vel ikke vanninnhold noe å si?

Jeg sier det igjen: Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dette på Vom og hundemat AS sin hjemmeside:

Vom og Hundemat A/S produserer og selger våtfor til hund basert på vom,kylling,laks og innmat. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler som er essensielle for hundens velvære. Dette foret passer for alle typer hunder, men er ypperlig for brukshunder og høyprestasjonshunder.

Så det er ekstra bra til bruks og høyprestasjonshunder (disse ekstreme huskyene blant annet), men kan også brukes av alle type hunder.

Burde det ikke ha vært mer fokus på Sprint typen og reklamert mer tydelig for denne, hvis denne skulle vært den "riktige" varianten for flesteparten? I mine øyne er alle typene likeverdige ut ifra siden dems.

Kan godt forstå at hunder som legger lett på seg, og som har lav forbrenning vil ha bedre utbytte av Sprint som er magrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng gikk hele livet sitt på v&h, 25 og/eller 33. Han ble brukt temmelig aktivt/hardt vil jeg si, vi gikk mange lange turer om dagen, han gikk i spann i "feriene", ble brukt som pulkhund på lange turer. Han fikk god kondistrening, vi syklet en 6-10mil i uken gjennomsnittlig i sommerhalvåret, og snørekjørte i vinterhalvåret. Ellers trente vi rundering, spor og lydighet. Jeg vet ikke jeg, men det burde vel gå under "aktiv nok"?

Når vi utredet ham i høst (4år gammel) for å finne ut hva som var galt så ble det tatt blodprøver av alt som kunne sjekkes. Dyrlegene skrøt av at han hadde utrolig fine blodverdier, det var ingen ting å pirke på i det hele tatt der... Rart da, at han burde hatt blodmangel pga foring på V&H...

Tenk på mine stakkarer da, som har spist vitaminisert kyllingvarianten i 3 år nå. Uten å ha hverken død eller vist noen feil på blodprøver (og Nirm har tatt nok av de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg orker "argumentere" mer jeg...

Mine mynder har i alle år spist de "vanlige" variantene. De er/var topptrent, yter mye, forbrenner mye og spiser mye i sesongen (forøvrig svarte du ikke på, Paws, hva mye mat er i mengde). Og i mine 10 år med løpssporten har dette fungert aldeles utmerket med meget gode resultater i løpene. Enten fungert eller det at alle andre hunder er ræ...dårlige og det vet jeg de ikke er.

Tenker jeg fortsetter med egne erfaringer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt nesten 4 timer på å gå igjennom absolutt all info jeg har om råfôring, og ikke en eneste plass finner jeg noe om blodmangel pga for lite protein. Jeg finner faktisk ikke en eneste referanse til minimum 30% OE fra protein heller, kun når jeg ser hva som anbefales på tørrfôr. Og tom umb + umb anbefaler mer fett til høyaktive hunder, ikke mer protein ...

Og selvsagt har tørrstoffmengden noe å si, når du fjerner vannet fra V&H øker jo proteinmengden (ikke fett, da det ikke er vannløselig) ergo får hunden i seg mer enn nok protein. Husk at analysen er basert på kalorier og OE pr kg, og når du da fjerner vannet, vil både antall kalorier og OE øke på tørrstoffet, da det ikke er vannet ut lenger.

Så om du har info om at hunder må ha minimum 30% OE fra protein når de råfôres vil jeg gjerne ha det, fagstoff leser jeg uten prob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...