Gå til innhold
Hundesonen.no

Navneforslag til guttevalp?


mokken

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Ser ikke ut til at det blir noe Viggo nei, beklager BP! :aww:

Søren óg, Viggo var min favoritt! :aww:

Vel, fint for meg da for da kan neste hunden min hete det liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Søren óg, Viggo var min favoritt! :)

Hvorfor ble det Mikke daaaa? :)

Vel, fint for meg da for da kan neste hunden min hete det liksom *ler*

Javisst, det er bare å ta for seg! :)

Nå har vi forsåvidt 2 alternativer vi er fornøyd med begge to så får vi se om det klinger like bra når vi har vært på besøk neste helg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi forsåvidt 2 alternativer vi er fornøyd med begge to så får vi se om det klinger like bra når vi har vært på besøk neste helg :aww:

Å, spennende! :)

Gleder meg til å høre hva det blir tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble det Mikke daaaa? :)

Jeg kan da ikke bruke hvert eneste navn som du har på forslagslista di! :) Dessuten klinger Viggo bedre i tospann, som feks i Merete og Viggo. Myyye bedre! Viggo på egenhånd blir liksom litt Viggo. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta navn fra filmer dere liker, eller noe. Vi møtte på to whippsegutter i går som het Neo og Morfeus (eller Morpheus, alt etter skrivemåte), etter Matrix så klart :console:

Neo er ikke dumt i grunnen :console:

Tenke litt på det...

.... eller Disco??? :icon_cry:

Emmm, nei :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Neo er ikke dumt i grunnen :icon_cry:

Tenke litt på det...

Emmm, nei :console:

Du må fortsatt ikke glemme at navnet skal klinge sammen med Merethe da - Neo og Merethe er tungt, det samme er Merethe og Neo.

Synes fortsatt at Viggo og Merethe klinger best *ler*

Eller for å holde seg til LOTR tema - Gimli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortsatt ikke glemme at navnet skal klinge sammen med Merethe da - Neo og Merethe er tungt, det samme er Merethe og Neo.

Synes fortsatt at Viggo og Merethe klinger best *ler*

Eller for å holde seg til LOTR tema - Gimli

Neo klinger greit på bergensk det :console:

Gimli? Hmm, synes det høres ut som en terrier jeg :console:

Og sånn ift tema, der har jeg jo overhode ingen preferanser, siden jeg ikke aner noenting om LOTR .... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall stavelser pleier jo å være viktig når man setter navn på hundene sine.

Men jeg må likevel bare nevne noen jeg kjente der jeg vokste opp. De hadde alltid "en haug" med rottweilere, og uten unntak fikk de alle navn etter romerske keisere. Og der har man et hav å ta av :getlost: Alt fra Nero og Cæsar til mer kompliserte.

De to hundene jeg passet og gikk tur med het Claudius og Tiberius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall stavelser pleier jo å være viktig når man setter navn på hundene sine.

Hvorfor det?

Ja, syv stavelser er tynge å rope enn en stavelse. Men hvorfor har det betydning for hunden?

Vi har hatt navn på fire stavelser, og den hunden lød fint navnet sitt. Han fikk kjælenavn, som de jo så ofte gjør, men tre stavelser er ikke mye kortere enn fire.

Jeg skjønner rett og slett ikke disse "reglene" med stavelser og lyder - de klarer jo å lære seg kommandoer i lydighet, hvor vanskelig kan det være å lære seg et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Ja, syv stavelser er tynge å rope enn en stavelse. Men hvorfor har det betydning for hunden?

Vi har hatt navn på fire stavelser, og den hunden lød fint navnet sitt. Han fikk kjælenavn, som de jo så ofte gjør, men tre stavelser er ikke mye kortere enn fire.

Jeg skjønner rett og slett ikke disse "reglene" med stavelser og lyder - de klarer jo å lære seg kommandoer i lydighet, hvor vanskelig kan det være å lære seg et navn?

En stavelse er like upraktisk som 4 og til dels 3. Jeg sverger til 2.. Fordi det er langt nok til at hunden rekker å høre navnet sitt før det plutselig er ferdig, men ikke så langt at det blir tungt å bruke. Har ingen ting med regler å gjøre, men hva som er mest praktisk. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stavelse er like upraktisk som 4 og til dels 3. Jeg sverger til 2.. Fordi det er langt nok til at hunden rekker å høre navnet sitt før det plutselig er ferdig, men ikke så langt at det blir tungt å bruke. Har ingen ting med regler å gjøre, men hva som er mest praktisk. :getlost:

Tja, da er jeg uenig i hva som er upraktisk eller ei, her har det fungert like greit - heter hunden My, så sier en det. Heter den Pippilotta, så sier en det. Det har aldri blitt opplevd som tungt å bruke hos oss, og hundene har som sagt ikke vist noen forvirring av å ha et kortere eller lengre navn enn sine samboere.

Og jo, det kan oppleves som en regel når det stadig gjentas at navn til hunden MÅ være så og så mange stavelser og MÅ inneholde de og de lydene. Det er pardon my french pisspreik, og det må være opp til hver enkelt hundeeier hva de synes er praktisk, ikke hva som sies på et forum. Jeg synes det er en tendens til å gjøre navneprosessen vanskeligere enn den trenger være, og det underfundige er at jeg aldri hører de samme diskusjonene om menneskebarn. At de må få et lett navn med fine lyder for at de lettere skal respondere som babyer. Jeg har ingen grunn til å tro at valper og hunder er dummere eller mindre lærenemme enn tobeinte babyer.

Det er mange navn som trekkes fram som "gode" hundenavn fordi de oppfyller "kravene", og det hjelper jaggu ikke å ha en hund med det navnet hvis fem andre i klubben heter det samme - da får du i hvert fall ikke noen god turinnkalling.

Og igjen, se på lydigheten - hvor mange korte kommandoer er det ikke der, som hundene fatter? Hit, kom, fot, ut, søk - hvorfor er det lettere å oppfatte enn Pan, My, Linn, Fax og Milt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...