Gå til innhold
Hundesonen.no

Sparkesykkel?


Pim

Recommended Posts

Jeg sitter her og sikler på sparkesykler, men før jeg blottlegger visa'n på internett.com tenkte jeg å fiske etter litt råd og erfaringer fra HundesonOrakelet :)

Saken er som så: jeg har 1 stk trekkhund, type samojed, 7 mnd, og han har nok tenkt seg opp i 60 cm eller mer, og har blitt ganske flink til å løpe og sånt. Sykkelen min er rappa, og det er godt, for den + Dimling hadde vært et skikkelig selvmordsprosjekt. Men det er på høy tid å lære lillegutt ett og annet om hva trekkhunder skal gjøre, og jeg ser derfor etter trillende dings som er rimelig trygg når Dimlingen blir Dimling, og som kan trekkes av 1 hund (etterhvert kanskje 2, men det blir sannsynligvis ikke en trekkhund til for da skal sambo være med på å bestemme rase ;))

Vi har brede skogsveier å utfolde oss på, og jeg ser i utgangspunktet på sparkesykler (pawtrekker, kickbike o.l.), men er åpen for forslag. Men saken bør være lett nok til å kunne brukes til trening av 1 unghund, så jeg lurer på om Sacco blir litt mye? Prisen trenger heller ikke å være sånn altfor høy ;) Det skal veldig gode argumenter til for at jeg skal gå over 5000, og jeg håper i grunnen at jeg slipper å bruke så mye penger... :P

Så hva er dine erfaringer? Hva vil fungere for mitt bruk? Og hvor får jeg tak i en sånn trekksak til en fornuftig pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så plutselig for meg deg farende bortigjennom skogsveier med denne...

37184.jpg

Å du syntes Vanlig sykkel var selvmordsprosjekt liksom.... :)

Men bittelitt mer seriøst...

Det som må være Rolls Royse for deg er dette :

Pawtrekker Dog Scooter, fulldempet med spiralfjærer og skivebremser...

5490kr

http://www.pawtrekker.com/

http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=32927

c51p31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke fulldempet pawtrekker, det holder med dempinga på den "vanlige" modellen. Vil du prøve pawtrekker må du bare ta en tur så får du prøve min, ingen sak :) Jeg synes pawtrekker er bedre en sacco, liker ikke å måtte sitte i saccoen, dessuten har den bare bremser bak. Har sacco også om du vil prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke fulldempet pawtrekker, det holder med dempinga på den "vanlige" modellen. Vil du prøve pawtrekker må du bare ta en tur så får du prøve min, ingen sak :) Jeg synes pawtrekker er bedre en sacco, liker ikke å måtte sitte i saccoen, dessuten har den bare bremser bak. Har sacco også om du vil prøve den.

Hmm...kanskje du har behov for besøk av 1 stk Dimling og 1 stk Vims sånn mandag-tirsdag neste uke? :P Fint for både meg og minimann å få prøvd litt før vi svir av pengekortet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...kanskje du har behov for besøk av 1 stk Dimling og 1 stk Vims sånn mandag-tirsdag neste uke? :P Fint for både meg og minimann å få prøvd litt før vi svir av pengekortet :)

ja bare å komme ;) Stort sett hjemme neste uke vi så vidt jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Pawtrekker og er veldig fornøyd. Nå har jeg to stykk hunder - str 16 kg og høyde 50cm

Og det går virkelig unna. Føler meg mye mer trygg på Pawtrekker enn vanslig sykkel. Jeg kjøpte fulldempet og det er kjekt når det går i full fart over steiner, dumper og sånt i skogen.

Om du må sparke en del selv kan kanskje Pawtrekker bli litt tung. Her jeg bor er det flatt og jeg sparker minimalt selv.

Kan trygt anbefale Pawtrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kickbiken, og er superfornøyd med den :)

Jeg vet ikke hva som er vanlig med samojed jeg, men synes kanskje 7 mnd er litt tidlig å begynne med slikt, ville ventet til han var godt over året. Selv ventet jeg til min hund nærmet seg to. Edit; du skriver når dimling blir dimling, aner ikke hva det betyr men kanskje voksen det da? :P

Kickbiken er nok best om du skal hjelpe til litt selv. Fungerer kjempebra på skogsveier, bra bremser etc. Den brukes av mange proffe hundekjørere. (Men det tror jeg pawtrekker kanskje blir og, selv om jeg tror kickbiken er mer utbredt her i norge?) Den er også litt billigere enn pawtrekkeren.

Men tror ikke du kan velge feil her altså, begge virker som bra alternativer.

Ta og les litt i tråden som finnes her fra før, der er det skrevet mye ;)http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=30766&hl=pawtrekker&st=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kickbiken, og er superfornøyd med den ;)

Jeg vet ikke hva som er vanlig med samojed jeg, men synes kanskje 7 mnd er litt tidlig å begynne med slikt, ville ventet til han var godt over året. Selv ventet jeg til min hund nærmet seg to. Edit; du skriver når dimling blir dimling, aner ikke hva det betyr men kanskje voksen det da? ;)

Kickbiken er nok best om du skal hjelpe til litt selv. Fungerer kjempebra på skogsveier, bra bremser etc. Den brukes av mange proffe hundekjørere. (Men det tror jeg pawtrekker kanskje blir og, selv om jeg tror kickbiken er mer utbredt her i norge?) Den er også litt billigere enn pawtrekkeren.

Men tror ikke du kan velge feil her altså, begge virker som bra alternativer.

Ta og les litt i tråden som finnes her fra før, der er det skrevet mye :Phttp://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=30766&hl=pawtrekker&st=0

Når Dimlingen blir Dimling, det er når han dimler det, vel! :) Det skjer fort og plutselig, spesielt hvis det er en humle i krattet ved stien. Da har jeg plustelig GladiatorDimling ;)

Når det gjelder alder, så er det vanlig å begynne litt forsiktig trening rundt halvåret på trekkhunder, men han skal nok ikke trekke meg i oppoverbakker, full fart eller lang distanse før han blir en del eldre og sterkere i kroppen. Jeg var kanskje til og med litt treig som ikke begynte å trene mot trekk før for en mnd siden :P

Alle andre: tusen takk for anbefalinger og innspill! Det er så mye bedre å høre hva folk selv har erfart, enn å lese de fine salgsargumentene hos forhandlerne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så plutselig for meg deg farende bortigjennom skogsveier med denne...

37184.jpg

Å du syntes Vanlig sykkel var selvmordsprosjekt liksom.... :)

Det var en sånn en barbierosa Nirm prøvde å prakke på meg og Valpis i går kveld... ;) Men du Vimsedama, kan ikke vi spleise på en pawtrekker da? Da har jeg råd i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sånn en barbierosa Nirm prøvde å prakke på meg og Valpis i går kveld... :) Men du Vimsedama, kan ikke vi spleise på en pawtrekker da? Da har jeg råd i sommer...

;) En barbierosa sånn en hadde kledd deg! Har forresten funnet en rååååsa Kickbike til den nette sum av 3.800 ;) Men jo da, spleiseprosjekt kan jeg gå med på :P Men jeg vil prøve ut pawtrekker først; det er nok godt mulig at jeg må sparke en del nå siden jeg har ungbisk i krongleskog, og da kanskje muligens Kickbike eller Footbike ville vært bedre...menneh du damen? Kan ikke vi diskutere det i ettermiddag, dah? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter bruker kickbike på mange av sine hunder. de synes det er kjempeartig, til tross for at de ikke er "trekkhunder". :rolleyes2:

Link: Kaysea, en liten portugisisk vannhund som elsker kickbike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...