Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere


Ane

Recommended Posts

Har sett litt på noen oppdrettere i det siste, og lurer på om noen her inne vet noe om de.

Border collie er en av de rasene jeg ser på. Ser på blandt anna jaktgolden, aust. kelpie, aussie, og BC. Vil trene lydighet og agility, kanskje konkurranse etter hvert :lol: Vil også ha mulighet til utstilling, noe som gjør BC negativ.

Kennel blue border i Danmark, BC

Link

Kennel Zpectura, BC

Link

Kennel Taspitir. BC

Link

Driver desse bare med gjeting?

Kennel Ki-Ro-Ma, Aussie

Link

Negative, positive erfaringer?

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har sett litt på noen oppdrettere i det siste, og lurer på om noen her inne vet noe om de.

Border collie er en av de rasene jeg ser på. Ser på blandt anna jaktgolden, aust. kelpie, aussie, og BC. Vil trene lydighet og agility, kanskje konkurranse etter hvert :blink: Vil også ha mulighet til utstilling, noe som gjør BC negativ.

Kennel blue border i Danmark, BC

Link

Kennel Zpectura, BC

Link

Kennel Taspitir. BC

Link

Driver desse bare med gjeting?

Kennel Ki-Ro-Ma, Aussie

Link

Negative, positive erfaringer?

:lol:

Hva har gjort at du har valgt akkurat disse?

Det er liksom bedre å begynne der og så kan andre agrumentere imot.

Jeg kan ikke si noe om noen av disse forøvrig - da jeg aldri har hørt om noen av de.

Skal du ha Border Collie så burde vel kennel Kronvallaren, Kennel Somollis og kanskje også kennel Akersborg være med på lista de. Det er jo oppdrett som i alle fall har resultater å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til Taspitir pga papillon og hun er en veldig hyggelig dame med flotte hunder! Jeg veit at hun stiller BC på utstilling og at hun også driver med agility.

Kjenner bare papillonene hennes, men de jeg har møtt er ihvertfall sosiale og fine hunder. Jeg har ingen problemer med å anbefale henne :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på noen oppdrettere i det siste, og lurer på om noen her inne vet noe om de.

Border collie er en av de rasene jeg ser på. Ser på blandt anna jaktgolden, aust. kelpie, aussie, og BC. Vil trene lydighet og agility, kanskje konkurranse etter hvert :blink: Vil også ha mulighet til utstilling, noe som gjør BC negativ.

Kennel Taspitir. BC

Link

Driver desse bare med gjeting?

Kennel Ki-Ro-Ma, Aussie

Link

Negative, positive erfaringer?

:lol:

Jeg var fornøyd med Taspitir og samme med Ki-Ro-Ma. Stod på venteliste hos begge men fant en valp i mellom tiden :)

Alle var hyggelige iallefall når vi var der for sånn eh... 7 år siden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Border Collie så burde vel kennel Kronvallaren, Kennel Somollis og kanskje også kennel Akersborg være med på lista de. Det er jo oppdrett som i alle fall har resultater å vise til.

Du har helt rett i det, men da skal man også være bevist på att dette er hunder som stort sett kun er tenkt til gjeting. De hundene som vi ser i lp/ag/bruks er utskudd dessverre. De hundene er jobbet hardt med av førere som virkelig vet hva de driver med og har ett mål. Jeg har jo selv hatt en Somollis hund, men det er ikke utfra han jeg skriver nå altså(han var slettes ikke noen god rep. for denne kennelen). For å være ærlig så kunne jeg godt ha tittet litt mer på hunder fra disse om jeg skulle hatt bc igjen, dog ville jeg sett på hunder fra andre linjer enn de gamle (men det er en annen sak). Utstillingshunder kan man bare å glemme å få derfra *ler* Styggingene :lol:Hvor vakre er vel disse *rappet bilde fra lpliv.net* Den forreste er nok ingen bc, men de bakerste er fra Kennel Somollis.

Positivt fra disse kennelene er jo at man får hardbarka brukshunder, det er fart og spenning (til tider for mye spenning), de er glade og fornuftige og har mye å tilby. Alt dette fører stort sett med seg negative ting også, om man ikke er bevist på dem.

Skal man gå for bc (uansett kennel) er det utrolig viktig å se på sykdommer. Vi snakker epilepsi, spondylose og hd, jeg har sett og hørt om nok hunder de siste par årene til å gjøre meg skeptisk.

Det er IKKE dermed sagt at du får en hund som er vanskelig og full av sykdommer. Aya her på sonen er jo knallfornøyd med sin friske, sunne og mentalt stabile Knott fra Akersborg :blink:

Kennel Taspitir har vel mye ag-hunder etter hva jeg har fått med meg. De to andre kennelene har jeg ikke hørt mye om.

Lykke til på jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har gjort at du har valgt akkurat disse?

Det er liksom bedre å begynne der og så kan andre agrumentere imot.

Jeg kan ikke si noe om noen av disse forøvrig - da jeg aldri har hørt om noen av de.

Skal du ha Border Collie så burde vel kennel Kronvallaren, Kennel Somollis og kanskje også kennel Akersborg være med på lista de. Det er jo oppdrett som i alle fall har resultater å vise til.

Ble litt hastverkinnlegg. Blue borders er noen jeg har sett mye på siden til, de ser ut som om de har flotte og greie hunder! Jeg har aldri møtt hunde derfra, og lurte på om noen her hadde.

Jeg har selvfølgelig tenkt på andre også, dette var bae noen av de jeg kom på i dag tidlig som jeg ville se om dere kjenner til. Akersborg har jeg snakka mye med, men har fått høre fra andre her inne at det er veldig harde hunder, som brukes fult på gjeting. Jeg skal ikke bruke den til gjeting, hverfall ikke med det første. Har sjekka Kronvallaren, og syns de virker grei! De er absolutt med i tankene mine :lol: Somollis har jeg ikke hørt om, men skal sjekke de ut! Takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fornøyd med Taspitir og samme med Ki-Ro-Ma. Stod på venteliste hos begge men fant en valp i mellom tiden :blink:

Alle var hyggelige iallefall når vi var der for sånn eh... 7 år siden? :)

Hvor har du hunde fra? :lol: Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ki-ro-mas satser utelukkende på utstilling, så vil du ha en hund å arbeide med, vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en annen oppdretter :blink: Pass på å sjekke linjer for epelepsi og øyensykdommer. I Norge kan du jo evt. se på kennel Nordlandsbris, hun konkurrerer i bruks med sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan høre med labbis her inne om Ki-Ro-Ma? Mener Tia er derfra :lol:

Ja, Tia er Ki-Ro-Ma hund! :blink: Er enda ikke enig med meg selv hvilken av asene det blir.. Burde nok hatt det klart først? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ki-ro-mas satser utelukkende på utstilling, så vil du ha en hund å arbeide med, vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en annen oppdretter :blink:

Jepp, de fokuserer på utstilling. Og jeg kan bare snakke ut fra egen hund, men jeg syns hun er mer brukanes til å arbeide enn de fleste andre aussier jeg har møtt. Jeg syns mange aussier mangler den ekstra leken, futtet og evnen til å arbeide over lang tid uten belønning, og det problemet har jeg absolutt ikke med min. Forskjellen på bruks- og utstillingslinjer på aussier syns jeg ikke er så stor. Tvert imot har jeg sett mye bedre mentalitet på de såkalte "utstillingslinjene". Men det er min mening, og jeg er veldig fornøyd med min hund fra den kennelen. Hun er ikke noe man kjøper for å satse kjempelangt, men da kjøper man seg ikke aussier uansett.

Hun er forhåpentligvis i LP-elite snart, og som sporhund er hun veldig grei. En veldig fin hund og rase om man vil pusle med forskjellige sporter og ønsker en aktiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hunde fra? ;) Fornøyd?

Hunden endte opp fra en gård i kvelde ettersom laaang ventetid og kjempesøte valper med gode linjer ble solgt fra en ikke oppdretter. Hunden er jo knalllllllllllllllllllllll bra og stødig og rolig :P men litt urelevant siden det var noe de gjorde skjeldent :) Fikk fin stamtavle for det lille kreket mitt da <3

Men jeg var fornøyd med hvordan vi ble behandlet når vi var på taspitir og så på hund og pratet med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE dermed sagt at du får en hund som er vanskelig og full av sykdommer. Aya her på sonen er jo knallfornøyd med sin friske, sunne og mentalt stabile Knott fra Akersborg :)

Nå kan jo egentlig Aya svare for seg selv (men regner med det er ok at jeg sier det siden hun har skrevet om det her på forumet), men Knott går vel tidvis på Rimadyl pga feilstilling i fronten, og var vel i ro store tider av unghundperioden pga såre labber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo egentlig Aya svare for seg selv (men regner med det er ok at jeg sier det siden hun har skrevet om det her på forumet), men Knott går vel tidvis på Rimadyl pga feilstilling i fronten, og var vel i ro store tider av unghundperioden pga såre labber.

åh ja, det glemte jeg... æsj! Ja der ramlet den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Border Collie så burde vel kennel Kronvallaren, Kennel Somollis og kanskje også kennel Akersborg være med på lista de. Det er jo oppdrett som i alle fall har resultater å vise til.

Jeg ville kanskje styrt unna akkurat disse.... Litt personlig mening, men når alle kullene er så spredt og ujevne som hos kronvallaren og somollis, burde det begynne å ringe en lite bjelle.... Da vet man aldri hva slags hund man får...! Akersborg kan nok ha jevnere kull, men hvert kull er ofte svart ulike, så undersøk godt hva slags valper de enkelte foreldrene har fått tidligere (trege, raske, trygge, nervøse osv). Taspitir har veldig få kull, men hundene derfra er ganske fine.

Jeg har sette ei ganske fin tispe fra blue border, men jeg synes det er noe ordentlig tull å avle BC etter farge. Ikke bare er det tullete, der er helt forkastelig og dårlig gjort i forhold til rasens fremtid...! Det samme gjelder Kennel Zpectura. Har sett hunder derfra, men har aldri sett noen som har oppnådd noe eller vært noe bra.

Jeg ville kikket på valper fra Jon Sand / Arne Christoffer Sand i Lier (ingen hjemmeside, men telefon :), Andreas Groseth (http://www.somma.no/), Kennel Tunevannet!!(få kull, men veldig, veldig bra), Sidergården Kennel!!

Rene gjeterlinjer er ofte de tryggeste og mest stabile hundene. Evt brukslinjer (brukshundsport) pleier å være veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje styrt unna akkurat disse.... Litt personlig mening, men når alle kullene er så spredt og ujevne som hos kronvallaren og somollis, burde det begynne å ringe en lite bjelle.... Da vet man aldri hva slags hund man får...! Akersborg kan nok ha jevnere kull, men hvert kull er ofte svart ulike, så undersøk godt hva slags valper de enkelte foreldrene har fått tidligere (trege, raske, trygge, nervøse osv). Taspitir har veldig få kull, men hundene derfra er ganske fine.

Jeg har sette ei ganske fin tispe fra blue border, men jeg synes det er noe ordentlig tull å avle BC etter farge. Ikke bare er det tullete, der er helt forkastelig og dårlig gjort i forhold til rasens fremtid...! Det samme gjelder Kennel Zpectura. Har sett hunder derfra, men har aldri sett noen som har oppnådd noe eller vært noe bra.

Jeg vil bare si en ting, og det er at jeg er helt enig i det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...