Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm.. : /


JennyG

Recommended Posts

Idag var vi på fjelltur. Nesten til topps, og ingen spor av sau...

Da bestemte vi oss for å slippe løs Kaja(boxer/alaskan malamute, 2 1/2år) og det gikk fint. Spurta som en kanon, opp og ned fjellet, sprang og storkosa seg! MEN så skjedde det.. :lol:

Kaja oppdaga en liten saueflokk, og sprang etter en sau laaangt nedover lia. og med den illsinte eieren løpende etter såklart! :lol:

Da jeg endelig fant Kaja sto hun over sauen som lå på ryggen og livredd, så klart! Det var jeg også, fikk tak i Kaja og tenkte alt var mørkt for sauen. Jeg gikk litt nermere, men så ikke noe som helst bitemerker/sår på sauen..Jeg gikk unna og sauen spratt opp og sprang unna frisk som en fisk..

Vil dere annbefale strøm? : /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det er 50% malamute i hunden din ville jeg aldri sluppet den løs uansett om den hadde fått noen runder med strøm. Men som sagt tidligere, det er en grunn for å overholde båndtvangen når den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel mest være glad for at hunden ikke er krevet avlivet, eller skutt av bonden i nødverge, denne gangen...

Å heller bruke langline (som du holder i) ved neste tur...

Båndtvang skal holdes, overalt hvor båndtvangen gjelder (som er overalt om ikke annet er spesifisert for stedet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. innlegget fikk ikke forklart hele saken, ble litt tutt, men..

Bruker alltid bånd ellers, men idag var vi utrolig uheldige.

Kjenner flere som annbefaler strøm. Pga at det blir mye bedre å gå fjellturer med den OSV(dersom den ikke vil jage sau..

Har hytte på fjellet, omringet av sauer, blir derfor vanskelig å gå turer med henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bare lurte på hva dere syntes jeg burde gjøre.. : )

Som sagt overholde båndtvangen, det er en grunn til at den eksisterer. Og av det jeg har hørt så er det bare tapt sak og strømme en husky lig. hund. Det kan jo være individer det virker på, men deres hund har definitivt et sterkt jaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. innlegget fikk ikke forklart hele saken, ble litt tutt, men..

Bruker alltid bånd ellers, men idag var vi utrolig uheldige.

Kjenner flere som annbefaler strøm. Pga at det blir mye bedre å gå fjellturer med den OSV(dersom den ikke vil jage sau..

Har hytte på fjellet, omringet av sauer, blir derfor vanskelig å gå turer med henne..

Med mindre du tenkte å også strømme bikkja for rein, rådyr, elg, kanin, grevling, pinnsvin og diverse fugl så må du FORTSATT overholde båndtvangen for å hindre bikkja i å jage. Det er nemlig ikke bare sauen som skal vernes.

Hunden din har dessuten i seg en rase som regnes som "ikke strømbar", så bare hold godt på båndet du, så går det nok fint. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at du spør. :lol: Det er veldig synd at hunden din fikk sjansen til å jakte, men det virker som om du tar til deg det som blir sagt her, så da håper jeg du får tak i ordentlig magebelte og langline, sånn at du kan lufte hunden uten at det må være et strev, samtidig som du holder båndtvangen og ikke lar hunden få muligheten til å jakte på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde du flaks! 1) Hunden rakk ikke skade sauen 2=) bonden forlangte ikke hunden avlivet

Men uflaks: nå har hunden allerede opplevd hvor "moro" det er å jage sau. Strømming er uansett ikke et alternativ her, da hunden er halvt polarhund, Ok , man kunne gjort det for å se om det hadde virket forebyggende mot lysten til å jage sau, men polarhundblandinger får aldri sauerenhetsbevis. De kan ikke stoles på i nærheten av sau og vilt etc. Så det du bør gjøre nå: hold hunden i bånd der du ikke med 200 % sikkerhet vet at det ikke går sau e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde du flaks! 1) Hunden rakk ikke skade sauen 2=) bonden forlangte ikke hunden avlivet

Men uflaks: nå har hunden allerede opplevd hvor "moro" det er å jage sau. Strømming er uansett ikke et alternativ her, da hunden er halvt polarhund, Ok , man kunne gjort det for å se om det hadde virket forebyggende mot lysten til å jage sau, men polarhundblandinger får aldri sauerenhetsbevis. De kan ikke stoles på i nærheten av sau og vilt etc. Så det du bør gjøre nå: hold hunden i bånd der du ikke med 200 % sikkerhet vet at det ikke går sau e.l.

Gjennom hele båndtvangen!

Det finnes jo faktisk også endel jaktmennesker med hundene sine, som slipper dem før båndtvangen er over, som ødelegger for ryper. Og som igjen er med på å senke rypebestanden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom hele båndtvangen!

Det finnes jo faktisk også endel jaktmennesker med hundene sine, som slipper dem før båndtvangen er over, som ødelegger for ryper. Og som igjen er med på å senke rypebestanden :lol:

Har hørt at jaktfolk liker å trene på ryper som ligger å trykker for å frem god stand.. vet ikke om det stemmer men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom hele båndtvangen!

Det finnes jo faktisk også endel jaktmennesker med hundene sine, som slipper dem før båndtvangen er over, som ødelegger for ryper. Og som igjen er med på å senke rypebestanden :lol:

De fleste jegere som slipper hundene i terrenget i båndtvangen er nok ikke idioter som lar de ta fuglene! Jegere er vel ikke de som ødelegger bestanden(Utenom de tullingene som syns det er artig å skyte 100 ryper om dagen, derav all stamfugl!). De har som oftest hundene sine i stålkontroll, og jeg kan si at vi hvertfall kan stoppe hundene våre i situasjoner der de kunne drept, noe jeg aldri tror de hadde gjort, da de har gått sammen med både fugl og kanin til vanlig uten å røre, bare se.

Ellers så syns jeg du kunne prøvd strømming. Ingenting som sier at det IKKE vil funke! Så forferdelig dyrt er det heller ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jegere som slipper hundene i terrenget i båndtvangen er nok ikke idioter som lar de ta fuglene! Jegere er vel ikke de som ødelegger bestanden(Utenom de tullingene som syns det er artig å skyte 100 ryper om dagen, derav all stamfugl!). De har som oftest hundene sine i stålkontroll, og jeg kan si at vi hvertfall kan stoppe hundene våre i situasjoner der de kunne drept, noe jeg aldri tror de hadde gjort, da de har gått sammen med både fugl og kanin til vanlig uten å røre, bare se.

Ellers så syns jeg du kunne prøvd strømming. Ingenting som sier at det IKKE vil funke! Så forferdelig dyrt er det heller ikke :lol:

det vil bli falsk sikkerhet ettersom dette er en polarhundblanding. Det har dermed ikke etter mitt syn noen hensikt å delta på strømdressur med polarhundblandinger, og i hvertfall ikke med en som har fått smaken av jakt.Hunden bør gå i bånd i nærheten av vilt og husdyr uansett. Forresten sikkert en utrolig kul hund , den blandinga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Idag var vi på fjelltur. Nesten til topps, og ingen spor av sau...

Da bestemte vi oss for å slippe løs Kaja(boxer/alaskan malamute, 2 1/2år) og det gikk fint. Spurta som en kanon, opp og ned fjellet, sprang og storkosa seg! MEN så skjedde det.. :lol:

Kaja oppdaga en liten saueflokk, og sprang etter en sau laaangt nedover lia. og med den illsinte eieren løpende etter såklart! :lol:

Da jeg endelig fant Kaja sto hun over sauen som lå på ryggen og livredd, så klart! Det var jeg også, fikk tak i Kaja og tenkte alt var mørkt for sauen. Jeg gikk litt nermere, men så ikke noe som helst bitemerker/sår på sauen..Jeg gikk unna og sauen spratt opp og sprang unna frisk som en fisk..

Vil dere annbefale strøm? : /

Ja.. innlegget fikk ikke forklart hele saken, ble litt tutt, men..

Bruker alltid bånd ellers, men idag var vi utrolig uheldige.

Kjenner flere som annbefaler strøm. Pga at det blir mye bedre å gå fjellturer med den OSV(dersom den ikke vil jage sau..

Har hytte på fjellet, omringet av sauer, blir derfor vanskelig å gå turer med henne..

Har også hørt at det er nytteløst å stømme polarhunder pga det sterke jaktinstinktet :lol:

Jeg hiver meg på de andre her og sier "hold bikkja i bånd" - det er fullt mulig å gå tur med hund i bånd - hva gjør du ellers i året når du ikke er på hytta liksom? Går du ikke tur, eller går hunden uten bånd uansett?

Nå har jeg vel hørt for ikke så lenge siden at det er svært få instruktører på saueavvenningskurs som vil utstede attest til polare spisshunder eller blandinger med disse rasene i det store og det hele - ene og alene fordi det har vist seg at det svært skjelden fungerer.

Magebelte og strikk til deg, kløv til hunden så får den brukt seg selv i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig å huske, er at det trenger ikke nødvendigvis være ytre skader på sauer for at de skal krepere. De kan fort sprenges, i tillegg til at de kan løpe utfor skrenter, brekke bein etc. Det er jo ikke noe mer å forklare med saken enn at du ikke har giddi å overholdt båndtvangen, og at da gikk det galt. Neste gang så kan det hende at du ikke er like heldig, og at sauen skades.

Som de fleste andre skriver her, så får du lære deg å overholde båndtvangen. Båndtvangen fungerer ikke slik at det er greit å slippe bikkja løs bare ingen ser deg. Den er ikke om vern for deg og din lommebok, slik at det er fritt fram bare man ikke får bot. Men det er vern om vilt og bufe. Selv om du strømmer hunden din, så gir det ikke deg noe rett til å bryte båndtvangen, og det er heller ingen sikkerhet i at den aldri jager sau igjen. Det eneste som sikrer deg at den ikke gjør det, er å holde den forsvarlig i bånd. Hytte eller ikke hytte.

Vi strømmet polarhundblandingen vi hadde på 80 tallet, da vi bodde i et sauebefengt område. Den fikk strøm første gangen den var på strømming, siden den lukta på sauen, og så aldri på sauen to ganger noe mer da. Men fikk aldri noe sertifikat på at han var saueren, siden det var polarhund i han. Han lærte ikke så mye av strømminga uansett, annet enn at man ikke jaget sau på de stedene strømminga foregikk (enda vi drev med dette batteri i halsband tipsene og alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at jaktfolk liker å trene på ryper som ligger å trykker for å frem god stand.. vet ikke om det stemmer men

Hva betyr "ryper som ligger og trykker"? Jeg føler meg blond nå, men er det når de legger egg? :lol:

De fleste jegere som slipper hundene i terrenget i båndtvangen er nok ikke idioter som lar de ta fuglene! Jegere er vel ikke de som ødelegger bestanden(Utenom de tullingene som syns det er artig å skyte 100 ryper om dagen, derav all stamfugl!). De har som oftest hundene sine i stålkontroll, og jeg kan si at vi hvertfall kan stoppe hundene våre i situasjoner der de kunne drept, noe jeg aldri tror de hadde gjort, da de har gått sammen med både fugl og kanin til vanlig uten å røre, bare se.

Ellers så syns jeg du kunne prøvd strømming. Ingenting som sier at det IKKE vil funke! Så forferdelig dyrt er det heller ikke :lol:

Ikke de fleste jegerene nei, men det trengs ikke så mange for å ta livet av noen små babyer da :lol: Også skjer det uhell, vi hadde et sånt i fjor sommer som heldigvis gikk bra, med en stk Chico som slet seg. (orker ikke å skrive detaljert hva som skjedde).

Dessuten er det sånn at det er båndtvang, og den skal overholdes. Uansett om man påstår at man har stålkontroll på bikkja eller ikke, for man vet aldri, spesielt ikke med hunder med sterkt jaktinstinkt. Utenom båndtvangen og med jaktkort kan man sikkert gjøre "hva man vil", men er det båndtvang så skal det være et kobbel, en line el. lig. mellom hunden din og deg, spesielt viktig er det i områder med vilt og bufe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når rypa ligger i terrenget, og føler/hører/ser fare så ligger den helt stille å "trykker" i håp om at den ikke skal bli oppdaga.

:lol: Ooops, ja da lærte jeg noe nytt idag også, men dette trener vel jegere på utenom båndtvangen, eller evt. med hunden koblet, i båndtvangen håper jeg :lol:

Men fuglene tar vel ikke skade at man trener stand på de i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når rypa ligger i terrenget, og føler/hører/ser fare så ligger den helt stille å "trykker" i håp om at den ikke skal bli oppdaga.

Trodde de gjorde det mer når de lå på egg? Eller mens kyllingene er små? Altså jeg vet ikke jeg.

Men fuglene tar vel ikke skade at man trener stand på de i en sånn situasjon?

Det er litt småstressende å være livredd for en reel trussel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...