Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil dra på butikken uten barn...


Ann-C.

Recommended Posts

Hva? Vet om flere høvelige hundefolk i Vestfold, jeg, hvis det er det som skal til. Alle er medlemmer her. Eller kanskje dere rett og slett skal begynne på et kurs i grunnleggende ferdigheter, slik flere har foreslått.

Det er jo der problemet ligger, i økonomien. :lol:

Så planen til TS, som jeg har forstått er å spare opp penger til både det og evt. en spesialist/adferdsterapeut. Og da er det jo fint å få hjelp av en "vanlig" erfaren hundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ble litt satt ut av nicksnakket oppi dette her... Et kurs koster cA 2000 kroner. Det starter helt sikkert noen passende kurs i begynnelsen av september. Da vet du hva augustlønna bør brukes til :lol: I mellomtiden kan du jo trene på kontakt, innkalling, sitt og bli, "doggie zen", gå pent og ro. Dessuten må alle menneskene rundt ham trenes i å beholde roen i enhver situasjon. Ingen masing eller kjefting. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ble litt satt ut av nicksnakket oppi dette her... Et kurs koster cA 2000 kroner. Det starter helt sikkert noen passende kurs i begynnelsen av september. Da vet du hva augustlønna bør brukes til :lol: I mellomtiden kan du jo trene på kontakt, innkalling, sitt og bli, "doggie zen", gå pent og ro. Dessuten må alle menneskene rundt ham trenes i å beholde roen i enhver situasjon. Ingen masing eller kjefting. Aldri.

Han kan de tingene der. Problemet ligger i å være alene hjemme med barna og å gå tur...

Og 2000,-, det er nesten hele matbudsjettet vårt det.Må spare lenger enn det gitt.

Men trenger vel ikke stå til ansvar for økonomien vår egentlig...

"doggie zen" aner jeg ikke hva er da. Og vi er nesten aldri sammen med noen andre, så det er ingen å trene annet enn oss 5 som bor her og vi gjør det jo allerede. Og å ikke kjefte på hunden? Skal han få gjøre som han vil da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlÅnn har jeg full forståelse for! :P Gå på "mine innstillinger" --> "profil" og "endre avatar". Der kan du laste opp avatar men den må være mindre enn... ehm.. noe... :lol: Husker ikke størrelsen, men det står der! :P

Fikk det til! Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Ida mener at man skal la hunden gjøre som den vil, men heller at man kan korrigere på en stille og rolig måte, heller ved å fjerne hunden fra det den gjør som er feil, i stedet for å kjefte. Eller ved å avlede den.

Hvis man trener veldig mye på kontakt(altså at hunden skal ha sin fulle oppmerksomhet rettet mot deg), og får hunden til å skjønne at det er det man ønsker, så vil det(mest sannsynlig) bli lettere å få den til å kutte ut det den driver med, også, og få den til å rette oppmerksomheten mot deg, med en enkel kommando heller enn å kjefte. :P

Tror også at Ida mente at det er DERE 5 som må trene på å beholde roen i alle situasjoner, og ikke bli giret/stresset/sint/oppkavet i en situasjon, men heller prøve å roe ned, slik at hunden får muligheten til å roe seg selv også. Hunder er jo veldig følsomme for hvilket humør vi er i, så om vi er sinte, oppkavede eller stressede, så vil hunden ofte gjenspeile det. Selvsagt er det utrolig vanskelig å beholde roen i enhver situasjon når man har mest lyst til å ta bikkjekreket i øra og halen og lempe den på huet ut(sånn billedlig talt, altså :lol: ), jeg sliter med det selv, jeg, men det er derfor man må trene på det. Trene på hva man skal gjøre, og hvem som skal ta kontrollen i forhold til hvem som er der. Er alle der, er det kanskje du? Eller din mann? Mens hvis det bare er barna, hvem skal da ha kontrollen? Den eldste? Da må de to andre lære seg til å forholde seg rolige og ikke prøve å hjelpe til ved å kommandere og kjase og mase. (Nå er det godt mulig at dine barn ikke gjør sånn! Jeg bare tegner et bilde av hva som f.eks. kan hjelpe på ting.)

Ellers så er det mange dyktige hundefolk på Sonen fra Vestfold også, så om du vil, er det sikkert noen som har kompetanse og erfaring nok, samt interesse for å ta med seg bikkja på litt tur og gi den litt hodebry. Hadde det vært nærmere her, kunne jeg faktisk tenkt på det selv. :P

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til! Takk :lol:

Bare hyggelig! :P

Og som Nowisclee sier så er det helt sikkert noen som kunne tenkt seg å ta med hunden på tur og gi dere litt avlastning. Skulle også gjerne gjort det, men bor litt langt unna dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere i Hortensområdet, jeg kan høre med dem om de kanskje vil hjelpe. Men om du gidder å kjøre litt er det også mange fine hundeklubber i nærheten som du kan melde deg og familien inn i (familiemedlemskap) det koster ala 3-500,- i året og det kan fort være mye til hjelp :lol:

Jeg sender deg en PM når jeg har fått spurt omkring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke Nowisclee for at hun gadd å oppklare et par ting :P Bevares :lol:

Doggie zen er høflighet. Hunden lærer å vente på "værsågod". Det er alltid lurt å ha selvkontroll i ulike situasjoner. Alt vi lærer hunden bygger på hverandre, eller bør gjøre det. En trygg og stabil hund som vet hvordan den skal oppføre seg, er ikke tulling om matmor tar en tur på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke Nowisclee for at hun gadd å oppklare et par ting :P Bevares :lol:

Doggie zen er høflighet. Hunden lærer å vente på "værsågod". Det er alltid lurt å ha selvkontroll i ulike situasjoner. Alt vi lærer hunden bygger på hverandre, eller bør gjøre det. En trygg og stabil hund som vet hvordan den skal oppføre seg, er ikke tulling om matmor tar en tur på butikken.

da er vi ikke heeelt på bærtur iallfall. :P

Her må begge hundene sitte og vente på "værsågod" når de får noe. Syns det er en grei regel...

Men mye igjen før jeg er der jeg VIL være. Hvis vi kommer dit...

Bambi, jeg sier så absolutt ja takk!

Det kommer til å være en enorm utfordring for meg, både å treffe andre mennesker og dyr og ikke minst, ta med meg "monsteret mitt" alene... :P

takker alle enda en gang jeg, for gode råd og ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ble litt satt ut av nicksnakket oppi dette her... Et kurs koster cA 2000 kroner. Det starter helt sikkert noen passende kurs i begynnelsen av september. Da vet du hva augustlønna bør brukes til :lol: I mellomtiden kan du jo trene på kontakt, innkalling, sitt og bli, "doggie zen", gå pent og ro. Dessuten må alle menneskene rundt ham trenes i å beholde roen i enhver situasjon. Ingen masing eller kjefting. Aldri.

Jeg skulle gjerne gått masse kurs jeg, men jeg har ikke (eller hadde ikke) 2000kr å bruke rett og slett. Det er ikke alltid man har det, for mat er jo viktigere :P

Det er nok flere hundeeiere som må spare penger for å kunne gå kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å legge til at hundene våre IKKE får dagligvare-fôr.

Vi kjører hill's på begge to etter at nutro ble grusa av Royal Canin.

Eller, akkurat nå kjører vi et svenskt tørrfôr på bullshitterrieren vår, men husker ikke navnet i farta. Er svensk (og sikkert norsk også) elg.

Stakkars Mazik (bc) ligger og leker ekstraservice for NSB etter en lekerunde ute.

Blir ekstra vrient å hente ballen når Gullet (bildet) stuper inn ene munnvika og stjeler den i løpefart. :lol:

Merkelig at det lille kreket ikke er anpusten engang, siden hun har løpt minst dobbelt så langt som han som leker damplokomotiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til mental stimuli heller enn fysisk:

- Lete opp maten sin. Hiv tørrforet utover plena og la hunden lete den opp.

- Skjær et snitt i en tennisball og legg godbit inni. Lan hunden finne ut selv hvordan få den ut.

- Lær hunden å balansere. F eks på en mur, en veltet trestamme i skogen, en planke.

- Gå spor.

- Legg godbiter ini bunker med håndklær, og la den lete seg frem.

- Lær den å trille en ball med nesa. Belønn med godbit.

- Lær den å dytte nesa mot håndflaten din, å blåse bobler i en vannskål, å rydde sammen hundelekene osv

Det er så viktig at den får brukt nøtta si, vel så viktig som å holde ut en mil med sykkel. En mentalt velstimulert hund er mye behageligere å ha i hus. Canis har vel et online klikkerkurs som er gratis. Verdt å prøve. Og hold hundene adskilt når dere trener på slikt, så han kan konsentrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å vente på maten, bør han vente på "værsågod" før han får gå ut av døra, inn av døra, ut og inn av bilen, før han får hilse (også på dere), før han får hoppe opp i sofaen, you name it. Dette er jo lydighetsøvelse satt inn i hverdagsperspektiv og bør trenes inn og øves på kun med positivt fokus. Ypperlig å klikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å vente på maten, bør han vente på "værsågod" før han får gå ut av døra, inn av døra, ut og inn av bilen, før han får hilse (også på dere), før han får hoppe opp i sofaen, you name it. Dette er jo lydighetsøvelse satt inn i hverdagsperspektiv og bør trenes inn og øves på kun med positivt fokus. Ypperlig å klikke inn.

Alt det er ting han kan.

Den delen med å vente med å hilse er ikke så lett å få ham til å huske,men vi øver hardcore på det!

Og frykterlig frustrerende de gangene vå faktisk får besøk og folk ikke respekterer det vi sier ang hundeoppdragelsen.

Føler at du tror vi ikke kan noe egentlig og blir litt såra... Sorry, men ejg er ganske nærtagen.

Må nok øve hardere på det med å spore gitt.

Begynne på hytta tenker jeg, for da er iveren litt ektra høy, også fortsette hjemme. For etter en uke regner jeg med han har snappet opp endel, hvis vi kjører på noen økter om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det er ting han kan.

Den delen med å vente med å hilse er ikke så lett å få ham til å huske,men vi øver hardcore på det!

Og frykterlig frustrerende de gangene vå faktisk får besøk og folk ikke respekterer det vi sier ang hundeoppdragelsen.

Føler at du tror vi ikke kan noe egentlig og blir litt såra... Sorry, men ejg er ganske nærtagen.

Må nok øve hardere på det med å spore gitt.

Begynne på hytta tenker jeg, for da er iveren litt ektra høy, også fortsette hjemme. For etter en uke regner jeg med han har snappet opp endel, hvis vi kjører på noen økter om dagen.

Nei, jeg tror ikke at dere ikke kan noe, men ser at det jeg skriver kan virke litt krast, fordi jeg ikke pakker det inn i "stakkars dere" eller "så fint at dere vil gripe fatt i problemet".

Vi har selv overtatt en klin gæærn superstressa hund. Det er nå fem år siden og det var jo blant annet her på sonen jeg fikk den beste hjelpen. Selvfølgelig blir det litt gjetting og kanskje undervurdering når man ikke vet noe mer enn det som står i et par innlegg. Men jeg er veldig klar over hva vi kanskje gjorde galt og ikke minst hva vi har gjort for å bygge hunden opp igjen. Jeg har hatt hund siden 1982 og trodde jeg "kunne hund", men galskap viste seg å være et ubleka lerret, gitt.

Men du har en hund som ikke kan gå i bånd og som raserer huset når den er alene med barna, ikke sant? Min hund raserte barna, hun. Vet ikke om det var noe bedre. Men altså, jeg lurte også på om folk trodde jeg var idiot innimellom. Det er nok noe med måten man skriver på, mer enn intensjonen med det som blir skrevet.

Vil bare det beste for deg og din hund, jeg. Kan du være enda mer presis med hva du trenger hjelp til? Kan jeg spørre om èn ting til? Er du helt sikker på at det aldri har skjedd noe som hunden har opplevd som traumatisk når den har vært alene med barna? Den er jo to og et halvt år, så din eldste var jo bare ti eller elleve da dere fikk ham, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå skal vi se.

Det er iallfall meg det er noe galt med, for han går "greit" med mannen min på tur.

Vi bruker grime på ham, men det har null effekt når det er jeg som går med ham og han vrir seg glatt ut av den. Trodde ikke det skulle være mulig men...

MEN, det jeg ønsker råd og hjelp til er hvordan vi kan trene både hund og barn på å være alene hjemme sammen.

Tenker så det knaker og kan virkelig ikke komme på at noe skal ha skjedd noen gang.

Han er ikke "skuddredd" og reagerer ikke på nyttårsaften etc. Ikke når det lyner og tordner heller.

det eneste jeg kan skjønne er at han, som andre har nevnt, blir stressa når vi drar fordi han føler han må ha kontroll på barna eller at han blir redd fordi vi drar.

Mulig jeg begynner i feil ende og at vi må begynne med å trene mer på å gå tur og alt av mental trening.

Vet ikke lenger jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å legge til at hundene våre IKKE får dagligvare-fôr.

Vi kjører hill's på begge to etter at nutro ble grusa av Royal Canin.

Eller, akkurat nå kjører vi et svenskt tørrfôr på bullshitterrieren vår, men husker ikke navnet i farta. Er svensk (og sikkert norsk også) elg.

Tenker det er Robur du fórer på jeg :whistle:

Ellers så syntes jeg ikke man skal si at dere ikke kan noe. For noe må dere kunne, og det er det dere må bygge videre på. Og ta godt vare på de gode rådene dere får her, og andre steder.

Hvis du lurer på ting du kan lære bort, for å få slitt ham ut mentalt. Så koster det ikke all verden for en bok med triks du kan lære hunden. Ellers så går det an å søke rundt på google, og youtube. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, det jeg ønsker råd og hjelp til er hvordan vi kan trene både hund og barn på å være alene hjemme sammen.

Tenker så det knaker og kan virkelig ikke komme på at noe skal ha skjedd noen gang.

Han er ikke "skuddredd" og reagerer ikke på nyttårsaften etc. Ikke når det lyner og tordner heller.

det eneste jeg kan skjønne er at han, som andre har nevnt, blir stressa når vi drar fordi han føler han må ha kontroll på barna eller at han blir redd fordi vi drar.

Mulig jeg begynner i feil ende og at vi må begynne med å trene mer på å gå tur og alt av mental trening.

Vet ikke lenger jeg.

Det kan hende det virker som om du ikke får råd til nettopp dette, men de aller fleste innlegg sier at barna skal være med på treningen av hunden. Så de forbinder dem med noe trygt og at de er "store" nok til å passe på huset. Også så de kan be han gå å legge seg, når han fyrer seg opp.

Ang dette med å gi han mental stimuli vil det være med på å roe han ned. Som igjen vil ha effekt når barna "trener" han, de vil lære og de vil få til. Dette er mestring for både barn og hund.

Altså, slik jeg leser de flest (kanskje godt pakket inn) er hardcore lydighet, til en hver tid, så han aldri rekker å mase seg opp, hverken med barna eller på tur. Det tar tid dette, så det må du belage deg på, er du ikke klar for det (beinhardt råd på vei) så kanskje lurt å vurdere omplassering en gang til... Det er en tøff jobb du har foran deg og i hvert fall jeg vil ha forståelse for om du går for den. Det er lov å gi opp, og det er lov å innse at man hverken klarer, har råd eller tid til å gjøre dette. Er det noen som sier noe på det, kan de jo låne han i noen uker, så får du en pause og kan dra i butikken uten å være redd for hva du kommer hjem til. (nå får jeg svinkjeft, det vedder jeg en krone på)

Jeg har hatt en tøff bc selv, han var en type hund som mest sannsynlig ville ha vært død alt etter 6 mnd. Han kunne være alene, men han hadde en meget sterk personlighet og han var slettes ikke noen trivelig hund. Jeg "ga" opp når han bet min datter på 10 og han var nesten 7... I ettertid ser jeg jo at jeg har lært enormt mye, men jeg har stilt meg spørsmålet, var det verdt det?

Velger du å gå for all jobben, så ønsker jeg deg lykke til, og håper inderlig du får det til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med Horten hundeklubb. De har desverre for deg ferie akkurat nå så det er ingen instruktør på plassen, men det er sikkert mange som trener for det.

Jeg har sendt ut melding til de jeg tror kan hjelpe deg så får vi se :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nok kontakt med Horten hundeklubb ja.

Ser det er noen som samles to dager i uka i Tønsberg. Gjorde iallfall...

Ser ikke for meg at vi begynner med et kurs før vi har fått noen til å hjelpe oss i privat sammenheng.

Håpløst å gå rett på ei gruppe tror jeg.

Robur høres riktig ut ja!

Vi testet et annet fôr på minste hunden, men hun fikk utrolig dårlig ånde av det, så da var det bare å bytte over til noe annet.

Vi fikk en stor sekk til hver hund av produsent for å teste ut. Funker veldig godt på Gullet, men ikke like bra på Mazik. Han er helsvergende til Hill's.

Her skal iallfall mannen få oppleve hvordan det er for oss andre her hjemme i ferien.

(han er jo mye på jobb og merker ikke hvordan vi andre opplever det daglige)

Problemet der er at hunden ikke er sånn når far er hjemme... *dåner litt*

Er jo meg og ungene det er noe galt med, siden mannen min ikke har samme problemene.

Men da er det kanskje en enmannshund da...

Gudene vet, jeg gjør det iallfall ikke.

Men, takk for gode tips og råd!

Det blir spart inn penger og vi tar kontakt med de vi kan for å få hjelp med det vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Vi prøver igjen.

Tren på alene med barna, som du trener en valp til å være alene hjemme. Start med å gå ut døra og snu. Tilter bikkja, har du tatt for stort skritt. Kanskje det holder at du tar på deg jakka og av igjen. Ros og godbit. Slik bygger du langsomt opp tålegrensen for at du er borte mens barna er hjemme. Bittesmå skritt og veldig flink hund. Blir den spinnvill, eller viser tegn på usikkerhet, har du tatt for stort skritt og må gå to tilbake.

Jeg står fremdeles på at dette må trenes positivt (som alt annet i og for seg). Det hører ingen steder hjemme å kjefte på en redd hund, selv om du vet den ikke har noen grunn til å være redd. Den har like fullt panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjefting har ingenting for seg, det blir det bare mer stress av.

Både for dyr og mennesker.

Siden ungene farter om dagen så har vi trent mer på innkalling og småpjus.

Fått klippet klør og pelsen mellom.

Og igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Horten, Tønsberg og larvik hundeklubb. Også tror jeg det er noen selvstendige grupper som samles i områdene for å trene :whistle:

Og Sandefjord :thumbs:

Ja, vi er mange små grupper som samles rundt omkring for å trene :whistle: Vi trener lydighet rundt omkring her i Larvik på egenhånd. Organisert trening er vi med på i Tønsberg og Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På canis.no er det en del artikler, men ikke minst gratis videoer man kan se om ulike øvelser og triks. Veldig nyttig og forhåpentligvis til inspirasjon. Ikke direkte på det du plages med, men til aktivisering og trening.

Og du? Ikke tenk på hvem det er sin feil. Bebreidelse kommer man ingen vei med. Tenk heller på hva dere konkret kan gjøre :)

Ellers er jeg veldig enig med Margrete, det er fult forståelig med omplassering også. Det er bare du/dere som kjenner hvor skoen trykker. Hund skal være gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...