Gå til innhold
Hundesonen.no

Danmark forbyr 13 hunderaser


Margrete

Recommended Posts

- De miljøene som ikke lenger får ha Amstaff bruker i dag Rottweilere istedenfor, sier han.

I <3 my Rottweiler:

4722181490_16e0a8943b.jpg

Rønningsbakk er og blir en idiot, og Danmark har tatt et stort steg tilbake i sin hundelovgivning. Jeg blir bare oppgitt og kjempetrist. :frantics:

Nå går jeg og klemmer hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et snev av sannhet, mange "tvilsomme" karakterer går for rottweilere, ved siden av ymse bullehunder (trenger dessverre ikke å gå lenger enn til egen familie for å se det). Men, det gjør brukshundfolk også. Han derre Rønningsbak da, når skal de forby ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og om rottisen blir forbudt, flytter tvilsomme eiere fokuset over på nye raser - eller tvilsome blandingser som produseres og selges i det skjulte. Til slutt sitter vi igjen med chi, pomme eller russisk toy hele gjengen..

Tja med den holdningen som både hundeeiere og andre i samfunnet har til hund så er det kanskje like greit for fremtiden :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengere krav og regler til hundehold heller enn raseforbud er min mening!

Hvorfor det? Mener du hunder utgjør en reell fare i vårt samfunn i dag?

Jeg mener at vi ikke har et så halvgalt lovverk i Norge med unntak av raseforbudene, vi hadde klare lover mot farlige hunder lenge før 2004 for å si det sånn. I så henseende burde vi heller kanskje ha håndhevet de lovene som allerede eksisterte før vi introduserte enda flere.

Strengere krav og regler vil bare ta enda mer fokus vekk fra hvilken enorm ressurs et rikt hundehold er for Norge. Det er det jo ingen som tenker på å få fram, ikke en gang hundefolket selv virker det som noen ganger.

Vi burde oppfordre til et sunt og utbredt hundehold, ikke flere krav og regler. Det har bl.a noe med signaleffekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg noe så grenseløst at disse hundebitt-fedrene fortsetter sitt korstog mot hunder, og da særlig i form av raseforbud mot helt andre raser enn de "ansvarlige" - hvorfor snakker de om amstaffer og rottweilere når det var schäfere, trekkhunder og en grønlandshund som gikk løs på ungene? :frantics:

Ser dette ut som bullehunder? Eller ovtcharkaer?

67098.jpg

20714.jpg

ver2_hunder_250_100482a.jpg

Nei, jeg er ikke for forbud mot verken den ene eller den andre rasen, men når disse folka først skal glefse rundt seg, så kan de søren meg gjøre det i riktig retning...

Dette er bare idiotisk, kontraproduktivt og trist.

Og hadde jeg vært ordentlig ondskapsfull, så hadde jeg håpet en dachs gikk amok snart, så enkelte kunne fått litt vett i skallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Mener du hunder utgjør en reell fare i vårt samfunn i dag?

Jeg mener at vi ikke har et så halvgalt lovverk i Norge med unntak av raseforbudene, vi hadde klare lover mot farlige hunder lenge før 2004 for å si det sånn. I så henseende burde vi heller kanskje ha håndhevet de lovene som allerede eksisterte før vi introduserte enda flere.

Strengere krav og regler vil bare ta enda mer fokus vekk fra hvilken enorm ressurs et rikt hundehold er for Norge. Det er det jo ingen som tenker på å få fram, ikke en gang hundefolket selv virker det som noen ganger.

Vi burde oppfordre til et sunt og utbredt hundehold, ikke flere krav og regler. Det har bl.a noe med signaleffekt å gjøre.

Nei, overhodet ikke. Jeg mener at det er hundeeiers feil når hunder går til angrep på folk. Jeg vet at enkelte hunderaser (eller hunder generelt) kan ha potensiale om de trenes "riktig", og det er ikke den stakkars hundens feil. De gjør da bare som de får beskejd om. Ikke at jeg vet hvordan et sånt reglement skulle fungert heller da... Jeg er bare imot raseforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhodet ikke. Jeg mener at det er hundeeiers feil når hunder går til angrep på folk. Jeg vet at enkelte hunderaser (eller hunder generelt) kan ha potensiale om de trenes "riktig", og det er ikke den stakkars hundens feil. De gjør da bare som de får beskejd om. Ikke at jeg vet hvordan et sånt reglement skulle fungert heller da...

Ok. Jeg må innrømme at jeg helt forstår ikke helt hva poenget ditt er.

Ifølge en tråd på Canis skal Rønningsbakk delta i NRKs Sommeråpent i morgen 1. juli.

Hvis det er Morten Bakken som er genetikeren h*n har fått tips om, så spørs det om han er den beste motdebattant kanskje. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skal vi avle frem en rase, så skal vi forby dem.... Logikken? Finner den ikke!

Det er nå først og fremst tvilsomme oppdrettere og hundeiere som skulle blitt tatt, ikke rasene.

Sitat: "- Ingen raser er i utgangspunktet farlige. Hunder som biter er et hundeeierproblem, ikke et raseproblem, sier Elisabeth T. Hansen i NKK til Aftenposten.no."

Jeg må jo si meg enig der. Men vil også skylde på oppdrettere jeg da som avler på linjer som kan gi agressivitet eller andre negative ting.... Rett meg gjerne om jeg er på bærtur og tar feil:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skal vi avle frem en rase, så skal vi forby dem.... Logikken? Finner den ikke!

Det er nå først og fremst tvilsomme oppdrettere og hundeiere som skulle blitt tatt, ikke rasene.

Sitat: "- Ingen raser er i utgangspunktet farlige. Hunder som biter er et hundeeierproblem, ikke et raseproblem, sier Elisabeth T. Hansen i NKK til Aftenposten.no."

Jeg må jo si meg enig der. Men vil også skylde på oppdrettere jeg da som avler på linjer som kan gi agressivitet eller andre negative ting.... Rett meg gjerne om jeg er på bærtur og tar feil:P

Logikken?

Tja, mange raser er vel kanskje ikke avlet fram for å bo i en 5-barns familie midt i en storby... RASEN kan jo være super til sitt bruk, selv om den ikke fungerer i det hele tatt i den settingen den er satt i. Og så lenge oppdrettere selger store krevende hunder til idioter av kjøpere, kan ikke samfunnet regulere dette på annen måte enn å forby hele virksomheten, ikke sant?

På samme måte som f.eks. våpen. De er også helt ufarlige hvis de er eid av normale og fornuftige folk. Men hvis det hadde vært fritt fram å kjøpe dem på Rimi ville troligvis endel ikke helt egnede personer også kjøpe ett. Ergo er eneste løsning å forby åpent salg av dem i det hele.

Men ja - som hundeeier synes jeg det er fryktelig synd. Men som menneske har jeg ingen problemer med å sette meg inn de danske politikernes tankegang. Og ja - mulig vi hundefolk faktisk greier å ødelegge for oss så godt at det til slutt blir et generelt forbud mot alle hunder over en viss størrelse...

Og så lenge hunder fortsetter å skremme, skade og drepe folk - blir det bare værre og værre, dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt grønn her, men hvor stort problem er egentlig hundekamper i norge og danmark? :ahappy:

Og når det gjelder hunder som biter mennesker, hvor utbredt er egentlig dette, spesielt tatt i betraktning hvor mange hunder som finnes i norge? Hva er målet? At ingen noensinner blir bitt eller skremt av hund igjen noensinne, eller er det noe tall som er "akseptabelt"? Finnes det noen statistikk som viser at f.eks. Tosa Inu (som jeg knapt har hørt om en gang) biter oftere, eller blir oftere brukt i hundekamp enn andre hunder?

Og jeg skjønner ikke hva faktisk en slik lovgivning vil føre til; de kriminelle som bruker hunder i kamp o.l. bryter jo allerede loven, så sånn sett blir det jo bare de ordentlige, oppegående hundeeierne som blir rammet :frantics: Og det er jo heller ingenting som hindrer folk som driver med hundekamper i å skaffe seg en hvilken som helst hund, så hvorfor forby akkurat disse rasene? Alle er jo mot dårlig hundehold, og for all del, jeg misliker jo hundekamper så mye som enhver av oss, men at forbud mot enkelte raser skal forhindre dette, har jeg enda til gode å se bevis for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som f.eks. våpen. De er også helt ufarlige hvis de er eid av normale og fornuftige folk. Men hvis det hadde vært fritt fram å kjøpe dem på Rimi ville troligvis endel ikke helt egnede personer også kjøpe ett. Ergo er eneste løsning å forby åpent salg av dem i det hele.

Nå er det vel en kjent sak at våpenforbud fører til at kun kriminelle har våpen. De som gjør mest skade av dem er de som ikke påvirkes av forbud. Nå er jo ikke privat våpeneierskap forbudt i Norge da, bare regulert. Folk skal nemlig få lov å skyte som hobby og drive jakt, de må bare gå jegerkurs og bestå en skriftlig prøve, eller være medlem i pistolklubb en viss tid. Klart, skal man noe helt annet enn å jakte på dyr, så går man bare og kjøper fra en luguber kilde og så trenger man ikke bestå noenting.

Våpenloven er altså strengere enn hundeloven. En amstaff eller en tjsekkoslovakisk ulvehund er, skal man tolke lovgivningen, farligere enn en jaktrifle eller hagle.

Når jeg får lov å eie våpen og ammunisjon og oppbevare det i huset mitt, hvorfor i alle grønne granskauer skal jeg ikke få lov å eie en amstaff, TSU eller KO?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så lenge vi hundefolk (oppdrettere) ikke har særlig kontroll på det vi driver med - vil et totalforbud være enklere å håndheve enn lisenser eller annet i forbindelse med hold av større hunderaser.

Sammenlign med løver/krokodiller, bjørner eller andre dyr, da? Totalforbudt, selv om det vel aldri har vært et dødsfall i Norge/Norden pga det.

Bare på den lille tiden jeg har vært hundeeier har det blitt enorme endringer og restriksjoner for oss hundeeiere. Forbudene popper opp både her og der.. Når det ikke ser ut til å hjelpe stort, eller hunde"mislikerne" får mer og mer makt, er utviklingen selvsagt å forby de mer og mer.

Husker ikke hva årsaken var når de plutselig tredde et totalforbud for hunder i Reykjavik var - noen som vet?

Også Kennelklubbens formann måtte gå og avlive hunden sin, husker jeg..

Så ja - vi kan synes det er idiotisk med et forbud. Men mer interessant å diskutere hadde jo vært hvordan hundeholdet vi ønsker oss skal få fortsette å være lovlig..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvordan de skal opprettholde dette lovforbudet. Om de danske myndighetene er bedre enn de norske. Lovforbudet mot amstaff er en diger vits i dette landet, og har rammet kun seriøse hundeeiere. De som ikke burde hatt hund overhode, skaffer seg akkurat de hundene de vil.

Om det eksisterer noe av de andre forbudte rasene, aner jeg ikke om (untatt en TSU). Men det er jo alltid lett å forby raser som ikke har noe fotfeste i et land. Det er som å forby ubåter i Sveits vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men helt alvorlig - hvor spilles sommeråpent inn?

Er de på taket ett sted i Oslo, eller er det mulig å få samlet hauger med hundefolk til en liten demonstrasjon for å formidle hva den gjengse hundeeier mener om Rønningsbakk??

DET hadde vel vært løsningen, ett par hundre hundeiere med plakater som sier R er en dust. Gjerne trente hunder sånn at man kan legge en haug hunder i dekke foran folka for å demonstrere akkurat hvor "farlig" en hund er *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt alvorlig - hvor spilles sommeråpent inn?

Er de på taket ett sted i Oslo, eller er det mulig å få samlet hauger med hundefolk til en liten demonstrasjon for å formidle hva den gjengse hundeeier mener om Rønningsbakk??

DET hadde vel vært løsningen, ett par hundre hundeiere med plakater som sier R er en dust. Gjerne trente hunder sånn at man kan legge en haug hunder i dekke foran folka for å demonstrere akkurat hvor "farlig" en hund er *ler*

I følge NRK sine sider så spilles de inn på taket til Folketeaterbygningen. Det ligger ved Yongstorget forøvrig. Men det bygget er ganske høyt. Men er markering foran hadde jo gått an. Kan jo hende de hadde kommet ned for å filme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...