Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav til bruksmerittering for å oppnå utstillings CERT for Rottweilere


dualknot

Recommended Posts

En skikkelig GLADNYHET for dere som brenner for brukshunden Rottweiler.

NKK har godkjent Rottweilerklubbens forslag om at utstillings CERTET kun skal utdeles i brukshundklassen. Med andre ord hvis du har som mål med å bli Norsk utstillingschampion må du først bruksmerittere hunden din. Dette vil gjelde fra 1. Januar 2012.

Dette er et svært VIKTIG steg i riktig retning for rasen. Det holder ikke bare med ett flott eksteriør. Hunden må også vise at den faktisk har noen brukverdier selv om en NKK sin kåringsprøve ikke er all verden. Det er hvertfall en FLOTT start. Forhåpentligvis vil dette få positive ringvirkninger og styrke rottweiler avelen her i Norge. Kravet om brukshundmerittering vil tvinge frem økt fokus på trening og dressur. For oss som brenner for brukshunder skjønner vi fort at dette vil gi positive ringvirkninger og gi økt rekruttering til bruks og sportshundmiljøene. I tillegg vil utstillingsmiljøene få økt fokus på det å jobbe med hunden. Alt i alt kun positive ringvirkninger!

For å kunne stille i brukshundklassen for rasen Rottweiler så må en av de følgende meritteringer være på plass.

* Opprykk fra klasse D til C i NBF Nordisk program

* Bestått NKK´s kåringsprøve

* RIK klasse 1. (RSP eller RRP)

* IPO 1

* SchH 1

* B-godkjent redningshund

Stor hyllest til styret i Rottweilerklubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig GLADNYHET for dere som brenner for brukshunden Rottweiler.

NKK har godkjent Rottweilerklubbens forslag om at utstillings CERTET kun skal utdeles i brukshundklassen. Med andre ord hvis du har som mål med å bli Norsk utstillingschampion må du først bruksmerittere hunden din. Dette vil gjelde fra 1. Januar 2012.

Dette er et svært VIKTIG steg i riktig retning for rasen. Det holder ikke bare med ett flott eksteriør. Hunden må også vise at den faktisk har noen brukverdier selv om en NKK sin kåringsprøve ikke er all verden. Det er hvertfall en FLOTT start. Forhåpentligvis vil dette få positive ringvirkninger og styrke rottweiler avelen her i Norge. Kravet om brukshundmerittering vil tvinge frem økt fokus på trening og dressur. For oss som brenner for brukshunder skjønner vi fort at dette vil gi positive ringvirkninger og gi økt rekruttering til bruks og sportshundmiljøene. I tillegg vil utstillingsmiljøene få økt fokus på det å jobbe med hunden. Alt i alt kun positive ringvirkninger!

For å kunne stille i brukshundklassen for rasen Rottweiler så må en av de følgende meritteringer være på plass.

* Opprykk fra klasse D til C i NBF Nordisk program

* Bestått NKK´s kåringsprøve

* RIK klasse 1. (RSP eller RRP)

* IPO 1

* SchH 1

* B-godkjent redningshund

Stor hyllest til styret i Rottweilerklubben!

Selv om jeg ikke har Rottweilier så synes jeg dette er ett stort skritt i riktig retning.. :whistle: Gratulerer til dere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo kanonbra! Veldig veldig fint synes jeg og det burde faktisk gjelde for de aller fleste rasene i gruppe 1 som regnes for å være brukshunder. Det burde være som det er i Sverige faktisk. Kanskje man kan sette kravene litt lavere som rottisklubben har gjort, men det burde absolutt være ett krav til alle brukshunder at de må ha MINST NKK sin brukshundprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så bra! Men hvorfor kan ikke lydighetsprøver gjeldes?

Jeg anntar at det er pga for å oppnå Working Class Cerfifikat, som man må ha for å kunne delta i Brukshund klasse på utstilling, har de kravene som er der.

Working Class Certifikat skrives ikke ut på AG eller LP.

Dermed blir minstekravet hakke lettere enn å oppnå CIB, men man har startet på veien. For å oppnå Intuch/CIB på min rase er dette kravet FCI har (de har ikke tatt med LP/AG på min rase, eller noen andre som jeg kan se)

To CACIB og en av følgende brukspremieringer: - NKKs regler for internasjonale konkurranser (RIK): Bestått en av følgende prøveformer: IPO1, ScHH1 - NKKs brukshundprøve med opprykk til klasse B - NKKs kåringsprøve - bestått - Godkjent som lavinehund i klasse A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! :icon_redface: Dette skulle det vært på dobermann også. Da tror jeg MANGE oppdrettere faller ifra.

Det bør ikke være for enkelt å avle visse raser, man ser jo bakdelene med det. Egentlig skulle det vært strengere krav generellt på alle raser, men bruksraser bør måtte vise bruks dugeligheten. Det beviser bare at avel på visse raser ikke er bare bare, og man må gjøre en innsats for å kunne avle på den og den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som også ønsker seg slike krav, engasjerer seg i sine respektive raseklubber, fremmer forslag på GF og er med og stemmer og sånt også? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at vi ikke har slike krav på boxeren. I sverige ser man at de som oppnår championatet ofte er hunder som kun er avlet på brukslinjer, dvs eksteriøret betyr lite. Fordi såpass få kjemper om disse certene der så går de ofte til mindre pene hunder.

Det er nå en ting da. En annen ting er at vi kan se på rasen min at endel bruksavlede boxere er noe skarpere i gemyttet enn jeg/vi liker. Tross alt lever 90% av boxerne som rene familiehunder der vi ikke ser behovet for et litt tøffere gemytt.

Kjempeflott at folk vil bruke hundene sine, ingenting å si på det. Men er redd vi opplever flere oppdrettere som avler utenfor klubbens retningsinjer enn før fordi kravene er så innmari mange. Og så får man en todeling av rasen, noe jeg ikke syns er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er glad for at vi ikke har slike krav på boxeren. I sverige ser man at de som oppnår championatet ofte er hunder som kun er avlet på brukslinjer, dvs eksteriøret betyr lite. Fordi såpass få kjemper om disse certene der så går de ofte til mindre pene hunder.

Det er jo ett dommeransvar! En dommer kan faktisk droppe å gi ut Cert om de mener hunden har ett så dårlig eksteriør.

Problemer er ikke tilstede på rasen min som kun deler ut Cert i BK. Faktisk syns hjemmlandet at kvaliteten på rasen er høy i Sverige.

Om det er slik du beskriver så er jo det noe raseklubben skal ta opp med dommerene evt også vektlegge i RAS så evt Svenske dommere vektlegger de rette tingene.

Det er nå en ting da. En annen ting er at vi kan se på rasen min at endel bruksavlede boxere er noe skarpere i gemyttet enn jeg/vi liker. Tross alt lever 90% av boxerne som rene familiehunder der vi ikke ser behovet for et litt tøffere gemytt.

Men altså det har da ikke noe med utdeling av Cert å gjøre? De kravene som er lagt for å starte i BK og samle Cert er ikke uoppnåelige og det bør en kan en ren familliehund uten skarphet klare. Det med skarphet har vel mer med oppdretter å gjøre enn hvor Cert deles ut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som også ønsker seg slike krav, engasjerer seg i sine respektive raseklubber, fremmer forslag på GF og er med og stemmer og sånt også? :banana:

Jeg kunne faktisk ønsket at NKK overstyrte slike krav jeg. Med tanke på alle hissige diskusjoner slike krav alltid genererer, så tror jeg det faktisk hadde vært best at NKK stod for innføringen for alle "bruksraser".

Jeg er glad for at vi ikke har slike krav på boxeren. I sverige ser man at de som oppnår championatet ofte er hunder som kun er avlet på brukslinjer, dvs eksteriøret betyr lite. Fordi såpass få kjemper om disse certene der så går de ofte til mindre pene hunder..

Jeg gikk med slike tanker om svenske briarder for noen år siden også - men må faktisk bare erkjenne at de hundene som går rundt og kaller seg S UCH nå for tida lett forsvarer sin championtittel.

Det er nå en ting da. En annen ting er at vi kan se på rasen min at endel bruksavlede boxere er noe skarpere i gemyttet enn jeg/vi liker. Tross alt lever 90% av boxerne som rene familiehunder der vi ikke ser behovet for et litt tøffere gemytt.

Det gjør vel de aller aller fleste hunder - lever som familiehunder altså. De kravene som er stilt for deltakelse i bruksklassen er da uhyre lave og har overhodet ingenting med skarphet å gjøre. Det går på dresserbarhet og evne til å bruke nesa liksom, og kravet er ikke spesielt høyt for å si det sånn. Ja, det må trenes, men akkurat DET burde enhver som driver oppdrett av en bruksrase faktisk gjøre for å se hva som må til for å beholde en visse arbeidsevne hos rasen. Jeg ser jo stadig hundeeiere som er hellig overbevist om at så lenge hunder løper og er vill og gal - så er det synonymnt med at den også har arbeidsegenskaper... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som også ønsker seg slike krav, engasjerer seg i sine respektive raseklubber, fremmer forslag på GF og er med og stemmer og sånt også? :banana:

Jepp. GF har vært litt langt unna, men blir jo enklere fra nå av. Uansett vet vel du litt om hvor enkelt det er å få forandret ting i vår raseklubb, man blir jo litt oppgitt bare av å delta på et oppdretterforum feks..

Det gjør vel de aller aller fleste hunder - lever som familiehunder altså. De kravene som er stilt for deltakelse i bruksklassen er da uhyre lave og har overhodet ingenting med skarphet å gjøre. Det går på dresserbarhet og evne til å bruke nesa liksom, og kravet er ikke spesielt høyt for å si det sånn. Ja, det må trenes, men akkurat DET burde enhver som driver oppdrett av en bruksrase faktisk gjøre for å se hva som må til for å beholde en visse arbeidsevne hos rasen. Jeg ser jo stadig hundeeiere som er hellig overbevist om at så lenge hunder løper og er vill og gal - så er det synonymnt med at den også har arbeidsegenskaper... :icon_redface:

Jeg følte bare for å skrive under på dette. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne faktisk ønsket at NKK overstyrte slike krav jeg. Med tanke på alle hissige diskusjoner slike krav alltid genererer, så tror jeg det faktisk hadde vært best at NKK stod for innføringen for alle "bruksraser".

Ja riktig. NKK, som knapt klarer å registrere bruksresultater og mentaltester/beskrivelser, kommer helt sikkert til å jobbe for å få et brukskrav på brukshund-rasene..

Men det er vel SBK som har ansvaret for bruksrasene, kanskje det hadde vært en ide å jobbe for å få gjennom i Norge? At NBF får noe av den samme rollen som SBK har?

Jepp. GF har vært litt langt unna, men blir jo enklere fra nå av. Uansett vet vel du litt om hvor enkelt det er å få forandret ting i vår raseklubb, man blir jo litt oppgitt bare av å delta på et oppdretterforum feks..

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer så mye @Debbie😍 Dette blir bra! 
    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...