Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekunnskaper og instuktører


Nirm

Recommended Posts

Hva ville du sagt til en instruktør at er det viktigste å kunne om din rase? Med tanke på gemytt, treningsmetoder og problemer innen rasen (dvs problemer som ofte dukker opp på rasen atferdsmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky : Sterkt jaktinnstinkt, vanlig "innkallingstrening" holder ikke.

Viktigere å prioritere fysisk trening fremfor psykisk. (På noen raser er det jo omvendt)

Og man kommer helt klart lengst med positive metoder, oppmuntring og belønning, enn å være "streng".

Vanlige "problemer" er vel dårlig på å være alene, og trekking i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle instruktører bør ha generell kunnskap om de fleste hunde"typene". De vet at gjetere ofte er slik, og retrievere og spaniels ofte er slik og ikke alltid har like stor fart som de smidigste gjeterne, og at mynder ofte er slik osv. Jeg syns ikke en insruktør behøver å vite at jack russel terrier ofte har mer jakt og er litt mer førerorientert enn parson liksom (tenkt eksempel).

Jeg går ikke til lp-instruktører uten erfaring med andre raser enn BC med min labrador. Instruktøren må vite at fart HELE tiden må vektlegges, og hvor utrolig viktig det er å holde motivasjonen til hunden oppe hele tiden, og at man skal starte med de mest fartskrevende øvelsene (for etter 2 timer på kurs har ikke min veldig mye sprut igjen, så rutetreningen bør skje tidligere på dagen). At det ikke bare er å feile hunden og forvente at den skal gidde å jobbe med deg igjen, og at drakamp ikke nødvendigvis er det kuleste en labrador vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med aussie så trenger egentlig ikke instruktøren å vite noe spesielt føler jeg.

Det jeg mest savner hos en del instruktører er at de ikke trenger å skjære alle individer av odde raser over en kam. Kjente på det når jeg trente en alaska husky i lp, ag og bruks/NRH, en del instruktører "vet" at typen ikke er den enkleste å trene og derfor gidder en del ikke å komme med tips. Så med AH ville jeg sagt at de er veldig trenbar, bare man spiller på lag, legger opp treninga til de, og finner en eller flere gode forsterkere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med aussie så trenger egentlig ikke instruktøren å vite noe spesielt føler jeg.

Det jeg mest savner hos en del instruktører er at de ikke trenger å skjære alle individer av odde raser over en kam. Kjente på det når jeg trente en alaska husky i lp, ag og bruks/NRH, en del instruktører "vet" at typen ikke er den enkleste å trene og derfor gidder en del ikke å komme med tips. Så med AH ville jeg sagt at de er veldig trenbar, bare man spiller på lag, legger opp treninga til de, og finner en eller flere gode forsterkere :P

Enig med deg.

Belgerene er belgere, og instruktører flest har erfaring med gruppe1-hunder. Det er et større problem når de forventer at spisshunder funker som gjeterhundene, enn omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av valpekjøperne gikk på kurs hos en instruktør som straffet hunden(valpen) når den tok tak i håndleddet til folk. Labradorer bare elsker å bære på ting, og de bare MÅ ha noe i munnen når de blir glad og oppspilt. Da tar de gjerne et grep om det nærmeste de finner, gjerne en arm eller et håndledd. Instruktørtullingen påsto at dette var aggressivitet, og skulle straffes. valpekjøperen min var ganske fortvilet da hun ringte om dette.

Slike ting syns jeg en instruktør bør ha greie på om min rase. Derfor er det ikke alle klubber og hundeskoler jeg anbefaler mine valpekjøpere å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe veldig rasespesifik som må vites på riesen, annet enn at det ikke er en BC liksom.

Basenjien bør man vel utstyre både eier og instruktør med en dose ekstra tålmodighet og holde øktene korte og forsterkeren på topp, men tror ikke det er unikt for basenjien heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, spesifikk rasekunnskap syns jeg ikke at er obligatorisk, men litt erfaring med ulike gemytt og hvordan hundene best kan motiveres/trenes syns jeg nesten er alfa omega, særlig når det er snakk om nybegynnerkurs; om det så er valpekurs eller nybegynner lp. Fint å ha en instruktør som skjønner at en polarhund ikke er like lettrent som en retriever, for eksempel, og vet hvordan man kan få mest mulig ut av treningen, og hva slags ambisjoner man bør ha. :)

For en n00b som meg er det veldig ålreit med instruktører som har erfaring med å jobbe med ulike typer hunder (de som elsker mat, de som elsker leke, de som er altfor late, de som er altfor heite, de som egentlig bare elsker å sulle rundt i sin egen verden og lukte på blomstene eller kikke på små pip-pipene :banana: ). Altså ikke nødvendigvis kjenne alle hunderaser, men gjenkjenne hvordan individene jobber (evt helst ikke jobber :innocent: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har noen spesielt rasetypisk Welsh, for min kan være litt forsiktig, mens en god del andre er slike som 'buser på'. Også tror jeg Ellie ligger over gjennomsnittet på å takle repetering og å syntes det er gøy å trene mye lydighet. Så sånn sett kan det være greit å trene eieren til å kjøre korte økter med god belønning.

Og det kan være greit å vite at man bør leke bevisst med dem fra de er små for å kunne bruke det som belønning. Og at om det ikke går så bra med lydigheten er det bare å sende dem ut i skogen for å gå spor istedet :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dobermann er det vel egentlig bare å kjøre på, for de er ganske allsidig til ulike treningsformer. Jeg foretrekker positivt på kurs, men har vært borti de litt mer "harde" (ikke at de er direkte hard, men mer bestemt type trening), uten at det gjorde noe.

Men på valpekurs ville jeg vært veldig fokusert på dette med sosialisering på dobber. Viktig i fra valpertiden. Både på folk og hunder.

Men med mynden ville jeg vært mye mer obs på treningsmetoder. Han er avhenging av positive metoder for å fungere. Tvang og kjeft funker ikke overhodet. Og så er det veldig kjekt at de vet at med en mynde går det ikke like raskt i svingene, som med andre hunder. Man må ha litt ekstra tålmodigeht og gi mer av seg selv. Ikke kreve for mye i begynnelsen.

Og så er noen mynder mer følsom for vær og vind, og type underlag de ligger på. Å kreve dekk på asfalt kan gå dårligere med en greyhound enn en annen rase, fordi de er så beinete og ligger på en spesiell måte. Så greit å være litt fleksibel, uten å skjemme bort! :innocent: Det har litt med å forstå hvordan de er bygd og hva de er egnet til.

På valpkurset fokuserte de litt på at Nitro ikke satt seg orntlig, men han satt seg helt ned, men pga beina hans, halen og rumpen så klarer han ikke å sette seg helt ned til bakken med rompa. :banana: Så da lærte de noe nytt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har noen spesielt rasetypisk Welsh, for min kan være litt forsiktig, mens en god del andre er slike som 'buser på'. Også tror jeg Ellie ligger over gjennomsnittet på å takle repetering og å syntes det er gøy å trene mye lydighet. Så sånn sett kan det være greit å trene eieren til å kjøre korte økter med god belønning.

Og det kan være greit å vite at man bør leke bevisst med dem fra de er små for å kunne bruke det som belønning. Og at om det ikke går så bra med lydigheten er det bare å sende dem ut i skogen for å gå spor istedet :banana:

:innocent:

Jeg vet ikke om jeg har så mye spesielt for springer heller, bortsett fra at man ikke kan forvente at det er en gjeterhund. Noen eiere kunne nok hatt godt av at noen fortalte de at det er viktig å leke med hunden fra den er valp, og å lære seg å finne gode forsterkere; det er ikke alle som er like enkle å belønne. Jeg tror også mange har den innbilningen at springere er brukshunder og derfor skal oppføre seg som en gjeterhund, men det er i alle fall ikke helt det samme som JEG legger i en "brukshund". Jeg tenker mer på trenbarhet og utholdenhet, fremfor ekstrem fart og smidighet. Og hvis en springer vil legge seg ned mellom øktene, betyr ikke det at den er noe dårligere brukshund enn en BC liksom, jeg tenker mer at de har en fin avknapp. Springere er jo heller ikke avlet for den ekstreme intensiteten, de eksplosive startene og vendingene, men for jevn prestasjon over lengre tid, med ikke fullt så høy fart. Jeg synes dog man kan forvente at springeren er førerfokusert, at den er interessert i å jobbe, og at den blir med på aktiviteten som foreslås og ikke finner på noe annet å gjøre.

Når det gjelder terriere (antageligvis generelt), så er det greit om instruktøren vet og sier ifra om at man må trene korte økter, få repetisjoner. Fire repetisjoner kan være for mye liksom, og man kan unngå mye frustrasjon dersom man er klar over dette på forhånd og vet at man ikke trenger å forvente mer. Krav og forventninger om prestasjon funker heller ikke, det samme gjelder hvis man blir irritert fordi noe ikke funker; da kobler de fort ut. Det er mye mer viktig at ting er morsomt morsomt morsomt hele tiden for en terrier enn for en spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel de fleste instruktører ikke har noen problemer med belgere... Skulle jeg mot formodning ramle over en som aldri har møtt en belger før så hadde jeg vel kanskje nevnt at de ikke alltid er så dumme og fjollete som de kan gi inntrykk av*flir*

Nå er det sannsynlig at rasekunnskapen har endret seg endel siden lille JRT og jeg gikk på kurs for 10 - 11 år siden (nå skal det sies at han iflg instruktøren var første av sin rase på den hundeskolen, men terrier er til en viss grad terrier liksom), det får man inderlig håpe..

Instruktøren vår mente nemlig at tøffe metoder var til for tøffe hunder og terriere var tøffe. Basta. Instruktøren hadde faktisk belgere, og selv om jeg mener at brøling ikke er metoden på belgere heller, så er det i det minste sannsynlig at man får en slags respons liksom. Han mente tydeligvis at jo mer møkk i øra, jo høyere må man brøle*flir*

Til opplysning så er det å stå å brøle kanskje den dummeste måten å trene en terrier på.Da gidder den ikke, det kommer ikke på tale...

Heldigvis er jeg like ulydig som bikkja, så selv om jeg hadde langt mer fysiske metoder den gangen, gikk det allikevel mest i lek og godis.

Desverre hørte jeg på han når han ga meg råd i hvordan jeg skulle få Jonas til å slippe leken (stirr han inn i øynene og si NEI med mørk stemme, og BRA med lys stemme når han slipper :lol: ), å bytte med godbit gikk jo ikke. Den dag i dag har vi en terrier som kan låse seg helt under lek og må avledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe veldig rasespesifik som må vites på riesen, annet enn at det ikke er en BC liksom.

Basenjien bør man vel utstyre både eier og instruktør med en dose ekstra tålmodighet og holde øktene korte og forsterkeren på topp, men tror ikke det er unikt for basenjien heller.

:lol: Passer perfekt til parson også.

Også at parson virker tøff og robust, men i virkeligheten er de ganske "myke". Så positive læringsmetoder er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Passer perfekt til parson også.

Også at parson virker tøff og robust, men i virkeligheten er de ganske "myke". Så positive læringsmetoder er stikkordet.

Passer egentlig for Snuseren også det - men på min så bør man utstyre seg med hockeyutstyr også siden hun kan bli noe "heftig og begeistra" om man har topp forsterker. :lol:

Men jeg tar positive læringsmetoder som en forutsettning, ellers har jeg definitivt driti meg ut på kursvalget, og det er faktisk ikke instruktøren sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort og greit så er det ikke så stort behov for deltaljert og spesifikk rasekunnskap? Men klarer seg med å vite hovedtrekk om hvilken gruppe de tilhører? At retrievere og gjeterhunder ikke er like, og at mynder og terriere heller ikke er lik som en BC og slike forholdvis generelle ting?

I en del problemtråder, så synes jeg man stadig leser at en del uønsket atferd blir forklart (bortforklart?) med at det er en slik eller sånn rase. Og som instruktør, finnes det ikke mer frustrerende og irriterende med eiere som hardnakket står på sitt med at deres rase er slik og sånn. Og derfor kan de ikke lære noe annet.

En ting er eksempel at det ikke er mulig å lære en trekkhund å gå pent i bånd, fordi den er avlet for å trekke, så eneste måte å gjøre dette på er å grisebanken den så kraftig at den aldri tør å dra i båndet igjen... Settere må lære tvangsapport for å kunne apportere skikkelig, BCer må få gjete på "alt" fordi at det er de avlet for etc. Dvs at rasen blir "dyttet foran" problemene i stede for å ta tak i å si at individet har problematferd, eller at man ikke har klart å lære de ønsket atferd.

Det "mases" tidvis veldig om rasekunnskapen hos instruktører, og at man skal omtrent kunne listen over hunderaser på rams med historie, bruksområde, "rasespesifikke problemer" mm, selv om man aldri har sett et individ av en rase. Det er ikke nok å lese seg opp på en rase når man får den på kurs... Men tidvis synes jeg ofte det blir å ta "sorger på forskudd" med en hund, fordi det omtrent forventes at den skal ha enkelte problemer som folk mener er rasetypiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort og greit så er det ikke så stort behov for deltaljert og spesifikk rasekunnskap? Men klarer seg med å vite hovedtrekk om hvilken gruppe de tilhører? At retrievere og gjeterhunder ikke er like, og at mynder og terriere heller ikke er lik som en BC og slike forholdvis generelle ting?

I en del problemtråder, så synes jeg man stadig leser at en del uønsket atferd blir forklart (bortforklart?) med at det er en slik eller sånn rase. Og som instruktør, finnes det ikke mer frustrerende og irriterende med eiere som hardnakket står på sitt med at deres rase er slik og sånn. Og derfor kan de ikke lære noe annet.

En ting er eksempel at det ikke er mulig å lære en trekkhund å gå pent i bånd, fordi den er avlet for å trekke, så eneste måte å gjøre dette på er å grisebanken den så kraftig at den aldri tør å dra i båndet igjen... Settere må lære tvangsapport for å kunne apportere skikkelig, BCer må få gjete på "alt" fordi at det er de avlet for etc. Dvs at rasen blir "dyttet foran" problemene i stede for å ta tak i å si at individet har problematferd, eller at man ikke har klart å lære de ønsket atferd.

Det "mases" tidvis veldig om rasekunnskapen hos instruktører, og at man skal omtrent kunne listen over hunderaser på rams med historie, bruksområde, "rasespesifikke problemer" mm, selv om man aldri har sett et individ av en rase. Det er ikke nok å lese seg opp på en rase når man får den på kurs... Men tidvis synes jeg ofte det blir å ta "sorger på forskudd" med en hund, fordi det omtrent forventes at den skal ha enkelte problemer som folk mener er rasetypiske.

Kort summert holder det å vite hvilken gruppe rasen tilhører ja. I hvertfall til en viss grad.

Men det jeg synes da, er at hvis man holder valpekurs med førstegangseiere at man setter seg inn litt i vanlige utfordringer man har med rasen, slik at man kan hjelpe dem med forebygging.

Har inntrykk av at mange er raske med å forklare "problemer" som dem du nevner med at rasen bare er sånn. Men i mange tilfeller går det vel mest på hvor mye jobb eier gidder legge i ting. Det er jo mye enklere å si at trekkhunder ikke kan gå pent i bånd enn å lære dem det på en skikkelig måte. Brøling krever jo heller ikke så mye av eier, så da er jo det en enkel "løsning"

Men til slutt må jeg si litt i mot meg selv. Første gang jeg var på hverdagslydighetskurs med min eldste hund, hadde instruktøren kun erfaring med BC. Jeg forsøkte vel å forklare at man ikke kan regne med like raske resultater med en Mops og at de krever noe mer tålmodighet. Det fikk jeg ikke gehør for og instruktøren mente bestemt at Mopser ikke kunne trenes til noe som helst, de er jo stokk dumme må vite. I det tilfellet savnet jeg litt mer kunnskap og noe bredere erfaring hos instruktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort og greit så er det ikke så stort behov for deltaljert og spesifikk rasekunnskap? Men klarer seg med å vite hovedtrekk om hvilken gruppe de tilhører? At retrievere og gjeterhunder ikke er like, og at mynder og terriere heller ikke er lik som en BC og slike forholdvis generelle ting?

I en del problemtråder, så synes jeg man stadig leser at en del uønsket atferd blir forklart (bortforklart?) med at det er en slik eller sånn rase. Og som instruktør, finnes det ikke mer frustrerende og irriterende med eiere som hardnakket står på sitt med at deres rase er slik og sånn. Og derfor kan de ikke lære noe annet.

En ting er eksempel at det ikke er mulig å lære en trekkhund å gå pent i bånd, fordi den er avlet for å trekke, så eneste måte å gjøre dette på er å grisebanken den så kraftig at den aldri tør å dra i båndet igjen... Settere må lære tvangsapport for å kunne apportere skikkelig, BCer må få gjete på "alt" fordi at det er de avlet for etc. Dvs at rasen blir "dyttet foran" problemene i stede for å ta tak i å si at individet har problematferd, eller at man ikke har klart å lære de ønsket atferd.

Det "mases" tidvis veldig om rasekunnskapen hos instruktører, og at man skal omtrent kunne listen over hunderaser på rams med historie, bruksområde, "rasespesifikke problemer" mm, selv om man aldri har sett et individ av en rase. Det er ikke nok å lese seg opp på en rase når man får den på kurs... Men tidvis synes jeg ofte det blir å ta "sorger på forskudd" med en hund, fordi det omtrent forventes at den skal ha enkelte problemer som folk mener er rasetypiske.

Sorry, men nå syns jeg du er en typisk nedlatende instruktør :icon_redface:

Det er selvsagt individer vi snakker om, både innen raser og grupper, men det ER vanskeligere å lære f.eks en Alaska Husky å gå pent i bånd, enn en belger. Det er neppe umulig å lære en AH å gå pent i bånd, men det krever mye mer trening enn det gjør med f.eks belgeren (og jeg nevner disse to rasene fordi jeg har erfaring med dem).

Jeg prøvde i 6 år med min AH, gudene veit hvor mange kurs vi gikk, hvor hovedmålet alltid var å lære den bikkja å gå tur med slakk line, jeg prøvde både slemme og snille metoder, men til slutt så ga jeg opp og kjøpte sele, strikk og belte. Det har både med "rase" og oppdragelse å gjøre - begge deler, jeg påtar meg ikke all skyld for at han var som han var bare fordi han fikk den oppdragelsen han fikk, liksom.

For Tommy så var det viktige at vi bevegde oss. Det var ikke så nøye hvor vi skulle, bare vi skulle dit, og at vi var på vei dit. Eller, "vi" - det var ikke så nøye for han om jeg var med heller, han hadde gått alene før han, så det var ikke noe stress, ikke sant..

Å stoppe kjørte han bare opp i stress, så det jeg fikk ut av det var at han løp avgårde så fort jeg begynte å bevege meg igjen. Å snu var ett fett for han - javel, da skulle vi vel den veien da, da løp han den veien. Å røkke i han fikk han bare til å legge seg hardere i halsbåndet. Strup hjalp ikke, for ønsket om å komme dit var sterkere enn ubehage ved å bli kvalt. Å snurre enden på båndet sånn at han fikk seg et rapp over nesa så fort han prøvde å passere meg, resulterte ikke i noe annet enn at han lukka øynene og gikk fortere. Å rose han for å gå pent ble tydeligvis en "værsågod"-kommando for han osv.. Så dette med å gå pent i bånd, var for han like vanskelig som det er for Dina å ikke jakte syklister og joggere.. "Driften" er så sterk at den overstyrer alt annet - han hadde løpt til han stupte om han fikk lov.

Og nei, en instruktør som bare har erfaring med hunder som er lettlærte og førerorienterte klarer ikke å sette seg inn i hvordan andre hunder funker. Du har da hatt andre raser enn BC og schäfer før, du vet da det? Når vi - på ett av våre uttallige kurs - skulle ha med hundens yndlingsting, så kom alle andre med bamser og baller og mat, mens jeg kom med sykkelselen - det var det eneste Tommy brydde seg noe større om. Hvordan får du brukt det som belønning på noen måte, liksom?

Det er noe annet å trene med f.eks Nora, hun kan heller ikke gå pent i bånd, men med henne så er det mer at jeg ikke gidder å pese om det, enn at hun ikke kan læres det (etter 13 år med husky, så er ikke trekking i båndet noen big deal lenger). I motsetning til Tommy, så er det viktig for henne å få jobbe MED meg. I motsetning til Tommy så betyr det noe for henne om jeg er sur eller glad - Tommy ga blanke i om jeg var sur, og han var ikke så innmari opptatt av om jeg ble glad heller, mens Nora blir "utafor" når jeg er sur, og kjempeglad når jeg er glad, ikke sant. Nora dør for å få lov til å leke med ball, hun er med på drakamp, syns det er stas å få frolic, mens Tommy, han jobbet BARE for Finsbråtens Middagspølser, og til nød vafler. Nora kan repetere samme øvelse om igjen og om igjen og om igjen og synes det er like morsomt for 300 gang, mens Tommy var lei etter 3 ganger.

Så jo, en viss rasekunnskap burde instruktøren ha - ikke først og fremst for oss med idiotbikkjer som jobber for luft og kjærlighet, men for de som har litt mer tungtmotivierte hunder, som kjeder seg av repitisjoner. Eller, rasekunnskap - alle instruktører skulle vært tvunget til å gå minst et bronsjemerkekurs med en hund som ikke er typisk "arbeidshund". Da hadde man kanskje sluppet instruktører som mener at hele raser er dumme fordi de ikke lærer på samme måte som f.eks BC'en gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det ville helt klart vært en fordel om alle instruktører gadd å skaffe seg ett minimum av kunnskap om flere raser og dermed møte med åpent sinn enn med fordommer og forutinntatthet.

På belger er det ett problem at mange instruktører møter deg med "de er jo litt engstlige de" , mens spisshunder og mynder blir møtt med "de er jo litt vanskelige å motivere de".

Veldig irriterende og jeg tenker at det er faktisk ikke det jeg betaler penger for å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, virker som om stikkordet for den diskusjonen her er at instruktører (som andre) ikke bør "skue hunden på hårene" :banana:

Det jeg mener, er at uansett hvor mye instruktører vet om en rase, så kan (vil) de støte på et (mange) individ som er raseutypisk, og veldig bastant rasekunnskap kan like gjerne kalles rasefordommer. Er det da slik, at i bunn og grunn er det viktigste at instruktører er i stand til å virkelig se hver hund som individ, og relatere dennes adferd til kunnskapen h*n har om ulike typer hunder (raser), i stedet for å sette hunder i bås på bakgrunn av rasen...? Altså, at instruktøren er oppegående og fordomsfri nok til å skjønne at en trekkhund som gjeter alt som beveger seg kan bli kvitt den problemadferden på samme måte som en BC som gjeter altmulig (og at lysten til å gjete kan utnyttes i lek som forsterker), at en aussie som ikke finnes førerorientert og som lever for å trekke i båndet, kan lære å gå pent i bånd hvis de får korte nok økte, klare nok regler og gode nok forsterkere - akkurat som med trekkhunder - og at det finnes labradorer som ikke er matvrak (gjør det egentlig det? :icon_redface: ) men at de fortsatt kan trenes med... Samtidig er jo det avhengig av at instruktøren har rasekunnskap; eller "ulike hundeadferder"-kunnskap, om du vil.

Det er greit at man er forberedt på å spise pai når det er det man får satt foran seg, liksom, men temmelig kørka hvis man insisterer å spise quiche med vaniljeis på, bare fordi den så ut som en eplepai på utsiden :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe langt innlegg*

Det er ikke meningen å være en typisk, nedlatende instruktør. Det er litt tankelufting dette... Jeg er fullstendig klar over at det er både individuelle forskjeller og raseforskjeller som gjør at de lærer forskjellig. Og at noen ting er vanskeligere å ta tak i hos en rase enn annen rase, og at man ikke alltid lykkes med individene. Og de instruktørene du nevner sist der, er ikke gode instruktører i mine øyne. Men jeg kjenner til de, og har sett hva det kan gjøre med hunder som ikke er slik som en BC på en ganske så negativ måte.

Kom nok ikke godt nok ut fra innlegget mitt, men jeg tenkte mer på eiere som "dytter rasen sin foran seg" på enkelte områder før de overhode har forsøkt å gjøre noe med saken (om det er et problem eller å lære inn noe nytt). At man stiller seg opp og sier "nei, dette kan ikke min hund klare, fordi det er den og den rasen". For det er ikke alltid instruktøren som kommer med fordommene som BP nevner, men av og til eieren selv. Da lurer man jo på hvorfor de betaler penger for å gå på kurs, om de er overbevist før de kommer om at deres hund ikke kan gjøre en bestemt ting, eller at metoden instruktøren bruker overhode ikke passer rasen. Jeg synes det veldig vanskelig å stå i en situasjon som instruktør da med en rase jeg overhode aldri har sett før annet enn en på utstilling.

En instruktør som båssetter raser, er jo overhode ingen god instutør, og mangler vel kanskje mest på metodene enn rasekunnskapen? For en god instruktør skal vel ha nok "bagasje" med seg til å kunne hente fram forslag til metoder for de alle fleste hundene. At man skal ha hundekunnskap nok til å se at denne hunden engasjerer seg ikke i at man henger en kong foran nesa på den, og da foreslår man andre belønningsmåter enn å mene at eneste veien til målet er å få hunden til å dø bare den ser en kong...

Mye rot dette, og kommer sikkert ikke riktig ut hva jeg tenker på, men jeg har hatt for mye tid i det siste å tenke trur jeg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men til de som mener det holder å vite hvilken av de ti rasegruppene en rase tilhører, vil jeg få kommentere at det blir noe snevert. Mulig alle andre grupper er mer homogene og harmoniske, men som eid av rase som representerer gruppe 2 er i hvert fall det en salig lapskaus av raser. Schnauzere, sennenhunder (som ikke er fire tricolore raser i forskjellige størrelse), rottweiler, engelsk bulldog, kaukasisk ovtcharka - jeg er rimelig overbevist om at det er rimelig forskjellige raser som må håndteres og motiveres forskjellig. Så er det vel ikke uten grunn at gruppe 2 heter schnauzer-, pinscher-, molosser- og sennenhundraser - mens de andre gruppene kan defineres og begrenses med eller to ord (mynder, terriere, dachs, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da slik, at i bunn og grunn er det viktigste at instruktører er i stand til å virkelig se hver hund som individ, og relatere dennes adferd til kunnskapen h*n har om ulike typer hunder (raser), i stedet for å sette hunder i bås på bakgrunn av rasen...?

Dette synes jeg er det viktigste. Synes en instruktør skal være i stand til å se an individet og ha nok bagasje til å kunne foreslå treningsmetoder som passer det individet. Rase er jo sånn sett litt uinteressant mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at instruktører ikke trenger inngående kunnskap om særtrekk ved absolutt alle raser de skal instruere og at gruppetilhørighet i grove trekk kan holde. MEN, instruktøren må jo da fortrinnsvis vite hvilke egenskaper og særtrekk som er gjennomgående for gruppen. Holder ikke at instruktøren vet at en GS er i gruppe 7 uten å vite at det er en stortgående fuglehund avlet for selvstendighet. "Gruppe 7" er liksom ikke nok, man må som intruktør vite hva gruppe 7 sine hunder er for noe.

Innenfor enkelte grupper er det også enorme forskjeller, og her synes jeg instruktørene bør kjenne til dette om de skal instruere individene. Om en instruktør første kurskveld ser at en av deltagerne på kurset er en rase de ikke kjenner så godt til synes jeg de innen neste kursdag skal ta turen innom internett og søke opp raseklubbens sider og se hva de sier om rasens egenskaper. Såpass kan man forvente :ahappy:

Og alle hunder kan trenes med alle metoder, men det er ikke alle metoder som fungerer like bra på alle hunder. Det bør også instruktører ta hensyn til. Noe de ikke alltid er like gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...