Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekunnskaper og instuktører

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er enig i at instruktører ikke trenger inngående kunnskap om særtrekk ved absolutt alle raser de skal instruere og at gruppetilhørighet i grove trekk kan holde. MEN, instruktøren må jo da fortrinnsvis vite hvilke egenskaper og særtrekk som er gjennomgående for gruppen. Holder ikke at instruktøren vet at en GS er i gruppe 7 uten å vite at det er en stortgående fuglehund avlet for selvstendighet. "Gruppe 7" er liksom ikke nok, man må som intruktør vite hva gruppe 7 sine hunder er for noe.

Innenfor enkelte grupper er det også enorme forskjeller, og her synes jeg instruktørene bør kjenne til dette om de skal instruere individene. Om en instruktør første kurskveld ser at en av deltagerne på kurset er en rase de ikke kjenner så godt til synes jeg de innen neste kursdag skal ta turen innom internett og søke opp raseklubbens sider og se hva de sier om rasens egenskaper. Såpass kan man forvente :ahappy:

Men vitkigere enn rasekunnskap er vel egentlig evnen til å "lese" hund, noe mange instruktører svikter på. Og det er vel her de gode skilles fra de dårlige...

Guest Dratini
Skrevet

Noe kunnskap burde en instruktør ha, dog ikke rasespesifikke kunnskaper.

Som eier av hunder i gruppe 2 så ser jeg at enkelte instruktører mener at alle hunder kan "terpe og terpe og terpe" på enkelt-momenter (i LP f.eks). Slikt går ikke med en hund av den rasen vi har, men fungerer sikkert bra til andre raser. En hoffe som går lei ett moment pga for mye terping, vil bruke lang tid på å få det til igjen :ahappy:

De viktigste er at instruktørene kan lese hundene og komme med tips og råd på hvordan man skal få til det man ønsker.

• 3 weeks later...
Skrevet

I min rase som er stabijhoun er det viktig å være klar over og ta hensyn til at stabijen IKKE liker å terpe på ting. Det holder gjerne med små økter på 5 min før de rett og slett går lei og da kommer STAHETEN deres fram til fulle. Du klarer ikke å rikke en stabij som har bestemt seg for at den ikke vil :icon_cry: Husker da Amigo var på valpekurs og vi trente kontakt og sitt. Alle deltakerene jobba i en stor sirkel. Da instruktøren endelig kom til oss så var Amigo drittlei, for vi hadde jo trent i 5 min og nå var nok nok. Og instruktøren mente at bikkja ikke gjorde noen god figur sjølvsagt siden han gav beng :whistle:

Skal man trene en stabij må man kunne variere øvelsene for å holde på interessen. De lærer utrolig kjapt, men går fort lei repetisjonstrening.

De er også meget oppmerksomme på nye ting som kommer til; så ligger det en kjegle ved hinderet f.eks som ikke har vært der før så vil stabijen stoppe opp og sjekke. Det er bare slik de er skrudd sammen.

De kan være like lette på labben og raske i oppfattelsen som bordercollien - men mangler helt klart den evigvarende treningsnarkomanien.

Skrevet

Tja ang. papillon/phalene så er det jo ikke så mye syntes jeg. Bortsett fra at de faktisk om vinteren kan bli vanskeligere å få til å sitte, for ikke å snakke om å legge seg. Det samme gjelder høyt stikkende gress og lig.

Ang. disse fuglehundene er det jo av og til at fór ikke alltid er en knall forsterker, f.eks. utendørs når det flyr noe forbi :whistle: Altså vil jeg si at man bør vektlegge full fokus, ihvertfall under LP hvis man skal drive med det. Og det at når hundene er i jaktmodus så kan de virke utrolige tøffe og hardføre, og noen mener man faktisk må ta de i nakken og legge de i bakken for å få oppmerksomhet.

Men det er vel oftest om du drar til "gammeldagse" fuglehundtrenere, for flere og flere jobber med kontakt nå. Med andre ord, er poenget mitt at du kommer mye lengre med positiv trening på fuglehunder også, av min erfaring. Og at trenere bør vite å utnytte jaktinstinktet, som er sterkt i denne rasen, istedenfor å gjemme det bort.

Gleder meg masse til jeg får vorsteh min, som skal brukes til agility, muligens LP, freestyle, jakt og trekk. Det skal jeg nok få til! :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan noen andre ta ham med ut når du kommer hjem?  Altså, når du kommer hjem, ignorere ham til du har fått tatt av deg og satt deg ned. Om han så begynner å mase om å få komme ut, at noen andre tar ham med ut litt. Det kan nok ta en del tid å snu denne adferden.  Det har jo også mye å si hvem som fôrer, går tur og trener med en hund. Gjør du det meste der, eller varierer det? Kan noen andre ta mer ansvar? 
    • Jeg har litt utfordringer med whippet hannen min på 5 år. Det er veldig tydelig at jeg er hovedmennesket til hunden, han søker til meg, det er meg han blir mest glad når kommer hjem men det er også meg han maser mest på. Jeg jobber langvakter, og når jeg er på jobb så er hunden helt rolig. De andre i huset forteller at han ligger å slapper av og er rolig og snill stort sett hele dagen. Når jeg kommer hjem blir han jo veldig glad for at jeg kommer, men jeg får nesten ikke satt meg ned før han  begynner med klynking/gråting og skal ha meg med ut - jeg tar han da som regel med meg ut, selv om de hjemme forteller at det ikke er lenge siden han var ute. Etter vi har vært ute, så kan gjerne klynkingen fortsette litt, og det kan til tider også være klynking på natten. Akkurat nå er vi i en ekstra tøff periode, da det er løpetid på byggefeltet og hannhunden har det veldig tøft, han spiser nesten ikke og sover ikke - noe som igjen gjør at jeg heller ikke sover, for jeg må være med han for at han ikke skal holde hele huset våkent om natten. Jeg har tilbrakt nettene på et rom med han i bånd og med hørselvern på for å få sove. Jeg begynner å bli rimelig desperat 🙈😭 Jeg har avtale med dyrlege om å prøve ut kjemisk kastrasjon, slik at vi kanskje kan slippe dette igjen. Men jeg er også redd for at han skal reagere dårlig på det - at han kanskje blir mer klynkende og "masete". I kveld når jeg kom hjem fra jobb så har jeg ignorert hunden, jeg har vært ute med han, men ikke "snakket" til han eller anerkjent han på annet vis, det føles ikke bra men tenker kanskje at det er noe jeg bør gjøre i en periode? Er dette helt feil tenkt av meg? Noen som har råd og veiledning for å kanskje få en litt mer selvstendig hund når også jeg er hjemme?
    • Bare det at noen har tenkt tanken er for meg helt på trynet. Og det er en herlig ironi i at de ikke tester produktene sine på dyr, men selger til dem... Hjelpes, hvem er disse folka😄
    • Det er vel de fleste enige om at vi ikke gjør. Sikkert noen influensere som får betalt for å mene at det gjør vi. Det latterlige er jo at de hevder å ikke teste på dyr, så jeg lurer litt på denne...
    • Er dette noe vi trenger til hundene våre? https://www.tv2.no/nyheter/holdt-pa-a-falle-av-stolen/19203815/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...