Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen vanlig sak...


Vimsan

Recommended Posts

  • Svar 680
  • Created
  • Siste svar

Sorry, jeg håper du har kommet deg til banken, men jeg håper også at huset ditt ikke står igjen aleine, for DET tenker jeg - at de har adressen din. Håper ikke jeg skremmer deg alt for mye nå, men det er det første jeg tenkte, at når du "liksom" skal dra å hente "valpen", så står jo huset mest sannsynlig igjen aleine, og når de har adressen rett til deg, så... :ahappy:

Håper uansett det ordner seg, og at det ikke blir noen problemer ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel - det er da vel ikke noe å lure på dette?

Dette er svindel - KLASSISK svindel.

Det finnes ingen restriksjoner på innførsel av hund fra Norge til Kamerun. Det er kun tre land i verden som har restriksjoner i så måte og det er Island, England og Australia - og selv australia har løsninger på det problemet liksom. (og de har verdens strengeste innførselsregler).

Sorry - men nå har det vært så mange sånne annonser og likens at man burde ha lært.

Skriver under på denne.

Dette er garantert svindel, og jeg ville vært en smule bekymret om jeg hadde gitt fra meg kontonummer, adresse og telefonnummer til slike folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som en nyttig lærepenge (og spre det gjerne til så mange som mulig!) og kryss fingrene for at ingen stjeler identiteten din og bruker den til noe. Det er nemlig MYE verre enn om de skulle tappe kontoen din og kan være fra meget tidkrevende til nærmest umulig å få ordnet opp i. Send aldri kontonummer og personlige opplysninger på mail til noen du ikke stoler på og definitivt ikke til Kamerun som er verdenskjent for svindel. Det kan tom virkelig ha vært flyplassen du snakket med...

Det du kan trøste deg med er jo at du ikke trenger å være bekymret for valpen, for den finnes ikke! :ahappy:

Når det gjelder hvordan de kan lure penger av deg med å gi deg penger som du så skal føre tilbake (samme beløp, evt at du skal få penger "for bryderiet") så betales de pengene du får med sjekk eller lignende uten dekning. Pengene blir ført inn, du ser dem og sender tilbake, så blir de trukket tilbake igjen pga mangelen på dekning. Ikke satt meg heeelt inn i hvordan dette fungerer, men noe sånt... Du tror du har fått penger, men de finnes ikke og innen du skjønner at de ikke finnes så har du overført av dine helt ekte penger. Det er derfor det er veldig viktig at man har så dårlig tid i sånne saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jag måste säga att jag fortfarande har en liten gnutta hopp för denna som misstänks vara en svindlare, för vi vet ju inte än. Tänk om hon är en stackare som talar sanning, jag är en sånn som tror det bästa om folk helt tills de visat motsatsen. Både på gott och ont märker jag.

Jeg skjønner ikke at du fremdeles kan håpe og tro at denne valpen finnes og er på vei hjem til deg jeg? :ahappy: Har du ikke lest noen av linkene du har fått? Det er ikke bare bare å sende en valp alene fra Kamerun til Norge for 2500kr...

Nei finn deg en seriøs oppdretter her i landet og støtt deres arbeid med å få fram friske og fine hunder. Dessuten finnes det også en hel haug med omplasseringshunder her til lands også med triste skjebner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at etter at du har overført penger til henne via WU er at banken oppdager at overføringen til din konto ikke har dekning. Du har da allerede overført pengene videre og vips så er det 2500 i minus på din konto. En velkjent scam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - men nå har det vært så mange sånne annonser og likens at man burde ha lært.

Synes ikke du at dette tilfellet viser tydelig hvorfor slike svindelannonser fortsetter å eksistere? Man kan sitte der på sin høye pidestall og tro at alle ser det samme som en selv - faktum er at det slett ikke trenger å være sånn. Selv oppvakte mennesker med logisk og rasjonell sans kan falle for dette, også de som er inne i hundemiljøer. Man skulle kanskje tro at det er umulig å ikke se at slikt er svindel - denne tråden og de mange avisartiklene peker på det motsatte. I stedet for å insinuere at folk er litt korttenkte burde man heller tenke preventativt og videre opplysende. Burde man f.eks ha en sticky i hunde/valpeforumet hvor det står "advarsel - svindel! hvordan gjenkjenne"? Ja det høres banalt ut for "oss som er inngarva og erfaren" - men for de som ikke sitter på hundeforum hver dag, de som ikke sitter og F5'er på finn.no=>hund hele dagen lang eller de som ikke får med seg mediedekningen så er det ikke bare bare å avgjøre slike ting.

Mener nå jeg...

Håper alt ordner seg for deg - trådstarter! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej allihopa, jag hinner inte läsa vad alla skrivit just nu eftersom jag skriver en liten uppdatering i all hast nu.

Är i kontakt med min bank och jag har berättat hela historien, men de säger att hon inte kan missbruka mitt konto med bara ett kontonummer. Det är kortnummer som är farligt att ge ut men inte kontonummer. De sa att hon klarar inte göra något som helst utan koder.

De såg även att jag faktiskt har fått in den summan som hon sa jag skulle få, bara för några minuter sedan.

De kunde se att de var satt in från en automat där brukeren identifiseres med sitt bakkort men de kunde inte se det nu men kanske imorgon. Det de kunde se var att pengarna var satt in på konton via en automat av en i Porsgrun(?).

Jag har även fått informationen jag behöver för att få sänt hennes pengar med western union.

Just nu väntar jag på telefon från banken igen då han ville rådfråga sig med alla andra där men de 2 jag pratat med hittills har sagt att hon inte kan missbruka mitt konto med bara mitt kontonummer.

Edit:

Nu ringde en av de från banken efter att ha hört sig för men hon skulle ringa mig igen efter 30 min. Det hon sa då var att de kommer i alla fall sända ut meddelande till de på banken sånn att de håller koll på saken och uppdaterar sig.

Jag väntar också på telefon från en annan på banken som skulle höra närmare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å sende pengene med WU til kortet/innehaver av det er identifisert, hva om kortet er stjålet? Da sender du videre stjålne penger... Ha litt is i magen, for dette ER svindel, ikke lur deg selv til å tro noe annet.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Godt at de ikke kan misbruke din konto med bare kontonummer. Men... Jeg ville bli litt skremt om jeg var deg over at pengene er satt inn i Porsgrunn. Det betyr at de har medlemmer av organisasjonen i Norge, og du har gitt fra deg din adresse... :ahappy:

Les også det de over her har skrevet om at pengene sannsynligvis er satt inn via en sjekk, og etter at du har betalt videre de 2500 til Western Union (igjen, svindlerbank, varsellampene burde blinke!), oppdages det at det ikke er dekning for sjekken og de pengene som kom inn på din konto blir trukket fra igjen.

Vær så snill å ikke falle for fristelsen for å betale pengene videre. Dersom valpen finnes er det uansett ikke så lett å bare få den sendt til Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivetMedLeo: Håper det går bra, og at du ikke taper penger... Jeg hadde nok også gått på en sånn svindel, hvis det er noe trøst...Er litt for naiv og godtruende.

Men vær så snill å hør på folkene her som sier det er svindel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidare uppdatering i all hast:

Nu har jag blivit kontaktad av 2 olika personer från banken. Jag kallar de för nordea1 och nordea2 så det blir lättare att hänga med.

nordea1 sa att han inte visste helt alltså för att det är faktiskt hon som har sänt mig sina pengar. Och även fast det är en ovanlig situation så kan det vara att det är sant men han visste inte helt och ville inte ge mig något annat råd än att jag får finna ut av vad jag vill göra.

nordea2 sa att hon hört runt med de andra och att de säger det samma, hon kan faktiskt inte göra något med mitt konto. Hon kan heller inte göra sånn att "oj det var ingen mottagning, vi drar pengar en gång till" för det vill inte Nordea tillåta och hon kan inte heller göra det utan mitt kortnummer och mina koder.

Men nordea2 sa att hon skulle ringa mig igen efter att ha tagit upp och fördjupat sig i det och hon råda mig att inte sända pengarna med WU fören summan hon sände är bokfört för då kan vi checka närmare på avsändaren.

Jag skulle också ge henne de uppgifter jag fått av annonsören, alltså namn osv. Jag var ute i skogen med Leo när hon ringde och hade då inte pappret med den informationen.

Nu väntar jag alltså på ennu en till telefon av dem och jag har nu tagit reda på telefonnummer till flygplatsen som hon påstår att valpis ska flyga från. Tänker att jag ska ringa dit och höra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om du har ringt dem i Kamerun med din telefon også jeg da. Det er nemlig også en måte å svindle folk på, få de til å ringe telefonnummer som koster masse. Men ellers.... jeg vil bli VELDIG forbauset om ikke de pengene forsvinner igjen altså. Det hender ofte at jeg kommer over lignende annonser som det der og jeg har svart på noen av dem (altså vel vitende om at de er svindlere). Jeg sier som regel at jeg skal komme og hente valpen selv, evt at jeg har en venn i området tilfeldigvis. Da blir det ALLTID stille i andre enden...

Ikke ikke ikke send penger! Vær så snill! Se på det som at du har brukt en del av tiden deres og kanskje reddet noen annen fra å bli lurt! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svindel, såklart...

MEN - hvis Nordea1 eller 2 sier at det er okey - BE om at de skriftlig bekrefter for deg at Nordea tar ansvaret for dette. Og at dersom dette er en svindel skal Nordea erstatte utgiftene dine i denne saken.

Da kan jeg nærmest garantere at de sier "vent litt...."

Dette er velkjent, veldokumentert og egentlig en "no-brainer" for oss som har sett dette før. MEN det kan jo såklart finnes et stakkars menneske i Kamerun som har dette problemet.

Selv om det selvsagt ikke er sånne importregler til et Afrikansk land..

Og at hunden ikke under NOEN omstendighet får komme tilbake til Norge hvis den har fløyet og landet (og bodd) i Kamerun...

Og at det ville koste dem 15-20.000 i flyomkostninger for å få "gitt bort" valpen...

Og at det finnes sikkert 50 land nærmere Kamerun som kunne fungert (men ikke har så fabelaktig Finn.no som oss her i Norge)..

Og, og, og..

Beklager, men det første innlegget her trodde jeg var en spøk jeg også. Men skjønner din fortvilelse hvis det er sant.

Ang. kontonummer - de fleste firmaer har jo sine kontonummer og adresser på sine brevark, selvsagt kan man ikke få alle pengene deres fordet... (Det er ikke SÅNN man svindler folk)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Håper ikke dette er svindel for din del altså! Håper dette går i orden for deg! :ahappy:

Men beklager igjen, tror nok dette er svindel dessverre, men håper på noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter en massa tänk...

Ja alltså nu har gått en härlig tur med Leo i skogen för att lufta tankarna. Och med det har jag kommit fram till en lösning jag ska gå för.

Jag ska inte sända pengarna med western union.

Tänkte på att det var väldgt märkligt att pengarna som annonsören sa att hon skulle sända från kom från någon i Porsgrunn (!).

Då tänker jag att, ja säg då att det är en familjemedlem kanske. Men varför i alla dagar skulle hon sända pengarna via mig då istället för att ta det via den som faktiskt sände pengarna till mig(?).

Nu ska jag bara lägga det på hyllan helt och invänta svar från banken när de har fått upp personuppgifter på den som sänt mig pengarna. Så ska jag sända tillbaka pengarna till den konton.

Måste säga att jag är väldigt glad över att jag luftade detta ämne här på sonen och fick så massa tillbakamelding som varit till stor hjälp.

Man tror att det är lätt att se att det är lureri när man står utanför, men faktiskt så är det inte så lätt alltid när man står mitt i det och det faktiskt kan verka som det är sant. Så spelar det väldigt på ens känslor, jag menar... när man får se bilder av valpen och så får höra att den kommer bli avlivad om den inte får komma tillbaks till Norge så...

Nej alltså nu är jag besviken, känns som luften gått ur mig.

Jag hade liksom hunnit få upp mina förväntningar och ett slags förhållande till denna valp.

Men ja, detta blir en väldigt stor läropeng som jag hoppas att flera kan lära sig av.

Hoppas jag gjort något bra i alla fall...

Tusen tack alla sonisar för all hjälp, ni är guld värda :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å søke opp nummeret til flyplassen som du fikk i mailen? Har du prøvd å søke opp flyplassen på nett og funnet nummer dit? Har du prøvd å google navnet til flyplassen og sjekket om flyplassen er reell eller fake?

Jeg synes også det hele høres veldig muffins ut, men for din del håper jeg at jeg tar feil! :(

Edit: Og hvis det viser seg at dette er svindel, men at pengene faktisk befinner seg på din konto, så hadde det jo vært interessant med et lite "anti-svindel-forsøk", dvs å svindle svindlerne.. :ahappy: Er det lovbrudd å beholde de pengene som er satt inn på din konto? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å søke opp nummeret til flyplassen som du fikk i mailen? Har du prøvd å søke opp flyplassen på nett og funnet nummer dit? Har du prøvd å google navnet til flyplassen og sjekket om flyplassen er reell eller fake?

Jeg synes også det hele høres veldig muffins ut, men for din del håper jeg at jeg tar feil! :(

Edit: Og hvis det viser seg at dette er svindel, men at pengene faktisk befinner seg på din konto, så hadde det jo vært interessant med et lite "anti-svindel-forsøk", dvs å svindle svindlerne.. :ahappy: Er det lovbrudd å beholde de pengene som er satt inn på din konto? :D

haha... hm... tåls att tänka på :lol:

Uff men jag tänker bara TÄNK OM det faktiskt är sant även fast det är en lite märklig situation? Då är det ju mitt fel om valpis blir avlivad :lol:

Jag har ringt till det nummret till sällskapet som jag fick mailen av. Jag skulle egentligen bara skriva en mail till svar för att bekräfta men jag ville ringa för att höra.

Flygplatsen är Douala Int. airport i Kamerun. Har prövat ringa dit men inte fått svar. Är många nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok som deg jeg, livetmedeleo, hadde falt for denne jeg og :ahappy:

Etter å ha lest denne tråden, så sitter jeg faktisk igjen med trua på at det kanskje ikke er lureri engang. Håper ikke det er det. Lykke til, hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok som deg jeg, livetmedeleo, hadde falt for denne jeg og :ahappy:

Etter å ha lest denne tråden, så sitter jeg faktisk igjen med trua på at det kanskje ikke er lureri engang. Håper ikke det er det. Lykke til, hold oss oppdatert!

Åh tack för att du sa det, då vet jag att det faktiskt inte är bara jag som faktiskt hade tro på denna...

Ja alltså jag vet inte helt vad jag ska göra egentligen, känner att jag vacklar fram och tillbaks.

Tror jag ska vänta och se bara.

Jess jag ska hålla er uppdaterade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha... hm... tåls att tänka på :(

Uff men jag tänker bara TÄNK OM det faktiskt är sant även fast det är en lite märklig situation? Då är det ju mitt fel om valpis blir avlivad :lol:

Jag har ringt till det nummret till sällskapet som jag fick mailen av. Jag skulle egentligen bara skriva en mail till svar för att bekräfta men jag ville ringa för att höra.

Flygplatsen är Douala Int. airport i Kamerun. Har prövat ringa dit men inte fått svar. Är många nummer.

Vet du hvilket flyselskap valpis skal fly med? Hvis du finner ut av det, kan du ringe de (i ett eller annet tilfeldig land), og spørre om de flyr fra denne flyplassen. Hvis flyplassen er fake, vil de nok vite det. Ett lite skritt på veien i alle fall? :ahappy:

Jeg ser jo at flyplassen har egen side på wikipedia, men jeg er ikke akkurat den med størst tiltro til wikipedia da.. :D Der kan jo hvem som helst legge inn hva de vil, så jeg ville nok sjekket grundigere. En hjemmeside er jo heller ikke vanskelig å lage, så mitt råd for å finne ut om dette er en ekte flyplass, er å skaffe et nummer fra noen utenforstående.

Edit: Et lite søk.

Edit 2: Nok et søk. I noen tråder oppgis tlfnr til folka, er disse numrene de samme som de du har fått oppgitt?

Edit 3: Les til øyet blir stort og vått... :lol:

Edit 4: En "blogg" om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DLA er ekte ja. Forøvrig har flyplassen med sin historie og kulturelle bakgrunn neppe noen evne til å hjelpe i denne saken. Direkte kontakt med flyselskapet er nok det beste for å avgjøre rett eller galt i denne saken - burde være en smal sak å fortelle hvilket flyselskap de "skal bruke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DLA er ekte ja. Forøvrig har flyplassen med sin historie og kulturelle bakgrunn neppe noen evne til å hjelpe i denne saken. Direkte kontakt med flyselskapet er nok det beste for å avgjøre rett eller galt i denne saken - burde være en smal sak å fortelle hvilket flyselskap de "skal bruke"?

Jag har fått mail från sällskapet ja.

Det är: GLOBAL LOGISTIC INC.

Med telefon nummer: 00237 70108608

Det första flyget skulle vara Afriqiyah Airways och gå från DLA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...