Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tog,


Ane

Recommended Posts

Jeg får vel fortsette å være en lovbrytende hundeeier som ikke gidder å følge noe som ikke får konsekvenser. Oi, så dårlig samvittighet jeg har :flowers: Det er faktisk menneskelig å gjøre det som lønner seg, men om dere vil fortsette å svi av masse penger, så bryr ikke jeg meg. Jeg kommer hvertfall til å fortsette å gjøre som jeg gjør.

Lola: Hvis du tenker på lokaltog, så er det ikke alltid det er plass til bur. Men da ligger jeg hunden enten under setet, eller kaprer en toseter og lar hundene få god plass på den måten. Ellers er det grei plass i enden av hver vogn, bak de siste to-seterne, så da ligger jeg hunden min der. Men på langdistanse, som Bergen-Oslo, der er det plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Det tenker jeg og. Jeg bryter ikke akkurat grunnloven heller. Og jeg vil gjerne fortsette å velge miljøvennlig transport, og det har jeg ikke mulighet til om jeg skal betale 360 kr per hund for èn vei til Bergen. Og jeg er ikke dum heller, hvis jeg slipper å betale 2000 kr for å ta med 3 hunder til Bergen, så gjør jeg det! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette blir for dumt. At du tar 5000 fra kassen går ut over andre. Det gjør det ikke når jeg tar med hund uten å betale for den, for hunden tar ikke mer plass enn sekken min. Skal jeg dytte hundrelappene opp i trynet på konduktøren da kanskje, og tvinge han til å ta imot? Merkelig hvordan det er bikjefolk på sonen som får hetta av at noen tar seg den friheten, mens konduktørene som jobber for NSB ikke gjør det.

Tror du får bli student, ha to hunder og bo 70 mil hjemmefra, så skal du se hvor politisk korrekt du hadde vært ovenfor NSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får bli student, ha to hunder og bo 70 mil hjemmefra, så skal du se hvor politisk korrekt du hadde vært ovenfor NSB.

Hadde jeg valgt det, så hadde jeg stått for det (jeg registrerte meg som selvstendig næringsdrivende og skattebetaler her i England, fordi jeg jobbet 15 timer i uka for 6 pund timen, betalt i cash). Ja, du er pliktig til å betale billett til konduktøren. Og jo, det går ut over andre. Nå husker jeg ikke tallet for hvor mange milliarder det snikes for i Norge i året, men det er nok til å pusse opp en god del togstrekning. Og du er en del av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for man velger jo å ha lite penger såklart. Ikke har jeg dårlig råd, men jeg har mer fornuftige ting å bruke pengene på enn å presse det på folk som ikke vil ha det. Jeg har aldri gjemt unna en hund på på toget, men jeg mener at det er fair at de ikke breier seg og tar plassen fra folk, siden de går gratis. Det er faktisk ikke sniking når det er billettkontroll og jeg ikke får bot for å ikke ha betalt for hund, og ikke engang beskjed om å betale for de.

Men fint for deg at du driter penger, det gjør vel alle hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener, gitt jobben min her i England, 15 timer i uken til 6 pund timen? Jeg tror du har bedre inntekt enn meg... Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å ta med hunden min på toget, eller dekke de andre utgiftene med å ha hund, så hadde jeg nok ikke hatt hund. Hvis du ikke har råd til å ta med hundene dine på toget, så synes jeg kanskje du skulle vurdere om du har råd til å ha hund (eller nødvendigheten av å ta tog med dem i hytt og pine). Man velger å ha hund, man velger hvor man vil studere, og man velger å følge reglene eller ikke, på bekostning av andre. Det er sniking, og du risikerer (uten at jeg anser det som sannsynlig) å bli kastet av toget på Rena med et fint gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg latt være å ta tog, og ikke besøkt familien. Så jo, jeg har fullt råd til å ha hund, men jeg ser ikke at jeg ikke skal besøke familien fordi jeg ikke kan betale noe jeg ikke trenger å betale for?? Ja, jeg tror du er veldig, veldig naiv, som tror at folk er så dumme at de blar opp tusenlapper til noen som absolutt ikke spør om det :flowers:

Om du anser det som sniking driter jeg i, du er heldigvis ikke konduktør :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kollektivt i et halvt år, og kjøpte månedskort til X'en. Bussjåfører og kontroller på t-banen/trikken forventet som regel at jeg hadde billett til henne, men på lokaltog ble billettkontrolløren alltid like overrasket når jeg viste to månedskort.

Jeg tok også en håndfull turer med regiontog, og sa alltid til billettselgeren i toget "en voksen og en hund", og betalte 19 av 20 ganger kun for meg selv. Jeg skal ikke påstå hvor høy hun var oppover valpetiden, men jeg er rimelig sikker på at hun hadde vært over 40 cm om de hadde målt på et tidspunkt, hun er jo nærmere 70 som voksen... Mulig hun fikk gå gratis på sjarmkvota :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også en håndfull turer med regiontog, og sa alltid til billettselgeren i toget "en voksen og en hund", og betalte 19 av 20 ganger kun for meg selv. Jeg skal ikke påstå hvor høy hun var oppover valpetiden, men jeg er rimelig sikker på at hun hadde vært over 40 cm om de hadde målt på et tidspunkt, hun er jo nærmere 70 som voksen... Mulig hun fikk gå gratis på sjarmkvota :flowers:

Vi går også på sjarmkvota tydeligvis :D

...Men jeg har vel ikke råd til å ha hunder over 40 cm. Neste gang får jeg passe på å kjøpe en som er 39 cm. Det er viktig at den ikke er 41cm, for da er det jo lovbrudd :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går også på sjarmkvota tydeligvis :flowers:

...Men jeg har vel ikke råd til å ha hunder over 40 cm. Neste gang får jeg passe på å kjøpe en som er 39 cm. Det er viktig at den ikke er 41cm, for da er det jo lovbrudd :hyper:

Fnis, det er bare å pugge rasestandarder for å finne en med passende høyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok mye tog fra oslo til stavanger tidligere, med to hunder. En stor og en liten. Aro lå somregel i midtgangen og jeg flytta på han om folk virket sjenerte - men han brydde seg ikke om folk tråkket over han, så etter at de samme hadde passert han noen ganger og så ba de meg bare la han ligge.

Ang. betaling, så betaler jeg aldri på forhånd for hund lenger. Men har med nok penger til at jeg fint kan betale, og kjøper jeg billett til meg på toget så nevner jeg hund. Grunnen til at jeg ikke kjøper på forhånd lenger er at 90% av konduktørene sier at "den er så liten og søt" eller noe i den duren, og vil ikke ha betalt. :D Yep - Snusern er liten og søt. :flowers: Så lenge jeg ikke prøver å skjule bikkja eller nekter å betale så er jeg egoistisk nok til å ikke betale.

Nå kan jeg ikke fordra å toge med Kahlo for hun kan finne på å bjeffe om det kommer på noe hun mener er skummelt, eller hun ser en hund. Det er dritflaut. :hyper: Også er hun så glad i folk at det er innmari litsomt med en diger hund som mener alle som går forbi er hennes nye bestevenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønefoss er ypperlig lufteplass på veien til Bergen, og alle gangene jeg har tatt toget dit (hadde en gang i tiden en kjæreste som bodde i Bergen) ble vi plassert i en "gang". Det var en treseter med bord i mitt rett ved ett toalett. Forsåvdit veldig greit i forhold til at vi var for oss selv, men litt upraktisk med den trafikken det ble til og fra toalettet. På nattoget ble vi plassert ved en avfallsorteringsgreie, kjempemasse plass til bikkja og egentlig veldig ålreit. Men så har jeg det motsatte av en vilter hund da, min legger seg ned i det vi går på og sover omtrent til vi går av:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er heldig og får en hundekupé om du reiser på dagtid (jeg har fartet Oslo-Bergen nok, føler jeg! :ahappy:). Der er det rimelig greit å være også, ikke trangt, rett ved døren for tisselureturer, og av og til folk som går forbi.

Nattoget er det verre med. Da blir du plassert i en standardvogn, folk knuffer og uffer seg, og konduktørene mener du bør han hunden foran beina dine (med sete foran og 33 kilos Golden var ikke bare en lek å manøvrere ...).

Alt i alt gikk det greit å toget med hunden. Hadde med vann til ham, og han holdt seg alltid. Han fikk seg en lang og god tur før vi reiste, så han var både sliten og tømt begge veier. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg faktisk ble bedt om å betale for Tinka når jeg skulle ta bussen, da lot jeg henne rett og slett sitte i setet ved siden av meg. Og ja, uten noe form for teppe under henne. Jeg var på vei hjem fra jobb som hundelufter, så jeg tror jeg røytet mer hundehår enn henne!

Har jeg betalt billett, så skal hunden min få det den betaler for, og barn får sitteplass da får også hund som betaler barnebillett en sitteplass.

Så om jeg reiser lokalt innen Oslo og Akershus, da sitter hun på setet ved siden av, for da har hun betalt barnebillett. Det kan jo ingen nekte for.

Men hvis det er sånn for store hunder, på reiser hvor det må betale halv voksenbillett, at de må ligget presset under seter osv. så skjønner jeg absolutt ikke hva man betaler for. Og da syntes jeg ikke man snyter NSB for noen penger, fordi du mottar jo ingen tjeneste i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye tog, buss og liknende med Ella, og det er sjelden jeg betaler. På (lokal)toget kan man ikke forhåndskjøpe billett (har ikke sånn stilig automat på stasjonen), og 90% av konduktørene klapper henne bare på hodet og går videre etter at jeg har vist frem månedskortet mitt. Når de ikke ber om billett for henne har ikke jeg tenkt å presse pengene i henda på dem heller.. Ellers pleier jeg å betale på t-banen, men nesten aldri på buss og trikk. Ikke spør meg hvorfor. På lengre strekninger som Oslo-Bergen har jeg hittil alltid betalt, fordi det er såpass mye penger og at det er mamma som har bestilt (og betalt) billettene :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med å ta de nye togene med hund, synes jeg, er at de jo er fullstendig ukritiske på hva slags hunder som slipper inn (og det skjønner jeg jo altså!). Husker et par ganger hvor det har vært tre stykker med store, kjønnsaggressive hannhunder som har sittet most sammen i syv timer pluss ... Lite trivelig. Det, pluss det nevnte med barnevognen, har gjort at jeg alltid har med bur. Bruker stoffbur, og da kan de som må forbi med litt bagasje, bare trykke buret litt sammen. Det stenger jo tross alt for endel av midtgangen, men med Knott f.eks har det vært uaktuelt å reise uten. Dro fra kr.sand til trondheim med Zima i fjor sommer, gamle tog, helt problemfritt og ukomplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig spennende lesning for meg som driver å utdanner meg som konduktør i NSB nettop;)

Lurer ofte på hva folk tenker når de prøver å gjemme hunden under setet eller ikke nevner de har med hund, det er ihvertfall da jeg ser de uærlige menneskene som absolutt skal snike og det er DE jeg vil be om betaling fra.

De andre ærlige sjeler kan man innimellom se litt mellom fingrene på om hunden er 35 eller 45 cm selv om grensen er på 40 cm så vi ldet ikke si vi løper rundt med målebånd;) Forresten er det forskjell fra NSB og ruter sine hunde takser, NSB tar betalt for de over 40 cm mens Ruter tar betalt for alle. Men konduktør eller ikke, vi følger kun reglemanget til NSB om vi er enig i prisen eller ikke kan vi ikke si noe på da vi kun gjør jobben vår!

Bagasje inntil 30 kg er gratis, men sykkel, pulk, sykkelhenger osv tar vi 50% av voksen taksen på.

Jeg som jobber der betaler 50% for min hund om vi skal ut med toget og jeg mener det er rett og riktig å betale for når man har kjøpt seg hund og skal ha den med seg så koster det penger om man entan tar buss, trikk¨, fly eller bil.Er man ikke fornøyd med tilbudet er det jo ikke verre enn å finne en annen allternativ løsning.

MEN NYYYE SPENNENDE LESING;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat hva er det man betaler for, når man har med seg hund som ikke får plass noe sted? Jeg betaler gjerne jeg, om hunden får eget sete, men han må jo ofte sitte/ligge ved siden av meg i midtgangen? En sykkel kan man jo sette fra seg, men man kan ikke gå fra hunden på samme måte. Hvis nsb skal ta betalt for hund, så burde det tilrettelegges mye bedre også. Jeg er avhengig av offentlig transport, men for å være ærlig gruer jeg meg skikkelig til hver gang jeg skal ta tog. Det er så trangt, og umulig å slappe av når man hele tiden må sitte og passe på hunden i midtgangen. Ikke for at hunden gjør noe galt, men mennesker som hele tiden skal forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo egentlig ikke snakk om å snike, hvis man kan kjøpe billett på toget - men ikke blir bedt om å betale :D

Har aldri tatt toget med hund så føler meg ikke truffet, men er generelt litt skeptisk til rigide regelryttere :ahappy:

På bussen de gangene jeg ikke har bil møter jeg hvertfall alltid blide sjåfører som sier at hunden kan gå gratis. Sikkert ikke riktig i følge reglene - de snyter vel arbeidsgiveren sin vil noen si.. Men oioi så mye hyggeligere, og så mye mer fornøyd man blir som kunde - noe som igjen fører til at jeg faktisk tar bussen fremfor å vente på ledig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...