Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er barn og hund?


LeneG

Recommended Posts

Jeg mente selvfølgelig ikke at man skal kutte ut barn og hund, jeg kan ture hundene mine imens jeg. Men det tar ofte så uforholdsmessig lang tid. (Vi skal gjerne kjøre femti mil etter at bisfinalen er ferdig). Litt strammere regi, så skal jeg slutte å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt av den oppfatning at juniorhandling er greit nok for rekruteringen til utstilling. Barn og hund er trivelig nok, har dømt selv, og de var både flinke og søte disse små, men jeg har desverre sett mye rart opp gjennom årene, og er mer skeptisk etterhvert. Ikke fordi B og H i seg selv er noe galt, men fordi jeg har sett at de kan foregå en del usunne ting i denne forbindelsen.

Det verste jeg har sett var en liten jente som ble sendt inn i b og h med en fryktaggresiv boxer. Den angrep en annen ekvipasje, og det ble mye gråt, blod og fortvilte barn. Jammen ble de ikke skjøvet inn i samme ringen igjen, og pushet til å delta på nytt. SYKT!

Flere andre ganger har jeg oppservert barn som behandler hunder som dri... og voksne som ikke reagerer. Stod en gang på siden av ringen og så en liten gutt som løftet og slengte rundt på en ung cocker. Han ropte og skreik til hunden, den flappet rundt i luftet, sprellet, hylte i basketakene, og ingen andre reagerte på vegne av den stakkars hunden. Noen barn etteraper de tror voksne gjør med hundene i ringen, det blir så helt feil, og når ingen voksne følger med (eller evnt ikke bryr seg), så kan det bli mye for hundene.

Samme med et utstilling i fjor der noen barn skulle gå med en DP valp i ringen..3 timer løp de rundt med valper og "trente", kvelte den, maste og herjet før det begynte. Og jeg må si at jeg har sett dette flere ganger.

Selvfølgelig har ikke dette noe med B og H i seg selv å gjøre, da dette handler om foreldrene sine holdninger til hundevelferd/barnevelferd og er deres ansvar, men når man har slike konkurranser så øker sjansen for at slike ting skjer.

Ved juniorhandling (og på størrre show feks rasespesialer er det sikkert trening i forkant) er det mer opfølgning, og gjerne samlinger og trening på forhånd, ikke slik impulskonkurranser som B og H kan være på små utstillinger.

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn etteraper de tror voksne gjør med hundene i ringen, det blir så helt feil, og når ingen voksne følger med (eller evnt ikke bryr seg), så kan det bli mye for hundene.

Samme med et utstilling i fjor der noen barn skulle gå med en DP valp i ringen..3 timer løp de rundt med valper og "trente", kvelte den, maste og herjet før det begynte. Og jeg må si at jeg har sett dette flere ganger.

Etteraper det de tror voksne gjør? Det er mulig det bare er meg, men jeg har sett langt mer stygg håndtering av hunder fra voksne enn jeg har gjort fra unger.

Selvfølgelig har ikke dette noe med B og H i seg selv å gjøre, da dette handler om foreldrene sine holdninger til hundevelferd/barnevelferd og er deres ansvar, men når man har slike konkurranser så øker sjansen for at slike ting skjer.

Ved juniorhandling (og på størrre show feks rasespesialer er det sikkert trening i forkant) er det mer opfølgning, og gjerne samlinger og trening på forhånd, ikke slik impulskonkurranser som B og H kan være på små utstillinger.

Sorry, jeg har motsatt inntrykk enn det du har. Det er langt mer prestisje og alvor i juniorhandling enn det er i barn&hund..

---

Jeg er overrasket over hvor mange som har noe i mot barn&hund, jeg trodde det var et forholdsvis koselig pauseinnslag, jeg. Men det bekrefter jo følelsen jeg har hatt en stund, at barn ikke er spesielt velkomne på voksenaktiviteter som utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etteraper det de tror voksne gjør? Det er mulig det bare er meg, men jeg har sett langt mer stygg håndtering av hunder fra voksne enn jeg har gjort fra unger.

Sorry, jeg har motsatt inntrykk enn det du har. Det er langt mer prestisje og alvor i juniorhandling enn det er i barn&hund..

---

Jeg er overrasket over hvor mange som har noe i mot barn&hund, jeg trodde det var et forholdsvis koselig pauseinnslag, jeg. Men det bekrefter jo følelsen jeg har hatt en stund, at barn ikke er spesielt velkomne på voksenaktiviteter som utstilling..

Skjønner ikke helt hva du mener med det du mener jeg mener.

Akkurat i denne sammenhengen i denne episoden så mente vel egentlig ikke gutten å være stygg med hunden, han trodde vel at han stilte den opp slik han hadde sett foreldrene gjøre. Hva voksne eller barn ellers gjør med hunder har vel lite med saken å gjøre. Det er sikkert flere voksne som er stygg med hunder enn barn vil jeg tro, men at barn tar etter foreldre her ser jeg daglig i jobben min.

Alvor eller prestisje hadde lite med det jeg skrev, jeg mener bare at de som stiller i juniorhandling eller på store show faktisk har trent hunden, fått hjelp ol, i forhold til mye i barn og hund- der man melder på på utstillingsdagen og mange barn ikke aner hva man gjør.

Har lite med motstand av barn på voksne arrangementer å gjøre, bare måten det gjøres på av enkelte.

Jeg er like mye mot foreldre som "lever" for hundene og sleper de stakkars barna med seg helg etter helg, der barna er overlatt til seg selv hele dagen, få ingen oppmerksomhet, kjeft om de spør om ting, og egentlig ikke trives i det hele tatt på utstilling. Har sett en del av dette også, og syns det er like SYKT, om ikke verre enn dårlig behandling av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor mange som har noe i mot barn&hund, jeg trodde det var et forholdsvis koselig pauseinnslag, jeg. Men det bekrefter jo følelsen jeg har hatt en stund, at barn ikke er spesielt velkomne på voksenaktiviteter som utstilling..

Jeg vet ikke hvor mange slike barn&hund-konkurranser du har sett på, jeg, men de første årene jeg trasket på utstillinger, fant jeg også underholdning i å se på disse konkurransene - en stund... inntil jeg faktisk innså hvor ille det faktisk var med foreldre som pushet, små barn som ble dratt overende, som tauet sine hunder rundt, som gråt fordi hunden ikke gjorde som ungen ville, som gråt fordi FORELDRENE var strenge... etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna behandler hundene som de har sett foreldrene behandle de.

Så hvis foreldrene behandler hunden dårlig, vel da vil du vel se det samme hos barna netopp på Barn og Hund. :rolleyes2:

Men begynner og tvile på om Barn og Hund er noe for min 5åring både nå og senere. :whistle: Trist for henne men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men begynner og tvile på om Barn og Hund er noe for min 5åring både nå og senere. :rolleyes2: Trist for henne men.

Vet du, den tanken der synes jeg du skal slå fra deg! Så lenge du er flink og ikke presser, men hjelper henne og viser henne. Tar på "det viktigste er å delta" masken, så skal du se dette går kjempebra og hun vil kose seg i ringen. Så selv om andre barn gråter og mishandler bikkjene, så trenger det ikke å være slik for henne. Selv om noen synes dette er dritakjedelig, skal det heller ikke stoppe deg fra å la barnet kose seg med mor på utstilling.

Er det slik flere har beskrevet her, så er det kanskje noe å ta opp med styre i klubben. Hvorfor gjorde dere ikke noe? Det siste er vel kanskje det viktigste spørsmålet jeg har. Det skjer ikke noe om dere står å ser på mishandling av hundene for senere og klage på slik oppførsel i ringen. Bare se på at forsvarsløst dyr bli utsatt for slik behandling og bare se på, er nesten like ille, håper dere tenker over dette og gjør noe neste gang! Hvorfor kaster ikke "dommer" ut barna som oppfører seg slik? Hvorfor får ikke foreldre en reprimande? Nei, dette er noe styret i klubben bør gjøre noe med, inntil da, kan dere kanskje ta tak i problemet når dere ser det. Nå kommer vel den eminente unnskyldning om at foreldrene blir så forbanna. Eh javel? Og det rettferdiggjør at 50 stk også bare ser på? Skjerp dere!

At foreldrene er ufine med barna er verre å gjøre noe med, men styret kan sette klare grenser for hva og hvordan b&h skal avvikles. Unger skal ikke gråte når de holder på med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, den tanken der synes jeg du skal slå fra deg! Så lenge du er flink og ikke presser, men hjelper henne og viser henne. Tar på "det viktigste er å delta" masken, så skal du se dette går kjempebra og hun vil kose seg i ringen. Så selv om andre barn gråter og mishandler bikkjene, så trenger det ikke å være slik for henne. Selv om noen synes dette er dritakjedelig, skal det heller ikke stoppe deg fra å la barnet kose seg med mor på utstilling.

Er det slik flere har beskrevet her, så er det kanskje noe å ta opp med styre i klubben. Hvorfor gjorde dere ikke noe? Det siste er vel kanskje det viktigste spørsmålet jeg har. Det skjer ikke noe om dere står å ser på mishandling av hundene for senere og klage på slik oppførsel i ringen. Bare se på at forsvarsløst dyr bli utsatt for slik behandling og bare se på, er nesten like ille, håper dere tenker over dette og gjør noe neste gang! Hvorfor kaster ikke "dommer" ut barna som oppfører seg slik? Hvorfor får ikke foreldre en reprimande? Nei, dette er noe styret i klubben bør gjøre noe med, inntil da, kan dere kanskje ta tak i problemet når dere ser det. Nå kommer vel den eminente unnskyldning om at foreldrene blir så forbanna. Eh javel? Og det rettferdiggjør at 50 stk også bare ser på? Skjerp dere!

At foreldrene er ufine med barna er verre å gjøre noe med, men styret kan sette klare grenser for hva og hvordan b&h skal avvikles. Unger skal ikke gråte når de holder på med hund.

Hvem som sier vi som har oppservert slik oppførsel ikke sa i fra eller har klaget? Jeg sier ofte i fra, både til foreldre og barn, samt arrangør om det er noe som angår dem. Ikke alltid like enkelt om man ser noen som i et øyeblikk gjør noe stygt mot en hund på andre siden av utstillingsområdet og man er opptatt selv i ringen, men stort sett om det er noen nært meg som er svært ufin med hunder (eller barn) så sier jeg i fra. Jeg har også klaget til ringsekr og arrangør da en hund med tvunget til tannvisning av en dommer mens den lå på bakken og glefset. Syns man skal reagere jeg, selv om noen kanskje syns det er teit.

I epiosiden med gutten og cockern endte jeg opp med å rope: "Hvem er det som eier denne gutten"? hehe, de så noe rart på meg, men det kom noen og grep inn:)

Man kan ikke si fra om alt det rare folk gjør med hunder på utstilling, da ville man brukt store deler av dagen på dette, men er det ting som er grove så håper jeg at folk får seg en liten tankevekker hvertfall om noen kommenterer det de gjør mot hunden (evnt barna).

Og om barna har lyst til å gå barn og hund, er godt forberedt, ikke blir presset inn med en hund de ikke mestrer og hunden har det fint, så ser jeg ikke noe galt i det. '

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg ikke er den mest trofaste publikummeren når B&H går, men det er vel fordi jeg overhodet ikke har noen interesse for det. Jeg har også sett endel stygg behandling; barn som slår hunder med både det ene og det andre (og ja, dersom ingen foreldre sier ifra da, gjør jeg det!!). Mye rykk og napp i B&H-ringen synes jeg heller ikke hører hjemme noe sted; skal barn inn i ringen med en hund, så får de lære seg å behandle den godt, og lokke med godis i stedet - dette handler om læring om hvordan de skal behandle dyr. At de allerede så unge helt uten hemninger står og river og dasker løs på en hund mens masse voksne står og ser på synes jeg er en uting.

Men det er jo også mange fine ekvipasjer; de som har god kontakt og jobber godt med hunden sin. :rolleyes2: Hadde jeg hatt en unge som ville gått i B&H, hadde jeg selvsagt latt de få lov til det, men behandlingen av hunden ville vært mye mer viktig enn plasseringen de evt fikk. Ungen skulle lært seg at utstilling også handler om å gjøre det trivelig for hunden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...