Gå til innhold
Hundesonen.no

Særemne i norsk


Whoopsis

Recommended Posts

I morgen skal vi helst ha idéen til særemnet vårt i norsk klar, og jeg har null inspirasjon. Det jeg har bestemt meg for er å ha et litterært særemne (lese 2-3 bøker, minst en nordisk), men hva problemstillingen skal være aner jeg ikke. Vil ha noe mer interessant enn for eksempel "Hva skiller Ibsensens verker fra Hamsunds verker", og toppen av kransekaka hadde så klart vært å få bundet inn noe jeg interesserer meg for siden vi skal skrive ca 15 sider om dette.. Jeg har vurdert problemstillinger som "Hva skiller fremstillingen av hunden i voksen- og barnebøker" og "Hvordan har fremstillingen av hunden endret seg i litterære bøker fra 19XX til i dag?", men vet ikke hvor mye jeg kan klare å få ut av disse problemstillingene. Og evt. hvilke bøker som kunne vært relevante. En oppgave jeg liker godt er "Hvordan skiller beskrivelsen av døden seg i barne- og voksenbøker?", men denne kjenner jeg allerede to som har tatt, så ikke like originalt..

Så om noen har noen gode forslag til gode særemneoppgaver er det bare å gi et hint :getlost: Og det trenger selvfølgelig ikke ha noe med hund å gjøre, det er bare en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nordisk krim. Hadde en problemstillig alà "Hvilke likheter er det mellom de ulike forfatternes hovedpersoner, og hvordan påvirker de bøkene?" Men vi hadde muntlig fremføring, ikke skriftlig da. Jeg valgte forfattere som Jo Nesbø, Unni Lindell, Stieg Larsson hvor hovedpersoner er veldig vesentlig for hele serien.

EDIT; Men det lønner seg å ta noe annet en Hamsun med mindre det interesserer deg, hvis ikke blir det TUNGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nordisk krim. Hadde en problemstillig alà "Hvilke likheter er det mellom de ulike forfatternes hovedpersoner, og hvordan påvirker de bøkene?" Men vi hadde muntlig fremføring, ikke skriftlig da. Jeg valgte forfattere som Jo Nesbø, Unni Lindell, Stieg Larsson hvor hovedpersoner er veldig vesentlig for hele serien.

EDIT; Men det lønner seg å ta noe annet en Hamsun med mindre det interesserer deg, hvis ikke blir det TUNGT!

Jeg hadde ca det samme som deg. Særemnet gikk som en lek, da jeg liker krim svært godt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mistet quoten til HHC, men den er her*

Jeg hadde ca det samme som deg. Særemnet gikk som en lek, da jeg liker krim svært godt :wub:

Genial problemstilling, eneste haken er at jeg liker alt annet enn krim.. :):getlost:

(Bortsett fra Stieg Larsson, hans bøker liker jeg faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker litteraturhistorie, titt på Jonas Lie.

Hva med "Forskjellen på fremstilling i litteratur om hundetrening fra da og nå"? Det har jo endret seg en del, fra

"bastant og basic" til "omfattende og fleksibelt" (i mine øyne). Kan jo også dra inn artikkelen i siste hundesport om treningsmetoder, f.eks.

Eller kilder til hundetrening - da og nå. Til tross for noe utgivelse av hundetreningslitteratur formidles vel så mye på nettsider, diskusjonsfora, og såklart kurs og kurslitteratur.

Evt. hva har internett betydd for formidlingen av hundetreningslitteratur? Her får vi jo plutselig muligheten til å diskutere, reflektere over, være uenige i og lese andres erfaringer, i motsetning til for 20+ år siden, hvor man hadde boka si eller klubben sin, og det var det. Om man hadde et miljø er jo det fint, men miljøer er ofte ensrettete og pregede, mens vi i dag får impulser via internett, og kan faktisk bli påvirket av treningsfilosofier som utvikler seg i helt andre deler av landet.

Eller dyr/hunder som hovedpersoner i bøker, hva reflekterer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bøker liker du å lese, da?

Å vinkle temaet inn mot hund kan nok bli i snevreste laget for norskfaget, og det er nok greiere å velge forfattere og/eller tematikk som på en eller annen måte er mer relevant. Det kan man jo gjøre på mange måter, for eksempel kan man velge seg ut en interessant epoke og plukke ut et tema der og sammenligne med hvordan temaet ble skildret da i forhold til i dag, eller i forhold til en epoke hvor fortellerstilen (e.l.) var markant annerledes - da kan man diskutere temaet i seg selv i forhold til de spesifike bøkene du har valgt, i forhold til tiden de er skrevet i (både i forhold til hvordan samfunnet var da og hvordan forfattere skrev på den tiden) og sammenligne disse med hverandre.

Puh, dette ble rotete! Men det var noe slikt jeg gjorde - jeg tok temaet homofili og sammenlignet en bok fra 70-tallet med to nyere bøker (midten av nittitallet + 2003), og det var veldig enkelt og greit av flere grunner: For det første var bøkene i seg selv interessante og velskrevete, for det andre var det veldig lett å skissere tydelige forskjeller mellom bøkene og sette det opp mot tiden de var skrevet i, og for det tredje var homofili et tema som det var veldig greit å diskutere fra et samfunnsmessig perspektiv uten at det ble urelevant fra norskfaget.

Mitt tips er å ikke akkurat velge favorittboka (å skrive særemne om den kan fint ødelegge forholdet ditt til den :wub: ), men noen bøker i samme sjanger. Og tenk gjerne litt mer kreativt enn kvinneskikkelsene i Ibsens forfatterskap, Lars Saabye Christensens skildringer av oppvekst i Oslo eller hvorvidt man egentlig kan sette et skille mellom Erlend Loes barne- og voksenbøker... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha valgt noe med hund. Det er altfor lite info å trekke ut av det, og jeg tror du vil få problemer med å få en bred oppgave som viser hvilken forståelse du har for norskfaget. Et bredere tema hadde jeg foretrukket!

Jeg har akkurat hatt særemne, og forsøkte å vinkle det mest mulig mot norskpensum.

Jeg tok tre bøker fra tre forskjellige perioder. Alle sammen veldig artige å lese! Det var Gift, Jonas og Lekestue. Tre forskjellige forfattere fra tre ganske ulike perioder (spenner seg over tidsrom på over 100 år). Problemstilingen min var hvordan disse tre bøkene gjenspeiler kampen for en bedre opplæringsinstitusjon og oppdragelse i samunnet.

Jonas og Gift er ganske like, de kritiserer mye av samme sak. Men de er også veldig ulike. De kritiserer begge to den tradisjonelle "puggeskolen", og Jonas hyller Steinerskolen. Kritikken går på lærerne og systemet, men i begge to går det også på foreldrenes oppdragelse. Man møter mennesker som symboliserer slik det ikke bør være, nemlig kyniske, kalde fedre. Og dette går utover barnets innsats på skolen, slik at man kan trekke paralleller dit. Man treffer også de som symboliserer slik det bør være. F.eks Fru Løwendahl i "Jonas", som hater latin og lærer sønnen sin om gamle vikinger og hvordan å overleve ute i verden. Hun symboliserer også den steke, frie kvinnen med egne meninger, og vips kan du dra inn noen avsnitt om kvinnekampen på denne tiden også. Kanskje kan du ta for deg flere bøker som handler om kvinnekamp? Det syns jeg er interessant hvertfall!

Gift, som er den eldste boken, viser tydelig hvordan forfatteren kritiserer skolesystemet og ønsker å få vekk latin og gresk, og inn med flere realfag og praktiske fag. Ca 50 år etter kommer Bjørneboe med Jonas, og skal man tolke boken, så har ikke systemet endret seg noe særlig. Men Sterinskolene eksisterte, og de yrkesfaglige skolene var blitt likestilt med allmennskolen når den boken kom ut (så får du dratt inn litt utdanningshistorie også). Begge disse bøkene kjempet for en mer radikal og fri oppdragelse. Så kommer Lekestue, som kom ut i 2003 ellerno. Der går kritikken mindre på opplæringsinstitusjonene (barnehage i dette tilfellet), og mer på foreldrene. Den handler om ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Hele tiden kan man trekke paralleller og sette bøkene opp mot hverandre. Alle bøkene handler i en viss grad om ansvarsfraskrivelse, men i de to første er det mest fra skolen sin side. Barn som ikke er genier blir bare ignorert. Lekestue poengterer også at denne kampen for fri oppdragelse kanskje har gått for langt. Her stilles det ingen krav til ungdommer om at de skal ta videre utdannelse, bruke pengene på andre ting enn fyll osv. Den frie oppdragelsen som "Gift" og "Jonas" kjempet for kritiseres veldig. Tidligere var kravene fra samfunnet FOR strenge, nå er de faktisk nesten ikke-eksisterende.

Raskt og rotete om min problemstilling. Jeg syns hvertfall slike temaer er kjempeinteressante! Det går an å bruke andre bøker som poengterer mye av det samme, men det er hvertfall veldig pensumrelatert. Velg bøker og problemstilling med omhu. Velg en bred, men bra problemstilling slik at du kan få masse å skrive om! Og husk å ha den samme røde tråden gjennom hele særemnet. Jeg tok inn "Lekestue" kun fordi den stod til så stor kontrast med de to andre. Jeg valgte også bevisst fra tre forskjellige forfattere, og fra tre forskjellige generasjoner, slik at jeg kunne få veldig mye å skrive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt mange quoter, men tusen takk til alle sammen! Hjelper veldig å få litt idéer :wub:

*klipp*

Eller dyr/hunder som hovedpersoner i bøker, hva reflekterer de?

Den siste der tror jeg kanskje kunne fungert, for da kan man dra inn samfunnet i perioden, fortellerstilen osv. Men mulig den også blir for liten, i så fall må jeg ha veldig gode bøker som tar opp relevante temaer, og kommer ikke på noen sånne bøker i farten.. Men skal fundere litt over den.

Jeg ville ikke ha valgt noe med hund. Det er altfor lite info å trekke ut av det, og jeg tror du vil få problemer med å få en bred oppgave som viser hvilken forståelse du har for norskfaget. Et bredere tema hadde jeg foretrukket!

*klipp mye smart*

Raskt og rotete om min problemstilling. Jeg syns hvertfall slike temaer er kjempeinteressante! Det går an å bruke andre bøker som poengterer mye av det samme, men det er hvertfall veldig pensumrelatert. Velg bøker og problemstilling med omhu. Velg en bred, men bra problemstilling slik at du kan få masse å skrive om! Og husk å ha den samme røde tråden gjennom hele særemnet. Jeg tok inn "Lekestue" kun fordi den stod til så stor kontrast med de to andre. Jeg valgte også bevisst fra tre forskjellige forfattere, og fra tre forskjellige generasjoner, slik at jeg kunne få veldig mye å skrive om.

Jeg prøver det jeg kan å sno meg unna norskpensummet merker jeg, men har vel ingen vei unna.. Det jeg heller mot nå er nok å ta et tema, og sammenlikne bøker om dette temaet fra forskjellige epoker, som mange har nevnt. Også skal jeg skrive rød tråd og relevant problemstilling bak øret, for det er nok det jeg kommer til å slite mest med.

Når det gjelder tema er jeg veldig usikker, så der er det bare å komme med flere innspill!

Ingvild. Jeg liker å lese det meste, bortsett fra krim. Fantasysjangeren er nok favoritten.

[idémyldring] Å, nå kom jeg på noe! Lurer på om jeg skal ta for meg temaet i Brødrene Løvehjerte, og sammenlikne dette med en bok om ca samme temaet fra en annen epoke.. (Og evt en bok med det helt motsatte?) Men først burde jeg kanskje finne ut hva temaet egentlig er i BL.. [idémyldring/]

Og jeg lurer på hva jeg gjorde før uten smarte soniser.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaer: Kampen mot autoriteter (bøker: Bjørneboe osv), samfunnskritikk på ulike måter (bøker: 1984, Homo facalsus osv. Tungtleselige, men gud så interessante. 1984 er ikke nordisk da, men jeg fikk lov til å trekke den inn). Kvinnekamp (kommer ikke på noen bøker i farta, men det er jo mye av det. Kan sammenligne kvinnekamp for 100 år siden, 50 år siden og i dag. Hvordan har det endret seg, hva er likheten osv. Ibsen er jo sentral, og hvordan han fremstiller "Nora" i Et dukkehjem. Mange reagerte på at Nora gikk fra sin mann, og i flere land måtte slutten omskrives. Ibsen svarte til kritkken: "det handler ikke om kvinnesak, det handler om menneskesak"). Outsidere i samfunnet (Bøker: Ingvar Ambjørnsens Hvite Niggere f.eks.). Her kan du ta opp hvordan folk fikk fremmedfølelse og måtte "finne seg selv". Folk gikk fra religion til filosofi og måtte finne nye meninger med livet. Ikke alle passer inn i samfunnsbåsene som vi plasseres i, hva med de som faller utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste trilogien av Ragde, Berlinerpoplene osv. Veldig lettleste bøker med masse bra innhold og mange fine problemstillinger å ta tak i. Selv valgte jeg å ta tak i dynamikk og personlig utvikling hos hovedkarakterene - hvordan de forandrer seg selv og sitt forhold til hverandre gjennom bøkene. Også sammenliknet jeg med filmatiseringen av bøkene. Gjorde det veldig bra også :getlost: Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er jo Hamsun aktuell (men dritt kjedelig å lese, syns jeg da). Ulikheter og likheter mellom hovedkarakterene i "Sult", "Pan" osv. Hvordan Hamsun får frem sitt hat mot kapitalisme og alt som heter penger. Men da går man vekk fra temaer, og det syns jeg er kjedelig :getlost: Men det er mange som velger å se på hovedpersonene til èn spesiell forfatter og sammenligner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaer: Kampen mot autoriteter (bøker: Bjørneboe osv), samfunnskritikk på ulike måter (bøker: 1984, Homo facalsus osv. Tungtleselige, men gud så interessante. 1984 er ikke nordisk da, men jeg fikk lov til å trekke den inn). Kvinnekamp (kommer ikke på noen bøker i farta, men det er jo mye av det. Kan sammenligne kvinnekamp for 100 år siden, 50 år siden og i dag. Hvordan har det endret seg, hva er likheten osv. Ibsen er jo sentral, og hvordan han fremstiller "Nora" i Et dukkehjem. Mange reagerte på at Nora gikk fra sin mann, og i flere land måtte slutten omskrives. Ibsen svarte til kritkken: "det handler ikke om kvinnesak, det handler om menneskesak"). Outsidere i samfunnet (Bøker: Ingvar Ambjørnsens Hvite Niggere f.eks.). Her kan du ta opp hvordan folk fikk fremmedfølelse og måtte "finne seg selv". Folk gikk fra religion til filosofi og måtte finne nye meninger med livet. Ikke alle passer inn i samfunnsbåsene som vi plasseres i, hva med de som faller utenfor?

Minus Ibsen så var det veldig mange gode temaer! :P *skrive ned* (Jeg er smålei Ibsen, så han prøver jeg å holde meg et stykke unna. Spesielt når det kommer til kvinnefigurene i "Ett dukkehjem"..)

Jeg leste trilogien av Ragde, Berlinerpoplene osv. Veldig lettleste bøker med masse bra innhold og mange fine problemstillinger å ta tak i. Selv valgte jeg å ta tak i dynamikk og personlig utvikling hos hovedkarakterene - hvordan de forandrer seg selv og sitt forhold til hverandre gjennom bøkene. Også sammenliknet jeg med filmatiseringen av bøkene. Gjorde det veldig bra også :aww: Anbefales!

De har faktisk jeg også vært innom tanken på å bruke. Likte dem godt og som du sier, mye å velge i. *skrive ned det også*

Også er jo Hamsun aktuell (men dritt kjedelig å lese, syns jeg da). Ulikheter og likheter mellom hovedkarakterene i "Sult", "Pan" osv. Hvordan Hamsun får frem sitt hat mot kapitalisme og alt som heter penger. Men da går man vekk fra temaer, og det syns jeg er kjedelig :wub: Men det er mange som velger å se på hovedpersonene til èn spesiell forfatter og sammenligner de.

Phu, Hamsun tror jeg at jeg står over :wub: Men det å sammenlikne hovedpersoner var ikke så dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å se over kompetansemålene samt prøve å få tak i tredjeklasseboka (læreren din + skolebiblioteket har den), og bla gjennom den og se om du finner noe som ser litt interessant ut. Tredjeklassepensum dreier seg om "det moderne prosjektet", eller moderniteten, fra renessansen og fram til ca. i dag. Alle de ulike epokene gjennom dette tidsrommet reagerer på ulike måter på framveksten av de nye ideene i moderniteten, og dermed vil det alltid være mulig å knytte disse tingene sammen. I forhold til syn på mennesket, verden, religion også videre har det vært mange av de samme grunntankene gjennom hele perioden, det vil si at det vestlige står på samme grunnplattform når det gjelder hvordan man oppfatter mennesket også videre. Samtidig er jo dette tema som er veldig gjennomgående i litteraturen - menneskets eksistens og rettigheter, Guds eksistens, mening i naturen, meningen med livet, det gode i mennesket også videre. Jeg syns temaet "mennesket i den moderne verden" kunne vært interessant - sett på hvordan ulike forfattere ser på hvordan industrisamfunnet og storbyene har påvirket mennesket (noen mener det har blitt ensomt og irrasjonelt, andre syns det har modnet og blitt mer avansert ) - og her kan du jo også dra inn mange litterære og språklige virkemidler for å knytte disse opp mot tidsperioden.

Oi, eller du kan velge deg et litterært virkemiddel og se på hvordan dette brukes i litteratur fra ulike tidsrom - for eksempel ta for deg utviklingen av stream of consciousness fra starten (da det var veldig uvant fordi det også framstilte mennesket på en helt ny måte) med Dostojevskij, Hamsun, Tolstoj, Woolf eller noen andre, og så trekke det fram til hvordan det blomstret opp igjen utover 1950- og 60-tallet og hvordan vi nå syns det er en "akseptert" fortellermåte. Å skrive om noe slikt innebærer jo noe mer enn bare å beskrive fortellermåten og hvordan det kommer fram i de verkene du har valgt, her må man jo også sammenligne og som vanlig, sette inn i historisk sammenheng. :aww:

Ellers er det jo strengt tatt ikke grenser for hvilket tema man kan velge, det meste er jo skrevet om både før og nå, men et tips er å velge noe "samfunnsmessig", altså noe som har engasjert og betydd noe i samfunnet, for eksempel fordi det er et vanskelig og sårt tema, eller fordi det er/har vært omstridt, eller fordi det angår nesten alle mennesker, også videre. Da blir det mye lettere å se hvorfor forfatterne skriver om det slik de gjør utifra hvilken tid de faktisk levde i. Noen eksempler er prostitusjon, familieforhold, svik, forræderi, opprør og motstand, rusmisbruk, oppvekst, kjærlighet, identitet, straff, barndom, døden (og livet etter det??)...

Eller du kan gå for noe helt annet. Ei venninne av meg skrev om stedsnavn i området der hun bor og klarte å fiske til seg en svært god femmer på det, selv om hun kanskje ikke hadde det så innmari gøy der hun støvet ned blant de utallige Trondheimsbøkene på biblioteket.

(Jeg lurer litt på hvorfor dette engasjementet for norskfaget har kommet først ETTER at jeg ble ferdig på vgs?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev særemne om forskjellen mellom kvinnekamp/feminisme i hin hårde dager sammenlignet med nå (vel, "nå" er ti år siden :aww:), og leste Amalie Skram, en forfatter jeg ikke husker, fittstim (boka var fortsatt ny på den tiden), og "Bitch", tror jeg, hun som skrev Prozac nation. Jeg lærte ganske mye av det, og jeg mener å huske at jeg fikk bra karakter også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp smarte ting*

(Jeg lurer litt på hvorfor dette engasjementet for norskfaget har kommet først ETTER at jeg ble ferdig på vgs?)

Jeg lurer på hvor du i det hele tatt får dette engasjementet fra.. :aww: Om du finner det ut kan du gjerne sende litt til meg, for jeg merker at dette er noe av det kjedeligste jeg har vært borti i lang tid :P

Men tusen takk for veldig mange smarte ord! Skal se om jeg får tak i kompetansemålene. Temaet som tiltaler meg mest er fremstillingen av døden, evt livet etter døden(hovedsaklig sistnevnte). Noen idéer på eldre og nyere bøker som tar for seg livet etter døden?

Jeg skrev særemne om forskjellen mellom kvinnekamp/feminisme i hin hårde dager sammenlignet med nå (vel, "nå" er ti år siden :wub:), og leste Amalie Skram, en forfatter jeg ikke husker, fittstim (boka var fortsatt ny på den tiden), og "Bitch", tror jeg, hun som skrev Prozac nation. Jeg lærte ganske mye av det, og jeg mener å huske at jeg fikk bra karakter også :wub:

Den var heller ikke dum! Men føler kanskje at om jeg skal skrive om kvinnekamp da og nå må jeg nesten ha med Ibsen og "Et dukkehjem".. Og det vil jeg helst slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...tror jeg skal være glad for at jeg ikke hadde den strengeste læreren i norsk. Hadde særemne om hekseforfølgelsene og hvordan de litterære fremstillingene stod i forhold til virkligheten. Fikk en 6, men ser jo i ettertid at det var mer et historieprosjekt enn særemne om norsk litteratur :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor du i det hele tatt får dette engasjementet fra.. :wub: Om du finner det ut kan du gjerne sende litt til meg, for jeg merker at dette er noe av det kjedeligste jeg har vært borti i lang tid :P

Men tusen takk for veldig mange smarte ord! Skal se om jeg får tak i kompetansemålene. Temaet som tiltaler meg mest er fremstillingen av døden, evt livet etter døden(hovedsaklig sistnevnte). Noen idéer på eldre og nyere bøker som tar for seg livet etter døden?

Jeg kjenner jeg savner sånne innleveringer, prosjekt og særoppgaven. Det er jo så interessant å få velge problemstilling selv, finne ut av det og skrive en lang tekst om det etterpå! :aww:

Kompetansemål for vg3: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1001576&visning=5&sortering=2&kmsid=1001587

Bøker som tar for seg livet etter døden? Jeg kan ikke si jeg kommer på så mange nå i farten (utenom den du selv nevnte tidligere i emnet, Brødrene Løvehjerte, men den handler jo om en del annet også, i tillegg til at det er en barnebok og kanskje dermed har en litt "enkel" framstilling av livet etter døden), men om norsklæreren din er relativt oppegående (det finnes jo en del norsklærere som dessverre ikke er det), burde h*n kunne tipse deg om noen - eventuelt kan skolebibliotekar/vanlig bibliotekar gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, at jeg ikke så denne igår!

Jeg skrev om "Forbudt og omstridt litteratur"

Så jeg leste masse om sex :aww:

Nå husker jeg ikke bøkene i farta, men det var en norsk (Agnar Mykle?)en amerikansk og en russisk jeg brukte i oppgaven, men jeg leste sikkert 10 bøker. De var skrevet gjennom en hundreårsperiode sånn ca. Norsklæreren min skulle ønske jeg kom opp i norsk muntlig slik at jeg kunne forsvare den der, hun syntes den var så godt skrevet og skjønte at jeg hadde mye mer innabords enn de 16 sidene oppgaven tillot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var heller ikke dum! Men føler kanskje at om jeg skal skrive om kvinnekamp da og nå må jeg nesten ha med Ibsen og "Et dukkehjem".. Og det vil jeg helst slippe.

Næssda, ta camilla collett eller en annen dame, så er det null problem. Kvinnesyn og kvinnesak fra kvinnelig perspektiv :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er jo Hamsun aktuell (men dritt kjedelig å lese, syns jeg da). Ulikheter og likheter mellom hovedkarakterene i "Sult", "Pan" osv. Hvordan Hamsun får frem sitt hat mot kapitalisme og alt som heter penger. Men da går man vekk fra temaer, og det syns jeg er kjedelig :rolleyes2: Men det er mange som velger å se på hovedpersonene til èn spesiell forfatter og sammenligner de.

Kan anbefale Hamsun på lydbok, lettere å ta inn på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om ungdommen før og nå, og forandringene som det også har ført med seg (og ikke, faktisk!). Der leste jeg "Gategutter" av Arne Skouen, "Skyskraperengler" av Tove Nilsen og ... husker ikke den siste. Men jeg husker jeg fikk 6 og strålende kommentarer. :frantics: Litt artig siden jeg egentlig ga litt deng i hele særemnet, fant på noe som dukket opp i hodet mitt den dagen, og bare kjørte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over hvor engasjerte (og flinke! :ahappy: ) dere er i norsk altså.. Jeg er fortsatt ikke fanget av idéen om å skrive et særemne om ting som sånn egentlig ikke engasjerer meg så mye, men holder på å vende meg til saken :ahappy:

Nå har jeg kommet frem til at jeg enten:

- Skrive om samfunnskritikk fra forskjellige perioder, og tenkte da å bla lese "Doppler". Vurderer å snevre det inn noe, og finne et tema i samfunnet og se hvordan dette ble kritisert/fremstilt i forskjellige perioder. Men er usikker på hva det temaet i så fall skulle vært. Skal se på de bøkene labbis nevnte på forrige side her, kanskje det hadde vært noe :banana: Jeg er litt patriotisk av meg, så å se på hvordan man fremstilte Norge i bøker fra forskjellige perioder hadde kanskje vært spennende. (Blant annet i Nasjonalromantikken i forhold til periode x, i forhold til i dag?) S

- Stjele idéen til Maria, og vurderer å jobbe med Ragdetriologien.

Eller noe helt annet.. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...