Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Evelzz

  

72 stemmer

  1. 1.

    • Ja, så lenge man har kontroll
      31
    • Ja, så lenge man holder i den
      38
    • Nei, langline er ikke godt nok
      3


Recommended Posts

Jeg kom opp i en litt morsom situasjon her i sted, og er veldig nysgjerrig på hva dere mener om dette.

Planen var å gå en tur i slottsparken (i Bergen), slik vi gjør stort sett hver ettermiddag. Når vi kom ned dit, var det seriøst olympisk mesterskap i politi og ting, og helt tydelig at noe skulle skje. Joda, 5 minutter cruiset sjølvaste Kongen og Dronningen opp til slottet i limmoen sin (festspillene starter i dag). De vinket i vei, og alt bare fryd og gammen hittil. Høflig som jeg er (hittil :wub: ), gikk jeg bort til en av de 20 politimennene og spurte om jeg kunne leke litt med hunden i parken. Det var ikke noe problem, og vi tutlet inn på en av de store markene der inne. Jeg tok langline på hunden, stod på enden av den (var jo en million politifolk overalt), kastet litt ball og trente apport med kreket. Etter 10 minutter kommer det en svartkledd fyr mot oss. Jeg roper inn hunden, han setter seg ved siden av meg, og ja. Alt bra liksom. Mannen kommer så helt bort til meg, og forteller at jeg må ha hunden min i bånd, fordi det er båndtvang i parken. Jeg svarer (fremdeles høflig) at jeg alltid har hunden min i bånd i parken, og viser han langlinen. Han ler, og sier så noe sånt som at langlinen ikke er kvalifisert som bånd, og at jeg like gjerne kunne hatt hunden løs (?). Han mente hunden min var en fare for unger og vilt (var ikke en kjeft i parken utennom politiet, og jeg har aldri sett en fugl på bakken der i hele mitt liv.) Jeg ble litt sjokket, og det hele ble en ganske håpløs ordkrig (ikke høflig lenger). Mannen ble sinna, og gikk relativt fort. Jeg spurte en random politimann om dette med langlinen på vei hjem, og han kunne ikke se noe problem med det så lenge jeg hadde kontroll (som jeg hadde).

Så da spør jeg dere; Er ikke langlinen "kvalifisert som bånd" så lenge man holder tak i den? Eller skal man egentlig gå med hunden i kort bånd på plass hele turen liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft, her som i alle sammenhenger. Midt i skauen, på strendene og en del andre steder kan det jo være ville dyr og fuglereir, så langline er litt nyttesløst. Men i en åpen park bør det jo kunne funke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langlinen er jo kvalifisert som bånd. Men det er med sunn fornuft :)

Vi har jo ett flott område ved lillestrøm hvor vi kan gå, men det er fugle og vilt område, så langline der er jo ikke så velkomment, men i en åpen park, ved stranda osv, skal jo kunne gå fint. Synes jeg ihvertfall.. så lenge det er med fornuft :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i langline er hund i bånd! Bra du sto på ditt! :)

Om man bruker langline med fornuft, akkurat som man bruker andre bånd (inkl flexi!) med fornuft så har man iallefall sitt på det tørre så får man bare trekke på skuldrene av de som alltid har noe de vil ha sagt! Slipper du bikkja opp i et reir så er ikke 1m bånd bra nok heller, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bruker det hele tiden. Bruker det alltid på området hvor man kan møte folk. Jeg holder ikke i båndet heller, men jeg føler jeg har myyye bedre kontroll med langbåndet, kontra hvis de hadde vært helt løse. Så jeg føler at langline er bånd på lik linje med annet bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, nå ble jeg glad :wub: Bra dere er enige, vil noen være med på tur og forklare dette til slottsdusten en dag? :wub:

Jeg er helt enig med dere, man skal selvfølgelig ha kontroll. Hadde det vrimlet av fuglereir, unger, turgåere and so on blir det annerledes, men nå var det altså meg, hunden og ja... Noen politimenn som så ut som de kjedet seg verre og han her slottsdusten som var i området. Med andre ord ingen mulighet for å skade andre enn oss selv (langliner er ikke gode å få rundt beina altså :wub: ).

Men man har altså loven på sin side, i den forstand at det "holder" å bruke langline når man går på tur f.eks på fjellet, så lenge man har kontroll på krekene? Blir liksom hakket tøffere i trynet når man tror at man vet man har rett :wub: Ååå, nå gleder jeg meg til tur i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere som fikk bot ifjor for å IKKE holde i langlina når de ble oppdaget av politi/skogsforvalter. Fasken at jeg ikke husker hvor det var.. Men der mente de at langlina var fullt lovlig, MEN eier må holde i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vi om på Hundefaget, i lov og rett-undervisningen. Husker dessverre ikke hva som ble sagt i akkurat denne situasjonen, men loven er i alle fall åpen for tolkning! :) Hva er forskjellen på 10 m langline og 10 m flexi f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på 10 m langline og 10 m flexi f eks?

At man holder i flexi'n mens de fleste bare lar langlina henge bak hunden uten å holde den.

Jeg synes ikke bruk av langline kvalifiserer til "å holde hunden i bånd" dersom man ikke faktisk holder i lina. Det hjelper fint lite å tråkke på lina i det hunder setter etter ett eller annet... Så folken's - selv langlina skal holdes i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor møtte jeg to hunder på tur, med langline etter seg, og eieren 100 meter bak. Lurer på hva vitsen var :)

Ser ikke poenget med langline om man må holde den i hånden, for meg er den til for å tråkkes på, i skogen fks. er det jo umulig å ikke surre seg rundt ting om hunden går i ett 20 meter langt bånd og du må holde i andre enden. Men men, loven er loven, og tolkninger hjelper jo lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vi om på Hundefaget, i lov og rett-undervisningen. Husker dessverre ikke hva som ble sagt i akkurat denne situasjonen, men loven er i alle fall åpen for tolkning! :wub: Hva er forskjellen på 10 m langline og 10 m flexi f eks?

Hehe, forskjellen er vel at langlina er lett å holde tak i og de fleste idioteiere mister taket på flexien sin hvis bikkja skulle rykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kvalifiserer et bånd?

Fant ikke noe bånd her om dagen, så bandt sånn innpakningsbånd fast i selen hennes og lagde et håndtak. Tinka er så liten at hun ikke kunne ha røket dette "båndet" så da burde det jo være greit?

Med andre ord, så lenge materialet båndet er laget i er sterkt nok burde det jo kvalifisere. Ang. lengde, så er det vel ingen grense. Men Hundeloven gjelder jo også i båndtvangsperioden. Så man skal jo ha kontroll over hunden sin. Altså, hvis hunden din, i langline, klarer å skade noe av viltlivet så er det jo noe som har gått veldig gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere som fikk bot ifjor for å IKKE holde i langlina når de ble oppdaget av politi/skogsforvalter. Fasken at jeg ikke husker hvor det var.. Men der mente de at langlina var fullt lovlig, MEN eier må holde i den.

Det siste er veldig viktig. Holder man ikke i langlinen overholder man heller ikke båndtvangen, uansett hvor lang/kort selve linen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står spesifikt lengden på båndet i regelverket, så gjelder langlina som et bånd har jeg hørt. Eks i boretslaget står det at det er påbudt med kort bånd, men hva er da kort bånd? :wub:

Jeg må innrømme at vi har langlina løs etter Frost i skogen, langlina våres er 15 meter lang. Frost går aldri lengre unna enn ca 10 meter, dvs langlina blir alltid liggendes rett ved beina våres på siden når vi går på en sti, altså lett å tråkke på. Går frost lengre unna roper jeg på hu og holder hu i lina, slik at hu sånn nogenlunde vet hvor langt hu kan gå unna oss.

Men er vi på en plass med barn og steder jeg vet det er mye turgåere så holder jeg hu alltid i lina, og samtidlig som hun ikke får full tilgang på lengden!

Det beste jeg ser er i Lillestrøm, der har omtrent alle hundene sine løse ved "flomvollen", og det er da i "bakhagen" til politihuset, at man ikke blir tatt der er jo et under :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i loven:

I perioden 1. april - 20. august er det båndtvang for alle hunder.

I dette tidsrommet skal hunden holdes i bånd, forsvarlig inngjerdet eller innestengt, uavhengig av om eier/ besitter har kontroll over hunden eller ikke.

Likevel så mener altså nesten 70% av sonens medlemmer som har stemt her at det er bra nok å ha kontroll, og ikke holde fysisk i båndet for at en langline skal være bra nok for å overholde loven? En ting er hva man gjør (de fleste er bryter denne loven uansett), men loven sier at man skal fysisk holde i båndet.

Står det kort bånd i noen regler, så tropper man ikke opp med ei line på 5 meter og mener at dette er kort bånd. Det er lov å bruke hue litt, og ikke skape problemer unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man holder i flexi'n mens de fleste bare lar langlina henge bak hunden uten å holde den.

Jeg synes ikke bruk av langline kvalifiserer til "å holde hunden i bånd" dersom man ikke faktisk holder i lina. Det hjelper fint lite å tråkke på lina i det hunder setter etter ett eller annet... Så folken's - selv langlina skal holdes i hånda.

Enig.

Har til gode å se noen ha en flexi hengende på slep etter hunden, mens det ofte er slik man bruker langline.

Gjør det selv jeg, med Shibaen i fjæra her.

Så jeg skal ikke rakke ned på andre som har langline hengende etter hunden uten å holde i den.

Men jeg vil ikke påstå at Linus er i bånd når jeg gjør det.

Hund med langline hengende etter seg er for meg løs hund som er noe enklere å få tak i om noe hender... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte feil jeg da for jeg trodde at det å ha kontroll var å holde i lina.. :)

Men jeg mener at når det er båndtvang så må man HOLDE i båndet :( Kunne jo like så godt ha på hunden at vanlig 2 meters bånd å bare slippe båndet.. Er ikke alltid det hjelper å tråkke på båndet hvis hunden skulle sette fart etter noe. Og får du ikke tak i båndet så er du jo ute å kjøre..

Så hold i båndet uansett hvor langt det er da gitt.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joiner avdelingen for at å holde i båndet er påkrevd for å være lovlydig...

Men så har man jo uttallige ganger i tidligere debatter her oppdaget at flere medlemmer hopper og driter i båndtvangen også, så da ser jeg jo at også folk synes det er greit med langline og "kontroll". Har man god nok kontroll til å ha bikkja løs med langline i den tro at man holder båndtvangen, trenger man egentlig ikke langline. Bikkja vil aldri stikke av uansett og alltid komme på innkalling fra eier i det eier kaller inn. Er ikke dette 100% hjelper ikke langlina.

Hund i bånd og med kontroll sommerstid, og generell kontroll resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Stemmer for å holde i linen jeg også :) Pelsen her har større raduis enn de 15 metrene linen er, og ikke har vi 100% innkalling heller :) Bruker line for å gi han mer frihet enn det et 2 m kobbel gir, men holder alltid i enden. Dvs slipper jo linen om han går på feil side av et tre eller vikler seg inn i noe, men tar opp igjen linen på andre siden av treet eller med en gang han har kommet seg løs fra det han har viklet seg inn i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...