Gå til innhold
Hundesonen.no

God vin

Tonje

Recommended Posts

Jeg har to preferanser:

Fransk champagne og italiensk rødvin. Ang champagne så liker jeg de halvtørre, drakk f eks en Taittinger i går som var kjempegod. Rødvinsfavorittene er amarone, barolo og ripasso.

Men siden man ikke er gjort av penger så blir det ofte pappvin, Barone Ricasoli, Doppio Passo (begge italienske) eller Rosemount Estate cabernet shiraz er gjengangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i vin jeg heller, men tysk hvitvin (spesielt riesling, finnes mange typer) er en slager hos meg! Ikke tørr, og frisk og god :banana: Rødvin sliter jeg med, men har kjøpt en jeg skal teste ut med lite garvestoffer, så får vi se om jeg klarer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i italiensk rødvin, og da særlig primitivo-druen. Kjempegod drikkevin som har blitt ekstremt populær de siste årene. Polet har økt sortimentet innen primitivo-vin kraftig etter at jeg fikk sansen for dem, kjekt det :banana: Har ikke særlig med peiling på vin, men det er greit å merke seg hvordan "kakestykkene" er fordelt på vin man liker. For eksempel foretrekker jeg vin med mer fruktighet enn garvesyre.

Hvitvin drikker jeg nesten aldri, men om jeg skulle gjøre det er jeg glad i en fransk vin som heter Tariquet, og en italiensk som jeg bare husker utseendet på etiketten :wub: På hvitvin vil jeg ha mer friskhet enn sødme i kakefordelingen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke vin og har null peiling, men det er da vel flere her som liker vin antar jeg? Så da lurer jeg på hva er dine favorittviner? Både av hvite og røde?

Jeg jobber med vin, og er glad i vin. Så jeg burde vel svare i denne tråden :banana: Jeg har mange favoritter og innen rød vin er jeg nok mest glad i Italiensk vin og kanskje da mest kraftige Toscanske. Blandt annet Ca'marcanda Promis (kraftig med lang ettersmak. Litt krydret i smaken. To franske druer som hovesdruer og bare 10% av Sangiovese som egentlig er hoveddrue i Toscana) Denne koster ca 240 kr og er i bestillingsutvalget på vinmonopolet. Av hvite viner er det mest franske, men også noen tyske. Helst tørre, men med noen få unntak. Har en favoritt fra Bourgogne som heter Corton-Charlemagne Grand Cru. Dette er en endruevin kun produsert fra Chardonnay. Den er en smaksbombe og kanskje ikke en vin for nybegynnere. Lagret på eik. Denne koster litt.

Ellers har jeg gode vintips når det kommer til billige viner også :wub: Av rød vil jeg absolutt anbefale Casamatta fra Toscana. Den er like god med mat som uten. Og går til masse forskjellig mat. Den koster rundt 120 kr. Av hvit vil jeg anbefale Petit Chablis. Det finnes mange forskjellige, men "la Chablisienne Petit Chablis Vibrant" er veldig god!

Jeg er ikke spesielt glad i vin jeg heller, men tysk hvitvin (spesielt riesling, finnes mange typer) er en slager hos meg! Ikke tørr, og frisk og god :wub: Rødvin sliter jeg med, men har kjøpt en jeg skal teste ut med lite garvestoffer, så får vi se om jeg klarer den.

Enig! Det finnes MASSE gode tyske rieslinger. Jeg liker dem best tørre, og vil anbefale for eksempel Dönnhoff Trocken fra Nahe. 110 kr og knallgod.

Oj, hvem la mynt på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hvitvin, og har favoritten Arrogant frog som jeg syns er fin som drikkevin, eller til fisk. Dette er en ganske frisk hvitvin, og er ikke noe søt. Jeg har egentlig veldig lite peiling på vin, så min plukke etter fin flaske, se på ettiketten at den er fransk og frisk så går den i handlekurven :banana: fungerer som oftest ikke så verst :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit: Vin fra Frascati (italiensk, Frascati er en liten landsby + et område rett sør for Roma). Riesling (jeg syns det er artig å kjøpe Calle Feght sin, siden han bor i Trondheim og vinen smaker godt).

Rød: Vin fra Chianti (italiensk. Chianti er et område i Toscana). En rødvin som er lett å like er "pinnevinen", den er fra Abruzzo og står under Italia på polet - den er lett å kjenne igjen pga. strået og den lille kvisten som henger på, og koster ikke så alt for mye (139). Også liker jeg noen argentinske og spanske (+ et par italienske) viner som jeg dessverre kjenner igjen på etiketten framfor navnet og druen... De beste rødvinene jeg har smakt, drakk jeg på vinbarer i Roma, men selv om jeg hadde husket navnet hadde det nok vært vanskelig å få tak i disse på polet her i Norge...

Jeg er ingen vinkjenner, men jeg holder meg til noen faste typer, og drikker vin både med og uten mat. Jeg liker ikke hvitvin som er for søt for eksempel (Senorita og Asti var gode tilvenningsviner, men nå syns jeg de blir alt for søte!), men er heller ikke så glad i alt for tung rødvin. Men bare for å ha det klart - jeg er verken kresen eller flink til å kjenne forskjell på små nyanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ogå HATER vin, men jeg tror den heter Nero d'Avola. Den er faktisk god. Og billig rødvin.

Ooo, jeg har en kanin som heter det :banana: Må jo være god da! Han er forresten fra et vin kull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvitvin best, og da går det i Riesling. Finnes med litt varierende sødme (alt etter som hva man liker, jeg liker de litt søte), men alle er friske og ikke spesielt tørre.

Rødvin drikker jeg også, men synes mye smaker likt. :wub: Noen er bedre enn andre, men jeg klarer ikke sette fingeren på hva som gjør de bedre, haha.. Kommer an på hva man skal ha de til; en blodig entrecote eller bare som "saft". :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...