Gå til innhold
Hundesonen.no

100 ting å gjøre før valpen blir 12 uker

KristinL

Recommended Posts

Skrevet

Det skal visstnok finnes en liste som heter "100 ting å gjøre før valpen blir 12 uker". :rolleyes2:

Noen som har hørt om den, og evt. vet hvor man kan finne den?

Skrevet

Kjekk den der også, men den har jeg allerede sett, så ikke den jeg tenkte på nei.. :rolleyes2:

Guest Jonna
Skrevet
Før valpen er 12 uker ganmmel bør den ha blitt eksponert for:

minst 12 forskjellige underlag ( teppe, parkett,asfalt, gress, snø, søle, grus, lyng, mose osv)

lekt med 12 forskjellige leker ( tau, ball, tre,plast, gummi, bamse, kartong, metall osv)

opplevd 12 forskjellige miljø ( hjemme, hage, bil, skole, butikk, heis, kai, garasje, vei osv)

møte minst 12 nye personer (barn, menn, eldre, med hatt, med paraply, med rullestol osv)

minst 12 uvanlige lyder (vaskemaskin, støvsuger, dørklokke, skudd, drill, gressklipper osv)

minst 12 bevegelige objekter ( (sykkel, skateboard, moped, bil, løpende dyr, joggere osv)

oppleve 12 utfordringer ( klatre, balansere, gå gjennom/over/under, opp/ned trapper osv)

håndteres minst 12 ganger i uken ( ta på ører, munn, poter, løfte, holde, klippe klør osv)

spise fra 12 ulike flater ( metall/plast skål, fra hånd, fra gulv, fra bakken, fra kong osv)

spise på 12 forskjellige steder ( kjøkken, stue, terrasse, hage, bur, telt, hos veterinær osv)

leke med 12 ukjente hunder

være alene i 5-45 min 12 ganger i uken

gå i bånd minst 12 ganger på 12 forskjellige steder.

Men dette er jo før den er 12 uker, og jeg håper virkelig ikke noen tror de skal gjøre alt dette fra levering på 8/9 uker og fram til 12 uker. Da vil dere fort få stress maskiner uten like.

Jeg må si at jeg reagerer pittelitt på dette jeg:

Hos feks schæfere og belgiske fårehunder inntreffer denne kritiske perioden også tidlig, ved ca 5 ukers alderen. Dette kan nok være grunnen til at mange gjeter og vokterhunder er mer skeptiske til fremmede og oftere viser frykt og aggresjonstendenser.

Av de kullene jeg har sett så syns jeg ikke det har vært noen mer eller mindre "kritisk" periode ved 5 uker. Eller er det jeg som har vært heldig med det jeg har sett med de "kritiske" rasene :rolleyes2:

Skrevet

Oppdretteren min la ut denne i kull-bloggen til min hund.

Det er den samme som Tora linket til.. Kanskje det er denne folk mener når de snakker om "100 ting å gjøre før valpen blir 12 uker" da..

Guest Gråtass
Skrevet

Men dette er jo før den er 12 uker, og jeg håper virkelig ikke noen tror de skal gjøre alt dette fra levering på 8/9 uker og fram til 12 uker. Da vil dere fort få stress maskiner uten like.

Jeg må si at jeg reagerer pittelitt på dette jeg:

Av de kullene jeg har sett så syns jeg ikke det har vært noen mer eller mindre "kritisk" periode ved 5 uker. Eller er det jeg som har vært heldig med det jeg har sett med de "kritiske" rasene :rolleyes2:

Merkelignok så har jeg stort sett hatt hyggelige og trivelige hunder (med ett par unntak og det har ikke vært pga manglende miljøtrening) selv om de ikke har blitt eksponert for hele den listen der noengang. Jeg har også hatt flere individer av disse "kritiske" rasene, men syns det hørtes merkelig ut at genetiske predisponerte egenskaper skal være påvirkelige av miljøet. De fleste schäfere og belgere jeg vet om er åpne og tilgjengelige uten å være hysteriske, så jeg skjønner ikke helt greia jeg?

Skrevet

Merkelignok så har jeg stort sett hatt hyggelige og trivelige hunder (med ett par unntak og det har ikke vært pga manglende miljøtrening) selv om de ikke har blitt eksponert for hele den listen der noengang.

Til tross for at jeg bor på landet klarer jeg forsåvidt å møte på de fleste av de tingene i en omkrets av ett par hundre meter av huset... Så ser det ikke akkurat som ett jag eller stress å få gjort ulike ting med en valp. Kan jo ikke bare være inne til den er 12 uker.

Så om man overhode tar valpen med ut så er jo mesteparten av tingene gjort på en mnd, flere ganger, antagelig hver dag... Uten noe planlegging.

Tar jo og høyde for at oppdretter er i kontakt med valpene i løpet av de første 8 ukene.

Guest Gråtass
Skrevet

Til tross for at jeg bor på landet klarer jeg forsåvidt å møte på de fleste av de tingene i en omkrets av ett par hundre meter av huset... Så ser det ikke akkurat som ett jag eller stress å få gjort ulike ting med en valp. Kan jo ikke bare være inne til den er 12 uker.

Så om man overhode tar valpen med ut så er jo mesteparten av tingene gjort på en mnd, flere ganger, antagelig hver dag... Uten noe planlegging.

Tar jo og høyde for at oppdretter er i kontakt med valpene i løpet av de første 8 ukene.

Sier ikke at det ikke er mulig, ser bare ikke nødvendigheten av det. Vesentlig forskjell.

Skrevet

Jeg ser ihvertfall resultatet av at Odin opplevde mye de første ukene. Og det er ikke negativt!

Blir spennende med neste valp dog, som vi får 11 uker gammel. Blir en travel uke det! :rolleyes2:

Skrevet

Jeg ser ihvertfall resultatet av at Odin opplevde mye de første ukene. Og det er ikke negativt!

Blir spennende med neste valp dog, som vi får 11 uker gammel. Blir en travel uke det! :rolleyes2:

Men du kan jo faktisk ikke vite hvordan han hadde vært hvis han ikke hadde opplevd det samme, da...

Synes det høres mest og stressende ut å ha en laaaang liste man "må" gjøre sammenm med valpen sin på kort tid...

Susanne

Skrevet
Synes det høres mest og stressende ut å ha en laaaang liste man "må" gjøre sammenm med valpen sin på kort tid...

Susanne

Enig. Det finnes heller ingen oppskrift på det å ha valp, eller på miljøtrening og sosialisering. La valpen få oppleve mye når dere er ute på tur, ta en tur inn til byen, lek litt og kos dere. Dersom man er klar over at miljøtrening er viktig og dermed lar valpen oppleve litt, så er mye gjort. Jeg klarer ikke helt å se behovet ved å la valpen få oppleve å trå på mose OG lyng innen 12 uker, eller å ha lekt med en bamse, eller å ha spist maten sin 12 forskjellige steder...

Skrevet

Jeg tror nok listen er mer veiledende tips enn "alt dette må valpen ha gjort før 12 uker for å bli en veltilpasset hund". Det er mange som ikke tenker på eller undervurderer behovet for miljøtrening og sosialisering, og dette er jo en grei liste å se på. Jeg har selv også en liste på 100 ting valpen bør ha sett/møtt/opplevd, dog ikke før 12 uker (fått av Mari, hun kan sikkert distribuere den selv).

Skrevet

Det er ikke alt i den lista der jeg synes er like viktig å få gjort, som det å leke med 12 forskjellige leker, eller 12 forskjellige underlag og steder å gå i bånd. Men synes den er ok som en slags veiledning. Min eldste hund holdt jeg alt for mye inne og i hagen den første tiden, han opplevde ikke særlig mye første ukene og er ikke godt nok sosialisert/miljøtrent (etter min menig og behov) Jeg føler meg faktisk ganske sikker på at han ville vært en tryggere og mindre stresset hund hvis jeg hadde gjort jobben litt bedre da han var valp.

Derfor legger jeg mer vekt på den biten denne gangen. Men jeg føler på ingen måte at jeg stresser med det, eller at jeg stresser valpen. Mange av tingene er jo ting man møter på naturlig uansett :P Og jeg legger like mye vekt på roligtrening, nok hvile og lek :P

Skrevet
men syns det hørtes merkelig ut at genetiske predisponerte egenskaper skal være påvirkelige av miljøet.

Øh? Det er jo det predisposisjon handler om? At det er en genetisk tilbøyelighet hvor miljøet bestemmer utfallet? Det er jo stor forskjell på plastisiteten av disse predisposisjonene selvsagt, men alle er vel i en eller annen grad påvirkelig? Misforstod jeg innlegget fullstendig? *forvirret*

At sosialisering og miljøtrening i valpeperioden er viktig er vel ganske så etablert i vitenskapen. Det gjelder vel for de fleste dyr, inkludert oss mennesker. Det betyr jo ikke at det er regler satt i stein her, vi snakker om et stort spekter av individer liksom.

Jeg fikk selv en 6,5 år gammel hund slengt i fanget som hadde vært av eiendommen hun bodde på hele to ganger i løpet av sitt liv etter at hun flyttet dit 8 uker gammel. Hun brukte vel en måned på å skjønne opp ned på tilværelsen i en storby, og er ei tøtte som ikke er lett å vippe av pinnen. Hun er ikke super med store hunder, men det er vel omtrent den eneste quirken hun har.

Alikevel kommer jeg til å ha flest mulig kryss på krysslista mi (den Simira refererer til) neste gang jeg får valp. Det er snakk om ren og skjær biologi, en fysisk utvikling av hjernen. Dess flere ting valpen opplever, dess flere synapser mellom nervecellene i hjernen utvikles det. Hunder blir bedre utstyrt av sånt.

Men det er aldri noe stress eller mas å få satt kryss. Det er jo bare moro, masse kvalitetstid med valpen og det er fryktelig artig å fylle hverdagen med mye forskjellig. :P

Skrevet

Øh? Det er jo det predisposisjon handler om? At det er en genetisk tilbøyelighet hvor miljøet bestemmer utfallet? Det er jo stor forskjell på plastisiteten av disse predisposisjonene selvsagt, men alle er vel i en eller annen grad påvirkelig? Misforstod jeg innlegget fullstendig? *forvirret*

At sosialisering og miljøtrening i valpeperioden er viktig er vel ganske så etablert i vitenskapen. Det gjelder vel for de fleste dyr, inkludert oss mennesker. Det betyr jo ikke at det er regler satt i stein her, vi snakker om et stort spekter av individer liksom.

Jeg fikk selv en 6,5 år gammel hund slengt i fanget som hadde vært av eiendommen hun bodde på hele to ganger i løpet av sitt liv etter at hun flyttet dit 8 uker gammel. Hun brukte vel en måned på å skjønne opp ned på tilværelsen i en storby, og er ei tøtte som ikke er lett å vippe av pinnen. Hun er ikke super med store hunder, men det er vel omtrent den eneste quirken hun har.

Alikevel kommer jeg til å ha flest mulig kryss på krysslista mi (den Simira refererer til) neste gang jeg får valp. Det er snakk om ren og skjær biologi, en fysisk utvikling av hjernen. Dess flere ting valpen opplever, dess flere synapser mellom nervecellene i hjernen utvikles det. Hunder blir bedre utstyrt av sånt.

Men det er aldri noe stress eller mas å få satt kryss. Det er jo bare moro, masse kvalitetstid med valpen og det er fryktelig artig å fylle hverdagen med mye forskjellig. :P

Hvordan er den listen da?

Skrevet

Jepp, da får jeg ta med Midas på en lang reise for å finne snø i Juni. Jeg er enig i at det er viktig at hunder opplever endel ulike situasjoner i tidlig alder, men jeg tror man må se an individet og. Jeg mener at dette er litt overdrevet...

Skrevet
Jeg mener at dette er litt overdrevet...

Hva mener du er overdrevet? Viktigheten av sosialisering og miljøtrening? Eller denne 12 punkts-lista?

Lista er spesifikk slik at den blir lett å utføre av ferske hundeeiere som kanskje ikke vet så mye om valper. Den er konkret og lett og forstå liksom. Helt perfekt for massedistribusjon.

Skrevet

Jepp, da får jeg ta med Midas på en lang reise for å finne snø i Juni. Jeg er enig i at det er viktig at hunder opplever endel ulike situasjoner i tidlig alder, men jeg tror man må se an individet og. Jeg mener at dette er litt overdrevet...

Tja, det er ikke få tilfeller jeg har hørt om, der valpen enten har kommet om vinteren og sliter lenge med å gjøre fra seg når det ikke er snøflekker lengre, eller omvendt, hunder som er "redd" for snø og nekter å gjøre fra seg.

Uansett er nok hensikten generalisering like mye som de spesifike tingene, valpen lærer at nye ting er spennende og morsomt, og du får ikke plutselige møter med nye ting ute av kontroll senere. Vel, du vil nok få det også, men da er hunden vant til å møte på og håndtere helt nye ting.

Skrevet

Det skal visstnok finnes en liste som heter "100 ting å gjøre før valpen blir 12 uker". :P

Noen som har hørt om den, og evt. vet hvor man kan finne den?

tror oppdretteren min vil få det sabla travelt ettersom jeg ikke vil ha valper yngre enn 10 uker...man er gjerne veldig opptatt av å gjøre alt riktig når man får valp. Den første valpen min utsatte jeg for ca 50 trygge og snille fremmede hunder og mennesker innen hunden var 6mnd, men bris har jeg ikke jobbet planlagt med miljø/sosialisering. hun har vare vert med på lasset, og fungerer veldig fint i hverdagen :P

Jeg tror mange, i alle fall meg, stresset volsomt for å rekke all denne sosialiseringa. Det ble mye planlegging og styr og når valpen pluselig ble unghund følge jeg at jeg hadde mistet den hærlige valpetida...Slapp av og nyyyyyt valpen tenker jeg.

Skrevet

Enig. Det finnes heller ingen oppskrift på det å ha valp, eller på miljøtrening og sosialisering. La valpen få oppleve mye når dere er ute på tur, ta en tur inn til byen, lek litt og kos dere. Dersom man er klar over at miljøtrening er viktig og dermed lar valpen oppleve litt, så er mye gjort. Jeg klarer ikke helt å se behovet ved å la valpen få oppleve å trå på mose OG lyng innen 12 uker, eller å ha lekt med en bamse, eller å ha spist maten sin 12 forskjellige steder...

enig

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...