Gå til innhold
Hundesonen.no

Første gang...


ipadda

Recommended Posts

Synes folk virkelig at de er sene/trege når de debuterer seksuelt som 16-19-åringer? Begynner man å krysse 25 kan man snakke om det, men jeg ser da virkelig ikke poenget i å ha sex så snart det blir lovlig... :rolleyes2: (selv om folk har ulike grunner, for all del).

Jeg synst ikke jeg er treg, det er en grunn til at den seksuelle lavalderen er 16år. Personlig synst jeg det er skremmende at debut alderen på mange går ned, vet om flere på 13år som har hatt sex. Da jeg selv var 13år hadde jeg ei venninde som nærmet seg et 2 sifret antall partnere når hun var 14år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 12-13, lekte jeg fremdeles, så sex var vel ikke akkurat noe for meg da.. :rolleyes2: Det kom først 4 år etter. Jeg syns en passelig alder er 17-18, som minimumsalder egentlig.

Jeg fikk smake på vin og rusbrus som barn hos foreldrene mine, sånn bare for å smake litt. Jeg ble vel full første gang som 15 åring og fortsatte å feste og ha det kult til jeg var rundt om 19-20. Nå er det slutt på alkohol for min del. Jeg syns egentlig alkohol er ok når man er gammel nok til å kunne kjøpe selv. Men det er såpass urealistisk å tro at ungdom vil vente, så jeg kan nok strekke meg ned til 16 som en alder jeg "kan forstå" at de begynner. Hadde vel prøvd som forelder å utsette debuten så mye som mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg var full var på videregående engang. Var vel 17 trooor jeg. ELler kanskje 16. Husker jeg var på fest, og det var første og eneste gangen jeg har fått blackout. Da jeg skulle ringe mamma for å hente oss, og hun lurte på hvor vi var, presterte jeg å si at vi var ved den veien med hvite striper på... :rolleyes2:

Forøvrig kan jeg vel si at jeg er litte granne full akkurat nå og. Men guuudameg for en fantastisk rettskrivning likevel!

Synes det er ekkelt at 13 åringer har sex egentlig. De er jo bare barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg smakte alkohold var når jeg var 15 år, men det var særdeles lite og kun et par dråper..syns ikke det var noe godt, men blandingsforholdene var så som så. Husker det var MASSE drikkepress fra 14 år og oppover. Første gang jeg drakk meg full var jeg 18 år.

I forhold til sex så debuterte jeg forholdsvis sent, dvs 20 eller 21 år. Jeg ville vente til den "rette" kom, en som tok seg tid og som ikke stresset med det. Og det fant jeg, i min nåværende samboer, har vært sammen i 5 år nå. Vi var sammen i bortimot 2 mnd før noe sexuelt skjedde, han hadde det ikke travelt og tok seg god tid. Er absolutt glad jeg ventet såpass lenge, selv om det var flaut å si til sine venniner i en alder av 18 at man var jomfru :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskningsmessig bevist at jo tidligere man drikker alkohol jo mer skade vil hjernen ta, og evnen til konsentrasjon og læring kan (og vil) bli skadet permanent. Så sånn sett synes jeg det er på sin plass med en grense på 18 år - den kunne sikkert vært høyere om man virkelig ønsket å utnytte hjernens muligheter og potensialer til et fulle. Men hvem skal egentlig bestemme det? Bare en selv. Og dessverre er man jo noget svak i disse fjortis-periodene fram til 17-18årsalderen...

Forøvrig aldri drukket meg full, men nyter (dvs drikker sakte) ei øl om jeg er ute med "godt voksne" venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smakte alkohol for første gang da jeg var 16. Jeg har aldri vært full, og kommer nok aldri til å bli det. Siste gangen jeg smakte alkohol var for et drøy år siden. Liker det ikke så godt :rolleyes2:

Første gangen jeg hadde frivillig sex var jeg også 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske sent ute med både alkohol og sex... Første gang jeg var på en ordentlig fest var jeg 18,5 år og drakk vel kanskje bare et par Smirnoff i løpet av hele kvelden! :ahappy: Første gang full som 19-åring og hadde sex for første gang et halvt år senere. Muligheten til sex hadde bydd seg flere ganger før den tid, men jeg ville vente på "den rette".

Følte meg ganske unormal på den tiden, ettersom "alle andre" debuterte MYE tidligere, men angrer ikke et sekund i dag, på at jeg lot det vente til det føltes riktig.

Tenk deg å være 15år og føle deg sen da! Husker hvor satt ut jeg ble når jente"kliken" i klassen snakket om hvordan det var å *mumleubetydeligeord* med kjærestan i 6 og 7 kl. :wub:

Jeg angrer uansett ikke. Dog jeg angrer x'n, men det har noe med etterfølger tiltross for dobbel beskyttelse. Men nå skal det jo også sies at voksen ble jeg veldig fort, jeg er over 5 året med samboeren min og vi har bodd sammen i 5 år. og jeg er 22år. :wub:

edit: Jeg drikker meg aldri full med intensjonen av å bli full, selv ikke når jeg var yngre. Slik mange andre kan gjøre. Men en god drink, og en god øl og ett godt glass brennvin ble plutselig veldig mye. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, jeg orker ikke å tenke på at 13åringer har sex jeg. Da jeg var tretten lekte jeg enda! Holdt på med hest og var et barn! Jeg er så glad det miljøet jeg vokste opp i var fullstendig fritt for sexpress, vi jentene var helt trygge vi på at vi skulle vente til det føltes riktig, og jeg tror ingen av oss følte oss presset til noe som helst, hverken av guttene eller de andre jentene. Hjalp kanskje at vi ikke hang noe særlig sammen med eldre ungdommer? Nei, jeg tror noe av det viktigste vi kan prøve å lære barna er å være trygge på at kroppen deres er deres egen, at de har full råderett over den og at de skal si nei til alt de ikke føler seg hundre prosent komfortable med- og at det er GREIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh måtte mine barn å ha slik respekt for en slik avtale. Jeg hadde den avtalen med mine stebarn, men de datt igjennom og klarte det ikke. De ble litt lange i maska når de lurte på om vi kunne betale for lappen deres. Næh, dere hadde sjangsen, dere drakk dere så drita at stemor måtte hente og beskytte mot eitranes forbanna pappa, så lappen vinket dere farvel til sammen med at spyet ble trukket ned i do.

Hehe...det er nok mange som har startet med en slik avtale ja men som bryter den før de er 18. Forstår ikke når noen foreldre da snur i døren og betaler lappen alikevell. Så syns det er veldig bra at dere stod på deres. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri smakt alkohol før jeg var 17, men kastet meg fort ut i det da jeg først begynte. Følte jeg måtte oppdage verden raskere enn alle de andre, som drakk fra tidlig ungdomsskolealder. Men jeg ble fort lei også, og har et helt normalt forhold til alkohol nå. Jeg angrer ikke på at jeg ventet en god stund med å drikke, hvorfor skulle jeg det? Men jeg angrer på at jeg oppførte meg veldig dømmende ovenfor dem som var tidligere ute enn meg selv for så å gå og gjøre samme greia selv - ganske hyklersk (og det skal sies at jeg virkelig gikk fra totalmotstand til full fest...). Når det gjelder sex har jeg aldri stresset noe med det og har heller aldri følt at jeg har manglet noe uten det. Skjer det så skjer det, og aller helst med rett person. Så jeg var 19. Null stress - er så glad jeg ikke er en av dem, deriblant flere venniner, som tok opptil fire graviditetstester på ett år på videregående etter hete netter med ukjente på byen. Nope... Prektig er fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm alkohol var jeg vel rundt 18 år før jeg startet å drikke, teller ikke med smaking da:P Men min venneflokk var ikke så harde på flaska så da var det liksom ikke så stort tema før det.

Har selv foreldre som kan sies å være avhold, tar seg vel et glass hvert skuddår men ellers er det ikke alkohol i hus. Jeg har vel vert full noen ganger da flest mens jeg var i forsvaret, og da var jeg vel 20.

Nå har det dabbet av og er litt vin/øl på fest og ellers sjeldent.

Sex har jeg aldri stresset med og var vel 21 når jeg fant en passende til det.

No stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har sex når man er 14-16 år, betyr ikke at man har følt seg presset eller "har stresset med det". Noen gjør sikkert det, men slik har det nok vært lenge! Har man en kjæreste man liker godt, så er det ingen ting i veien for å ha seg.... Men man skal ta ansvar og være klar over hvordan man beskytter seg mot kjønnssykdommer og graviditet.

Nå er jeg kanskje en av de som betrakter sex som en aktivitet mer enn et eller annet hellig symbol... :wub: Kroppen er faktisk moden for det et kort stykke ut i pubertet - etter det er det kun det mentale det kommer an på. Jeg oppfatter veldig mange ungdommer i dag som svært ansvarfulle og modne for alderen. Jeg lekte med kosebamser til jeg var 12, men godtar at alle er forskjellige der noen modnes før andre :ahappy:

Alkohol drakk jeg fra jeg var ca 15, men ble nok ikke noe særlig flatfyll før jeg var 16-17. Oh herregud så moro jeg hadde det! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alt for tidlig ute med begge deler.

Jeg tror det har "satt sine spor" på mer eller mindre fremtredende måter... F.eks begynte jeg vel å drikke/feste (uten lov og i smug) som 12-13 åring, og sexen kom omtrent samtidig med en fyr som var 16år og som jeg egentlig ikke var noe særlig glad i. Det var en sånn forelskelse som varte i noen uker og som man bare skjemmes over i ettertid liksom. Men jeg husker godt at jeg var glad jeg hadde "gjort det" og fått det overstått, siden jeg følte meg "sen" ... Hvordan kan en 12-13åring føle at hun er sen med slikt ???? Verden har blitt syksyksyk...

Jeg vokste opp i en liten bygd i nord-norge, og der begynte man å feste/drikke på den alderen. Det var helt normalt, og det er enda sånn. Når du er passert 13 og kanskje spesielt hvis du er jente -så skal man liksom være sånn og sånn.

Jeg har også et litt feil forhold til alkohol den dag idag. Jeg drikker liksom ikke for å kose meg - jeg drikker for å bli beruset - for å føle noe av alkoholen og for å ha det morsommere på fest. Jeg hater å sitte edru med rusa folk rundt ørene mine, da blir jeg gal... Så da drikker jeg for å være "likedan" og for å "holde ut" :ahappy: Jeg liker ikke øl eller vin, faktisk hater jeg øl og lukten av det.. Jeg har klart å presset ned et vinglass i hele mitt liv, og det tok lang tid. Jeg kjøper alltid sprit og blander meg drammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig sexdebut hos jenter kan ofte tilbakevises til et anstrengt og kaldt forhold til far.

*hostkremt*

Kan jeg få se forskning som backer opp det? (Ikke si at Dr. Phil har sagt det, please! :ahappy: )

Du er ikke helt på jordet altså, bare litt :wub:

Det er en del mer komplisert enn det nemlig, og akkurat i kveld kjenner jeg at jeg ikke gidder å legge ut på den stien, men det kan uansett ikke summeres opp i den setninga som du har valgt å bruke :whistle:

Nå er det jo forskningsmessig bevist at jo tidligere man drikker alkohol jo mer skade vil hjernen ta, og evnen til konsentrasjon og læring kan (og vil) bli skadet permanent.

Aiaiaiaiai! :)

Går ikke du på universitetet da???? Da vet jo du at ingen forskere beviser noenting som helst, men de kan "finne støtte for" en av hypotesene! Det er seriøst en kardinalsynd å påstå at forskere beviser hvordan verden er gjennom sin snevre lille forskning! Jø og fyse!

Litt sånn on-topic kan jeg bare tilføye at det vi ble fortalt i sexologien var at når det kommer til sex og debut er gjennomsnittsalderen fordelt slik:

Jenter 17,5 år

Gutter 18,9 år

Presiserer at dette er gjennomsnittsalderen, dvs at noen er yngre og noen er en del eldre når de debuterer, men når vi plusser alle sammen og deler på antall respondenter så får vi altså disse tallene. Debutalderen har gått ned sakte med åra, men den er jevnt over ganske stabil. Det er ikke 25 det ene året og fem år senere er det 13, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiaiaiai! :whistle:

Går ikke du på universitetet da???? Da vet jo du at ingen forskere beviser noenting som helst, men de kan "finne støtte for" en av hypotesene! Det er seriøst en kardinalsynd å påstå at forskere beviser hvordan verden er gjennom sin snevre lille forskning! Jø og fyse

"Det ligger alvorlig store beviser som støtter opp om at" - da? Ikke minn meg på alt dette med (hypotetisk) deduktiv metode og sikker kunnskap - leser til exphil for tiden så det tyter ut av øra (gjør jeg nå også, mens jeg lar meg avlede til forum ... :wub: ). Poenget er iallefall at det "ligger beviser for at" :ahappy: Synes personlig det er ganske opplagt, og iallefall greit "bevist" når de tar MR/CT (hvilken som nå er rett til en slik bruk) scans av forskjellige "barn" (unge), følger dem opp og ser på læringsevne og konsentrasjonsevne. De fant vel ut noe sånn som at hjernen fikk "epileptiske" tendenser mens alkoholen ble renset ut av kroppen, og jo flere ganger dette skjedde jo mer skade tok man. Nå begynner det å bli et lite år siden jeg så denne rapporten på kulturkanalen svt2 - men det var meget interessant. Videre forskning og filosofering vil nok føre til enda større oppdagelser, så sånn sett har du jo rett i at man ikke skal skrive PUNKTUM. Retter meg fra preteritumsformen "bevist" til "ligger bevis for".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjedde vel i løpet av året jeg var 14 begge deler.. som 15-16 åring drakk jeg hver helg omtrent, hadde pause til jeg var 18 å jeg holder på enda :whistle:

Ikke like mye som før da, men prioriterer større eventer i utlandet. Kjempemorsomt :ahappy: jeg liker å feste, rett og slett. Mamma har egentlig aldri hatt no i mot det, så lenge hun viste hvor jeg var og hvem jeg var med. Og at jeg oppførte meg hjemme og var på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg drakk meg ordentlig full var vel på ungdomskolen en gang. Har hatt en temmelig usunt forhold til alkohol, så bestemte meg for et år siden at jeg skulle slutte å drikke. Slutta i høst og syns det kan være litt vanskelig å være edru på byen, derfor er jeg som oftes hjemme og syns det er helt greit! Heller det enn den dritten som var før liksom :ahappy: Men av og til blir jeg med ut og da drikker jeg alkoholfri øl og er sjåfør for at jeg ikke skal bli frista til å drikke :whistle:

Debuterte seksuelt da jeg var nesten 17 år. 13 år syns jeg er helt feil og altfor tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :whistle:

Første gangen jeg var skikkelig full var når jeg akkurat hadde fylt 15. Var med noen litt eldre venner av meg. Fy søren så ille det ble, drakk jo rein sprit.. Spøy hele natta omtrent og lova meg selv "skal ALDRI røre alkohol igjen!" Det har jeg ikke holdt gitt :ahappy: Men fortsatt gjør lukta av sprit meg veldig.. Ikke kvalm, men kjenner på en måte smaken i munnen når jeg lukter det :wub: Så jeg MÅ blande ut så jeg nesten ikke kjenner smaken..

Sex ja... 17 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk meg full første gang når jeg var 13 år gammel, det var en ganske rar periode i livet mitt og jeg var nok verdens største drittunge ovenfor foreldrene mine, rebelsk og sta :whistle: Når jeg flyttet til min mor og fikk drikke med litt friere tøyler, uten å måtte snike meg ut eller lure henne ang hvor jeg var, så roet jeg meg veldig. Ble mye mer fornuftig når jeg drakk. Nå kan jeg gjerne ta et glass vin eller en cider for kosens skyld, og drikker meg kun full ved større bengivenheter (konserter og festivaler f.eks).

Seksuelt debuterte jeg ikke lenge etter at jeg var blitt 16, og jeg er glad jeg ikke gjorde det tidligere, for da hadde det sikkert ikke blitt så bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...