Gå til innhold
Hundesonen.no

17. mai

MegaMarie

Recommended Posts

Hva slags bunad har du?

(Er det på tid med den faste "hva slags bunad har du?"-tråden kanskje? :blink: )

I fjor satt jeg alene og leste til eksamen på 17. mai. Hurra... Hadde eksamen 18. mai.

I år har jeg ingen planer, men jeg skal heise flagg, ha på sløyfe og spise rømmegrøt :)

Jeg har Fanabunad, men den har ikke det "typiske" fanabunad preget. :P Mønsteret jeg har som brystduk og belte heter "olavsrose" Dette går i plommerødt, lilla, gull, hvitt og rosa. Istedenfor de vanlige blå og røde fargene har jeg plommerødt og mørk mørk blå silkebånd på livet mitt. Stakken min er mørkeblå istedenfor den mest vanlige som er Sort. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fanabunad, men den har ikke det "typiske" fanabunad preget. :P Mønsteret jeg har som brystduk og belte heter "olavsrose" Dette går i plommerødt, lilla, gull, hvitt og rosa. Istedenfor de vanlige blå og røde fargene har jeg plommerødt og mørk mørk blå silkebånd på livet mitt. Stakken min er mørkeblå istedenfor den mest vanlige som er Sort. :P

Jeg har også fanabunad, men har valgt vekk det fæle selvlysende blå silkebåndet. :) Har mørkeblå bånd(som du også har ser jeg :)) i stedenfor, og så har jeg ikke det vanligste forkleet(vel, har i hvert fall inntrykk av at det vanligste er med slike takker/trekanter nederst), og dypere rødfarge enn den signalrøde noen har :) Men mønsteret ellers er vel ganske vanlig, og stakken er sort, men med sorte fløyelsbånd nederst. Skulle gjerne sett bilde av din :lol:

Jeg er glad jeg ikke skal være i Trondheim i år, for jeg har fått overdose trønderbunad :blink: Alle har kliss like bunader, og det er jo nesten ikke noe annet å se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fanabunad, men har valgt vekk det fæle selvlysende blå silkebåndet. :) Har mørkeblå bånd(som du også har ser jeg :P) i stedenfor, og så har jeg ikke det vanligste forkleet(vel, har i hvert fall inntrykk av at det vanligste er med slike takker/trekanter nederst), og dypere rødfarge enn den signalrøde noen har :) Men mønsteret ellers er vel ganske vanlig, og stakken er sort, men med sorte fløyelsbånd nederst. Skulle gjerne sett bilde av din :lol:

Jeg er glad jeg ikke skal være i Trondheim i år, for jeg har fått overdose trønderbunad :blink: Alle har kliss like bunader, og det er jo nesten ikke noe annet å se :D

Heia oss som går for dypere farger! :)

Jeg har to forkleer da. Ett "hverdagsforkle" også ett penere. Varierer litt hva jeg bruker men i år blir det "hverdagsforkleet" som er med slike trekanter nede. Det andre jeg har tror jeg har "sirkler" som er åttekantet ellernoe i den dur.

Jeg har likt silkebånd nederst på stakken som jeg har på livet, tok en ekstra kikk på livet mitt her nå i solen og noen vil vel påstå at det er plommerødt med MYE lilla i :P

Skal se om jeg ikke får tatt ett bilde på 17 mai som du kan få se :P De jeg har nå er fra når jeg var 14 år og stod konfirmant, foretrekker "my looks" nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg stå opp, morgenlufte hundene(dvs tisse utenfor døren, så får de løpe på storjordet seinere på dagen), jobbe fra åtte til fire, spise middag, sove på sofaen, gå en tur med bikkjene, lese bok og legge meg. Det er planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i mange år hatt Ringbanen ved Gardermoen som base for lp/spor trening. Så noen år her,ute eller inne er væravhengig, og sånn blir det nok i år også :blink: Sammen med gutta blir det uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lagt ut om 17 mai for elevene mine. Om alt fra bunader, nasjonalsangen, barnetog, bløtkake med jordbær, Bjørnsson, Eidsvoll i 1814 og til det særnorske fenomenet skolekorps. De skulle bare visst at jeg ikke har noe forhold til denne dagen, jeg blir sliten bare jeg tenker på 17 mai-feiring. Jeg skal passe Selma, så vi blir hjemme og går småturer i skogen og på stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke noe spesielt forhold til den dagen. Joda, når man var ung var det jo kjempestas, såklart - og i russetiden. Etter dèt har den ingen annen feeling enn hyggelig når den også gir en fridag fra jobben.

Feirer den ikke, og prøver å unngå festkledde folk mest mulig.

Sverige, ja - kanskje man skulle reise på Harry-handling?? Neppe kø av nordmenn da, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å benytte 17.mai til å ta en tur på fjellet. Hva jeg gjør i år kommer ann på været, synes ikke noe særlig om å gå på fjellet hvis det regner. Ellers skal jeg inn til byn på ettermiddagen for å spise middag på restaurant med familien :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut tidlig med bikkjene i skogen. Har ikke rare forholdet til 17.mai jeg heller, så jeg tar med barna på Tusenfryd :rolleyes2: Min sønn har bursdag dagen etter så det har på en måte blitt en tradisjon. 17.mai er lang og kjedelig rett og slett, bare mas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei alle sammen !

17maip.jpg

Sånn ser det ut når vi feirer 17 Mai :rolleyes2:

Vi feirer dagen i Spania, som vi har gjordt nå i 10 år.

Ha en hyggelig dag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feste, feste og feste frem til morgenen. Frokost med russen om jeg får tid og fortsatt er våken. Russetog. Sove. Borgertog. Og etter det får vi se ann formen! :rolleyes2: Etter jeg sluttet i korps har jeg aldri gjort noe spesielt spennende på 17.mai, så føler ikke jeg går glipp av så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke noe spesielt forhold til den dagen. Joda, når man var ung var det jo kjempestas, såklart - og i russetiden. Etter dèt har den ingen annen feeling enn hyggelig når den også gir en fridag fra jobben.

Feirer den ikke, og prøver å unngå festkledde folk mest mulig.

Sverige, ja - kanskje man skulle reise på Harry-handling?? Neppe kø av nordmenn da, liksom...

Susanne

Svenskene har jo hatt en del utstillinger på 17, kanskje et tips? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meldt grått og trist vær - så tenker jeg ikke gjør så mye spennende utav dagen, lufte hunder som vanlig. Tror ikke det går noe tog forbi her, gjør det det, så får jeg luske meg ut og tittelitt, ikke at det er så innmari spennende når man ikke kjenner noen av de som går der. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fanabunad, men den har ikke det "typiske" fanabunad preget. :wub: Mønsteret jeg har som brystduk og belte heter "olavsrose" Dette går i plommerødt, lilla, gull, hvitt og rosa. Istedenfor de vanlige blå og røde fargene har jeg plommerødt og mørk mørk blå silkebånd på livet mitt. Stakken min er mørkeblå istedenfor den mest vanlige som er Sort. :ahappy:

Jeg vil se bilde:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år tror jeg det blir første året jeg ikke bryr meg. Dra til sverige, ut i skogen, fiske eller noe sånt er planen foreløpig. Kan selvfølgelig endre seg, for ikke noe er 100%.

Jauda, det ble sverige i år, med finstasen på. Så vi har handlet mat og hundegodis, og til og med utemøbler.

Men ble grillmat hjemme hos mine foreldre, litt lydighetstrening før vi avsluttet med kaker. Så vil si det ble en strålendes 17.mai uten noe stress :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...