Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!

simira

Recommended Posts

Vær så snill! Jeg vet at rasenavn er fint og flott og alt mulig. Men på norsk skal rasenavn altså skrives med liten forbokstav, så lenge de er midt i en setning. Dette er noe jeg daglig ser skrives feil, også på oppdrettersider og raseklubber.

På engelsk skrives rasenavn med stor forbokstav. Men altså ikke på norsk.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4ForbokstavStorLiten.htm#hunderaser

Også hundenavn som kommer fra stedsnavn og personer skal skrives med liten forbokstav (takk og lov, det hadde blitt et salig kaos ellers!).

Så håper jeg mange har lært noe nytt i dag. :ahappy:

(og at jeg selv har vært flink og ikke har noen rasehenvisninger med stor forbokstav som noen kan grave frem og kaste i ansiktet på meg. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Å huff. Håper ikke noe selvoppnevnt rettskrivningspoliti kommer og arresterer oss...

Har jeg ikke nettopp gjort det? :ahappy:

Dette er ikke for å henge ut dyslektikere eller folk som bare skriver feil iblant, men jeg tror rett og slett mange ikke vet at skrivereglene er sånn. Og det er lett nok å bli forvirret, når så mye av infoen vi får er på engelsk og dermed med stor forbokstav på rasenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så farlig om folk gjør det da? :ahappy:

Ser ikke helt problemet :wub: Skriver selv Japansk Spisshund, selv om jeg vet det skal skrives med små bokstaver hele veien. Men hva så :ahappy:

Du må jo skjønne at folk ikke klarer å lese det vi skriver om vi skriver litt feil... Så nåde deg om du hadde kommet på å skrive Japansk Spiss Hund en gang. Da trur jeg enktlte hadde fått nervøse sammenbrudd. Både stod bokstav OG en orddelingsfeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen! :wub: Jeg skriver nemlig feil på det der, men det skal jeg slutte med.

Så når jeg starter setningen med rasenavnet så blir det med stor bokstav, men midt i en setning skal jeg skrive: parson russell terrier? Jeg har pleid å skrive Parson Russell Terrier midt i setninger jeg :ahappy:

Fin tråd!

Edit: Nå har jeg rettet på hjemmesiden og fant feilen fem steder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så farlig om folk gjør det da? :wub:

Ser ikke helt problemet :ahappy: Skriver selv Japansk Spisshund, selv om jeg vet det skal skrives med små bokstaver hele veien. Men hva så :ahappy:

Hvorfor skal man bruke komma? Hvorfor skal man ha stor bokstav etter punktum og i egennavn? Hvorfor skal man unngå orddelingsfeil? Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å prøve å skrive noenlunde korrekt, er det ikke bedre om alle bare skriver akkurat slik de vil?

jeg er nok en av de som skriver Grand Danois :wub: Bør vi egentlig skrive gd, når vi forkorter det også?? Ikke GD?? :wub:

Nei, forkortelser er i store bokstaver. Grand danios - GD, border collie - BC, personal computer - PC, water closet - WC også videre.

Jeg har ikke problemer med å lese innlegg hvor folk skriver rasenavn med stor(e) forbokstav(er), men ja - det er noe jeg rynker på nesa av, og jeg ser ingen grunn til å ikke bemerke slike vanlige skrivefeil i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo skjønne at folk ikke klarer å lese det vi skriver om vi skriver litt feil... Så nåde deg om du hadde kommet på å skrive Japansk Spiss Hund en gang. Da trur jeg enktlte hadde fått nervøse sammenbrudd. Både stod bokstav OG en orddelingsfeil!

Hårsåre i dag, er vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes det morsomste er å se folks reaksjoner om noen påpeker at de kanskje muligens skriver (eller ikke skriver?) noe feil, jeg! Fullt motangrep og "ærresåfarligaduskjønnervelhvajegskriverellererdudumitilleggtilfrekkhæ?"! :ahappy: Ikke vær så hårsåre dah! Nå er ikke akkurat dette med stor eller liten bokstav i rasenavn det jeg går og irriterer meg mest over, men jeg irriterer meg over så mye annet så... *flire* Vi burde vel alle ønske å forbedre oss, sånn helt generelt...? Og om noen påpeker en språklig feil som du kanskje ikke engang visste om eller ikke var bevisst så burde kanskje det bare være greit...? Ingen personangrep her såvidt jeg kan se! :wub: Så kan man jo velge å tenke over det bittelitt neste gang man skriver GrannDannåis eller Bordi Kåli eller la være... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette tråden for språkfascister som meg,hihi. Har blitt litt påvirket av jobben, kan man si :ahappy:

Nå måtte jeg sjekke hjemmesiden min, og der har jeg stort sett vært flink. Stor bokstav på engelsk, liten på norsk (fant én feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver Dansk Svensk Gårdshund fordi jeg ønsker å fremheve akkurat det - når jeg snakker om rasen min. Jeg er fullstendig klar over at det er feil, men med den feilen fremhever jeg noe som ikke skiller seg ut på samme måte om man skriver det med små forbokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver Dansk Svensk Gårdshund fordi jeg ønsker å fremheve akkurat det - når jeg snakker om rasen min. Jeg er fullstendig klar over at det er feil, men med den feilen fremhever jeg noe som ikke skiller seg ut på samme måte om man skriver det med små forbokstaver.

Du skriver rasenavnet ditt feil for å reklamere for rasen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg lærte på skolen at navn skal skrives med stor forbokstav derfor skriver jeg Japansk Spisshund og ikke japansk spisshund for det er jo rasenavn. Om det er rett eller ikke gidd jeg ikke henge meg opp i det liksom. Går ikke på skole lengre nå så det er ikke noen som skal lære meg noe mere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn at jeg møtte en dame fra Dalmatia i Krotia i vinter (!), og hun fortalte meg at Dalmatiner er den eneste hunderasen som skal skrives med stor bokstav på alle språk. Aner ikke hvor sant det er, men kom på det nå når jeg så denne tråden... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver begge deler litt om hverandre jeg :ahappy: Synes det har vært tungvint å alltid skulle skrive med store forbokstaver, men trodd at det skulle være sånn.. Jeg har finsk lapphund (måtte bare teste) Tusen hjertelig takk da lærte jeg noe nytt! Skal prøve å huske på det i fremtiden, er litt lett å glippe når man er så vant til det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke på skole lengre nå så det er ikke noen som skal lære meg noe mere nå.

Håper det er en spøk. Hva gjør man på et diskusjonsforum om man ikke vil ta til seg læring, hunderelatert eller ikke? :ahappy:

Jeg forstår at man ikke skal lage en ny tråd om kommaregler og orddelingsregler hver gang noen har en lite fin overskrift, for disse reglene har man jo hørt hele livet. Men veldig mange har aldri hørt at rasenavn skal skrives med små bokstaver før, og jeg trodde bikkjefolk var interessert i å vite slikt jeg. De fleste bikkjefolk blir glad for å lære hvordan cane corso skrives, schäferhund og retriever, men ikke hvordan rasenavn generelt skal skrives? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Helt enig! Og jeg sier ikke at det ikke kan være en teit ting, folk kan sikkert vite mye om praktisk dressur av hund og samtidig knappest greie å skrive navnet sitt, men.... neeeei... Såpass med bør man være synes jeg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tilhører altså dem som synes det er greit at man lærer noe av og til. For eksempel det å skrive riktig på sitt eget morsmål. :ahappy:

Jeg lurer faktisk oppriktig på hva det er som gjør at folk får pigger når noen opplyser på en hyggelig og saklig måte hvordan noe skal skrives. Er det så farlig om man lærer å gjøre ting riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...