Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!


simira

Recommended Posts

Vær så snill! Jeg vet at rasenavn er fint og flott og alt mulig. Men på norsk skal rasenavn altså skrives med liten forbokstav, så lenge de er midt i en setning. Dette er noe jeg daglig ser skrives feil, også på oppdrettersider og raseklubber.

På engelsk skrives rasenavn med stor forbokstav. Men altså ikke på norsk.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4ForbokstavStorLiten.htm#hunderaser

Også hundenavn som kommer fra stedsnavn og personer skal skrives med liten forbokstav (takk og lov, det hadde blitt et salig kaos ellers!).

Så håper jeg mange har lært noe nytt i dag. :ahappy:

(og at jeg selv har vært flink og ikke har noen rasehenvisninger med stor forbokstav som noen kan grave frem og kaste i ansiktet på meg. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Å huff. Håper ikke noe selvoppnevnt rettskrivningspoliti kommer og arresterer oss...

Har jeg ikke nettopp gjort det? :ahappy:

Dette er ikke for å henge ut dyslektikere eller folk som bare skriver feil iblant, men jeg tror rett og slett mange ikke vet at skrivereglene er sånn. Og det er lett nok å bli forvirret, når så mye av infoen vi får er på engelsk og dermed med stor forbokstav på rasenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så farlig om folk gjør det da? :ahappy:

Ser ikke helt problemet :wub: Skriver selv Japansk Spisshund, selv om jeg vet det skal skrives med små bokstaver hele veien. Men hva så :ahappy:

Du må jo skjønne at folk ikke klarer å lese det vi skriver om vi skriver litt feil... Så nåde deg om du hadde kommet på å skrive Japansk Spiss Hund en gang. Da trur jeg enktlte hadde fått nervøse sammenbrudd. Både stod bokstav OG en orddelingsfeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen! :wub: Jeg skriver nemlig feil på det der, men det skal jeg slutte med.

Så når jeg starter setningen med rasenavnet så blir det med stor bokstav, men midt i en setning skal jeg skrive: parson russell terrier? Jeg har pleid å skrive Parson Russell Terrier midt i setninger jeg :ahappy:

Fin tråd!

Edit: Nå har jeg rettet på hjemmesiden og fant feilen fem steder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så farlig om folk gjør det da? :wub:

Ser ikke helt problemet :ahappy: Skriver selv Japansk Spisshund, selv om jeg vet det skal skrives med små bokstaver hele veien. Men hva så :ahappy:

Hvorfor skal man bruke komma? Hvorfor skal man ha stor bokstav etter punktum og i egennavn? Hvorfor skal man unngå orddelingsfeil? Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å prøve å skrive noenlunde korrekt, er det ikke bedre om alle bare skriver akkurat slik de vil?

jeg er nok en av de som skriver Grand Danois :wub: Bør vi egentlig skrive gd, når vi forkorter det også?? Ikke GD?? :wub:

Nei, forkortelser er i store bokstaver. Grand danios - GD, border collie - BC, personal computer - PC, water closet - WC også videre.

Jeg har ikke problemer med å lese innlegg hvor folk skriver rasenavn med stor(e) forbokstav(er), men ja - det er noe jeg rynker på nesa av, og jeg ser ingen grunn til å ikke bemerke slike vanlige skrivefeil i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo skjønne at folk ikke klarer å lese det vi skriver om vi skriver litt feil... Så nåde deg om du hadde kommet på å skrive Japansk Spiss Hund en gang. Da trur jeg enktlte hadde fått nervøse sammenbrudd. Både stod bokstav OG en orddelingsfeil!

Hårsåre i dag, er vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes det morsomste er å se folks reaksjoner om noen påpeker at de kanskje muligens skriver (eller ikke skriver?) noe feil, jeg! Fullt motangrep og "ærresåfarligaduskjønnervelhvajegskriverellererdudumitilleggtilfrekkhæ?"! :ahappy: Ikke vær så hårsåre dah! Nå er ikke akkurat dette med stor eller liten bokstav i rasenavn det jeg går og irriterer meg mest over, men jeg irriterer meg over så mye annet så... *flire* Vi burde vel alle ønske å forbedre oss, sånn helt generelt...? Og om noen påpeker en språklig feil som du kanskje ikke engang visste om eller ikke var bevisst så burde kanskje det bare være greit...? Ingen personangrep her såvidt jeg kan se! :wub: Så kan man jo velge å tenke over det bittelitt neste gang man skriver GrannDannåis eller Bordi Kåli eller la være... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette tråden for språkfascister som meg,hihi. Har blitt litt påvirket av jobben, kan man si :ahappy:

Nå måtte jeg sjekke hjemmesiden min, og der har jeg stort sett vært flink. Stor bokstav på engelsk, liten på norsk (fant én feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver Dansk Svensk Gårdshund fordi jeg ønsker å fremheve akkurat det - når jeg snakker om rasen min. Jeg er fullstendig klar over at det er feil, men med den feilen fremhever jeg noe som ikke skiller seg ut på samme måte om man skriver det med små forbokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver Dansk Svensk Gårdshund fordi jeg ønsker å fremheve akkurat det - når jeg snakker om rasen min. Jeg er fullstendig klar over at det er feil, men med den feilen fremhever jeg noe som ikke skiller seg ut på samme måte om man skriver det med små forbokstaver.

Du skriver rasenavnet ditt feil for å reklamere for rasen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg lærte på skolen at navn skal skrives med stor forbokstav derfor skriver jeg Japansk Spisshund og ikke japansk spisshund for det er jo rasenavn. Om det er rett eller ikke gidd jeg ikke henge meg opp i det liksom. Går ikke på skole lengre nå så det er ikke noen som skal lære meg noe mere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo skjønne at folk ikke klarer å lese det vi skriver om vi skriver litt feil... Så nåde deg om du hadde kommet på å skrive Japansk Spiss Hund en gang. Da trur jeg enktlte hadde fått nervøse sammenbrudd. Både stod bokstav OG en orddelingsfeil!

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn at jeg møtte en dame fra Dalmatia i Krotia i vinter (!), og hun fortalte meg at Dalmatiner er den eneste hunderasen som skal skrives med stor bokstav på alle språk. Aner ikke hvor sant det er, men kom på det nå når jeg så denne tråden... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver begge deler litt om hverandre jeg :ahappy: Synes det har vært tungvint å alltid skulle skrive med store forbokstaver, men trodd at det skulle være sånn.. Jeg har finsk lapphund (måtte bare teste) Tusen hjertelig takk da lærte jeg noe nytt! Skal prøve å huske på det i fremtiden, er litt lett å glippe når man er så vant til det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke på skole lengre nå så det er ikke noen som skal lære meg noe mere nå.

Håper det er en spøk. Hva gjør man på et diskusjonsforum om man ikke vil ta til seg læring, hunderelatert eller ikke? :ahappy:

Jeg forstår at man ikke skal lage en ny tråd om kommaregler og orddelingsregler hver gang noen har en lite fin overskrift, for disse reglene har man jo hørt hele livet. Men veldig mange har aldri hørt at rasenavn skal skrives med små bokstaver før, og jeg trodde bikkjefolk var interessert i å vite slikt jeg. De fleste bikkjefolk blir glad for å lære hvordan cane corso skrives, schäferhund og retriever, men ikke hvordan rasenavn generelt skal skrives? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Helt enig! Og jeg sier ikke at det ikke kan være en teit ting, folk kan sikkert vite mye om praktisk dressur av hund og samtidig knappest greie å skrive navnet sitt, men.... neeeei... Såpass med bør man være synes jeg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tilhører altså dem som synes det er greit at man lærer noe av og til. For eksempel det å skrive riktig på sitt eget morsmål. :ahappy:

Jeg lurer faktisk oppriktig på hva det er som gjør at folk får pigger når noen opplyser på en hyggelig og saklig måte hvordan noe skal skrives. Er det så farlig om man lærer å gjøre ting riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...